Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Het frnas moet als een verplichte taal op school in Vlaanderen afgeschaft worden
ja 61 49,59%
nee 62 50,41%
Aantal stemmers: 123. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 juni 2019, 11:21   #701
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Frans is een economische troef die de Vlamingen voorhebben op de Nederlanders.
Onze hoofdstad franstalig, en elke provincie in Vlaanderen behalve Antwerpen grenst aan Wallonie of Frankrijk.
En probeer maar eens een goede job te vinden alsje geen Frans spreekt. (tweetaligheid is dikwijls een voorwaarde)
Als dat een vanzelfsprekende waarheid is, dan kan men in het onderwijssysteem gerust de vrije keuze invoeren. Ouders zullen dan in alle vrijheid wel het Frans kiezen als eerste vreemde taal voor hun kinderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 13:32   #702
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.062
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar zijn we weer: "moeten". Weg vrijheid. Allemaal gedwongen om dezelfde ideologische richting op te gaan. Lekker democratisch...
Goed vrijheid blijheid dan ieder op zn eigen eiland en in zijn ghetto. Maar dan niet klagen over gebrek aan integratie, over onveiligheid, en weet dat de allochtonen niet in hun ghetto wijken in Brussel zullen blijven maar zullen uitzwermen over heel Vlaanderen en er overal ghettos zullen komen met bijbehorende moskeeen waar je als ongesluierde vrouw zeker lastig zult gevallen worden. Zonder "moet" beleid komen er steeds meer zulke toestanden.
Het VB heb ik ook nog geen maatregelen horen verkondigen die daar iets aan zouden veranderen.
Als Vlamingen de kop in het zand willen steken en de overheid doet niets om de integratie te bevorderen (want dat wil zeggen ook inspanningen langs Belgische kant, en jadaarbij horen ook verplichtingen), kom je uit op Amerikaanse toestanden. En besef dat naar Amerikaanse normen heel Belgie of toch zeker heel Vlaanderen stedelijk gebied is. Schaf dan maar ineens de sociale zekerheid af want die valt niet te handhaven in zon chaos.

Laatst gewijzigd door tomm : 18 juni 2019 om 13:54.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 13:45   #703
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.062
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als dat een vanzelfsprekende waarheid is, dan kan men in het onderwijssysteem gerust de vrije keuze invoeren. Ouders zullen dan in alle vrijheid wel het Frans kiezen als eerste vreemde taal voor hun kinderen.
Ouders weten niet altijd wat belangrijk is.
Dan kun je net zo goed van Nederkands en wiskunde ook keuzevakken maken.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 14:07   #704
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.005
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ouders weten niet altijd wat belangrijk is.
Dan kun je net zo goed van Nederkands en wiskunde ook keuzevakken maken.
Waarom zouden Vlaamse leerlingen nog verplicht worden om Frans te leren, terwijl Franstaligen al jaren geen Nederlands meer in de leerplannen inschrijven ???
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 14:08   #705
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.005
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Goed vrijheid blijheid dan ieder op zn eigen eiland en in zijn ghetto. Maar dan niet klagen over gebrek aan integratie, over onveiligheid, en weet dat de allochtonen niet in hun ghetto wijken in Brussel zullen blijven maar zullen uitzwermen over heel Vlaanderen en er overal ghettos zullen komen met bijbehorende moskeeen waar je als ongesluierde vrouw zeker lastig zult gevallen worden. Zonder "moet" beleid komen er steeds meer zulke toestanden.
Het VB heb ik ook nog geen maatregelen horen verkondigen die daar iets aan zouden veranderen.
Als Vlamingen de kop in het zand willen steken en de overheid doet niets om de integratie te bevorderen (want dat wil zeggen ook inspanningen langs Belgische kant, en jadaarbij horen ook verplichtingen), kom je uit op Amerikaanse toestanden. En besef dat naar Amerikaanse normen heel Belgie of toch zeker heel Vlaanderen stedelijk gebied is. Schaf dan maar ineens de sociale zekerheid af want die valt niet te handhaven in zon chaos.
Dat is nu al zo.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 14:12   #706
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.062
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U gaat ervan uit dat "de flaminganten" reeds achter de schermen aansturen op die apartheid. Hoezo? Kan een Vlaming in Gent, Turnhout of Herentals soms de RTBF niet bekijken? Kan hij geen abonnement nemen op La Libre Belgique? Ja, toch?!

