Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 januari 2021, 06:58   #1
siegfried1648
Provinciaal Gedeputeerde
 
siegfried1648's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2020
Berichten: 827
Standaard De Russen van Letland

Letland's meest Russische stad...is Daugavpils
waarvan 53% is Russischtalig..slechts 19% is spreekt Lets.

Russen in Letland vormen de grootste ethnische minderheid:
https://en.wikipedia.org/wiki/Russians_in_Latvia

Daugavpils, Dvinsk op z'n Russisch, de oud Duitse en ook oud Nederlandse naam voor deze stad is Dünaburg..Liep?ja (Libau zoals Duitsers vaak nog zeggen) is na Riga en Daugavpils de derde stad van Letland en de grootste waar de Letten de talrijkste bevolkingsgroep vormen. In 2000 had 48% van de inwoners van Liep?ja de Letse nationaliteit en 36% de Russische.

Latvia and Estonia compensation claims dismissed as groundless by Russian senator
http://www.rt.com/politics/436548-ru...-compensation/

Ik begrijp de Letten wel, alleen lijkt het mij voor een goede verstandhouding ongewenst om herstelbetalingen te eisen van Rusland voor zaken waar de Communisten van de USSR verantwoordelijk voor waren. Persoonlijk ben ik de mening toegedaan dat geschiedenis is geschiedenis en gedane zaken uit het verleden je soms beter kan laten rusten...Om er naderhand een financieel slaatje eruit te slaan verwerp ik. Het zou voor iedereen, Rusland en de Baltische staten veel beter zijn om goede verstandhoudingen te hebben dan in een spiraal voort te gaan van vijandigheid, achterdocht en haat.

Russen in de Baltische staten:



Een bekendse Letse Russische is bv Ksenia Solo:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ksenia_Solo
siegfried1648 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2021, 14:48   #2
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door siegfried1648 Bekijk bericht
Letland's meest Russische stad...is Daugavpils
waarvan 53% is Russischtalig..slechts 19% is spreekt Lets.

Russen in Letland vormen de grootste ethnische minderheid:
https://en.wikipedia.org/wiki/Russians_in_Latvia

Daugavpils, Dvinsk op z'n Russisch, de oud Duitse en ook oud Nederlandse naam voor deze stad is Dünaburg..Liep?ja (Libau zoals Duitsers vaak nog zeggen) is na Riga en Daugavpils de derde stad van Letland en de grootste waar de Letten de talrijkste bevolkingsgroep vormen. In 2000 had 48% van de inwoners van Liep?ja de Letse nationaliteit en 36% de Russische.

Latvia and Estonia compensation claims dismissed as groundless by Russian senator
http://www.rt.com/politics/436548-ru...-compensation/

Ik begrijp de Letten wel, alleen lijkt het mij voor een goede verstandhouding ongewenst om herstelbetalingen te eisen van Rusland voor zaken waar de Communisten van de USSR verantwoordelijk voor waren. Persoonlijk ben ik de mening toegedaan dat geschiedenis is geschiedenis en gedane zaken uit het verleden je soms beter kan laten rusten...Om er naderhand een financieel slaatje eruit te slaan verwerp ik. Het zou voor iedereen, Rusland en de Baltische staten veel beter zijn om goede verstandhoudingen te hebben dan in een spiraal voort te gaan van vijandigheid, achterdocht en haat.

Russen in de Baltische staten:



Een bekendse Letse Russische is bv Ksenia Solo:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ksenia_Solo
Ja door de Russische annexatie van Letland, zijn er heel veel Russische migranten in dat land komen wonen.
De Duitsers uit Polen en Kaliningrad, hebben zich na de oorlog teruggetrokken naar Duitsland.
Bij de Russen in Letland zie ik dat niet gebeuren.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2021, 15:47   #3
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Ja door de Russische annexatie van Letland, zijn er heel veel Russische migranten in dat land komen wonen.
De Duitsers uit Polen en Kaliningrad, hebben zich na de oorlog teruggetrokken naar Duitsland.
Bij de Russen in Letland zie ik dat niet gebeuren.
Waarom???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2021, 17:11   #4
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

De tegenstellingen zijn inderdaad merkbaar. Enkele jaren geleden kon ik het zelf vaststellen, wanneer ik er mensen in het Russisch aansprak (ik ken geen Lets) kreeg ik ofwel met brede glimlach een antwoord (dan waren het etnische Russen) of wel met het gezicht op onweer (dan waren etnische Letten)

De situatie is er erg complex:

- enerzijds is er de ronduit vijandige houding van de Letten tegenover de etnische Russen die er al generaties wonen (zo vertelde m'n Letse gids in 2018 zonder blozen dat toen net was beslist dat onderwijs in de Russische taal compleet wordt afgeschaft in de jaren 2020 en dat "de etnische Russen daar geen probleem mee hebben")

- anderzijds worden die etnische Russen ook opgehitst vanuit Moskou, niet bepaald een vriendelijke buurland.

