Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 november 2011, 14:31   #841
Jan de Wever
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 2 november 2011
Berichten: 6
Standaard De 4 grote bedreigingen vandaag voor je spaargeld

De 4 grote bedreigingen vandaag voor je spaargeld en hoe je jezelf onmiddellijk kan beschermen:

1) Verval van de systeembanken
Voor de eerste keer in 70 jaar, sinds de grote depressie uw spaargeld is niet langer veilig bij de grote systeembanken.
De grote Europese systeembanken zitten in zware moeilijkheden. Verschillende economen hebben beweert dat deze banken eigenlijk virtueel failliet zijn. In België is Dexia gevallen. KBC zit in slechte papieren en zou de volgende kunnen zijn. Eerlijk gezegd verwacht ik dat we komende jaren verschillende banken in binnen en buitenland zullen crashen net zoals in de jaren dertig.
Hoe kan dit?
We gebruiken fiduciair geld. Ons financieel systeem is gebaseerd op vertrouwen. Geld dat door niets gewaarborgd wordt tenzij door nog meer schulden. Mocht het wantrouwen nog toenemen tegenover de systeembanken en deposito’s beginnen te verschuiven dan kunnen we cascades krijgen van bank faillissementen.
Wat is de oplossing?
Ik kies ervoor vandaag om mijn geld onder te brengen bij conservatieve financiële instellingen die weinig linken hebben met de grote systeembanken. Die weinig schulden hebben en die weinig risico’s genomen hebben met de deposito’s van zijn klanten. In België hou ik sterk van de elektronische bank Keytrade bank voor veiligheid en gemak eventueel ook Rabobank.

2) Inflatie & hyperinflatie
Als je geld op een spaarboekje en we krijgen een golf van inflatie en mogelijks hyperinflatie. Dan verdwijnt de koopkracht van je spaargeld als sneeuw voor de zon.
De waarde van je geld kan in een hyper inflatoire omgeving terug evolueren naar zijn intrinsieke waarde van 0 euro.
Inflatie is het fenomeen van het ontwaarden van de koopkracht van je geld. Met andere woorden de prijzen van de goederen die je wil aankopen stijgt waardoor je levensstandaard achteruitgaat. Inflatie onstaat door de creatie van geld door de centrale bank en de systeembanken, meer geld rent achter minder goederen en je krijgt stijgende prijzen. De inflatiedruk zit in het systeem van centrale bank en banken ingebakken door het principe van de geldmultiplicator. Deze multiplicator laat banken toe om van een 100 Euro deposito ongeveer 1000 Euro nieuwe leningen te creëren. Vandaar dat de prijzen van ongeveer alles, pakje sigaretten ,vastgoed enzovoort sinds de twee wereldoorlog verveelvoudigd is in prijs.
De normale prijsevolutie is dat door productiviteitswinsten en schaalvoordelen de prijzen zouden moeten dalen. Zie maar naar wat je TV nog kost in vergelijking met 20 jaar geleden. De geldmultiplicator daarentegen zorgt voor een ongebreidelde kredietexpansie die op haar beurt vastgoed en andere prijzen verstoort. De voortdurende prijsstijgingen van bijvoorbeeld vastgoed wekt de illusie van een sterke vraag naar dat vastgoed waar het eigenlijk het geld zelf is, de rekeneenheid die voortdurend in waarde vermindert.
Hoe kan dit?
Centrale banken kunnen onder politieke druk beslissen om de wereldwijde zeepbel van schulden te gaan monetariseren. Het bijdrukken van geld wat kan leiden tot een golf van inflatie of zelfs hyperinflatie zoals in Duitsland na de eerste wereldoorlog.
Wat is de oplossing?
Ik kies ervoor om in het geval van inflatie real assets te kopen. Edele metalen, grondstofaandelen of bedrijven die hun prijzen kunnen opdrijven in een inflationaire spiraal of eventueel vastgoed.

3) De overheid die je spaargeld afroomt
Iemand moet de festiviteiten betalen van de naoorlogse opbouw van schulden en zware sociale lasten. Ga jij de rekening betalen?
De overheid in België torst een zware schuldenlast. Ongeveer 100 % van het BBP. Schulden die voor de bankencrisis van 2008 nog maar 84% van het BBP waren.
Hoe kan dit?
De overheid zoekt momenteel actief naar nieuwe inkomsten om te kunnen voldoen aan zijn snel groeiende lasten. Verscherpte controle van de fiscus en het sluiten van vele fiscale achterpoortjes.
Wat is de oplossing?
Vaak heeft de wortel van een belastingvoordeel als direct gevolg een verlies van controle over de bestemming van je eigen geld. Ik kies ervoor vandaag om niet aan pensioensparen te doen en opteer voor discretere structuren, denk aan Luxemburg.

