Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Het frnas moet als een verplichte taal op school in Vlaanderen afgeschaft worden
ja 61 49,59%
nee 62 50,41%
Aantal stemmers: 123. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 juni 2019, 10:32   #721
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Waarom zouden Vlaamse leerlingen nog verplicht worden om Frans te leren, terwijl Franstaligen al jaren geen Nederlands meer in de leerplannen inschrijven ???
De knecht heeft andere verplichtingen dan de baas.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 10:34   #722
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Voor exportgerichte KMO's en grote bedrijven is kennis van Frans inderdaad een must. Ik hoor hier regelmatig lullen over Vlamingen die in een bedrijf in het Engels converseren met hun Franstalige klanten. Vergeet het op enkele specifieke gevallen na (bv in de informatica sector). Sommige Franstalige klanten gaan wel een rudimentaire kennis van Engels hebben maar dat wordt in ieder geval een zekere barrière. Het is een absoluut pluspunt als ge ad rem de conversatie, geschreven en gesproken, kunt voeren met de klant in zijn moedertaal. Exporteren is al aartsmoeilijk want die klanten hebben ook andere aanbiedingen. Die klant zal u nooit zeggen, sorry we hebben met u een communicatie probleem maar zal in het slechtste geval afhaken.
Ze haken blijkbaar meer af bij de Franstalige Waalse exporteurs
(15% van de Belgische export)

dan bij de Nederlandstalige Vlaamse exporteurs
(85% van de Belgische export).

Hoe zou dat dan toch komen?

Uw theorie klopt niet .
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 11:09   #723
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
uw conclusie is te snel, ik heb daarmee niet gezegd dat uw grootmoeder zaliger ongelijk had hé ...

los daarvan, pleiten om het Frans als voor iedereen verplicht los te laten, is niet pleiten tegen talenkennis, integendeel. een vrije keuze gaat zorgen voor gemotiveerde leerlingen en gaat het niveau van zij die wel Frans willen kennen opkrikken.
België is drietalig. Ik vind het dan maar logisch dat een Belg tenminste de talen van zijn eigen land beheerst. Iedere andere taal van naburige landen is graag meegenomen.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 11:11   #724
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Ze haken blijkbaar meer af bij de Franstalige Waalse exporteurs
(15% van de Belgische export)

dan bij de Nederlandstalige Vlaamse exporteurs
(85% van de Belgische export).

Hoe zou dat dan toch komen?

Uw theorie klopt niet .
In onze firma wordt de taal van de klant gesproken. Hij betaald onze firmawagens en onze boterham.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 11:12   #725
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Klopt, maar dat kan evengoed Engels en Duits zijn.



Als men een taal enkel op school aanleert, maar er dan jaren quasi niets mee doet, gaat de kennis ervan uiteraard achteruit.

Mijn kennis van het Frans was beter toen ik 18 was dan toen ik 23 was. Ik had immers slechts een zeer passieve kennis van het Frans nodig tijdens mijn uniefjaren (Franse rechtspraak kunnen begrijpend lezen was voldoende).

Inmiddels ben ik 28 en is mijn kennis terug behoorlijk wat verbeterd omdat ik vanwege mijn werk (advocatuur) veel vaker Frans moet gebruiken.
Het kan evenzeer Spaans, of Portugees, of Bengali, of Russisch, of…...etc…zijn, maar het toeval wil dat, gelet op de ligging van uw betrekkelijk klein taalgebied, de kennis van de Franse taal ongetwijfeld meestal nuttiger is. De rest van uw stelling is daar, voor wat uzelf betreft, een goed voorbeeld van.

