Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 augustus 2022, 02:01   #81
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Geen Nederlands is een ding, maar geen kennis van Engels? Onder welke rots leven die mensen? Eigenlijk iedere Fransman (zeker) met een fatsoenlijke opleiding zijn Engels wel enigszins (tot goed) machtig.
Ge moet het volgende stellen ,en dat is een discutie die ik destijds met een Franstalige heb gehad die mij verweet dat ik géén Frans met hem wou praten...

Ik zei ,voor mij is Frans géén moedertaal ,en Nederlands is het jouwe niet ,laten we ons gesprek dan maar verder zetten in ofwel het Duits of anders het Engels.....

Dan staan we beiden wat de uitspraak én begrip van de taal betreft op quasi dezelfde voet.....

Dat was dus een brug te ver voor een persoon die in mijn ogen enkel eentalig was.....

Laatst gewijzigd door Svennies : 8 augustus 2022 om 02:07.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 02:06   #82
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Ik vind het sowieso al van armoe getuigen om het Nederlands niet eens passief te kunnen lezen. Dat is onwil in een land waar de meerderheid Nederlands praat. Je kan België toch nooit begrijpen zonder de (andere) taal te spreken? Het is onkunde van een ander kaliber dan slecht Frans kunnen zoals tegenwoordig schering en inslag in Vlaanderen.

Maar ik lig er ook niet te veel van wakker. Het valt me wel op.

Het is niet eens hypocrisie in combinatie met Belgisch patriotisme wat zulke mensen vaak ook aanhangen, want historisch was het een verworven recht nooit Nederlands te hoeven leren.

Laatst gewijzigd door Weyland : 8 augustus 2022 om 02:11.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 11:59   #83
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Holanderhaat? Niks mee te maken. Ik haat die mensen niet. Of ik er wil mee trouwen of samenwonen is een andere zaak.
Vraag me af met wie jij dat dan nog wel zou willen ? Zegt een Eskimo U niks ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 8 augustus 2022 om 11:59.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 20:28   #84
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.131
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
En wat als Franstaligen zich massaal vestigen waar zo'n Vlamingen leven?
https://www.youtube.com/results?sear...=ijzerwake+vnj

Wat met klassen van die jongeren vol Franstaligen? Wat denkt u ervan?
Als die Franstaligen netjes Nederlands praten is er niets aan de hand.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2022, 06:03   #85
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Vraag me af met wie jij dat dan nog wel zou willen ? Zegt een Eskimo U niks ?
Fred, ik heb mijn gerief. Trouwens, waarom zou ik hoognodig iemand moeten hebben om mee te trouwen? Alleen is niet per definitie zielig hoor.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2022, 07:10   #86
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik vind het sowieso al van armoe getuigen om het Nederlands niet eens passief te kunnen lezen. Dat is onwil in een land waar de meerderheid Nederlands praat. Je kan België toch nooit begrijpen zonder de (andere) taal te spreken? Het is onkunde van een ander kaliber dan slecht Frans kunnen zoals tegenwoordig schering en inslag in Vlaanderen.

Maar ik lig er ook niet te veel van wakker. Het valt me wel op.

Het is niet eens hypocrisie in combinatie met Belgisch patriotisme wat zulke mensen vaak ook aanhangen, want historisch was het een verworven recht nooit Nederlands te hoeven leren.
Inderdaad. Een ingebakken superioriteitsgevoel, vaak zelfs onbewust. Maar laten we wel wezen, de Vlaming stimuleert deze taalarrogantie in flinke mate. Dit door altijd keurig in het gelid te springen en Frans te spreken wanneer hierom gevraagd wordt; zelfs op Vlaams grondgebied notabene. Iedere buitenstaander zal u kunnen vertellen dat dit een toch op z'n minst twijfelachtige strategie is....

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 9 augustus 2022 om 07:11.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2022, 14:03   #87
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Inderdaad. Een ingebakken superioriteitsgevoel, vaak zelfs onbewust. Maar laten we wel wezen, de Vlaming stimuleert deze taalarrogantie in flinke mate. Dit door altijd keurig in het gelid te springen en Frans te spreken wanneer hierom gevraagd wordt; zelfs op Vlaams grondgebied notabene. Iedere buitenstaander zal u kunnen vertellen dat dit een toch op z'n minst twijfelachtige strategie is....
Ik maak me ook meer kwaad op andere Vlamingen dan op Walen of andere Franstaligen (veel afstammelingen van Vlaamse volksverlakkers). Nederlanders zijn een veel integerder volk dan Vlamingen en zelfs als Vlaming vind ik wonen in Nederland minder frustrerend.

