Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 januari 2005, 12:55   #21
Jean-Pierre
Staatssecretaris
 
Jean-Pierre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2002
Locatie: Zaventem
Berichten: 2.682
Standaard

Ik denk dat we beter eerst zouden beginnen met een overzicht over de mogelijke bestaande definities van 'nationaliteit' zodat we beter kunnen definiëren wat we verstaan onder autochtoon en allochtoon. Ik heb er nog niet naar gezocht, maar hier enkele voorbeelden van beperkingen of voorwaarden voor de nationaliteitsvereiste:

In de Verenigde Staten kan men president worden wanneer men ‘geboren’ is in de Verenigde Staten. Zijn de personen die daar niet geboren zijn, allochtonen?
Men is jood, wanneer de moeder joods is…of een Rabbijn dit beslist heeft,…maar daar is nog discussie over welk soort Rabbijn dit moet zijn.

In België wordt de nationaliteit toegekend op grond van:
- de nationaliteit van de ouder(s) art. 8
- een adoptie art. 9
- de geboorte in België art. 10-11-11bis, http://www.brugge.be/infogids/nation.htm

De Belgische nationaliteit wordt van rechtswege verleend aan de kinderen op grond van de Belgische nationaliteit van de vader of moeder voor zover die ouder de Belgische nationaliteit bezit op de geboortedag van het kind of op de dag van zijn overlijden bij overlijden vóór de geboorte van een ouder.

Belg is :
• het kind geboren in België uit een Belgische ouder (art.8 §1,1° Wet)
• het kind geboren in buitenland :
- uit een Belgische ouder geboren in België of in gebieden onder Belgisch bestuur of souvereiniteit (art.8 §1, 2°, a Wet)
- uit een Belgische ouder geboren in het buitenland die binnen 5 jaar na de geboorte een verklaring aflegt bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de hoofdverblijfplaats met verzoek om toekenning van de Belgische nationaliteit voor het kind. De verklaring gebeurt zonder getuigen en wordt ingeschreven in het geboorteregister, aanvullend register of bijzonder register.(art.8 §1, 2°, b Wet)
- het kind geboren uit een Belgische ouder, op voorwaarde dat het kind geen andere nationaliteit bezit of behoudt tot de leeftijd van 18 jaar of zijn ontvoogding vóór die leeftijd (art.8 §1, 2°, c Wet). Betrokkene behoudt die nationaliteit als niet is aangetoond vóór de meerderjarigheid dat hij een andere nationaliteit bezit. Wanneer de afstamming niet langer vaststaat behoudt de belanghebbende de Belgische nationaliteit als hij de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt of ontvoogd is vóór die leeftijd.

Eigenaardig genoeg, verliest een Belg zijn Belgische nationaliteit wanneer hij een andere nationaliteit aanneemt en ouder is dan 18 jaar. Een buitenlander daarentegen, kan zijn nationaliteit behouden samen met de Belgische nationaliteit.

Uit deze definities is helemaal niet op te maken hoe men daarop het begrip autochtoon of allochtoon gaat kleven. Een geadopteerde Indiër, een vreemde die met een Belg trouwt, een kind uit een gemengd huwelijk,...
Jean-Pierre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 15:26   #22
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre
Ik denk dat we beter eerst zouden beginnen met een overzicht over de mogelijke bestaande definities van 'nationaliteit' zodat we beter kunnen definiëren wat we verstaan onder autochtoon en allochtoon. Ik heb er nog niet naar gezocht, maar hier enkele voorbeelden van beperkingen of voorwaarden voor de nationaliteitsvereiste:

...
Inderdaad, het is een redelijk ingewikkelde materie. Een paar tientallen jaren geleden zouden waarschijnlijk weinig mensen zich hierover hebben druk gemaakt hebben of zelfs maar vragen gesteld hieromtrent. Sinds er een ongebreidelde immigratie uit alle delen van de wereld is op gang gekomen voelt het probleem toch wel anders aan. Zoals we nu bezig zijn kan men de term "Belg" bijna schrappen en gewoon vervangen door (wereld)burger in afwachting dat men ergens een andere bewoonbare planeet aantreft... Je voelt je wel niet meer thuis in "je eigen land", voor zover je dat zelfs nog maar mag zeggen zonder voor racist versleten te worden.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 11:52   #23
MT
Schepen
 
