Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 augustus 2022, 13:24   #1
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.883
Standaard Recordaantal Franstaligen in Vlaanderen deel 2

En wat als Franstaligen zich massaal vestigen waar zo'n Vlamingen leven?
https://www.youtube.com/results?sear...=ijzerwake+vnj

Wat met klassen van die jongeren vol Franstaligen? Wat denkt u ervan?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2022, 14:14   #2
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.191
Standaard

In Vlaanderen spreekt men Vlaams, in de scholen en gemeentebesturen. Wil je hier komen wonen, goed, pas u aan. De moment dat zo ne francofone pipo in t frans wil geholpen worden, dan zegt ge op zijn plat vloms dat hij uw kloten kan kussen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2022, 14:16   #3
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Liert Vlomsj, Waolekop. En expres extra plat praten. Dat gebeurt er dan.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2022, 14:42   #4
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Zolang België bestaat ligt de verfransing op de loer en zal de Vlaamse Beweging op haar hoede moeten blijven. De stekker kan er dan ook niet snel genoeg uit getrokken worden...
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2022, 14:44   #5
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
De stekker kan er dan ook niet snel genoeg uit getrokken worden...
Uit België of uit de Vlaamse Beweging?
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2022, 15:07   #6
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Uit België of uit de Vlaamse Beweging?
Volgens BDW uit de Vlaamse beweging, die verdwijnt best, zei hij.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2022, 16:30   #7
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Uit België of uit de Vlaamse Beweging?
Verknocht aan Belgiekske, als je echt de dubbelnick van Albrecht bent. En niet op de goede manier, want die laatste zou zich zelfs achter een (Franco-achtige) fascistische pro-Belgische beweging (een groep ex-verzetslieden) geschaard hebben die het geweld niet schuwt tegen Vlaams-gezinden.
Typische Belgicisten ontkennen ook nationalist te zijn, omdat ze in alles willen verschillen van hun Vlaams-gezinde tegenpolen. Ze zijn het echter erg rabiaat en vaak erger, omdat ze vaker hun zin hebben gekregen in hun leven.

Ik heb een goed geheugen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 4 augustus 2022 om 16:42.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2022, 18:19   #8
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Liert Vlomsj, Waolekop. En expres extra plat praten. Dat gebeurt er dan.
Plus de slechte blikken die helemaal niets zouden veranderen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2022, 18:26   #9
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Plus de slechte blikken die helemaal niets zouden veranderen.
Tegenwoordig toch wat minder, mag ik hopen. Het moet inmiddels zulke folkloristische proporties aangenomen hebben dat Franstaligen er mee lachen (zou ik ook doen en vervolgens beter Nederlands praten dan zij Frans). Dat is de indruk die ik heb.

Nu om de Belgicisten te behagen, trouwens, deze jongen gelooft ook dat onze toekomst nog heel lang Belgisch zal blijven. Er bestaat erger.

In Nederland word ik geacht België anders te bekijken dan ik gewend ben, want mensen zijn nieuwsgierig naar ons land. En effectief kijk je anders naar België als je merkt dat we ook onze troeven hebben. Heel raar allemaal. Oudere Vlamingen zullen vast iets hebben van 'been there, done that'.

De echte toekomst kent natuurlijk niemand.

Laatst gewijzigd door Weyland : 4 augustus 2022 om 18:31.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2022, 19:00   #10
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.762
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Volgens BDW uit de Vlaamse beweging, die verdwijnt best, zei hij.
...en Jan Jambon heeft het in de praktijk omgezet en is in 'de politiek' gegaan bij N-VA. Dat brengt tenminste op en het levert resultaten in plaats van alleen gesemmel te gaan belusterenin cafee zaaltjes in Bommerskonten voor ouwe Davidsfonds knakkers na hun stereotiepe speeches.