Op termijn zou dat daar wel eens een ernstig probleem kunnen worden.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2021, 20:12   #5
Dade
Parlementsvoorzitter
 
Dade's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.451
Standaard

Narva in Estland heeft nog betere cijfers, daar zijn ongeveer 95 procent van de bevolking russisch en het ligt aan de grens met Rusland.
Dade is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2021, 20:22   #6
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dade Bekijk bericht
Narva in Estland heeft nog betere cijfers, daar zijn ongeveer 95 procent van de bevolking russisch en het ligt aan de grens met Rusland.
Ja, je zou kunnen vergelijken met de Krim hé. Ik herinner me wat Jan Balliauw toen schreef: "wat als er plots groene mannetjes opduiken in bepaalde gebieden in Estland, Letland, Litouwen?" Met groene mannetjes bedoelde hij dus het feit dat er op de Krim in 2014 tijdens de crisis, plots massa's soldaten zonder kenteken rondliepen. Overduidelijk Russische leger (jaren later ook toegegeven door Poetin) die het gebied de facto hadden overgenomen. Verschil hier is wel dat we het in het geval van de Baltische staten over NAVO-territorium hebben...
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 18:59   #7
Dade
Parlementsvoorzitter
 
Dade's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.451
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Ja, je zou kunnen vergelijken met de Krim hé. Ik herinner me wat Jan Balliauw toen schreef: "wat als er plots groene mannetjes opduiken in bepaalde gebieden in Estland, Letland, Litouwen?" Met groene mannetjes bedoelde hij dus het feit dat er op de Krim in 2014 tijdens de crisis, plots massa's soldaten zonder kenteken rondliepen. Overduidelijk Russische leger (jaren later ook toegegeven door Poetin) die het gebied de facto hadden overgenomen. Verschil hier is wel dat we het in het geval van de Baltische staten over NAVO-territorium hebben...
Als de navo Brussel wil ruillen voor narva, denk het niet, trouwens, ik denk niet dat rusland nood heeft aan narva, tenzij de esten het natuurlijk hoog in hun bol krijgen.
Dade is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 19:06   #8
siegfried1648
Provinciaal Gedeputeerde
 
siegfried1648's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2020
Berichten: 827
Standaard

Ik denk persoonlijk dat de meeste Russische Balten echt niet bij Rusland willen horen. Ze leven in de EU, en hebben zodoende meer vrijheden bv m.b.t reizen en werk dan in het oude moederland.
siegfried1648 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 20:02   #9
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door siegfried1648 Bekijk bericht
Ik denk persoonlijk dat de meeste Russische Balten echt niet bij Rusland willen horen. Ze leven in de EU, en hebben zodoende meer vrijheden bv m.b.t reizen en werk dan in het oude moederland.
Mja, vergeet één ding niet: de etnische Russin in de Baltische staten volgen vooral de media die uitzenden vanuit Moskou.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 24 januari 2021 om 20:02.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 00:07   #10
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door siegfried1648 Bekijk bericht
Ik denk persoonlijk dat de meeste Russische Balten echt niet bij Rusland willen horen. Ze leven in de EU, en hebben zodoende meer vrijheden bv m.b.t reizen en werk dan in het oude moederland.
Daarom moeten ze niet zo moeilijk doen.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 13:47   #11
siegfried1648
Provinciaal Gedeputeerde
 
siegfried1648's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2020
Berichten: 827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Daarom moeten ze niet zo moeilijk doen.
Wie zegt dat ze moeilijk doen?
siegfried1648 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 13:59   #12
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Ja door de Russische annexatie van Letland, zijn er heel veel Russische migranten in dat land komen wonen.
De Duitsers uit Polen en Kaliningrad, hebben zich na de oorlog teruggetrokken naar Duitsland.
Bij de Russen in Letland zie ik dat niet gebeuren.
"Teruggetrokken"???
Zeg maar weggejaagd door de oprukkende Sovjet-troepen. Idem dito voor veel andere Duitse bewoners op diverse plaatsen in Oost-Europa. Onder andere Tsjechië, het huidige Polen (Silezië en Oost-Pommeren). De Duitse "Ensiedelungen" gingen soms terug tot in de middeleeuwen.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 14:04   #13
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Veel Letten (zelfs kinderen) werden historisch ook naar de Goelag geleid onder Stalin om vervangen te worden met arbeiders van elders in de Sovjetunie, vooral etnische Russen. Uiteraard zet zoiets er kwaad bloed tot vandaag de dag.