Komt er in de (nabije) toekomt een kentering? Misschien (geen garantie). Maar het heeft te lang geduurd wat mij betreft. Dat slaafse ligt me gewoon niet. Wat van jezelf opofferen is enkel goed in het belang van de groep waar je bijhoort.

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 augustus 2022 om 14:15.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2022, 14:07   #88
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Fred, ik heb mijn gerief. Trouwens, waarom zou ik hoognodig iemand moeten hebben om mee te trouwen? Alleen is niet per definitie zielig hoor.
Dat moet ge aan mij niet zeggen. Daar weet ik nu eens alles van

Ik ga al gans mijn leven voor de lusten maar niet voor de lasten.

Ik kan het iedereen aanraden

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 9 augustus 2022 om 14:09.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2022, 00:24   #89
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Inderdaad. Een ingebakken superioriteitsgevoel, vaak zelfs onbewust. Maar laten we wel wezen, de Vlaming stimuleert deze taalarrogantie in flinke mate. Dit door altijd keurig in het gelid te springen en Frans te spreken wanneer hierom gevraagd wordt; zelfs op Vlaams grondgebied notabene. Iedere buitenstaander zal u kunnen vertellen dat dit een toch op z'n minst twijfelachtige strategie is....
Ach vreemde talen spreken op Nederlands grondgebied, daar zijn Zeeuwen ook wel goed in. Gelukkig kan ik in zeer goed 'Deutsch' zeggen, dat ik gewoon Nederlander ben...
Maar goed in toeristische gebieden, ook in Vlaanderen, kan ik het snappen hoor. Dat wil zeggen, door ondernemers, dat overheden in die gebieden meerdere talen aanbieden in sommige (toeristische) communicaties is voor sommige zaken ook gewoon praktisch.
In andere gebieden, kan men wel aan die strategie gaan twijfelen. Je moet ze juist stimuleren, dat ze uit zichzelf een praatje met de mensen uit de buurt kunnen en willen maken. Dus ook een wortel naast de stok...
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2022, 00:43   #90
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat moet ge aan mij niet zeggen. Daar weet ik nu eens alles van

Ik ga al gans mijn leven voor de lusten maar niet voor de lasten.

Ik kan het iedereen aanraden
Ieder zijne meug hé....

Maar ik ga toch voor mijn kleinkinderen hé....

De oudste is 6 jaar en die komt graag he, dat manneke zit vol ondeugendheid en die jaagt graag mijne halve trouwboek op de kast....

En die mag dat quasi ongestraft hé ....

En daar ben ik niet rouwig om ,verre van ....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2022, 00:53   #91
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ach vreemde talen spreken op Nederlands grondgebied, daar zijn Zeeuwen ook wel goed in. Gelukkig kan ik in zeer goed 'Deutsch' zeggen, dat ik gewoon Nederlander ben...
Maar goed in toeristische gebieden, ook in Vlaanderen, kan ik het snappen hoor. Dat wil zeggen, door ondernemers, dat overheden in die gebieden meerdere talen aanbieden in sommige (toeristische) communicaties is voor sommige zaken ook gewoon praktisch.
In andere gebieden, kan men wel aan die strategie gaan twijfelen. Je moet ze juist stimuleren, dat ze uit zichzelf een praatje met de mensen uit de buurt kunnen en willen maken. Dus ook een wortel naast de stok...
Tja ,bij ons ging het als volgt toen ik op Denaeyer papier als laborant werkte ...

Gingen wij op bezoek bij papierverwerkers in Europa of in de VS werd de taal van de gastheer gesproken ....

Legden zij een tegenbezoek af ,dan werd uiteraard de taal van de gasten gesproken....

Later na het faillissement van Denaeyer toen ik bij Mazda werkte was het véél eenvoudiger en was Engels voertaal ,zelfs al waren we te gast in Leverkusen...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be