Schoolmeesterke De Roover hebben ze daarna gewoon ingekocht met een op voorhand verkozen plaats op de lijst.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2022, 19:13   #11
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Typische Belgicisten ontkennen ook nationalist te zijn, omdat ze in alles willen verschillen van hun Vlaams-gezinde tegenpolen. Ze zijn het echter erg rabiaat en vaak erger, omdat ze vaker hun zin hebben gekregen in hun leven.
Wat verwacht je eigenlijk dat ik met zo'n verwijt aanvangen moet? Als ik het ontken, "bewijst" dat je stelling. En als ik het niet ontken, dan ook.

Ik vind België een zinnigere entiteit vind dan pakweg Vlaanderen. Grootte telt. Europa vind ik dan ook een zinnigere entiteit dan beiden. Ik voel geen liefde voor de saaie Belgische driekleur, het oubollig volkslied, de monarchie of wat dan ook. Ik ben tegen de huidige taalwetgeving, maar ik pleit niet voor de belgicistische Frans/Nederlandse tweetaligheid. Ik weet echt niet onder welke soort definitie van nationalisme dit nog kan vallen. Vertel jij het maar.

In het echte leven bots ik qua taalwetgeving trouwens veel vaker met Walen dan met Vlamingen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik heb een goed geheugen.
Misschien. Ik gelukkig niet. Ik voel me ook niet echt gebonden aan wat ik in het verleden al dan niet gezegd heb, maar stuur me gerust een privébericht om mij uit te leggen waaraan ik deze rancune volgens jou verdien.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2022, 19:17   #12
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Wat verwacht je eigenlijk dat ik met zo'n verwijt aanvangen moet? Als ik het ontken, "bewijst" dat je stelling. En als ik het niet ontken, dan ook.
Bwa, mij kan het eerlijk gezegd weinig schelen wat er waar van is. Het is alleen een tendens die ik opmerk bij Belgicisten. Ze zijn geen nationalist, maar verdedigen België alsof ze het toch wel zijn. En veel Vlaams-gezinden zijn evenzeer wereldburger. Beetje een semantisch spelletje.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Ik vind België een zinnigere entiteit vind dan pakweg Vlaanderen. Grootte telt.
Er is ook nog Nederland. Dat is een realistischer toekomstscenario dan Vlaanderen nog, denk ik. Ondanks wat men nu gelooft.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Misschien. Ik gelukkig niet. Ik voel me ook niet echt gebonden aan wat ik in het verleden al dan niet gezegd heb, maar stuur me gerust een privébericht om mij uit te leggen waaraan ik deze rancune volgens jou verdien.
Geen rancune en ik ben evenmin de zuiverste persoon, hoor, niet gespeend van 'jeugdzonden'. Eerder nieuwsgierigheid. Uiteraard heb ik ook zwakke momenten bovendien en kan ik me niet altijd even diplomatisch uiten. Het heeft voor- en nadelen. Vooral (kortetermijns-)nadelen voor mij, maar dat is een andere discussie.

Zowel Albrecht als jij kunnen verschillende personen zijn, maar jullie bijdragen zijn zeker zo interessant om te lezen en jullie hebben veel gemeen is al. Dat zullen meerderen wel opgemerkt hyebben. Ik ben gewoon wat direct is al.

Ik geef toe dat ik het er oneens mee ben, maar voel je zeker niet geremd om te posten.

Laatst gewijzigd door Weyland : 4 augustus 2022 om 19:25.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2022, 19:40   #13
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter
 
Ke Nan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 8.032
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Verknocht aan Belgiekske, als je echt de dubbelnick van Albrecht bent. En niet op de goede manier, want die laatste zou zich zelfs achter een (Franco-achtige) fascistische pro-Belgische beweging (een groep ex-verzetslieden) geschaard hebben die het geweld niet schuwt tegen Vlaams-gezinden.
Typische Belgicisten ontkennen ook nationalist te zijn, omdat ze in alles willen verschillen van hun Vlaams-gezinde tegenpolen. Ze zijn het echter erg rabiaat en vaak erger, omdat ze vaker hun zin hebben gekregen in hun leven.

