Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 november 2014, 02:45   #41
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Nee, maar het hoort wel bij de loonvoorwaarden van heel wat ambtenaren in Brussel. Net zoals de bedrijfswagen bij heel wat banken, de hospitalisatieverzekering bij heel wat bedrijven, etc.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2015, 18:33   #42
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard

Na 25 jaar in Brussel te werken en te wonen, kan ik er ook zo een aantal uit mijn mouw schudden: ‘Petite restauration’ in een café wordt ‘kleine restauratie’, ‘Jus pressés’ op de drankenkaart wordt ‘gehaaste sappen’, enz.
Meestal is het echter goed vertaald en doet men zijn best om meertalige medewerkers te vinden. Maar die kunnen meestal betere jobs vinden dan kelner te zijn, wat op zich al heel wat zegt over de noodzaak het Nederlands onder te knie te krijgen om een goede positie te verwerven in Brussel.
Ik heb het imago van het Nederlands er in die 25 jaar steeds beter op zien worden. Het economische succes van Vlaanderen is daar uiteraard de beste verklaring voor. Het is niet de Vlaamse cultuur die hen aantrekt. Ze kijken niet naar ‘Zijn er nog kroketten’, ‘Thuis’ of ‘Boer zoekt vrouw’ maar hun taalniveau Nederlands wordt wel steeds beter. Ik kan het weten. Ik spreek (bijna) altijd Nederlands als ik een winkel, restaurant of bedrijf binnenwandel. Als dat niet lukt, schakel ik zonder verdere opmerking over op het Frans, geen probleem. Maar dan weten ze wel hoe het ermee staat.
Wat me soms echt verwondert s dat er nooit door de Franstaligen wordt gemord in al die tweetalige, nationale bedrijven waar de Vlamingen steevast met de beste banen gaan lopen omwille van hun betere talenkennis.
Ik ben erg vertrouwd met die wereld, ik frequenteer die bedrijven al heel mijn carrière, en de Vlamingen hebben het in het overgrote deel van die bedrijven voor het zeggen. Daar heeft De Wever het uiteraard nooit over wanneer hij het totaal achterhaalde underdogimago van ‘de Vlaming’ tracht te cultiveren.
Het taalniveau Frans van de nieuwe generatie Vlaamse universitairen is trouwens hoe langer hoe slechter. Mijn bedrijf heeft een aantal jaren geleden zelfs taallessen moeten organiseren voor Vlamingen. Voordien was dat enkel nodig voor Franstaligen. De directeur van de English Academy, een van de meest professionele talenscholen van Brussel, heeft me die trend bevestigd. Het taalniveau Frans, Duits, enz. van de Vlaming gaat erop achteruit. Ze denken blijkbaar dat iedereen Engels spreekt zodra je Vlaanderen verlaat.
Ik ben geen francofiel,maar de complexloze wijze waarmee de Franstaligen met hun eigen taal omgaan, hun zelfvertrouwen in hun eigen cultuur en het correct gebruik van hun moedertaal mogen voor ons gerust als voorbeeld gelden.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2015, 20:39   #43
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Ik kan alleen maar de vaststellingen van Queensburry bijtreden. Nee, het is nog niet geweldig gesteld met de kennis van het Nederlands bij Franstaligen, maar zeker bij jongeren merk je steeds meer dat ze zich niet meer te goed voelen om Nederlands te leren, zonder het Frans te verloochenen, uiteraard. Alleen hoor ik wel af en toe Franstaligen klagen over de 'oververtegenwoordiging' van Vlamingen op belangrijke posten, niet zelden uit FDF-hoek, maar bij sommigen leeft het gevoel wel dat ze achtergesteld worden. En enkelen gaan zelfs zo ver de tweetaligheidsvereisten met de vinger te wijzen, als ware het discriminerend voor Franstaligen.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2015, 21:06   #44
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Ik kan alleen maar de vaststellingen van Queensburry bijtreden. Nee, het is nog niet geweldig gesteld met de kennis van het Nederlands bij Franstaligen, maar zeker bij jongeren merk je steeds meer dat ze zich niet meer te goed voelen om Nederlands te leren, zonder het Frans te verloochenen, uiteraard. Alleen hoor ik wel af en toe Franstaligen klagen over de 'oververtegenwoordiging' van Vlamingen op belangrijke posten, niet zelden uit FDF-hoek, maar bij sommigen leeft het gevoel wel dat ze achtergesteld worden. En enkelen gaan zelfs zo ver de tweetaligheidsvereisten met de vinger te wijzen, als ware het discriminerend voor Franstaligen.
als ze niet gelukkig zijn, kunnen ze nog altijd verhuizen naar Frankrijk en Wallonië
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2015, 21:07   #45
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