Elke kennis van een andere taal is een deur op een deel van de ruimere wereld dan het eigen taalgebied. Ik denk dat het Engels een must geworden is voor zowat iedereen, en in ieder geval voor elkeen met een internationale activiteit of interessesfeer. Daarnaast zijn er talen die ook om andere doch even geldige redenen een must kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld wegens de ligging van het taalgebied waarin men leeft, of de cultuur waarin men geïnteresseerd is, of de specifieke activiteit die men beoefent, etc…

De vraag is of men mensen die geen deur willen op een ruimer deel van de wereld dan hun eigen leef- en taalgebied kan verplichten om eender welke andere dan de eigen taal aan te leren. Een schouwveger bijvoorbeeld die zich zowel beroepshalve als privé nooit buiten zijn eigen Antwerpen begeeft, en die zich bovendien nooit van het internet bedient en nooit contact heeft met “buitenlanders”, zal wellicht geen andere talen dan de lokale streektaal nodig hebben. Die kan zich derhalve veroorloven om oerdom te zijn en te blijven voor wat talenkennis betreft.

Ergo, en meer algemeen : kan men mensen verplichten de nauwe beperkingen te doorbreken van de (talen-)domheid die ze voor zichzelf voldoende vinden ? Mijn mening ; ja, dat kan men (anders bestond er zelfs geen schoolplicht of leerplicht), maar of het al dan niet zin heeft zal de betrokkene hoe dan ook nadien zelf bepalen.

Mijn conclusie is dat de maatschappij de verplichting heeft om jongeren een algemene kennisbasis mee te geven die hen zo veel als mogelijk kansen kan bieden bij het uitbouwen van hun leven, en talenkennis hoort daarbij, net zo goed als leren lezen en schrijven. Men kan evenwel niemand verplichten om naderhand iets met die basiskennis te doen : men mag de vrijheid nemen om dom te zijn. Maar dan mag men nooit klagen dat de anderen het beter hebben, natuurlijk.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 11:14   #726
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Waarom zouden Vlaamse leerlingen nog verplicht worden om Frans te leren, terwijl Franstaligen al jaren geen Nederlands meer in de leerplannen inschrijven ???
Dat is dan ook de reden dat Vlamingen gemakkelijker zaken doen met Wallonië dan Walen in Vlaanderen. Daardoor is Vlaanderen ook rijker.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 11:18   #727
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
In onze firma wordt de taal van de klant gesproken. Hij betaald onze firmawagens en onze boterham.
Schrijft U ook de taal van Uw Nederlandstalige klant correct?

Anders betaalt hij waarschijnlijk Uw firmawagens niet.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 11:23   #728
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Dat is dan ook de reden dat Vlamingen gemakkelijker zaken doen met Wallonië dan Walen in Vlaanderen. Daardoor is Vlaanderen ook rijker.
En omdat de Walen dus weigeren Nederlands te leren en wij wel Frans geleerd hebben en de Walen dus armer zijn dan wij ,
moeten wij nog harder werken dan zij om hun transfers te kunnen betalen .

Zo zijn we dus twee keer bedrogen.

Vive la Belgique
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 11:27   #729
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Het kan evenzeer Spaans, of Portugees, of Bengali, of Russisch, of…...etc…zijn, maar het toeval wil dat, gelet op de ligging van uw betrekkelijk klein taalgebied, de kennis van de Franse taal ongetwijfeld meestal nuttiger is. De rest van uw stelling is daar, voor wat uzelf betreft, een goed voorbeeld van.

Elke kennis van een andere taal is een deur op een deel van de ruimere wereld dan het eigen taalgebied. Ik denk dat het Engels een must geworden is voor zowat iedereen, en in ieder geval voor elkeen met een internationale activiteit of interessesfeer. Daarnaast zijn er talen die ook om andere doch even geldige redenen een must kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld wegens de ligging van het taalgebied waarin men leeft, of de cultuur waarin men geïnteresseerd is, of de specifieke activiteit die men beoefent, etc…

De vraag is of men mensen die geen deur willen op een ruimer deel van de wereld dan hun eigen leef- en taalgebied kan verplichten om eender welke andere dan de eigen taal aan te leren. Een schouwveger bijvoorbeeld die zich zowel beroepshalve als privé nooit buiten zijn eigen Antwerpen begeeft, en die zich bovendien nooit van het internet bedient en nooit contact heeft met “buitenlanders”, zal wellicht geen andere talen dan de lokale streektaal nodig hebben. Die kan zich derhalve veroorloven om oerdom te zijn en te blijven voor wat talenkennis betreft.