Ik heb een goed geheugen.
Dat ge een goed geheugen hebt, is een fabeltje.
__________________
Wet van Abu Bakr Al-Godwin: naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de moslims of Mohammed tot 1.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2022, 19:43   #14
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Uit België of uit de Vlaamse Beweging?
Uit België uiteraard.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2022, 19:49   #15
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Wat verwacht je eigenlijk dat ik met zo'n verwijt aanvangen moet? Als ik het ontken, "bewijst" dat je stelling. En als ik het niet ontken, dan ook.

Ik vind België een zinnigere entiteit vind dan pakweg Vlaanderen. Grootte telt. Europa vind ik dan ook een zinnigere entiteit dan beiden. Ik voel geen liefde voor de saaie Belgische driekleur, het oubollig volkslied, de monarchie of wat dan ook. Ik ben tegen de huidige taalwetgeving, maar ik pleit niet voor de belgicistische Frans/Nederlandse tweetaligheid. Ik weet echt niet onder welke soort definitie van nationalisme dit nog kan vallen. Vertel jij het maar.

In het echte leven bots ik qua taalwetgeving trouwens veel vaker met Walen dan met Vlamingen.


Misschien. Ik gelukkig niet. Ik voel me ook niet echt gebonden aan wat ik in het verleden al dan niet gezegd heb, maar stuur me gerust een privébericht om mij uit te leggen waaraan ik deze rancune volgens jou verdien.
U zou de huidige taalwetgeving willen afschaffen? En dan?
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2022, 19:55   #16
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.762
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Bwa, mij kan het eerlijk gezegd weinig schelen wat er waar van is. Het is alleen een tendens die ik opmerk bij Belgicisten. Ze zijn geen nationalist, maar verdedigen België alsof ze het toch wel zijn. En veel Vlaams-gezinden zijn evenzeer wereldburger. Beetje een semantisch spelletje.



Er is ook nog Nederland. Dat is een realistischer toekomstscenario dan Vlaanderen nog, denk ik. Ondanks wat men nu gelooft.



Geen rancune en ik ben evenmin de zuiverste persoon, hoor, niet gespeend van 'jeugdzonden'. Eerder nieuwsgierigheid. Uiteraard heb ik ook zwakke momenten bovendien en kan ik me niet altijd even diplomatisch uiten. Het heeft voor- en nadelen. Vooral (kortetermijns-)nadelen voor mij, maar dat is een andere discussie.

Zowel Albrecht als jij kunnen verschillende personen zijn, maar jullie bijdragen zijn zeker zo interessant om te lezen en jullie hebben veel gemeen is al. Dat zullen meerderen wel opgemerkt hyebben. Ik ben gewoon wat direct is al.

Ik geef toe dat ik het er oneens mee ben, maar voel je zeker niet geremd om te posten.
Wat jij totaal over het hoofd ziet, bewust of onbewust, is dat er een heel grote groep is die gewoon moet lachen met dat 'Vlaams-nationalisme' en dat fenomeen eerder bekijkt zoals een sideshow.

Er is een gigantisch verschil tussen de online wereld en de 'echte' wereld.

Kijk naar dit forum, dat hoort over politiek te gaan. Dan zou je verwachten dat er een stratificatie is bij de deelnemers die overeenkomt met de poiltieke realiteit zoals die blijkt uit verkiezingen.

In realiteit zijn er hier nog maximum 2 extreem linksen van pvda strekking actief, zij het zeeeer vanop afstand, maximum nog 5 vooruit stemmers, minder zelfs Groen fanaten en de laatste CD&V'er heeft het licht al meer dan een jaar geleden uitgedaan omdat hij het gehoon beu was. Een vijftal liberalen en al de rest is ofwel extreem-rechts met fixatie op de makak (Blok) ofwel N-VA adepten waarbij je er zelfs niet kunt naast kijken dat er enkelen daarvan in de partijorganen zetelen.
Vanuit extreem-rechtse hoek is er zelfs ene die erin slaagt om op vaste tijden promo te (mogen) maken naar het aantwaarps schotblaadje waar hij aan meewerkt...

