Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 september 2013, 12:39   #1
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard Bouwen te duur omwille van nieuwe milieunormen

Vandaag in de weekendkrant DE ZONDAG :

" BRUSSEL - In het eerste half jaar van 2013 was er tien procent minder vraag naar woonhuizen. Het zijn vooral jonge gezinnen die het nu laten afweten.

In Limburg, dat met een hoge werkloosheid en onzekerheid kampt, loopt de vraaguitval zelfs op tot 20 procent. "Het is zowat het zwakste semester van het voorbije decennium. Vooral jonge gezinnen met een modaal inkomen en beperkte eigen middelen haken af.", verduidelijkt Johan Romain van Immotheker. Voor de nieuwbouw is de vraaguitval in de eerst 5 maanden van dit jaar het grootst : 42,8 procent in vergelijking met 2006 en 36,8 procent ten opzichte van 2011. "Door de duurdere energienormen is bouwen en verbouwen al sinds 2012 te duur voro de modale Belg", zegt Romain. (SB)"

Laatst gewijzigd door Stingray : 8 september 2013 om 12:40.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 12:52   #2
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Vandaag in de weekendkrant DE ZONDAG :

" BRUSSEL - In het eerste half jaar van 2013 was er tien procent minder vraag naar woonhuizen. Het zijn vooral jonge gezinnen die het nu laten afweten.

In Limburg, dat met een hoge werkloosheid en onzekerheid kampt, loopt de vraaguitval zelfs op tot 20 procent. "Het is zowat het zwakste semester van het voorbije decennium. Vooral jonge gezinnen met een modaal inkomen en beperkte eigen middelen haken af.", verduidelijkt Johan Romain van Immotheker. Voor de nieuwbouw is de vraaguitval in de eerst 5 maanden van dit jaar het grootst : 42,8 procent in vergelijking met 2006 en 36,8 procent ten opzichte van 2011. "Door de duurdere energienormen is bouwen en verbouwen al sinds 2012 te duur voro de modale Belg", zegt Romain. (SB)"
Iedereen in beton blokkendozen zoals in Nederland. Agenda 21 realiseert zich.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 17:04   #3
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Iedereen in beton blokkendozen zoals in Nederland. Agenda 21 realiseert zich.
Agenda 21 kwam mij vooral voor als een soort commmunistisch programma.

Dat met al te zware eisen inzake milieu voor het bouwen/verbouwen men de bouwactiviteit een knauw zou geven, lag voor de hand. Soms lijkt het wel of de politici blind zijn.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 17:11   #4
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Agenda 21 kwam mij vooral voor als een soort commmunistisch programma.

Dat met al te zware eisen inzake milieu voor het bouwen/verbouwen men de bouwactiviteit een knauw zou geven, lag voor de hand. Soms lijkt het wel of de politici blind zijn.
In Nederland is dat al een tijdje aan de gang. België heeft zich op dat vlak eigenlijk al vrij behoorlijk weten te handhaven. We zitten zelfs met een instroom aan bouwvakkers uit Nederland.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 17:23   #5
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
In Nederland is dat al een tijdje aan de gang. België heeft zich op dat vlak eigenlijk al vrij behoorlijk weten te handhaven. We zitten zelfs met een instroom aan bouwvakkers uit Nederland.
als ik mij niet vergis was dat omwille van de crisis in Nederland...
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 17:27   #6
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Nieuwbouw gaat sowieso al achteruit omdat er nu eenmaal steeds minder bouwgronden zijn en de prijs van de grond daardoor buitensporig hoog geworden is. Dat alleen al is een enorme kost. Dit is m.a.w. een logisch gevolg, met of zonder strengere energie-normen. Gezien de bevolking in ons dicht bevolkte landje no steeds toeneemt, gaat dit ook niet meteen veranderen.

Uw huis goed isoleren brengt bovendien op termijn centen op en is m.a.w. een investering.

De BTW is een andere factor die bouwen duur maakt; maar liefst 21%.
Reken zelf maar uit hoeveel de staat vangt op 1 nieuwbouw.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 8 september 2013 om 17:31.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 17:31   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
In Nederland is dat al een tijdje aan de gang. België heeft zich op dat vlak eigenlijk al vrij behoorlijk weten te handhaven. We zitten zelfs met een instroom aan bouwvakkers uit Nederland.
De instroom van Nederlandse bouwvakkers is een blok aan het been van de Vlaamse bouwondernemer. Dit is een instroom die we kunnen missen als de pest, onze eigen ondernemingen gaan kapot aan de lage tarieven die de Nederlanders hanteren, dit komt omdat de Nederlanders geen tijdelijke werkloosheid kennen en een Nederlandse aannemer dan liever onder de prijs gaat dan mensen betalen waarvoor ie geen werk heeft.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 17:34   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
als ik mij niet vergis was dat omwille van de crisis in Nederland...
Inderdaad, de Nederlander kocht voor zeer veel geld een stulpje.
Voor dit stulpje ging ie een zware lening aan.
In Nederland kan / kon je geld lenen (hypotheek) door alleen de intrest te betalen en geen eurocent kapitaal.
Deze ballon wordt nu stilaan doorprikt, de Nederlander vindt nu dat de overheid moet zorgen voor zijn huisvesting.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 18:43   #9
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Nieuwbouw gaat sowieso al achteruit omdat er nu eenmaal steeds minder bouwgronden zijn en de prijs van de grond daardoor buitensporig hoog geworden is. Dat alleen al is een enorme kost. Dit is m.a.w. een logisch gevolg, met of zonder strengere energie-normen. Gezien de bevolking in ons dicht bevolkte landje no steeds toeneemt, gaat dit ook niet meteen veranderen.

