Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 februari 2018, 16:05   #41
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Men verwacht dat dit de waarde van occasies fors zal aantasten.
Het is momenteel nog niet aan de orde. Lees de recentste automagazines er maar op na. Ze spreken over een daling van max. 1 a 2%, een stabilisering van de daling en zelfs nu al terug een lichte stijging. Als particulier is het in België iets moeilijker om een diesel van 10 jaar oud te verkopen. Maar aan een iets lagere prijs staat je telefoon niet meer stil en komt een niet-belg deze opkopen om te exporteren. Zelf meegemaakt en was direct weg. Zonder naar de controle te moeten gaan, zonder gezever over een probleem of wat dan ook. Wetende dat die wagen eigenlijk compleet afgeschreven was en amper nog iets waard was als overname bij aankoop van de nieuwe wagen. Een oude 1.9TDI van 9 jaar oud en 270000 km op de teller. 2000 euro meer gevangen dan de overname die ze wilden geven.

Anderzijds onze nieuwe wagen is ook een diesel en nu 2 jaar oud. Euro 6 norm dus die mag nog in alle Belgische steden binnen. Maar ook al zou die niet meer in die steden mogen, we komen daar toch nooit. Pak dat die binnen 8 jaar weg mag. Dan is die 10 jaar en heeft die ook een pak kilometers gedaan en zijn nut bewezen. Elke euro dat je dan nog krijgt is meegenomen. Wij rijden met onze wagen tot die versleten is. Wij verkopen die niet na 5 jaar. Dus moest er een serieuze daling in verkoopwaarde komen, het zou geen verschil geven.

Beslist de regering onder de noemer milieu morgen de VB te verhogen dan is het zoals altijd al geweest is enkel op nieuwe inschrijvingen. Dus het zou ook geen verschil maken. Identiek zoals ze de hybrides hebben afgestraft. Voor 01/01/2018 ingeschreven blijft onder het oude systeem. Oldtimers identiek hetzelfde. 25 jaar en al een O-plaat = niets gewijzigd. Dus de politiek roept en tiert maar schuift steeds de problemen vooruit.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2018, 16:30   #42
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Het is momenteel nog niet aan de orde. Lees de recentste automagazines er maar op na.
Het stond 7 november 2017 aangekondigd in de kranten, die zullen zich wel op iets baseren, niet? En in november 2017 was de diesel nog altijd 10 cent de liter goedkoper aan de pomp vandaag is dat 1 cent.
En nu komt dat extra nieuws van D er ook nog bij, dat zal ook zijn invloed hebben, want de automarkt - ook de tweedehands - stopt niet aan de grens.

Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171107_03174078

Van plan om je dieselwagen te verkopen? Daarom zal je er steeds minder geld voor krijgen
07/11/2017

Wie zijn dieselwagen tweedehands wil verkopen, zal daar de komende maanden en jaren steeds minder geld voor krijgen. “Binnen een drietal jaar zal een dieselvoertuig niet meer dezelfde restwaarde hebben dan vandaag het geval is”, waarschuwt de sector.
Uit cijfers van automobielfederatie Febiac blijkt dat er in de eerste vijf maanden van 2017 voor het eerst meer benzinewagens dan dieselwagens verkocht zijn. Een verschuiving die ook zijn effect heeft op de verkoop van tweedehandsdiesels. De restwaarde op zo’n voertuig wordt steeds kleiner.

“Een logische evolutie”, zegt Philippe Decrock van sectorfederatie Traxio. “Hoe meer benzine-,hybride en elektrische wagens er verkocht worden, hoe meer die modellen ook de tweedehandsmarkt overspoelen. Reken daarbij dat dieselwagens onder een hogere fiscale druk staan en dat diesel aan de pomp tegenwoordig bijna even duur is dan benzine. Dan hoeft het niet te verwonderen dat een dieselwagen het steeds minder goed doet tweedehandsmarkt”, klinkt het.

Wie dus binnenkort zijn dieselwagen wil verkopen, zal een keuze moeten maken. “Ga je de wagen tot de laatste kilometer slijten? Of doe je hem weg na enkele tienduizenden kilometers, zodat een veelrijder er toch nog iets aan heeft? Want wie meer dan 30.000 kilometer per jaar rijdt, is vandaag nog steeds beter af met een diesel”, zegt Decrock.