De kennis Nederlands van de Franstaligen in Brussel gaat stevig vooruit, de kennis van het Frans bij Vlamingen zakt steeds dieper weg. Dat is al een tijdje aan de gang. Vlaamse bedrijven zoeken meer en meer Franstaligen om hun activiteiten in Wallonië en Frankrijk te behartigen want die vinden ze niet meer in Vlaanderen.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2015, 22:22   #46
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
De kennis Nederlands van de Franstaligen in Brussel gaat stevig vooruit, de kennis van het Frans bij Vlamingen zakt steeds dieper weg. Dat is al een tijdje aan de gang. Vlaamse bedrijven zoeken meer en meer Franstaligen om hun activiteiten in Wallonië en Frankrijk te behartigen want die vinden ze niet meer in Vlaanderen.
Daarom dat de top van Brussels South in Charleroi
en de top van Pairi daiza voor het grootste deel uit Vlamingen bestaat waarschijnlijk
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2015, 02:42   #47
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Uitzonderingen die de regel bevestigen? En zoals je zelf zegt, het gaat hier om het management, niet om de vertegenwoordigers van het bedrijf. Tot voor 20-30 jaar geleden kon je ook nog bedrijven in pakweg Antwerpen vinden, en zeker in het Brusselse (inclusief de Rand) waar de directie eentalig Frans was, maar zowat alle vertegenwoordigers Vlamingen waren, omdat die hun talen kenden.
Het Frans van mijn collega's (en ook dat van mij voor enkele jaren) is vaak echt niet om naar huis te schrijven, hoor. On tire son plan, maar Frans? Nee.
En dat, terwijl bij mijn Franstalige collega's het Nederlands in het algemeen nog steeds verre van perfect is, maar wél stelselmatig verbeterd. Het aantal stijfkoppen dat weigert een woord Nederlands te gebruiken, neemt af, ook al zijn er nog steeds exemplaren van te vinden.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2015, 07:47   #48
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Vroeger stond het er misschien alleen in het Frans. Nu staat het er al in correct geschreven Nederlands bij ook al is de vertaling niet optimaal. Er is dus vooruitgang. Ook goed dat je de Louizalaan bezoekt. Je moet ze alleen nog zelf correct kunnen schrijven.
Sinds 1830.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2015, 08:34   #49
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Uitzonderingen die de regel bevestigen? En zoals je zelf zegt, het gaat hier om het management, niet om de vertegenwoordigers van het bedrijf. Tot voor 20-30 jaar geleden kon je ook nog bedrijven in pakweg Antwerpen vinden, en zeker in het Brusselse (inclusief de Rand) waar de directie eentalig Frans was, maar zowat alle vertegenwoordigers Vlamingen waren, omdat die hun talen kenden.
Het Frans van mijn collega's (en ook dat van mij voor enkele jaren) is vaak echt niet om naar huis te schrijven, hoor. On tire son plan, maar Frans? Nee.
En dat, terwijl bij mijn Franstalige collega's het Nederlands in het algemeen nog steeds verre van perfect is, maar wél stelselmatig verbeterd. Het aantal stijfkoppen dat weigert een woord Nederlands te gebruiken, neemt af, ook al zijn er nog steeds exemplaren van te vinden.
er is idd een kanteling bezig, maar een zéér trage.

Het is vooral de kennis van het Frans bij de Nederlandstaligen die dramatisch aan het zakken is. Veel Vlamingen vinden blijkbaar dat enkel nog Engels genoeg is om zich te redden in een regio die grenst aan 2 sterke economieën waar ze geen Engels spreken, ttz Frankrijk en Duitsland.
Uiteraard gaat dat nefaste gevolgen hebben voor onze economie op middellange termijn, maar goed, het is zo.

De kennis van het Nederlands bij Franstaligen is zeer licht aan het verbeteren, dat is waar. Maar om nu te zeggen dat zij de rol van de Vlamingen van vroeger gaan overnemen? Neen, daarvoor is de gratis haat tov alles wat Vlaams/Nederlandstalig is nog te groot aan Franstalige kant. Het mooiste bewijs is natuurlijk dat ze de taal van de Vlamingen, bestempelen als een dialect van het Nederlands. Dat ze hierdoor geholpen worden door sommige enggeestige Belgicisten en evenzeer enggeestige Vlaams-nationalisten, is geen excuus.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2015, 09:35   #50
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
er is idd een kanteling bezig, maar een zéér trage.

