Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 oktober 2018, 15:30   #1
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard De Groene Golf

De verkiezingen van afgelopen weekend in drie Europese landen suggereren dat, terwijl de resultaten van traditionele partijen kelderen en ze het zwaar te verduren krijgen in de strijd tegen rechts, de progressieve kiezers steeds meer neigen tot de Groenen: In België waar de resultaten ronduit schitterend waren, in Beieren waar ze de tweede partij werden, en in Luxemburg waar ze 50% meer zetels behaalden.

Polls in verschillende landen wijzen uit dat de Groenen de traditionele partijen overtreffen dankzij hun standpunten ten voordele van de EU, hun humanitaire insteek wat migratie betreft en hun duidelijke opstellingen tegenover de klimaatopwarming, de biodiversiteit en de duurzaamheid.

Voor mensen die ontgoocheld zijn over de traditionele partijen, maar die extreem rechts niet lusten, zijn de Groenen een duidelijke optie. De Groenen bieden een duidelijk alternatief tegenover de standpunten en de argumenten van partijen zoals Afd . Bovendien evolueren ze al veertig jaar in het politieke panorama op een bewezen verantwoordelijke manier, op lokaal, regionaal en nationaal vlak.

In Nederland verhoogde Groenlinks vorig jaar zijn vertegenwoordiging in het Parlement van vier naar veertien zetels en is zelfs nog meer gegroeid, van 9% naar een tweede plaats met 18% in de peilingen.

Groene partijen worden vaak hoog gewaardeerd door goed opgeleide kiezers, vaak jong en relatief welvarend, zeggen de analisten. "Ze hebben een jong en energiek leiderschap en een andere manier van politiek doen, ze spreken rechtuit en herkennen de grenzen van wat wel en niet kan worden gedaan. Het is een mengeling van ideologie en pragmatisme dat opnieuw de dagelijkse beslommeringen van de individuen in het centrum van de politiek plaatst.

Het zijn geen partijen die door het geld gemanipuleerd worden of door een marktstrategie gedomineerd worden" zegt Jon Worth, Partij Kandidaat van de Duitse Groenen voor de Europese verkiezingen van volgend jaar.

Kiezers worden steeds milieubewuster door de aanhoudende recordtemperaturen en hun risico's en gevolgen, iets waar de Groenen al sinds de jaren tachtig voor waarschuwen.

Groen groeit ten koste van centrumlinks, dat in landen als Frankrijk en Nederland haast verdwijnt. Maar de beweging trekt ook steeds meer centrum rechtse kiezers aan. De groei van extreem-rechts heeft de nationale debatten veranderd, waardoor de retoriek van veel traditionele conservatieve partijen, vooral met betrekking tot immigratie, meer en meer naar rechts verschuift, waardoor ze meer progressieve kiezers van zich vervreemden.
Bij de deelstaatverkiezingen in Beieren pikten de Groenen 210.000 stemmen van de sociaal-democraten af . Maar de milieuactivisten haalden ook een vergelijkbaar aantal (180.000) weg uit de Christelijke Sociale Unie, die scherp naar rechts draaide in een poging om de extreem rechtse stemmen terug te winnen die naar Alternative voor Duitsland gingen.

De Groenen zijn niet 'bevlekt' door de austeriteitspolitiek van na de crisis van 2008, zoals wel het geval is bij belangrijkste centrum-rechtse en centrumlinkse partijen die betrokken waren bij de gevolgen van de crisis.

De groene partijen lijken het vooral goed te doen in relatief welvarende landen, waar de effecten van de soberheid niet zo hard waren, maar waar immigratie een belangrijk politiek probleem werd. In andere landen, zegt Fabien Escalona, prof Pol&Soc Grenoble, is radicale links populairder. Recente polls geven een groei aan van de Groenen gelijkaardig aan die na de nucleaire ramp van Fukushima. Het debat lijkt te verschuiven weg van het traditionele links-rechts naar een meer ideologisch terrein.