Bedrijfswagens

Dan is er natuurlijk ook nog de kwestie van de bedrijfwagens. Want momenteel rijdt ongeveer tachtig procent van de leasingwagens op diesel. “Maar dat zijn relatief jonge modellen die op het einde van het leasingcontract op de tweedehandsmarkt komen. En dat vormt stilaan een probleem voor veel leasingbedrijven, want ze zullen steeds minder afnemers vinden die hun dieselmodellen willen doorverkopen. Bedrijven spelen daar gelukkig al fors op in door hun wagenpark sterk te vergroenen”, weet Decrock.

En wat als de vraag naar dieselwagens écht stopt? “Dan zullen de wagens geëxporteerd worden naar het buitenland. En dan spreek ik vooral over landen buiten de Europese Unie. Want ook in Europa wordt de regelgeving voor nieuwe voertuigen steeds strenger”, besluit Decrock.

http://newsmonkey.be/article/83582
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2018, 16:40   #43
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Ik verwijs naar AG999 van februari 2018. En waar haal je 1 cent verschil? Hier in de buurt een Esso station zelfbediening : diesel is 1,21 euro/liter en benzine 95 octaan is 1,29 euro/liter. Dat is 8 cent verschil. Op een tank van 50 liter geeft dit 4 euro. Nu ook wel niet echt veel te noemen. Dus al trekken ze de prijs gelijk en ga je 2 keer per maand tanken = verschil van 8 euro

Ik zou eigenlijk eens graag horen wat het zou kosten als je ineens 1000 liter diesel zou bestellen. Geen rode mazout maar voor de wagen. Ik heb nog een mazouttank van 1000 liter liggen. Achteraan het tuinhuis op een verhoog zetten, darm en vulpistool er aan en tanken maar. Maar mijn vrouw gaat vanaf het najaar 4/5 werken dus weer een dag minder dat de wagen gaat kilometers doen. IS het allemaal nog de moeite waard?
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2018, 17:03   #44
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Ik verwijs naar AG999 van februari 2018. En waar haal je 1 cent verschil?
Hier http://www.brandstofprijzen.info/bra...opa.php?sort=4 , officiële brandstofprijzen van vandaag
Citaat:
11 E België € 1,400 € 1,398
Of hier, zet marker op grafiek: van 24 tem 27 feb was benzine en diesel nagenoeg gelijk op 0,2 cent na, maximumprijzen.

http://www.petrolfed.be/nl/maximumpr...maximumprijzen
morgen stijgt de prijs van benzine wat, verschil wordt dan officieel 1,6 cent maximumprijzen zoals je kunt lezen.

Wat de tankstations ervoor vragen? Dat is hun winstmarge.

In Vlaanderen worden 70-75% van de kms door dieselwagens gereden, ooit was dat bijna 80%. Tankstations zullen niet snel geneigd zijn dat psychegevoel aan de bestuurder te geven dat "hun diesel" nu duurder is dan benzine, het kan zijn dat ze er nog een halfjaar onder blijven al wordt de diesel officieel duurder dan benzine in de loop van 2018.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 februari 2018 om 17:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2018, 20:28   #45
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Net op de Duitse TV, program Brennpunkt:

Diegene die hun diesel euronorm 5 wilden verkopen krijgen zowat 30% minder als in het verleden, letterlijk: "30% minder dan de pijngrens" (en die diesel leek in toptoestand);
... helaas pindakaas.

En niemand gaat dat compenseren, tenzij men het waagt de constructeur te verklagen en het proces gaat winnen...

Laatst gewijzigd door Micele : 27 februari 2018 om 20:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2018, 21:51   #46
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Dieselauto’s interesseren de Belg niet langer



Eén van de redenen ...



Persoonlijk ben ik nooit fan geweest van een dieselwagen.

Men heeft het mij ook nooit kunnen wijsmaken dat een diesel 'zuiverder' zou zijn dan een benzinewagen.

Of dieselwagens dood en begraven zullen worden dat lijkt mij nog ietsje te vroeg om daar over te oordelen maar ik zou er niet van verschieten dat diesels van de markt zouden verdwijnen.
Verdwijnen denk ik wel niet gezien de diesel toch nog steeds aangeschreven staat als de krachtpatser die gebruikt wordt om mee te slepen. Hij die een caravan wil trekken of een paardentrailer, is soms wel verplicht hiervoor een diesel aan te schaffen. Met het koppel van een benzine kom je op dat gebied niet ver en het overgrote deel van de benzine auto's mogen dan ook nagenoeg zo goed als niets trekken.