Wel, hoe verklaart u dan dat de osmose tussen de Vlaamse en Franstalige gemeenschap op dat vlak zo goed als onbestaande is?
Hoe kan er osmose zijn als men de kans om elkaar tegen te komen zo klein mogelijk maakt ? Andere partijen, andere afdelingen, etc.
Als mensen van kleinsaf niet met het Frans in contact komen is de kans ook minder groot dat men naar franstalige zenders zal kijken.
Gelukkig is Belgie een klein land en verhuizen steeds meer franstaligen maar ook mensen uit andere culturen naar Vlaanderen. Dikwijls spreken zij Frans als tweede taal.
Dus na een periode en een of 2 generaties met opvallend minder Franse invloed zie je nu weer een toename. Kinderen groeien op in multiculturele klassen daar valt steeds minder aan te ontsnappen. Dat merk ik aan het zoontje van vrienden. Die krijgt nog geen Frans op school, maar spreekt al hele zinnen Frans, zn beste vriendinnetje is immers Fatima en Fatima komt uit een tweetalig Frans Arabisch gezin. Jongeren luisteren ook steeds meer naar die Franse rap muziek.

Laatst gewijzigd door tomm : 18 juni 2019 om 14:30.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 14:19   #707
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Voor Tomm is de realiteit soms een foute perceptie van onzentwege.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 16:18   #708
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ouders weten niet altijd wat belangrijk is.
Dan kun je net zo goed van Nederkands en wiskunde ook keuzevakken maken.
Probleem is wel dat het onderwijs blijkbaar ook niet altijd weet wat belangrijk is, en of het misschien wel weet, maar dat ideologische doelstellingen aldaar teveel primeren en hun wereldvreemd maken.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 16:20   #709
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Frans is een economische troef die de Vlamingen voorhebben op de Nederlanders.
Onze hoofdstad franstalig, en elke provincie in Vlaanderen behalve Antwerpen grenst aan Wallonie of Frankrijk.
En probeer maar eens een goede job te vinden alsje geen Frans spreekt. (tweetaligheid is dikwijls een voorwaarde)
Voor exportgerichte KMO's en grote bedrijven is kennis van Frans inderdaad een must. Ik hoor hier regelmatig lullen over Vlamingen die in een bedrijf in het Engels converseren met hun Franstalige klanten. Vergeet het op enkele specifieke gevallen na (bv in de informatica sector). Sommige Franstalige klanten gaan wel een rudimentaire kennis van Engels hebben maar dat wordt in ieder geval een zekere barrière. Het is een absoluut pluspunt als ge ad rem de conversatie, geschreven en gesproken, kunt voeren met de klant in zijn moedertaal. Exporteren is al aartsmoeilijk want die klanten hebben ook andere aanbiedingen. Die klant zal u nooit zeggen, sorry we hebben met u een communicatie probleem maar zal in het slechtste geval afhaken.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 18 juni 2019 om 16:21.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 16:59   #710
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.331
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Voor exportgerichte KMO's en grote bedrijven is kennis van Frans inderdaad een must. Ik hoor hier regelmatig lullen over Vlamingen die in een bedrijf in het Engels converseren met hun Franstalige klanten. Vergeet het op enkele specifieke gevallen na (bv in de informatica sector). Sommige Franstalige klanten gaan wel een rudimentaire kennis van Engels hebben maar dat wordt in ieder geval een zekere barrière. Het is een absoluut pluspunt als ge ad rem de conversatie, geschreven en gesproken, kunt voeren met de klant in zijn moedertaal. Exporteren is al aartsmoeilijk want die klanten hebben ook andere aanbiedingen. Die klant zal u nooit zeggen, sorry we hebben met u een communicatie probleem maar zal in het slechtste geval afhaken.