Ergo, en meer algemeen : kan men mensen verplichten de nauwe beperkingen te doorbreken van de (talen-)domheid die ze voor zichzelf voldoende vinden ? Mijn mening ; ja, dat kan men (anders bestond er zelfs geen schoolplicht of leerplicht), maar of het al dan niet zin heeft zal de betrokkene hoe dan ook nadien zelf bepalen.

Mijn conclusie is dat de maatschappij de verplichting heeft om jongeren een algemene kennisbasis mee te geven die hen zo veel als mogelijk kansen kan bieden bij het uitbouwen van hun leven, en talenkennis hoort daarbij, net zo goed als leren lezen en schrijven. Men kan evenwel niemand verplichten om naderhand iets met die basiskennis te doen : men mag de vrijheid nemen om dom te zijn. Maar dan mag men nooit klagen dat de anderen het beter hebben, natuurlijk.
Betrekkelijk klein taalgebied... we zijn groter dan alle Scandinavische talen bij elkaar opgeteld.

Gelet op onze ligging, zou het Duits voor veel sectoren (juridische is daar een uitzondering op) even logisch zijn als het Frans.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 11:33   #730
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Klopt, maar dat kan evengoed Engels en Duits zijn.



Als men een taal enkel op school aanleert, maar er dan jaren quasi niets mee doet, gaat de kennis ervan uiteraard achteruit.

Mijn kennis van het Frans was beter toen ik 18 was dan toen ik 23 was. Ik had immers slechts een zeer passieve kennis van het Frans nodig tijdens mijn uniefjaren (Franse rechtspraak kunnen begrijpend lezen was voldoende).

Inmiddels ben ik 28 en is mijn kennis terug behoorlijk wat verbeterd omdat ik vanwege mijn werk (advocatuur) veel vaker Frans moet gebruiken.
Ik heb volledig in het Frans school gelopen met per week 1 uur Nederlands. Maar het Frans gebruik ik wel dagelijks hoofdzakelijk met de klanten, zowel van Brussel, Wallonië of Frankrijk ook Engels natuurlijk met UK en Aziatische leveranciers en klanten. Wat lezen en cultuur betreft kies ik automatisch Frans maar dagdagelijkse communicatie onderling op het bedrijf is Nederlands en thuis spreek ik Engels. Ik vind het een plus dat ik zonder problemen kan overschakelen indien het moet zelfs in Spaans. Elke taal is belangrijk.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 19 juni 2019 om 11:36.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 11:55   #731
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De knecht heeft andere verplichtingen dan de baas.
dit.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 11:58   #732
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik heb volledig in het Frans school gelopen met per week 1 uur Nederlands. Maar het Frans gebruik ik wel dagelijks hoofdzakelijk met de klanten, zowel van Brussel, Wallonië of Frankrijk ook Engels natuurlijk met UK en Aziatische leveranciers en klanten. Wat lezen en cultuur betreft kies ik automatisch Frans maar dagdagelijkse communicatie onderling op het bedrijf is Nederlands en thuis spreek ik Engels. Ik vind het een plus dat ik zonder problemen kan overschakelen indien het moet zelfs in Spaans. Elke taal is belangrijk.
er is geen zinnig mens die dat in twijfel trekt.

het gaat er alleen om dat de verplichting FR als tweede taal contra efficiënt werkt. de klassen zitten vol ongemotiveerde leerlingen waarvoor Frans een even dode taal is als Latijn en zo wordt het noodzakelijke niveau om Frans te leren nergens meer gehaald.

laat die keuze vrij en je krijgt terug homogene en gemotiveerde klassen, het niveau in de verschillende talen zal er op vooruit gaan.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 12:38   #733
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Betrekkelijk klein taalgebied... we zijn groter dan alle Scandinavische talen bij elkaar opgeteld.

Gelet op onze ligging, zou het Duits voor veel sectoren (juridische is daar een uitzondering op) even logisch zijn als het Frans.
Betrekkelijk, dus. Voorbeeld : ten aanzien van een mus is een merel betrekkelijk groot, maar dat belet niet dat een merel betrekkelijk klein is ten aanzien van een arend.