De elektrische wagentjes die op de markt verschijnen hun actieradius is ontoereikend, voor zo ver ze al geschikt bevonden zijn om een zware last te slepen. Ik, met mijn meer dan twee ton sleepgewicht, zit al met het probleem dat ik , buiten een dieselvoertuig, niets geschikt kan vinden, bovendien moet ik soms beroep kunnen doen op 4 x 4 (kleine Vitesse) om mijn sleep onder alle omstandigheden daar te kunnen krijgen waar ik hem hebben wil.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2018, 21:59   #47
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Ik verwijs naar AG999 van februari 2018. En waar haal je 1 cent verschil? Hier in de buurt een Esso station zelfbediening : diesel is 1,21 euro/liter en benzine 95 octaan is 1,29 euro/liter. Dat is 8 cent verschil. Op een tank van 50 liter geeft dit 4 euro. Nu ook wel niet echt veel te noemen. Dus al trekken ze de prijs gelijk en ga je 2 keer per maand tanken = verschil van 8 euro

Ik zou eigenlijk eens graag horen wat het zou kosten als je ineens 1000 liter diesel zou bestellen. Geen rode mazout maar voor de wagen. Ik heb nog een mazouttank van 1000 liter liggen. Achteraan het tuinhuis op een verhoog zetten, darm en vulpistool er aan en tanken maar. Maar mijn vrouw gaat vanaf het najaar 4/5 werken dus weer een dag minder dat de wagen gaat kilometers doen. IS het allemaal nog de moeite waard?
Het is wel meer dan 8 euro verschil hoor maar ge moet dan wel alles in rekening brengen, ook het feit dat een benzine van het zelfde vermogen een stuk meer zal verbruiken en ook een stuk meer aan onderhoudskosten zal hebben. Daarbij komt nog dat een diesel normaal een pak langer blijft meegaan en het verschil in aankoopprijs in nauwelijks nog te vermelden.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2018, 22:46   #48
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Verdwijnen denk ik wel niet gezien de diesel toch nog steeds aangeschreven staat als de krachtpatser die gebruikt wordt om mee te slepen. Hij die een caravan wil trekken of een paardentrailer, is soms wel verplicht hiervoor een diesel aan te schaffen. Met het koppel van een benzine kom je op dat gebied niet ver en het overgrote deel van de benzine auto's mogen dan ook nagenoeg zo goed als niets trekken.
Alweer pure onwetendheid. Een turbobenzine moet amper onderdoen voor een turbodiesel.

https://www.caravaning.de/zugwagen/s...urbo-benziner/ 1800 cc benzine versus 2000 cc diesel...

Hier durven ze zelfs een 2000cc TDI met een 1600 cc turbobenzine te vergelijken, al redelijk oud:
https://www.caravaning.de/zugwagen/t...-fahren-super/

Een benzine krijgt altijd een cc-handicap anders zou hij wel eens kunnen winnen.

Aja wie toen voor een diesel gekozen heeft zit nu met de gepakken sjoemelperen in zijn broek. Uiteraard trekt men een caravan ook elke dag

Laatst gewijzigd door Micele : 27 februari 2018 om 23:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2018, 23:10   #49
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Alweer pure onwetendheid. Een turbobenzine moet amper onderdoen voor een turbodiesel.

https://www.caravaning.de/zugwagen/s...urbo-benziner/ 1800 cc benzine versus 2000 cc diesel...

Hier durven ze zelfs een 2000cc TDI met een 1600 cc turbobenzine te vergelijken, al redelijk oud:
https://www.caravaning.de/zugwagen/t...-fahren-super/

Een benzine krijgt altijd een cc-handicap anders zou hij wel eens kunnen winnen.
Ah dus de cylinderinhoud bepaalt het vermogen en het koppel. Dat is interessant, dat wist ik niet.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2018, 23:11   #50
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ah dus de cylinderinhoud bepaalt het vermogen en het koppel. Dat is interessant, dat wist ik niet.
En waar staat dat geschreven?
Bij dezelfde motor en dezelfde max-turbodruk is idd cilinderinhoud doorslaggevend.
Je moogt me altijd een vb geven dat men uit een identieke motorserie en afstellingen - dus ook dezelfde turbodruk - meer koppel kan halen met 400 cc minder. Laat je maar eens gaan.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 februari 2018 om 23:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2018, 23:16   #51
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En waar staat dat geschreven?
Bij dezelfde motor en dezelfde max-turbodruk is idd cilinderinhoud doorslaggevend.
Je moogt me altijd een vb geven dat men uit een identieke motorserie en afstellingen - dus ook dezelfde turbodruk - meer koppel kan halen met 400 cc minder. Laat je maar eens gaan.
Vervang de benzine door een diesel en je hebt meer koppel. Simpel.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2018, 23:23   #52
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

En over het trekken van caravans: een moderne diesel of benzine van 150 pk (de modellen uit je voorbeelden hebben 160-180 pk) moet zonder problemen een caravan kunnen trekken.

