Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Keurt u dit goed?
Ja 2 16,67%
Neen 7 58,33%
Que? 3 25,00%
Aantal stemmers: 12. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 maart 2022, 08:50   #21
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Oei.
Het is zo een beetje als de inval van Nazi-duitsland in 1939 in Polen herleiden tot een "taalprobleem" of een ander totaal onbelangrijk detail.

Hoe serieus kan je dat nemen?
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2022, 08:54   #22
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Het is zo een beetje als de inval van Nazi-duitsland in 1939 in Polen herleiden tot een "taalprobleem" of een ander totaal onbelangrijk detail.

Hoe serieus kan je dat nemen?
De Russen willen meer Weltraum omdat ze niet tot op Mars geraken, tiens.
Simpel.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2022, 09:02   #23
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Het is zo een beetje als de inval van Nazi-duitsland in 1939 in Polen herleiden tot een "taalprobleem" of een ander totaal onbelangrijk detail.

Hoe serieus kan je dat nemen?
Zoals ik vroeger al zei: ik keur de inval helemaal af. Dat is geen manier om problemen op te lossen. Poetin is daar helemaal over de schreef gegaan. En die oorlog moet stoppen, Poetin moet tot de orde geroepen worden en voor mijn part wordt hij als oorlogsmisdadiger berecht.

En zoals ik vroeger ook al zei: de escalatie is begonnen met een taalkwestie (als onderdeel van Oekraïns-Russisch nationalisme) na Maidan.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2022, 09:20   #24
CLAESSENS Joris
Minister-President
 
CLAESSENS Joris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2005
Locatie: UKKEL
Berichten: 5.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik vind het echt wel vreemd dat de (vermeende? ) Vlaams Nationalisten niet durven stemmen.
Over wat? Over de splitsing in taalgebieden? Die keuze zag ik niet...
Wat betreft uw voorstel; zelfs het Vlaams Belang zegt dat de taal van iedereen in België, ook in Brussel gerespecteerd moet worden en door hen gerespecteerd zal worden...
Geen Vlaamse METOO reflex zoals jij bij rechts dus...
Nog iets te trollen?
__________________
CLAESSENS Joris spreekt voor eigen rekening... partijstandpunten vindt u op www.vlaamsbelang.be/ en via [email protected]. veel leesgenot!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2022, 10:06   #25
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Stel dat een meerderheid van Vlaamse Belgen het gebruik van Frans als officiële tweede taal in Wallonië zou verbieden en het Vlaams als enige officiële taal oplegt.
Keurt u dit goed?

Edit: achtergrondliteratuur.
https://geografie.nl/artikel/taalstrijd-in-oekraïne
Wat bedoelt u met 'Vlaams als officiële taal' ?
Het Nederlands is officiële taal.
Bent u achterlijk of zo?
edit : 'achterlijk' of 'een troll'.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump

Laatst gewijzigd door stab : 3 maart 2022 om 10:10.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2022, 11:23   #26
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik vind het echt wel vreemd dat de (vermeende? ) Vlaams Nationalisten niet durven stemmen.
Omdat de vraag onzinnig is?

Waarom zouden wij talen in het buitenland willen reglementeren?
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2022, 11:52   #27
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Niet nationalisme maar imperialisme is het probleem.
( Alexander Sassen van Elsloo )
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2022, 00:44   #28
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard De Oekraïense taalpolitiek vergeleken met de Belgische taalsituatie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Stel dat een meerderheid van Vlaamse Belgen het gebruik van Frans als officiële tweede taal in Wallonië zou verbieden en het Vlaams als enige officiële taal oplegt.
Keurt u dit goed?
Dat is echter een volslagen verkeerde vergelijking met wat in het artikel staat waarnaar u verwijst :
https://geografie.nl/artikel/taalstrijd-in-oekraïne
Want wat staat er namelijk in dat artikel ? : "In alle provincies van de Oekraïne waar meer dan 10 procent van de bevolking een andere taal spreekt dan het Oekraïens, mag men deze taal uitroepen als officiële tweede taal."
Dit is iets wat werd ingevoerd in 2012 door de in 2010 vrij verkozen, maar eind 2013 afgezette president Joesjtsjenko.