Als een buitenlander met wat helicopter view deze online voorstelling bekijkt dan gaat hij ongetwijfeld denken dat Vlaanderen een deelgebied van België is waar 1/3 van de kiezers extreem-rechts zijn, 1/3 separatist is, en politiek al de rest samen die niet in die eerste 2 groepen past ook 1/3 vormt.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2022, 19:58   #17
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
U zou de huidige taalwetgeving willen afschaffen? En dan?
Ik zie bv. het probleem niet als gemeenten meertalige borden plaatsen. En daarmee pleit ik niet voor Frans (hoewel dat altijd mooi meegenomen is uit toeristisch oogpunt), maar vooral voor Engels.

Of bijvoorbeeld de verstikkende taalreguleringen in het hoger onderwijs, waar slechts een beperkt aantal vakken in een opleiding anderstalig mag, zijn we daar nu echt beter mee af?

Rigide vasthouden aan Frans en/of Nederlands lijkt me enigszins op zelf-sabotage in een geglobaliseerde wereld.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2022, 20:38   #18
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wat jij totaal over het hoofd ziet, bewust of onbewust, is dat er een heel grote groep is die gewoon moet lachen met dat 'Vlaams-nationalisme' en dat fenomeen eerder bekijkt zoals een sideshow.

Er is een gigantisch verschil tussen de online wereld en de 'echte' wereld.

Kijk naar dit forum, dat hoort over politiek te gaan. Dan zou je verwachten dat er een stratificatie is bij de deelnemers die overeenkomt met de poiltieke realiteit zoals die blijkt uit verkiezingen.

In realiteit zijn er hier nog maximum 2 extreem linksen van pvda strekking actief, zij het zeeeer vanop afstand, maximum nog 5 vooruit stemmers, minder zelfs Groen fanaten en de laatste CD&V'er heeft het licht al meer dan een jaar geleden uitgedaan omdat hij het gehoon beu was. Een vijftal liberalen en al de rest is ofwel extreem-rechts met fixatie op de makak (Blok) ofwel N-VA adepten waarbij je er zelfs niet kunt naast kijken dat er enkelen daarvan in de partijorganen zetelen.
Vanuit extreem-rechtse hoek is er zelfs ene die erin slaagt om op vaste tijden promo te (mogen) maken naar het aantwaarps schotblaadje waar hij aan meewerkt...

Als een buitenlander met wat helicopter view deze online voorstelling bekijkt dan gaat hij ongetwijfeld denken dat Vlaanderen een deelgebied van België is waar 1/3 van de kiezers extreem-rechts zijn, 1/3 separatist is, en politiek al de rest samen die niet in die eerste 2 groepen past ook 1/3 vormt.
Probleem is dat dat klein groepje van onverdraagzame ultra Vlaams-Nationalisten zoveel roeptoetert en dreigt dat zelfs een pastoor geen franse mis durft toelaten in zijn kerk.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220804_94667816

Begrafenis van 2,5-jarig meisje mag niet doorgaan in Sint-Servaaskerk in Wemmel omdat ouders Frans spreken


Citaat:
Ook Guilliams zegt dat de regels niet in steen gebeiteld zijn: “Ik kan een zekere vrijheid nemen, maar het ligt niet alleen daaraan. Ik zit hier met een Nederlandstalige gemeenschap die op mijn vingers zit te kijken.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2022, 20:47   #19
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
...en Jan Jambon heeft het in de praktijk omgezet en is in 'de politiek' gegaan bij N-VA. Dat brengt tenminste op en het levert resultaten in plaats van alleen gesemmel te gaan belusterenin cafee zaaltjes in Bommerskonten voor ouwe Davidsfonds knakkers na hun stereotiepe speeches.

Schoolmeesterke De Roover hebben ze daarna gewoon ingekocht met een op voorhand verkozen plaats op de lijst.
Ik herinner het me wel.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2022, 21:26   #20
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Dat ge een goed geheugen hebt, is een fabeltje.
Albrecht en Koenraad zijn verschillende personen. Daar ben ik nu van overtuigd.

Laatst gewijzigd door Weyland : 4 augustus 2022 om 21:26.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be