De campagneslogan van de Duitse Groenen in Beieren was "in plaats van angst in te boezemen, laten we moed geven", een boodschap die de beweging ziet als de sleutel tot haar groei. Monica Frassoni, co-voorzitter van de Europese Groene Partij, zegt dat de resultaten laten zien dat je kunt slagen "door hoop boven angst en mededogen voor haat te stellen."


Vrij naar eldiario.es

.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 16:10   #2
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Geen aanzet tot discussie = schending forumregels.


Is dit nu de draad die je had aangekondigd? Een loutere vertaling van een artikel?

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 23 oktober 2018 om 16:11.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 16:18   #3
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

'Ik ben te lomp om te helpen donderen' vogens jou, dus kan ik je geen antwoord meer geven. '' Is maar dat je 't weet....

Herlees misschien deze forumregel nog eens:

Citaat:
Beleefdheid is essentieel voor een goede discussie.

Laatst gewijzigd door eno2 : 23 oktober 2018 om 16:26.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 16:22   #4
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Oei, precies een trauma opgelopen van die opmerking.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 16:24   #5
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 16:49   #6
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Ik zou toch opletten. Groen haalt ook niet linkse stemmen weg. Sommige mensen stemmen niet op Groen omdat het linkser is dan SPa. Ecologie heeft ook een conservatief karakter. En Groen bevat ook sociaal-liberale tendensen die minder links zijn dan SPa.
Zie zo, discussie gestart.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 16:52   #7
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Ik zou toch opletten. Groen haalt ook niet linkse stemmen weg. Sommige mensen stemmen niet op Groen omdat het linkser is dan SPa. Ecologie heeft ook een conservatief karakter. En Groen bevat ook sociaal-liberale tendensen die minder links zijn dan SPa.
Zie zo, discussie gestart.
Ik ben eens benieuwd wat de reactie gaat zijn van de kiezer als ze in Antwerpen met 20% toch zouden verkiezen van niet te besturen.

Ziet de linkse kiezer zo'n self-inflicted cordon wel zitten?

Laatst gewijzigd door Anna List : 23 oktober 2018 om 16:52.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 16:53   #8
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

De cijfers van Bavaria over het stemmenverloop zijn toch sprekend...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 16:56   #9
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Ik ben eens benieuwd wat de reactie gaat zijn van de kiezer als ze in Antwerpen met 20% toch zouden verkiezen van niet te besturen.

Ziet de linkse kiezer zo'n self-inflicted cordon wel zitten?
Goede vraag he. VB is ook leeggelopen.
Maar Groen heeft hier wel een probleem in de vorm van het reeds meebesturen met NVA elders.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 23 oktober 2018 om 16:57.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 17:03   #10
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Goede vraag he. VB is ook leeggelopen.
Maar Groen heeft hier wel een probleem in de vorm van het reeds meebesturen met NVA elders.
Als Groen met zo'n score kiest om aan de kant te blijven, zouden m.i. pragmatisch linkse kiezers wel eens tot het besluit kunnen komen dat ze beter terug Sp-a stemmen, willen ze wegen op het beleid.b
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 17:05   #11
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Als Groen met zo'n score kiest om aan de kant te blijven, zouden m.i. pragmatisch linkse kiezers wel eens tot het besluit kunnen komen dat ze beter terug Sp-a stemmen, willen ze wegen op het beleid.b
Wat is "de linkse kiezer" niet waar?
Zijn "pragmatisch linkse" Groen kiezers niet ACW mensen? Na Beke een ACW'er en ik zie veel stemmen elders gaan...

Het deel progressieve hoogopgeleiden gaan niet zomaar naar SPa gaan. Die vinden "op de barricade staan" op de Ipad in een koffiebar leuk genoeg.