Uw stelling in verband met het Duits gelet op de ligging van uw taalgebied gaat op voor Nederland, maar niet voor het Nederlandstalig landsdeel van België, en daarover gaat het. Nederland is geen grensland van Frankrijk, heeft geen door Frankrijk geïnspireerde cultuur, heeft geen Franstalig landsgedeelte en een Franstalige bevolkingsgroep, en in Nederland hoort de Franse taal bij mijn weten niet tot de verplichte leerstof in de scholen.

Als u voorstander bent van de afschaffing van de verplichting tot het aanleren van de Franse taal in uw “Vlaamse” scholen zijn er nuttiger argumenten mogelijk dan deze die u voorbrengt.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 12:58   #734
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik heb volledig in het Frans school gelopen met per week 1 uur Nederlands. Maar het Frans gebruik ik wel dagelijks hoofdzakelijk met de klanten, zowel van Brussel, Wallonië of Frankrijk ook Engels natuurlijk met UK en Aziatische leveranciers en klanten. Wat lezen en cultuur betreft kies ik automatisch Frans maar dagdagelijkse communicatie onderling op het bedrijf is Nederlands en thuis spreek ik Engels. Ik vind het een plus dat ik zonder problemen kan overschakelen indien het moet zelfs in Spaans. Elke taal is belangrijk.
Uw aan de noodzaak, omstandigheden, en dagelijkse praktijk aangepast gebruik van diverse talen is iets wat ook in mijn wereld en dus voor mij heel “normaal” is.

Nationalisten daarentegen, die uiteraard een veel nauwer wereldbeeld koesteren, gaan er kennelijk van uit dat het al dan niet “verplicht” aanleren en gebruik van een andere taal zowat hun eigen cultuur tekort doet. Op zich vind ik dat onbegrijpelijk, maar ik snap natuurlijk wel dat het voor nationalisten, waar dan ook, van belang is om “hun volk” zo dom mogelijk te houden, want anders wordt hun enge visie politiek quasi onverkoopbaar.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 13:20   #735
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.381
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Uw aan de noodzaak, omstandigheden, en dagelijkse praktijk aangepast gebruik van diverse talen is iets wat ook in mijn wereld en dus voor mij heel “normaal” is.

Nationalisten daarentegen, die uiteraard een veel nauwer wereldbeeld koesteren, gaan er kennelijk van uit dat het al dan niet “verplicht” aanleren en gebruik van een andere taal zowat hun eigen cultuur tekort doet. Op zich vind ik dat onbegrijpelijk, maar ik snap natuurlijk wel dat het voor nationalisten, waar dan ook, van belang is om “hun volk” zo dom mogelijk te houden, want anders wordt hun enge visie politiek quasi onverkoopbaar.
Walgelijke post.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 13:26   #736
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Betrekkelijk, dus. Voorbeeld : ten aanzien van een mus is een merel betrekkelijk groot, maar dat belet niet dat een merel betrekkelijk klein is ten aanzien van een arend.
Dat besef ik. Vandaar de knipoog.

Citaat:
Uw stelling in verband met het Duits gelet op de ligging van uw taalgebied gaat op voor Nederland, maar niet voor het Nederlandstalig landsdeel van België, en daarover gaat het. Nederland is geen grensland van Frankrijk, heeft geen door Frankrijk geïnspireerde cultuur, heeft geen Franstalig landsgedeelte en een Franstalige bevolkingsgroep, en in Nederland hoort de Franse taal bij mijn weten niet tot de verplichte leerstof in de scholen.

Als u voorstander bent van de afschaffing van de verplichting tot het aanleren van de Franse taal in uw “Vlaamse” scholen zijn er nuttiger argumenten mogelijk dan deze die u voorbrengt.
België deelt ook een grens met Duitsland hé.

En in Antwerpen - redelijk ver van de Duitse grens - hebben we een haven vol met Duitse bedrijven.