Uit: https://www.tijd.be/politiek-economi.../10112101.html

<< ...

Bijna drie vierde van de uitvoer gebeurt naar een andere EU-lidstaat, met de buurlanden Duitsland, Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk op kop. Net om die reden is de brexit goed voor de enige valse noot. De onzekerheid over de manier waarop de Britten de EU verlaten, weegt op de handel.
Voor het tweede jaar op rij daalt de Vlaamse uitvoer naar het VK. Terwijl het in 2017 nog om een kleine krimp van 0,4 procent ging - de totale Vlaamse uitvoer steeg toen wel - daalde de uitvoer naar het VK vorig jaar met 2,8 procent.
>>


Aangezien Duitsland de grootste afzetmarkt is voor de Vlaamse uitvoer naar een andere EU-lidstaat, is kennis van Duits wellicht een nog grotere must.

Het verdient dan ook aanbeveling in het Vlaamse onderwijs de keuze voor "Duits als eerste vreemde taal" te vergemakkelijken. Dat botst echter met de verplichting tot "Frans als eerste vreemde taal".
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 20:41   #711
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Ik heb geen enkele zin noch de tijd om alle posts van deze draad te lezen, maar snel bladerend stel ik vast dat een aantal bijdragen een ernstige discussie volstrekt onwaardig zijn, zelfs op een anoniem publiek platform.

Doch ter zake : ik ben steeds van mening geweest dat alle Belgen in een ideale situatie minstens de talen van de twee grootste bevolkingsgroepen plus het Engels zouden moeten kennen, en dat geldt vanzelfsprekend evenzeer voor de Franstalige Belgen. Maar ik heb al lang begrepen dat dit theorie is, en dat het bovendien onzinnig is om van elke Belg en meer algemeen zelfs van elke mens te verlangen dat hij/zij minstens drietalig is.

Evenwel, mensen die in een betrekkelijk klein taalgebied leven hebben er vanzelfsprekend alle belang bij om meertalig te zijn, en bovendien, onwetendheid heeft nog nooit een natie vooruit geholpen. Het is dus niet omdat de Franstalige Belgen (onterecht) het Nederlands in hun scholen terzijde schuiven dat het een «slimme zet» zou zijn vanwege de Nederlandstalige Belgen om hetzelfde te doen met de Franse taal.

Maar ach, voor mij niet gelaten, hoor. Overigens, als de kwaliteit van de kennis van de Franse taal, ondanks het feit dat u allen verplicht Frans hebt gestudeerd, slechts is wat ik onder andere hier op dit forum bij sommigen al heb kunnen vaststellen, laat het dan maar zo. En dat stel ik zonder enige kwade bedoeling : zij die voldoende openheid van geest hebben en geïnteresseerd zijn in de Franse cultuur zullen ongetwijfeld vrijwillig de Franse taal studeren en dat bovendien terdege doen, en de anderen zullen er hoe dan ook niets nuttigs van bakken. Tant pis pour eux.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 21:03   #712
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik heb geen enkele zin noch de tijd om alle posts van deze draad te lezen, maar snel bladerend stel ik vast dat een aantal bijdragen een ernstige discussie volstrekt onwaardig zijn, zelfs op een anoniem publiek platform.

Doch ter zake : ik ben steeds van mening geweest dat alle Belgen in een ideale situatie minstens de talen van de twee grootste bevolkingsgroepen plus het Engels zouden moeten kennen, en dat geldt vanzelfsprekend evenzeer voor de Franstalige Belgen. Maar ik heb al lang begrepen dat dit theorie is, en dat het bovendien onzinnig is om van elke Belg en meer algemeen zelfs van elke mens te verlangen dat hij/zij minstens drietalig is.

Evenwel, mensen die in een betrekkelijk klein taalgebied leven hebben er vanzelfsprekend alle belang bij om meertalig te zijn, en bovendien, onwetendheid heeft nog nooit een natie vooruit geholpen. Het is dus niet omdat de Franstalige Belgen (onterecht) het Nederlands in hun scholen terzijde schuiven dat het een «slimme zet» zou zijn vanwege de Nederlandstalige Belgen om hetzelfde te doen met de Franse taal.