Het is vooral de kennis van het Frans bij de Nederlandstaligen die dramatisch aan het zakken is. Veel Vlamingen vinden blijkbaar dat enkel nog Engels genoeg is om zich te redden in een regio die grenst aan 2 sterke economieën waar ze geen Engels spreken, ttz Frankrijk en Duitsland.
Uiteraard gaat dat nefaste gevolgen hebben voor onze economie op middellange termijn, maar goed, het is zo.

De kennis van het Nederlands bij Franstaligen is zeer licht aan het verbeteren, dat is waar. Maar om nu te zeggen dat zij de rol van de Vlamingen van vroeger gaan overnemen? Neen, daarvoor is de gratis haat tov alles wat Vlaams/Nederlandstalig is nog te groot aan Franstalige kant. Het mooiste bewijs is natuurlijk dat ze de taal van de Vlamingen, bestempelen als een dialect van het Nederlands. Dat ze hierdoor geholpen worden door sommige enggeestige Belgicisten en evenzeer enggeestige Vlaams-nationalisten, is geen excuus.
Dat is geenszins te wijten aan onverschilligheid bij de Vlamingen, maar de kennis van het Frans neemt overal af. In Nederland is dat al veertig jaar aan de gang - hoezeer interventies van Franse ambassadeurs en consuls op middelbare scholen ook getracht hebben het tij te keren.

De belangstelling voor de Nederlandse taal zit daarentegen in de lift, vooral in de grensgebieden. De noodzaak om Nederlands te spreken is in België een feit en dat zien de Franstaligen nuchter en pragmatisch in.

Verder moet men daarover niet moeilijk doen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2015, 13:51   #51
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
De kennis Nederlands van de Franstaligen in Brussel gaat stevig vooruit, de kennis van het Frans bij Vlamingen zakt steeds dieper weg. Dat is al een tijdje aan de gang. Vlaamse bedrijven zoeken meer en meer Franstaligen om hun activiteiten in Wallonië en Frankrijk te behartigen want die vinden ze niet meer in Vlaanderen.
Dat is dus een Belgicistische mythe.

Bij de Brusselse agenten zijn het wel
nog steeds vooral de Franstalige agenten die geen Nederlands kennen,
terwijl er veel meer Nederlandstalige agenten wel Frans kennen.


http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20121207_00395892

"Van de 5.023 lokale agenten in het Brussels Gewest,
zijn 3.407 in het bezit van een taalbrevet....

Het zijn namelijk vooral Franstalige agenten die in Wallonië wonen
(maar dus in Brussel werken) die niet aan de vereisten voldoen:
minder dan de helft van hen bezit een tweetaligheidsattest. "
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2015, 18:32   #52
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Lees wel wat er geschreven wordt, Kaproen, niemand die ontkent dat er nog steeds meer Vlamingen zijn met een redelijk niveau van de tweede landstaal, dan Franstaligen. Wel dat de Vlamingen hun voorsprong aan het verliezen zijn, een beetje omdat de Franstaligen iets meer tweetalig worden, maar vooral omdat steeds meer Vlamingen denken dat ze met hun Steenkolenengels genoeg hebben. Vroeger volstond 1 -Vlaamse- vertegenwoordiger voor heel België, omdat die vaak uitstekend Frans sprak én Nederlands. Steeds vaker hebben Vlamingen last met beide...
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2015, 20:42   #53
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
(...) De belangstelling voor de Nederlandse taal zit daarentegen in de lift, vooral in de grensgebieden (...)
Zie eens:

Citaat:
In alle delen van de wereld is er interesse om de Nederlandse taal te leren. Het Talencentrum van de Rijksuniversiteit Groningen heeft zich verbaasd over het feit dat zich in een mum van tijd bijna 20.000 cursisten hebben aangemeld voor de online introductie Nederlands. Dat meldt De Telegraaf.
Bron: http://www.metronieuws.nl/binnenland...eldwijd-gewild