Geregistreerd: 3 juli 2004
Locatie: Vlaams vluchtelingengebied
Berichten: 466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Bovendien is het onjuist aangezien de naam door de vader wordt doorgegeven.
Vlaamse moeder + vreemde vader = vreemde naam.
Vreemde moeder + Vlaamse vader = Vlaamse naam.
Meestal wel......maar bij mij toch niet.
Mijn geval is Vlaamse moeder + vreemde vader = Vlaamse naam van moeder. Ik moet er wel bijzeggen dat ikzelf de stappen heb moeten ondernemen om mijn naam te veranderen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Een man van 45 die een kind van 12 een tongzoen geeft is overigens geen pedofiel.
MT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 14:25   #24
Jean-Pierre
Staatssecretaris
 
Jean-Pierre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2002
Locatie: Zaventem
Berichten: 2.682
Standaard

Interessant! Kunt gij mij vertellen welke die stappen waren. Ik zou graag mijn voornaam willen veranderen. Wat moet ge daarvoor doen en hoeveel kost het?
Jean-Pierre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 12:52   #25
MT
Schepen
 
Geregistreerd: 3 juli 2004
Locatie: Vlaams vluchtelingengebied
Berichten: 466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre
Interessant! Kunt gij mij vertellen welke die stappen waren. Ik zou graag mijn voornaam willen veranderen. Wat moet ge daarvoor doen en hoeveel kost het?
Je schrijft een brief met uw motivatie naar het ministerie van justitie, burgerlijke zaken.
Vervolgens wacht je op het besluit, en word je nog wat van het kastje naar de muur gestuurd.
De prijs varieert naargelang uw naam vreemd of belachelijk klinkend is.
Bij mij ging het vrij vlot, telkens ik mijn naam moest opgeven vielen de mensen hun mond open omdat ik er helemaal niet vreemd uitzie.

Het adres heb ik even opgezocht voor u. Wel moet ik er bij vermelden dat dit geleden is van 1988, met gevolg dat het adres ondertussen misschien al veranderd is. Best eerst eens informeren bij de burgerlijke stand in uw gemeentehuis.


Ministerie van justitie
burgerlijke zaken
Poelaertplein 3
Brussel


Succes
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Een man van 45 die een kind van 12 een tongzoen geeft is overigens geen pedofiel.

Laatst gewijzigd door MT : 21 januari 2005 om 13:02.
MT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 17:21   #26
lustige lezer
Parlementslid
 
lustige lezer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2003
Berichten: 1.546
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Het thema "huisdskleur" mogen we gerust
vergeten : het is immers perfect mogelijk dat een blank koppel een zwart kind krijgt vanwege genetische avonturen van min of meer verre voorouders
???? Zijn daar voorbeelden van? Ik weet dat een rechtzaak dit eens uitgesloten heeft!
lustige lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 17:24   #27
lustige lezer
Parlementslid
 
lustige lezer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2003
Berichten: 1.546
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Inderdaad : net als ikzelf (duitse moeder) - mijn kinderen echter zijn gekwalificeerde
"Echte " Vlamingen inclusief hun in china geadopteerde dochter...

Kijk eens hoe multicultureel we zijn !
Wat is jouw definitie van multicultureel??? Een indiase kind adopteren heeft daar immers niets met te maken als ze als vlaming wordt opgevoed.

Ik zelf ben half vlaming en dan nog een mengelmoesje van engels en nederlands bloed. Ik ben ook niet in Vlaanderen (België) geboren.
lustige lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 16:55   #28
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Ik he b met deze draad "een" definitie gegeven van het begrip "allochtoon" geïnspireerd
op de middeleeŭwse opvatting over het verschil in Antwerpen tussen "Sinjoren" en "Pagadders" (wat alleszins sympathieker klinkt dan allo vs aŭto..)

Verder zitten wij in deze debatten voortdurend met mensen die het vreemdeling-zijn
stigmatizeren en zeggen voorstander te zijn van een mono-culturele samenleving
zonder ooit een definitie te geven wat zij een vreemdeling vinden en wat niet
(de kleŭr van de identiteitskaart speelt hierbij oa. geen enkele rol dat zijn immers
maar "nieŭwe belgen").

De telling gaf inmiddels als uitslag dat 1/3 van de "forummers" zich mag voorbereiden op een strenge deliberatie want zij zouden wel eens "niet thuis" kunnen horen op dit stukje van de wereld...
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be