Enkel bij extreme omstandigheden (zeer zwaar of zeer steile helling) zal de diesel omwille van zijn hoger koppel een voordeel hebben.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2018, 07:13   #53
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Krijg binnenkort een nieuw firmawagentje.
De baas heeft een 1,2 Benzine besteld (zonder Turbo) 82 PK.

Maak vrij weinig Km's. 12000 per jaar.

Ga wellicht de "wooms" van de huidige 1,5 Diesel turbo missen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2018, 07:45   #54
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Het is wel meer dan 8 euro verschil hoor maar ge moet dan wel alles in rekening brengen, ook het feit dat een benzine van het zelfde vermogen een stuk meer zal verbruiken en ook een stuk meer aan onderhoudskosten zal hebben. Daarbij komt nog dat een diesel normaal een pak langer blijft meegaan en het verschil in aankoopprijs in nauwelijks nog te vermelden.
https://www.spritmonitor.de/

Daar kan je het werkelijke verbruik zien van diesels en benzine.

En keer op keer zie je dat dezelfde benzine-wagens met een vergelijkbaar vermogen als de diesel-wagens meer dure brandstof verbruiken en dus ook meer uitstoten.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2018, 07:47   #55
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ja ik weet t , maar ik geloof niet in de levensduur van die koffiemolen motortjes op hoge toeren ...
echt ik krijg kippenvel als je die motortjes hoort afjakkeren.

ps diesel 6l/kmu 100?? ik reed voorheen met nen 2l tdi van 2003 die minder dan 4?*5l/100 verstookte.
Fiesta van 12 jaar doet het met 4 literkes Diesel.
Fiesta van 4 jaar heeft bijna 6 liter benzine nodig.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2018, 07:50   #56
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Krijg binnenkort een nieuw firmawagentje.
De baas heeft een 1,2 Benzine besteld (zonder Turbo) 82 PK.

Maak vrij weinig Km's. 12000 per jaar.

Ga wellicht de "wooms" van de huidige 1,5 Diesel turbo missen ?
ben je vandaag helemaal pro benzine en voorstander van die shift van diesel naar benzine?

1,5d is natuurlijk ook niet super, maar toch.

kom zeker je ervaring nog eens posten eens je twee maand met die benzine mag rondbollen!!

ik ben echt benieuwd!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2018, 07:50   #57
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
https://www.spritmonitor.de/

Daar kan je het werkelijke verbruik zien van diesels en benzine.

En keer op keer zie je dat dezelfde benzine-wagens met een vergelijkbaar vermogen als de diesel-wagens meer dure brandstof verbruiken en dus ook meer uitstoten.
²
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2018, 08:56   #58
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.577
Standaard

Diesel was heel eventjes duurder dan benzine

Citaat:
Maar vanaf 1 mei tanken we weer “zomerbenzine”, zónder die goedkope vluchtige stoffen erin. Dan is diesel weer de goedkopere optie.
Vele prijzen maken rare sprongen in tegenwoordige tijden.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2018, 09:48   #59
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ben je vandaag helemaal pro benzine en voorstander van die shift van diesel naar benzine?

1,5d is natuurlijk ook niet super, maar toch.

kom zeker je ervaring nog eens posten eens je twee maand met die benzine mag rondbollen!!

ik ben echt benieuwd!
Ik ben ook niet zo voor die lage cc motortjes. Hun enige échte voordeel is het lage gewicht. De betrouwbaarheid dat zullen we pas later weten.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2018, 09:53   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Vervang de benzine door een diesel en je hebt meer koppel. Simpel.
Maar minder vermogen, simpel.

Een benzine kan ook meer koppel halen dan een diesel en dat op een legale manier.

Dit is een voorbeeld wat je uit 2000 cc kunt halen (de 300 PKs zijn daar een gevolg van...):


Diesel is gewoon brol, een stukje veel koppel en dan zakt het koppel als een pudding in mekaar. Afgewurgd. En dan moeten ze er nog voor sjoemelen ook.
Wie bedriegt heeft het zitten.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 februari 2018 om 10:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be