Interessant detail. Er bestaan ook erg oude Russische diaspora in Letland. Russische Oudgelovigen. Die leven doorgaans meer in harmonie met de lokale Letten.

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 januari 2021 om 14:06.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 14:10   #14
siegfried1648
Provinciaal Gedeputeerde
 
siegfried1648's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2020
Berichten: 827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
"Teruggetrokken"???
Zeg maar weggejaagd door de oprukkende Sovjet-troepen. Idem dito voor veel andere Duitse bewoners op diverse plaatsen in Oost-Europa. Onder andere Tsjechië, het huidige Polen (Silezië en Oost-Pommeren). De Duitse "Ensiedelungen" gingen soms terug tot in de middeleeuwen.
Daarom ben ik er voor dat silezië, Pommeren, Danzig Oostpruisen, het Sudetenland wederom Duits moeten worden.

Ooit gehoord van Nemmersdorf? Nemmersdorf was een slaperig dorpje in oostpruisen totdat de Russen binnenvielen en tekeer gingen als beesten op dev lokale vrouwelijke bevolking.

Nemmersdorf...Ostpreußen (21./22. Oktober 1944)

Een Sovjet-oorlogsmisdaad gericht tegen onschuldige burgers...zoals er nog velen zullen volgen in de loop van de oorlog

http://www.welt.de/geschichte/articl...tpreussen.html
www.jf-archiv.de/archiv98/088aa17.htm

Citaat:
Als die kurzzeitig von sowjetischen Truppen besetzte Ortschaft Nemmersdorf in Ostpreußen Ende Oktober 1944 vorübergehend zurückerobert wurde, bot sich den Deutschen ein grauenhafter Anblick. Kompaniechef Oberleutnant Dr. Heinrich Amberger gab unter Eid zu Protokoll: ,,Am Straßenrand und in den Höfen der Häuser lagen massenhaft Leichen von Zivilisten, die augenscheinlich nicht im Laufe der kampfhandlungen durch verrirrte geschosse getötet worden, sondern planmaßig ermordert worden waren, unter anderem zahlreiche Frauen, die man, nach der Lage der verschobenen und zerrissenen Kleidungstücke zu urteilen vergewaltigt und danach durch Genickschuss getötet hatte. Zum Teil lagen daneben auch die ebenfalls getöteten Kinder''.
siegfried1648 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 19:33   #15
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door siegfried1648 Bekijk bericht
Daarom ben ik er voor dat silezië, Pommeren, Danzig Oostpruisen, het Sudetenland wederom Duits moeten worden.

Ooit gehoord van Nemmersdorf? Nemmersdorf was een slaperig dorpje in oostpruisen totdat de Russen binnenvielen en tekeer gingen als beesten op dev lokale vrouwelijke bevolking.

Nemmersdorf...Ostpreußen (21./22. Oktober 1944)

Een Sovjet-oorlogsmisdaad gericht tegen onschuldige burgers...zoals er nog velen zullen volgen in de loop van de oorlog

http://www.welt.de/geschichte/articl...tpreussen.html
www.jf-archiv.de/archiv98/088aa17.htm
Daar is geen vraag naar van uit Polen of Duitsland,soms moet je de geschiedenis zijn gang laten gaan.Vlamingen eisen ook Kassel,Duinkerke en Rijsel niet terug.
__________________
Economisch vluchteling afkomstig van de Rodenbachstede,binnenkort het Cyriel Verschaeve-dorp.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 22:29   #16
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Daar is geen vraag naar van uit Polen of Duitsland,soms moet je de geschiedenis zijn gang laten gaan.Vlamingen eisen ook Kassel,Duinkerke en Rijsel niet terug.
Voila, als je alle grenzen wil hertekenen, dan zul je ook overal oorlog krijgen.

Enige oplossing => rechten toekennen aan de minderheden in de verschillende landen.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be