Maar ach, voor mij niet gelaten, hoor. Overigens, als de kwaliteit van de kennis van de Franse taal, ondanks het feit dat u allen verplicht Frans hebt gestudeerd, slechts is wat ik onder andere hier op dit forum bij sommigen al heb kunnen vaststellen, laat het dan maar zo. En dat stel ik zonder enige kwade bedoeling : zij die voldoende openheid van geest hebben en geïnteresseerd zijn in de Franse cultuur zullen ongetwijfeld vrijwillig de Franse taal studeren en dat bovendien terdege doen, en de anderen zullen er hoe dan ook niets nuttigs van bakken. Tant pis pour eux.
Vlaanderen heeft in 2017 de hulp van Frankrijk gevraagd om de kwaliteit van de lessen Frans in de Vlaamse scholen dringend te verbeteren, want het lesgeven Frans gaat zienderogend achteruit.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...eren~a2d72361/
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 21:14   #713
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Vlaanderen heeft in 2017 de hulp van Frankrijk gevraagd om de kwaliteit van de lessen Frans in de Vlaamse scholen dringend te verbeteren, want het lesgeven Frans gaat zienderogend achteruit.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...eren~a2d72361/
Als Crevits er achter zit, hoeven we ons geen zorgen meer te maken

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 18 juni 2019 om 21:20.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 23:22   #714
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Vlaanderen heeft in 2017 de hulp van Frankrijk gevraagd om de kwaliteit van de lessen Frans in de Vlaamse scholen dringend te verbeteren, want het lesgeven Frans gaat zienderogend achteruit.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...eren~a2d72361/
Tewerkstellingsopportuniteit voor Walen. Het Vlaamse onderwijs, leraar Frans.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 08:15   #715
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ouders weten niet altijd wat belangrijk is.
Dan kun je net zo goed van Nederkands en wiskunde ook keuzevakken maken.
Neen, dat weet alleen de Staat.


Gesproken als een echte communist.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 08:19   #716
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik heb geen enkele zin noch de tijd om alle posts van deze draad te lezen, maar snel bladerend stel ik vast dat een aantal bijdragen een ernstige discussie volstrekt onwaardig zijn, zelfs op een anoniem publiek platform.

Doch ter zake : ik ben steeds van mening geweest dat alle Belgen in een ideale situatie minstens de talen van de twee grootste bevolkingsgroepen plus het Engels zouden moeten kennen, en dat geldt vanzelfsprekend evenzeer voor de Franstalige Belgen. Maar ik heb al lang begrepen dat dit theorie is, en dat het bovendien onzinnig is om van elke Belg en meer algemeen zelfs van elke mens te verlangen dat hij/zij minstens drietalig is.

Evenwel, mensen die in een betrekkelijk klein taalgebied leven hebben er vanzelfsprekend alle belang bij om meertalig te zijn, en bovendien, onwetendheid heeft nog nooit een natie vooruit geholpen. Het is dus niet omdat de Franstalige Belgen (onterecht) het Nederlands in hun scholen terzijde schuiven dat het een «slimme zet» zou zijn vanwege de Nederlandstalige Belgen om hetzelfde te doen met de Franse taal.
Klopt, maar dat kan evengoed Engels en Duits zijn.

Citaat:
Maar ach, voor mij niet gelaten, hoor. Overigens, als de kwaliteit van de kennis van de Franse taal, ondanks het feit dat u allen verplicht Frans hebt gestudeerd, slechts is wat ik onder andere hier op dit forum bij sommigen al heb kunnen vaststellen, laat het dan maar zo. En dat stel ik zonder enige kwade bedoeling : zij die voldoende openheid van geest hebben en geïnteresseerd zijn in de Franse cultuur zullen ongetwijfeld vrijwillig de Franse taal studeren en dat bovendien terdege doen, en de anderen zullen er hoe dan ook niets nuttigs van bakken. Tant pis pour eux.
Als men een taal enkel op school aanleert, maar er dan jaren quasi niets mee doet, gaat de kennis ervan uiteraard achteruit.