4) Een deflatiespiraal die verwoestend werkt op je vermogen
Een deflatiespiraal zou de waarde van je beleggingsfondsen, vastgoed en pensioenfondsen met 30-40-50% kunnen doen kelderen.
Een deflatiespiraal is een tendens van dalende prijzen doorheen de jaren. Dalende prijzen die de consument aanzetten tot uitstellen van hun aankopen. Bijvoorbeeld Japan zit al reeds sinds 1990 in een deflatoire spiraal.
Hoe kan dit?
Er lijkt een einde te komen aan de kredietexpansie sinds de tweede wereldoorlog. Na de kredietboom komt de bust. Mensen worden voorzichtiger, het vertrouwen is weg en dit kan een liquidatie golf op gang brengen.
Wat is de oplossing?
Ik kies voor Cash, Cash is king in een deflatiegolf samen met de meest kredietwaardige obligaties en korte termijn certificaten. Waar er een bear market plaatsvindt in alle asset classes zo bevindt er zich dan een bull market in cash. Kortom Je cash wordt elke dag meer en meer waard.

Bron: www.rijkinrente.be
Jan de Wever is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 14:30   #842
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.868
Standaard

http://money.cnn.com/2011/11/03/pf/m..._day/index.htm

"Community Banks","Credit-Unions"...zo heten financiele instellingen in de VS die,zoals bij ons de pure spaarbanken,zich niet bezighouden met "het internationale Financiele feest"...


Blijkbaar komt dat ook in de VS uit de marge,mede door akties via Facebook,door de aktiviteiten van "Anonymous",en door de steeds maar aanhoudende verhalen van verrijking zowel als stommiteiten,de pure,onversneden arrogantie binnen de grootbanken,ten koste van de belastingsbetaler....Het help natuurlijk niet dat men wil doen betalen voor het gebruik van debetkaarten.(iets wat Amerikanen tegen het plafond lijkt te jagen,maar wat hier vrij gebruikelijk is,zeker bij de "grootbanken"..)


Ook hier,in Europa,lijkt het mij aangewezen dat iedereen die geen avonturen (meer) wenst op de beurs of in "fancy" beleggingsprodukten,zijn centjes in een SPAARBANK stopt.(of in iets tastbaars...)

Het is misschien ook een daad van burgerzin,omdat er anders het risico bestaat dat de overheid,als verzekeraar,effectief het belastingsgeld van diezelfde spaarder moet inzetten om het spaargeld van diezelfde belastingsbetaler te vrijwaren....

Laatst gewijzigd door kelt : 6 november 2011 om 14:45.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 15:30   #843
Elbow
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 november 2011
Berichten: 3.367
Standaard

Bon, ik ben nieuw en heb niet alles gelezen.
Ik heb maar één vraag : wat moet je doen om je kapitaal veilig te stellen?
Elbow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 16:10   #844
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

kan je uitweiden over discretere structuren?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 16:23   #845
Conscience
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Locatie: Istanbul & Flanders
Berichten: 2.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elbow Bekijk bericht
Bon, ik ben nieuw en heb niet alles gelezen.
Ik heb maar één vraag : wat moet je doen om je kapitaal veilig te stellen?
Gespreid beleggen over periodes van één tot 10 jaar bij prime borrowers/aandelen in euro waarbij de kosten van unwinding voor de borrowers op voorhand gekend zijn en je die direkt voor de eerste jaren provisioneert, een stuk vastgoed - dus geen grote villa kopen -, gezond leven en je uitgavenpatroon herbekijken. Enkel dingen doen die je volledig begrijpt en zelf kan waarderen. En vooral leven.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 23:15   #846
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Gespreid beleggen over periodes van één tot 10 jaar bij prime borrowers/aandelen in euro waarbij de kosten van unwinding voor de borrowers op voorhand gekend zijn en je die direkt voor de eerste jaren provisioneert, een stuk vastgoed - dus geen grote villa kopen -, gezond leven en je uitgavenpatroon herbekijken. Enkel dingen doen die je volledig begrijpt en zelf kan waarderen. En vooral leven.
Tof, ben dat nu net aan het doen se. Vooral uitgavenpatroon herbekijken en nog niet in het minst mijn behoefte aan externe energie.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be