Indien ik dat nu transponeer naar de Belgische situatie dan kom ik natuurlijk niet tot wat gij er onbegrijpelijkerwijze van maakt, maar eerder tot iets als:
In alle gemeenten van Vlaanderen en Wallonië waar meer dan 10 % vd. bevolking een andere taal spreekt dan de gewesttaal, mag men deze taal uitroepen als officiële tweede taal.
In België zou dat het invoeren van een uitbreiding der faciliteiten en het herinvoeren van de door Nederlandstalige gehate talentellingen betekenen !
We hebben het hier dus over de hoofdstrijdpunten van de Vlaamse Beweging van destijds. Een strijd die gelukkig verleden tijd is door de pacificerende vastlegging der taalgrens.
Na het afzetten van Janoekovitsj ook diens taalwet ongeldig verklaard.

Hoe was nu vroeger de taalpotitiek waar Janoekovitsj komaf mee maakte ? :
"Onder de bolsjewieken vinden massale alfabetiseringscampagnes plaats, en neemt het Oekraïens een enorme vlucht. Onder Stalin blijven de republieken bestaan, maar er is wel sprake van russificatie en centralisering. Het Oekraïens blijft de officiële taal, maar wie vooruit wil in de Sovjet-maatschappij moet Russisch spreken. Zeker ten tijde van Chroesjtsjov. Onder Brezjnev wordt het hele hoger onderwijs weer in het Russisch gegeven en er ontstaan steeds meer Russischtalige scholen in de Oekraïne. Ouders willen immers hun kinderen een maatschappelijke voorsprong geven. Eind jaren '80 gaat de helft van de schoolkinderen in de Oekraïne naar een Russische school, terwijl etnische Oekraïners 70 procent van de bevolking uitmaken."
Merk dat die taalverhoudingen letterlijk zijn wat vooral vroeger de Brusselse situatie betrof.

"De oude taalwet uit 1989, die van kracht was vóór Janoekovitsj’ wet in 2012, stamt nog van voor de onafhankelijkheid van de Oekraïne. Deze wet bepaalde dat al het onderwijs plaatsvond in het Oekraïens, maar dat nationale minderheden scholen mochten hebben waarop in hun taal werd lesgegeven. Veel scholen moesten echter van het Russisch overstappen op het Oekraïens. Dat ging via een ingenieus uitfaseerplan. Hiermee werd ouders dus de mogelijkheid ontnomen zelf te kiezen in welke taal hun kinderen onderwijs kregen."
De FDF-er zou daar natuurlijk tegen zijn want die streed voor "la liberté du père de famille", het gezinshoofd dat vrij kan kiezen in welke taal zijn kinderen naar school gaan ipv de verplichting naar school te gaan in de huistaal. Lees: de vrijheid van de Nederlandstalige om zijn roots te verraden.

"De gedachte erachter was wel te begrijpen. De intelligentsia is benauwd dat het Oekraïens zal verdwijnen. Het statusverschil met Russisch is bijzonder groot, Oekraïens wordt geassocieerd met het platteland, baboesjka en djedoesjka (oma en opa) en geldt zeker niet als de taal waarmee je vooruitkomt. De taal van de vooruitgang is het Russisch. De grondwet van 1996 bevestigt dat het Oekraïens de enige officiële taal van het hele land is. Het Russisch heeft de status van minderheidstaal."