Laat het duidelijk zijn: Geelgroen is top voor mij. Maar geraken ze er uit?
Er zal veel water in de chartreuse moeten.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 23 oktober 2018 om 17:08.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 17:32   #12
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

In Spanje is Groen traditioneel (zo goed als) onbestaande.
In 2011 werd EQUO opgericht.
Hun drie verkozenen zitten momenteel mee aan tafel met Sanchez en Iglesias voor het bepalen van het budget en het regeringsprogramma...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 17:39   #13
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Wat is "de linkse kiezer" niet waar?
Zijn "pragmatisch linkse" Groen kiezers niet ACW mensen? Na Beke een ACW'er en ik zie veel stemmen elders gaan...

Het deel progressieve hoogopgeleiden gaan niet zomaar naar SPa gaan. Die vinden "op de barricade staan" op de Ipad in een koffiebar leuk genoeg.

Laat het duidelijk zijn: Geelgroen is top voor mij. Maar geraken ze er uit?
Er zal veel water in de chartreuse moeten.
Als N-VA het slim speelt zal rap genoeg blijken dat je voor echt groen beleid bij hen moet zijn hé...eerste en nog steeds strengste LEZ, overkappen vd ring...verbod op onverdoofd slachten...moet je allemaal niet bij Groen voor zijn...blijft alleen de linkse kiezer dus.

Ik zou zeggen sinaassap/pisang Ambon coalitie dan...of stond jij al in de chartreuze te wateren?
Wel Ludo beetje in t oog houden.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 17:43   #14
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Als N-VA het slim speelt zal rap genoeg blijken dat je voor echt groen beleid bij hen moet zijn hé...eerste en nog steeds strengste LEZ, overkappen vd ring...verbod op onverdoofd slachten...moet je allemaal niet bij Groen voor zijn...blijft alleen de linkse kiezer dus.

Ik zou zeggen sinaassap/pisang Ambon coalitie dan...of stond jij al in de chartreuze te wateren?
Wel Ludo beetje in t oog houden.
Nu zelf wat milieuvriendelijke maatregelen nemen zou echt wel een goede move zijn van N-VA.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 17:44   #15
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.240
Standaard

De kiezer zal nog wel wakker worden, maar wellicht overslapen. Als het enige groen van Groen het groen van de Koran zal blijken.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 17:47   #16
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Nu zelf wat milieuvriendelijke maatregelen nemen zou echt wel een goede move zijn van N-VA.
Hoog tijd om milieubehoud terug te claimen, dat is een conservatief principe en gaat over zich verantwoordelijk voelen voor de natuur ook en hoort dus helemaal niet thuis bij links.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 17:48   #17
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Nu zelf wat milieuvriendelijke maatregelen nemen zou echt wel een goede move zijn van N-VA.
Geen enkele N-VA kiezer kan daar problemen mee hebben me dunkt.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 18:08   #18
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Ge zou haast zeggen dat Groen invloed heeft op z'n VB's als ik dat hier allemaal lees
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 23 oktober 2018 om 18:09.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 18:09   #19
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Hoog tijd om milieubehoud terug te claimen, dat is een conservatief principe en gaat over zich verantwoordelijk voelen voor de natuur ook en hoort dus helemaal niet thuis bij links.
hangt af van definities: wat is conservatisme en wat is links?
Ik begin conservatisme wat meewarig te bekijken ipv enthousiast.
De meeste "openlijke conservatieven" - lees ideologische - zijn quasi reactionairen, de conservatieven "by practice" - niet zelfverklaarde - zijn liberalen.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 23 oktober 2018 om 18:33.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 18:31   #20
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
hangt af van definities: wat is conservatisme en wat is links?
Ik begin conservatisme wat meewarig te bekijken ipv enthousiast.
De meeste "openlijke conservatieven" - lees idelogische - zijn quasi reactionairen, de conservatieven "by practice" - niet zelfverklaarde - zijn liberalen.
Ik doelde op het woord natuur-behoud.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be