Mijn kennis van het Frans was beter toen ik 18 was dan toen ik 23 was. Ik had immers slechts een zeer passieve kennis van het Frans nodig tijdens mijn uniefjaren (Franse rechtspraak kunnen begrijpend lezen was voldoende).

Inmiddels ben ik 28 en is mijn kennis terug behoorlijk wat verbeterd omdat ik vanwege mijn werk (advocatuur) veel vaker Frans moet gebruiken.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 10:03   #717
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Hoe kan er osmose zijn als men de kans om elkaar tegen te komen zo klein mogelijk maakt ? Andere partijen, andere afdelingen, etc.
Als mensen van kleinsaf niet met het Frans in contact komen is de kans ook minder groot dat men naar franstalige zenders zal kijken.
Gelukkig is Belgie een klein land en verhuizen steeds meer franstaligen maar ook mensen uit andere culturen naar Vlaanderen. Dikwijls spreken zij Frans als tweede taal.
Dus na een periode en een of 2 generaties met opvallend minder Franse invloed zie je nu weer een toename. Kinderen groeien op in multiculturele klassen daar valt steeds minder aan te ontsnappen. Dat merk ik aan het zoontje van vrienden. Die krijgt nog geen Frans op school, maar spreekt al hele zinnen Frans, zn beste vriendinnetje is immers Fatima en Fatima komt uit een tweetalig Frans Arabisch gezin. Jongeren luisteren ook steeds meer naar die Franse rap muziek.
En wie spreekt er buiten Raoul,het kind van Vlaamse ouders ,

nog Nederlands bij de PTB.?

Oh ja de dochter van Kris Merckx die nu in Charleroi woont,
zal ook nog wel Nederlands spreken .

Maar verder
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 10:04   #718
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
En wie spreekt er buiten Raoul,het kind van Vlaamse ouders ,

nog Nederlands bij de PTB.?

Oh ja de dochter van Kris Merckx die nu in Charleroi woont,
zal ook nog wel Nederlands spreken .

Maar verder
ongelukkig voorbeeld, zowat elk PTB topstuk in Wallonië is een daar geplaatste PVDA'er.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 10:20   #719
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Hoe kan er osmose zijn als men de kans om elkaar tegen te komen zo klein mogelijk maakt ? Andere partijen, andere afdelingen, etc.
Als mensen van kleinsaf niet met het Frans in contact komen is de kans ook minder groot dat men naar franstalige zenders zal kijken.
Gelukkig is Belgie een klein land en verhuizen steeds meer franstaligen maar ook mensen uit andere culturen naar Vlaanderen. Dikwijls spreken zij Frans als tweede taal.
Dus na een periode en een of 2 generaties met opvallend minder Franse invloed zie je nu weer een toename. Kinderen groeien op in multiculturele klassen daar valt steeds minder aan te ontsnappen. Dat merk ik aan het zoontje van vrienden. Die krijgt nog geen Frans op school, maar spreekt al hele zinnen Frans, zn beste vriendinnetje is immers Fatima en Fatima komt uit een tweetalig Frans Arabisch gezin. Jongeren luisteren ook steeds meer naar die Franse rap muziek.
En wie spreekt er buiten Raoul,het kind van Vlaamse ouders ,

nog Nederlands bij de PTB.?

Oh ja de dochter van Kris Merckx die nu in Charleroi woont,
zal ook nog wel Nederlands spreken .

Maar verder

Volgens mij is de PTB/PVDA ,zoals al Belgicistische instellingen,

één grote verfransingsmachine.

Zo organiseren ze tweetalige meetings in Vlaams Brabant

terwijl ze enkel Franstalige meetings organiseren in Waals Brabant.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 10:22   #720
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ongelukkig voorbeeld, zowat elk PTB topstuk in Wallonië is een daar geplaatste PVDA'er.
Dus enkel de PTB-ers van Vlaamse afkomst spreken Nederlands bij de PTB.

QED
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be