Waarom mogen we niet gewoon aan de individuele ouder/student overlaten welke extra taal hij verkiest?

Het is gewoon absurd dat in België de meerderheid de taal van de minderheid verplicht moet leren, maar de minderheid niet de taal van de meerderheid.

En zeker wanneer die meerderheid op economisch vlak België gewoon volledig domineert! Het spreekt boekdelen dat men in West-Vlaanderen sneller Noord-Fransen kan aantrekken als werknemer dan Walen.

U spreekt over een door het Frans geïnspireerde cultuur. Als we dat in overweging nemen, mag aan de andere kant ook in overweging worden genomen dat gelet op de historisch dominante positie van het Frans in België, veel Vlamingen zich ook gewoon willen afzetten tegen de verplichting om Frans te leren. Er spelen nu eenmaal ook historische gevoeligheden mee. Vele Vlamingen willen definitief af van de positie van het Frans als de taal van de elite.

Ik kan me voorstellen dat men bijvoorbeeld in Estland ook niet zo gelukkig zou zijn met een verplichting om Russisch te leren, ook al is er een grote Russische minderheid en hebben ze een gigantisch Russisch sprekend land als buur.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 19 juni 2019 om 13:35.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 13:27   #737
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Uw aan de noodzaak, omstandigheden, en dagelijkse praktijk aangepast gebruik van diverse talen is iets wat ook in mijn wereld en dus voor mij heel “normaal” is.

Nationalisten daarentegen, die uiteraard een veel nauwer wereldbeeld koesteren, gaan er kennelijk van uit dat het al dan niet “verplicht” aanleren en gebruik van een andere taal zowat hun eigen cultuur tekort doet. Op zich vind ik dat onbegrijpelijk, maar ik snap natuurlijk wel dat het voor nationalisten, waar dan ook, van belang is om “hun volk” zo dom mogelijk te houden, want anders wordt hun enge visie politiek quasi onverkoopbaar.
Als u dat onbegrijpelijk vindt, dan is dat enkel omdat u niet kan begrijpen de geschiedenis van het Frans in België ook vandaag de dag nog meespeelt. Historische gevoeligheden.

U zal merken dat in Vlaanderen de weerstand tegen andere talen enkel gericht is tegen het Frans. Daar is maar één reden voor: de geschiedenis van het Frans in België.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 19 juni 2019 om 13:28.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 13:34   #738
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Walgelijke post.
Voor nationalisten, misschien. Maar er bestaan pilletjes voor.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 13:37   #739
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Als u dat onbegrijpelijk vindt, dan is dat enkel omdat u niet kan begrijpen de geschiedenis van het Frans in België ook vandaag de dag nog meespeelt. Historische gevoeligheden.

U zal merken dat in Vlaanderen de weerstand tegen andere talen enkel gericht is tegen het Frans. Daar is maar één reden voor: de geschiedenis van het Frans in België.
De xenofobe afkeer van de Vlaams-nationalisten op dit forum voor alles wat Frans is, is mij bekend.

Heeft Duitsland cq. het Duits dan géén "geschiedenis" in uw land ? Of is dat voor sommigen veeleer een goede dan een slechte zaak ?
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 13:39   #740
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Uw aan de noodzaak, omstandigheden, en dagelijkse praktijk aangepast gebruik van diverse talen is iets wat ook in mijn wereld en dus voor mij heel “normaal” is.

Nationalisten daarentegen, die uiteraard een veel nauwer wereldbeeld koesteren, gaan er kennelijk van uit dat het al dan niet “verplicht” aanleren en gebruik van een andere taal zowat hun eigen cultuur tekort doet. Op zich vind ik dat onbegrijpelijk, maar ik snap natuurlijk wel dat het voor nationalisten, waar dan ook, van belang is om “hun volk” zo dom mogelijk te houden, want anders wordt hun enge visie politiek quasi onverkoopbaar.
feit dat jij hier nationalisme als argument betrekt, in tegenstelling tot mijn voorgaande post#732 bewijst dat die taalkennis en -keuze voor u een nationalistischer gegeven is dan voor mij.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be