Geïnteresseerd? Ga naar: https://www.futurelearn.com/courses/dutch
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2015, 17:34   #54
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Na 25 jaar in Brussel te werken en te wonen, kan ik er ook zo een aantal uit mijn mouw schudden: ‘Petite restauration’ in een café wordt ‘kleine restauratie’, ‘Jus pressés’ op de drankenkaart wordt ‘gehaaste sappen’, enz.
Meestal is het echter goed vertaald en doet men zijn best om meertalige medewerkers te vinden. Maar die kunnen meestal betere jobs vinden dan kelner te zijn, wat op zich al heel wat zegt over de noodzaak het Nederlands onder te knie te krijgen om een goede positie te verwerven in Brussel.
Ik heb het imago van het Nederlands er in die 25 jaar steeds beter op zien worden. Het economische succes van Vlaanderen is daar uiteraard de beste verklaring voor. Het is niet de Vlaamse cultuur die hen aantrekt. Ze kijken niet naar ‘Zijn er nog kroketten’, ‘Thuis’ of ‘Boer zoekt vrouw’ maar hun taalniveau Nederlands wordt wel steeds beter. Ik kan het weten. Ik spreek (bijna) altijd Nederlands als ik een winkel, restaurant of bedrijf binnenwandel. Als dat niet lukt, schakel ik zonder verdere opmerking over op het Frans, geen probleem. Maar dan weten ze wel hoe het ermee staat.
Wat me soms echt verwondert s dat er nooit door de Franstaligen wordt gemord in al die tweetalige, nationale bedrijven waar de Vlamingen steevast met de beste banen gaan lopen omwille van hun betere talenkennis.
Ik ben erg vertrouwd met die wereld, ik frequenteer die bedrijven al heel mijn carrière, en de Vlamingen hebben het in het overgrote deel van die bedrijven voor het zeggen. Daar heeft De Wever het uiteraard nooit over wanneer hij het totaal achterhaalde underdogimago van ‘de Vlaming’ tracht te cultiveren.
Het taalniveau Frans van de nieuwe generatie Vlaamse universitairen is trouwens hoe langer hoe slechter. Mijn bedrijf heeft een aantal jaren geleden zelfs taallessen moeten organiseren voor Vlamingen. Voordien was dat enkel nodig voor Franstaligen. De directeur van de English Academy, een van de meest professionele talenscholen van Brussel, heeft me die trend bevestigd. Het taalniveau Frans, Duits, enz. van de Vlaming gaat erop achteruit. Ze denken blijkbaar dat iedereen Engels spreekt zodra je Vlaanderen verlaat.
Ik ben geen francofiel,maar de complexloze wijze waarmee de Franstaligen met hun eigen taal omgaan, hun zelfvertrouwen in hun eigen cultuur en het correct gebruik van hun moedertaal mogen voor ons gerust als voorbeeld gelden.
Wat ik nog aan mijn eigen betoog wil toevoegen is dat we ons als Vlamingen wel tolerant moeten tonen - en minstens goed Frans en Engels moeten kunnen spreken - maar ... dat we onze taal nooit overbodig mogen maken door steeds dadelijk de taal van onze gesprekspartner te gebruiken. Dat hebben we in het verleden gedaan en zo hebben we Brussel verloren.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2015, 17:56   #55
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Wat ik nog aan mijn eigen betoog wil toevoegen is dat we ons als Vlamingen wel tolerant moeten tonen - en minstens goed Frans en Engels moeten kunnen spreken - maar ... dat we onze taal nooit overbodig mogen maken door steeds dadelijk de taal van onze gesprekspartner te gebruiken. Dat hebben we in het verleden gedaan en zo hebben we Brussel verloren.
Als Nederlander spreek ik in Brussel Nederlands of Engels, Frans spreken doe ik daar alleen wanneer het echt niet anders kan!
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2015, 20:14   #56
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Zo hard als jij speel ik het niet, ik beschouw mezelf als een redelijk zelfbewuste Vlaming, die geen schrik heeft voor het verdwijnen van zijn taal als hij eens Frans spreekt, of godbetert Engels. Maar doorgaans begin ik wel in het Nederlands, zeker als klant. Echt grove zaken heb ik nog niet meegemaakt, op die manier. Ik huldig het principe dat ik iedereen die Nederlands wil leren, de kans moet krijgen om te oefenen. Het vermijdt bovendien dat je Frans spreekt met een andere Nederlandstalige.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2015, 20:43   #57
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Zo hard als jij speel ik het niet, ik beschouw mezelf als een redelijk zelfbewuste Vlaming, die geen schrik heeft voor het verdwijnen van zijn taal als hij eens Frans spreekt, of godbetert Engels. Maar doorgaans begin ik wel in het Nederlands, zeker als klant. Echt grove zaken heb ik nog niet meegemaakt, op die manier. Ik huldig het principe dat ik iedereen die Nederlands wil leren, de kans moet krijgen om te oefenen. Het vermijdt bovendien dat je Frans spreekt met een andere Nederlandstalige.
Ik spreek vanuit de rol van bezoeker, niet die van klant of opdrachtgever. Want anders zal ik eerst naar de persoon kijken. Dus zo hard ben ook weer niet.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2015, 22:33   #58
Tempest
Gouverneur
 