De taalwet van 2012 van Joesjtsjenko werd niet enthousiast ontvangen in Europa. Een autochtone taal met een mindere sociale status moet immers beschermd worden waar die in konkurrentie komt met een volksvreemde taal met groter aanzien. Want altijd en overal zal het klootjesvolk der kultuurproleten immers kiezen voor hun portemonnee en niet voor hun eeuwenoud immaterieel kultureel patrimonium.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 maart 2022 om 01:06.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2022, 10:13   #29
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat is echter een volslagen verkeerde vergelijking met wat in het artikel staat waarnaar u verwijst :
https://geografie.nl/artikel/taalstrijd-in-oekraïne
Want wat staat er namelijk in dat artikel ? : "In alle provincies van de Oekraïne waar meer dan 10 procent van de bevolking een andere taal spreekt dan het Oekraïens, mag men deze taal uitroepen als officiële tweede taal."
Dit is iets wat werd ingevoerd in 2012 door de in 2010 vrij verkozen, maar eind 2013 afgezette president Joesjtsjenko.

Indien ik dat nu transponeer naar de Belgische situatie dan kom ik natuurlijk niet tot wat gij er onbegrijpelijkerwijze van maakt, maar eerder tot iets als:
In alle gemeenten van Vlaanderen en Wallonië waar meer dan 10 % vd. bevolking een andere taal spreekt dan de gewesttaal, mag men deze taal uitroepen als officiële tweede taal.
In België zou dat het invoeren van een uitbreiding der faciliteiten en het herinvoeren van de door Nederlandstalige gehate talentellingen betekenen !
…[/b]
Dikke leugen en weer knoert van een sofisme.
Een provincie is géén gemeente. Bovendien zijn de provincies in Oekraïne van dezelfde grootte als onze Gewesten.

De huidige wet in Oekraine laat dus niet toe dat Frans en Duits een (zelfs niet tweede) officiële taal is in resp. Wallonië en het Duitstalig gebied.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 4 maart 2022 om 10:16.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2022, 23:14   #30
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dikke leugen en weer knoert van een sofisme.
Een provincie is géén gemeente. Bovendien zijn de provincies in Oekraïne van dezelfde grootte als onze Gewesten.

De huidige wet in Oekraine laat dus niet toe dat Frans en Duits een (zelfs niet tweede) officiële taal is in resp. Wallonië en het Duitstalig gebied.
Uw vergelijk is onterecht. Dit heeft niets met de grootte van de regio te maken.
Wat ik lees is dat Oekraïens de officiële taal is in Oekraïne.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2022, 23:32   #31
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Uw vergelijk is onterecht. Dit heeft niets met de grootte van de regio te maken.
Wat ik lees is dat Oekraïens de officiële taal is in Oekraïne.
In Friesland mogen de Friezen hun eigen taal als officiële taal gebruiken. In Nederland zijn er procentueel minder Friesen dan er ‘Russen’ in Oekraïne zijn.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2022, 00:05   #32
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dikke leugen en weer knoert van een sofisme.
Helaba ... ! Niet te hard doordrammean, Dad !
Ik probeer gewoon maar van u te begrijpen hé....
Citaat:
Een provincie is géén gemeente. Bovendien zijn de provincies in Oekraïne van dezelfde grootte als onze Gewesten.
Is dat het wezenlijke waarover het gaat...? Van belang is toch de spreiding van minderheidtaalsprekers en meerheidstaalsprekers getoetst aan de streektaal.
Maar in Oekraïne is een vergelijking met België onmogelijk volgens de schrijver van dat stuk:

"Al spreken mensen in het oosten en het zuiden overwegend Russisch, en in het westen, het centrale deel en het noorden Oekraïens, toch kent het land, anders dan België of Canada, nauwelijks eentalige gebieden. In het overwegend Oekraïens sprekende centrale deel heb je stedelijke eilanden met Russisch sprekenden, zoals Kiev. Ga je verder richting oosten en zuiden, dan neemt ook op het platteland het aandeel Russisch sprekenden toe, maar het blijven tweetalige gebieden. De enige uitzondering vormen de Krim en het uiterste oosten (Donetsk, Loehansk en Charkiv), waar Russisch wordt gesproken, en de zeven westelijke provincies die vóór de Tweede Wereldoorlog bij Polen, Roemenië en het latere Tsjecho-Slowakije hoorden. Die zijn eentalig Oekraïens, ook de steden. Een nette federale oplossing zoals in België of Canada is dus zo goed als uitgesloten."
l
Citaat:
De huidige wet in Oekraine laat dus niet toe dat Frans en Duits een (zelfs niet tweede) officiële taal is in resp. Wallonië en het Duitstalig gebied.
Hoezo ?
De Duitstaligen komen weliswaar niet aan 10% in de provincie Luik.
Maar die heeft men keurig ondergebracht in de Duitstalige gemeenschap met eigen bevoegdheden zodat ze minder geminoriseerd worden.
Al zouden ze beter een eigen provincie vormen.
Maar, in elke Waalse provincie komen de Franstaligen wel boven de 10 % uit.

Maar nogmaals, een vergelijking tussen beide landen is absurd wegens de verschillende sociologische realiteiten zoals hierboven gesteld. Waar zijt ge dan mee bezig ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 maart 2022 om 00:06.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2022, 00:11   #33
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Helaba ... ! Niet te hard doordrammean, Dad !
Ik probeer gewoon maar van u te begrijpen hé....

Is dat het wezenlijke waarover het gaat...? Van belang is toch de spreiding van minderheidtaalsprekers en meerheidstaalsprekers getoetst aan de streektaal.
Maar in Oekraïne is een vergelijking met België onmogelijk volgens de schrijver van dat stuk:

"Al spreken mensen in het oosten en het zuiden overwegend Russisch, en in het westen, het centrale deel en het noorden Oekraïens, toch kent het land, anders dan België of Canada, nauwelijks eentalige gebieden. In het overwegend Oekraïens sprekende centrale deel heb je stedelijke eilanden met Russisch sprekenden, zoals Kiev. Ga je verder richting oosten en zuiden, dan neemt ook op het platteland het aandeel Russisch sprekenden toe, maar het blijven tweetalige gebieden. De enige uitzondering vormen de Krim en het uiterste oosten (Donetsk, Loehansk en Charkiv), waar Russisch wordt gesproken, en de zeven westelijke provincies die vóór de Tweede Wereldoorlog bij Polen, Roemenië en het latere Tsjecho-Slowakije hoorden. Die zijn eentalig Oekraïens, ook de steden. Een nette federale oplossing zoals in België of Canada is dus zo goed als uitgesloten."
l
Hoezo ?
De Duitstaligen komen weliswaar niet aan 10% in de provincie Luik.
Maar die heeft men keurig ondergebracht in de Duitstalige gemeenschap met eigen bevoegdheden zodat ze minder geminoriseerd worden.
Al zouden ze beter een eigen provincie vormen.
Maar, in elke Waalse provincie komen de Franstaligen wel boven de 10 % uit.

Maar nogmaals, een vergelijking tussen beide landen is absurd wegens de verschillende sociologische realiteiten zoals hierboven gesteld. Waar zijt ge dan mee bezig ?
U geeft mij gelijk? Enfin, dat denk ik.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2022, 00:25   #34
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
In Friesland mogen de Friezen hun eigen taal als officiële taal gebruiken. In Nederland zijn er procentueel minder Friesen dan er ‘Russen’ in Oekraïne zijn.
In Friesland is Fries sinds eeuwenlang de streektaal en volkstaal.

Maar de Russen in Oekraïne, waar zijn die vandaan gekomen ? Werden die ook daar door Stalin geïmporteerd, zoals in de Baltische staten, met de bedoeling die hun kulturen meltingpotgewijs te vernietingen voor het kunstmatige ideaal van de homo sovjeticus ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2022, 12:19   #35
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

België asap vernederlandsen is uiteraard een zeer goed idee.

Ik heb dus ja gestemd.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be