Uw huis goed isoleren brengt bovendien op termijn centen op en is m.a.w. een investering.

De BTW is een andere factor die bouwen duur maakt; maar liefst 21%.
Reken zelf maar uit hoeveel de staat vangt op 1 nieuwbouw.
Ik denk dat je beter het volledige artikel leest (p.3) i.p.v. gratuite te reageren. In het artikel zelf had men het ook over verbouwen.

Het is overigens niet zo dat besparen op energieverbruik, sowieso economisch rendabel is en daar wringt nu net het schoentje.

Maar ik neem aan dat het verlies aan jobs in de bouw de groene jihad geen bal kan schelen.

Laatst gewijzigd door Stingray : 8 september 2013 om 18:46.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 20:04   #10
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik denk dat je beter het volledige artikel leest (p.3) i.p.v. gratuite te reageren. In het artikel zelf had men het ook over verbouwen.

Het is overigens niet zo dat besparen op energieverbruik, sowieso economisch rendabel is en daar wringt nu net het schoentje.

Maar ik neem aan dat het verlies aan jobs in de bouw de groene jihad geen bal kan schelen.
Als je wat kan besparen op energie is dat mooi meegenomen, maar het is er inderdaad wat over aan het gaan.

Ik denk dat het argument van te weinig bouwgronden niet klopt. Blijkt dat er meer dan bouwgronden genoeg zijn in de vorm van woonuitbreidingsgebieden e.d. De vraag is dus gewoon waarom deze gebieden niet aangesneden worden.

Laatst gewijzigd door non-conformist : 8 september 2013 om 20:10.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 20:31   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Ik denk dat het argument van te weinig bouwgronden niet klopt. Blijkt dat er meer dan bouwgronden genoeg zijn in de vorm van woonuitbreidingsgebieden e.d. De vraag is dus gewoon waarom deze gebieden niet aangesneden worden.
Idd, bvb voor een "kleine gemeente" als Peer is een nieuwe verkaveling voor 125 woningen niet slecht hé. (4 ha)

Citaat:
http://www.internetgazet.be/peer/wer...l-gestart.aspx
Peer

Werken verkaveling Burkel gestart
Woensdag 5 september 2012

Werken verkaveling Burkel gestart - Peer

Aan de Burkel is deze week de start gegeven voor wat volgend jaar een nieuwe verkaveling voor 125 woningen moet worden. Eerst moet er nog een archeologisch onderzoek op de site worden uitgevoerd. Dat betekent dat onderzoekers meer dan een week lang actief zijn op het meer dan 4 ha grote terrein. [...]
Een jaartje later, de verkoop is al een tijdje geleden gestart:
Citaat:
http://www.peer.be/nl/press/1357/index.html
BOUWGRONDEN NABIJ HET STADSCENTRUM

"Voor ieder wat wils", luidt het bij de realisatie van de nieuwe verkaveling Burkel. Die verkaveling wordt een modelproject met 125 wooneenheden te midden een prachtige, groene en verkeersluwe wijk.

Als startdatum voor de verkoop wordt op voorjaar 2013 gemikt. Open, gesloten en halfopen bebouwing, zones voor 'klassieke stijl' en 'eigentijdse architectuur', sociale woningen en uiteenlopende kavelgroottes… om je maar te vertellen dat iedereen wel zijn/haar gading zal vinden aan de 'Burkel'.

Het project tussen Kraanbergstraat, Beukenbosstraat en Burkel dat door het Stadsbestuur en verschillende private promotoren wordt gerealiseerd heeft een duidelijk doel: goed wonen in de omgeving van het stadscentrum en dat in een nieuwe, groene en toch levendige omgeving.

Vanaf deze herfst wordt de start gegeven voor de aanleg van wegen en nutsvoorzieningen.
bvb. en er zijn -nu nog- redelijk veel mooie stukken vrij:
1. http://www.hebbes.be/immo/zoeker/7833335
2. 3. enz...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 september 2013 om 20:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 20:43   #12
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

...ze doen maar, het interesseert me eigenlijk heel weinig. Binnenkort lezen we wel weer hoeveel miljoenen ze gaan investeren om de bouw te stimuleren. Dat zullen dan wss die miljoenen zijn die ze verdiend hebben aan de idiote oneconomische investeringen in groene technologie (en de circel is weer rond en de belastingbetalen weer een hele hoop geld armer)

Laatst gewijzigd door Stingray : 8 september 2013 om 20:44.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2013, 09:37   #13
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Als je wat kan besparen op energie is dat mooi meegenomen, maar het is er inderdaad wat over aan het gaan.