Tempest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 december 2005
Berichten: 1.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
In het geval van de Louizalaan vermoed ik dat de Franse naam de oudste is, die is immers zo jong dat de machthebbers toen Franstalig waren, en de laan ook uitdrukkelijk voor de machthebbers bedoeld was.

Ik ben dan ook voorstander van aanpassingen van de tweetalige namen (in sommige gevallen is het Franse versie gewoon beter en authentieker (bijvoorbeeld de campus van de ULB heet Solbosch. Godzijdank dat de Franse taal zich niets aantrekt van de kunstmatige spellinghervormingen van de Nederlandse taal na 1945.
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2015, 07:12   #59
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Na 25 jaar in Brussel te werken en te wonen, kan ik er ook zo een aantal uit mijn mouw schudden: ‘Petite restauration’ in een café wordt ‘kleine restauratie’, ‘Jus pressés’ op de drankenkaart wordt ‘gehaaste sappen’, enz.
Meestal is het echter goed vertaald en doet men zijn best om meertalige medewerkers te vinden. Maar die kunnen meestal betere jobs vinden dan kelner te zijn, wat op zich al heel wat zegt over de noodzaak het Nederlands onder te knie te krijgen om een goede positie te verwerven in Brussel.
Ik heb het imago van het Nederlands er in die 25 jaar steeds beter op zien worden. Het economische succes van Vlaanderen is daar uiteraard de beste verklaring voor. Het is niet de Vlaamse cultuur die hen aantrekt. Ze kijken niet naar ‘Zijn er nog kroketten’, ‘Thuis’ of ‘Boer zoekt vrouw’ maar hun taalniveau Nederlands wordt wel steeds beter. Ik kan het weten. Ik spreek (bijna) altijd Nederlands als ik een winkel, restaurant of bedrijf binnenwandel. Als dat niet lukt, schakel ik zonder verdere opmerking over op het Frans, geen probleem. Maar dan weten ze wel hoe het ermee staat.
Wat me soms echt verwondert s dat er nooit door de Franstaligen wordt gemord in al die tweetalige, nationale bedrijven waar de Vlamingen steevast met de beste banen gaan lopen omwille van hun betere talenkennis.
Ik ben erg vertrouwd met die wereld, ik frequenteer die bedrijven al heel mijn carrière, en de Vlamingen hebben het in het overgrote deel van die bedrijven voor het zeggen. Daar heeft De Wever het uiteraard nooit over wanneer hij het totaal achterhaalde underdogimago van ‘de Vlaming’ tracht te cultiveren.
Het taalniveau Frans van de nieuwe generatie Vlaamse universitairen is trouwens hoe langer hoe slechter. Mijn bedrijf heeft een aantal jaren geleden zelfs taallessen moeten organiseren voor Vlamingen. Voordien was dat enkel nodig voor Franstaligen. De directeur van de English Academy, een van de meest professionele talenscholen van Brussel, heeft me die trend bevestigd. Het taalniveau Frans, Duits, enz. van de Vlaming gaat erop achteruit. Ze denken blijkbaar dat iedereen Engels spreekt zodra je Vlaanderen verlaat.
Ik ben geen francofiel,maar de complexloze wijze waarmee de Franstaligen met hun eigen taal omgaan, hun zelfvertrouwen in hun eigen cultuur en het correct gebruik van hun moedertaal mogen voor ons gerust als voorbeeld gelden.
Realiteit hierboven!
Een verademing na Qwerkuus & WitteK
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 9 maart 2015 om 07:13.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2015, 18:18   #60
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Realiteit hierboven!
Een verademing na Qwerkuus & WitteK
Allemaal erg vaag, ik mis de cijfermatige onderbouwing.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be