Ik denk dat het argument van te weinig bouwgronden niet klopt. Blijkt dat er meer dan bouwgronden genoeg zijn in de vorm van woonuitbreidingsgebieden e.d. De vraag is dus gewoon waarom deze gebieden niet aangesneden worden.
http://habitos.be.msn.com/nl/kopen-h...-gedaald-6934/

http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...lgebouwd.dhtml


Ik denk dat die zienswijze een beetje tegen alle logica ingaat. Met een hoge bevolkingsdichtheid van 470 inw/km² is het logisch dat de beschikbare grond in Vlaanderen schaarser wordt en dus ook duurder. Veel mensen hebben ook een grond als investering en verkopen deze dus niet onmiddellijk.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2013, 09:52   #14
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Uw huis goed isoleren brengt bovendien op termijn centen op en is m.a.w. een investering.
Zolang de staat er geen lucht van krijgt toch. Een meerwaarde voor je huis is vaak ook een "meerwaarde" voor je kadastraal inkomen.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2013, 10:02   #15
Nick de Dubbel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 19 juni 2013
Berichten: 487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Zolang de staat er geen lucht van krijgt toch. Een meerwaarde voor je huis is vaak ook een "meerwaarde" voor je kadastraal inkomen.
yup...ik heb een veranda+pergola bijgezet zonder de vereiste meldingsplicht..wat trouwens nog steeds een halve bouwaanvraag is met als bijbedoeling om de kadastrale waarde van woningen te kunnen herzien
Nick de Dubbel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2013, 10:27   #16
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
http://habitos.be.msn.com/nl/kopen-h...-gedaald-6934/

http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...lgebouwd.dhtml


Ik denk dat die zienswijze een beetje tegen alle logica ingaat. Met een hoge bevolkingsdichtheid van 470 inw/km² is het logisch dat de beschikbare grond in Vlaanderen schaarser wordt en dus ook duurder. Veel mensen hebben ook een grond als investering en verkopen deze dus niet onmiddellijk.
Het gaat in kwestie over 'bouwgronden'. De woonuitbreidingsgebieden zijn niet als bouwgronden ingekleurd en worden als dusdanig ook nog niet bij het beschikbare arsenaal aan voorradige bouwgronden gevoegd.

Trouwens ik heb hier thuis een woonuitbreidingsgebied achter mijn woning liggen. Het is het 28 ste (jawel) dat nog in de wachtrij staat....

Allemaal larie en apekool als het mij vraagt.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2013, 10:35   #17
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik denk dat je beter het volledige artikel leest (p.3) i.p.v. gratuite te reageren. In het artikel zelf had men het ook over verbouwen.

Het is overigens niet zo dat besparen op energieverbruik, sowieso economisch rendabel is en daar wringt nu net het schoentje.

Maar ik neem aan dat het verlies aan jobs in de bouw de groene jihad geen bal kan schelen.
even wat druk op de bouw mss, maar dit herstelt zich wel eens de huishuren de nieuwere bouwkost absorberen en mee stijgen ... dat leidt dan wel weer tot aantrekken van de investeringen in de bouw.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2013, 10:43   #18
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
even wat druk op de bouw mss, maar dit herstelt zich wel eens de huishuren de nieuwere bouwkost absorberen en mee stijgen ... dat leidt dan wel weer tot aantrekken van de investeringen in de bouw.
De huurder moet het wel kunnen betalen hé.
Sociale woningbouw kost ons veel geld, indien de woningprijzen blijven stijgen, stijgen deze prijzen uiteraard mee, met daarbovenop meer vraag.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2013, 10:47   #19
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
even wat druk op de bouw mss, maar dit herstelt zich wel eens de huishuren de nieuwere bouwkost absorberen en mee stijgen ... dat leidt dan wel weer tot aantrekken van de investeringen in de bouw.
Daar geloof ik nu eens niets van. De lonen stijgen niet in dezelfde mate als de bouwprijzen stijgen. Derhalve zal de handicap van de gezinnen minstens even groot blijven en zelfs toenemen.

ABEX index 2004-2013 : 579 tov 730 : + 26 %
index der consumptieprijzen 2004-2013 : 100,55 tov 122,58: +21 %

Laatst gewijzigd door Stingray : 9 september 2013 om 10:48.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2013, 10:54   #20
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Daar geloof ik nu eens niets van. De lonen stijgen niet in dezelfde mate als de bouwprijzen stijgen. Derhalve zal de handicap van de gezinnen minstens even groot blijven en zelfs toenemen.

ABEX index 2004-2013 : 579 tov 730 : + 26 %
index der consumptieprijzen 2004-2013 : 100,55 tov 122,58: +21 %
dan zal het woondeel een groter aandeel krijgen in het bestedingspatroon vd gezinnen.

maar kleiner aanbod op de woonmarkt zal de huurprijs doen stijgen, uiteraard.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be