Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 oktober 2011, 14:43   #1
Frost
Provinciaal Gedeputeerde
 
Frost's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: The New Kingdom
Berichten: 821
Standaard Jongeren van nu een verloren generatie?

Gisteren met twee nieuwe collega's een discussie gehad. Zij zeggen dat zij het puin moeten ruimen van wat babyboomers en hun nakomelingen hebben veroorzaakt. Ze zeggen dat het tegenwoordig onmogelijk wordt om een huis te kopen of als je iets deftigs wil moet je er een woekerlening voor aangaan. Ik ben nu in de dertig de jaren van kosten zijn nu al een tijdje achter de rug, maar ook toen wij ons huis hebben gekocht was het ook niet altijd gemakkelijk. Toen mijn ouders een lening hebben aangegaan was het voor hun ook niet gemakkelijk en zeker de beginjaren. Dat is voor de meeste mensen zo neem ik aan? Vanwaar toch al dat negativisme en pessimisme in de toekomst? Voor de laatste tien jaar hebben wij in volle economische crisis een herziening van ons woonkrediet laten doen en zonde problemen onder de 3,4 % vast kunnen dalen. Wie tegenwoordig een woonkrediet aangaat kan zonder problemen grote bedragen lenen met vaste rentevoeten tussen de 3 en 4 %, met andere woorden het is een koopje. En toch nog pessimistisch zijn ? De gebraden kippen vliegen niet zomaar in je mond .
__________________
“Every generation needs a new revolution.”

Laatst gewijzigd door Frost : 14 oktober 2011 om 14:43.
Frost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 14:47   #2
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frost Bekijk bericht
Gisteren met twee nieuwe collega's een discussie gehad. Zij zeggen dat zij het puin moeten ruimen van wat babyboomers en hun nakomelingen hebben veroorzaakt. Ze zeggen dat het tegenwoordig onmogelijk wordt om een huis te kopen of als je iets deftigs wil moet je er een woekerlening voor aangaan. Ik ben nu in de dertig de jaren van kosten zijn nu al een tijdje achter de rug, maar ook toen wij ons huis hebben gekocht was het ook niet altijd gemakkelijk. Toen mijn ouders een lening hebben aangegaan was het voor hun ook niet gemakkelijk en zeker de beginjaren. Dat is voor de meeste mensen zo neem ik aan? Vanwaar toch al dat negativisme en pessimisme in de toekomst? Voor de laatste tien jaar hebben wij in volle economische crisis een herziening van ons woonkrediet laten doen en zonde problemen onder de 3,4 % vast kunnen dalen. Wie tegenwoordig een woonkrediet aangaat kan zonder problemen grote bedragen lenen met vaste rentevoeten tussen de 3 en 4 %, met andere woorden het is een koopje. En toch nog pessimistisch zijn ? De gebraden kippen vliegen niet zomaar in je mond .
Misschien is de discussie ook gebaseerd op andere elementen, die onrechtstreeks onzekerheid creëren:

-relaties duren niet lang (moeilijk om samen een huis te kopen, dan te scheiden, en opnieuw te beginnen)
-werkzekerheid is niet meer wat ze ooit was (mijn beide ouders waren bijvoorbeeld vastbenoemd, tot in der eeuwigheid; vandaag is dat ondenkbaar)
-de koopkracht is gedaald
-economische onzekerheid op wereldvlak (behoeft geen commentaar)

Misschien spelen die factoren onbewust mee in het pessimisme waarvan je gewag maakt?
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes

Laatst gewijzigd door C2C : 14 oktober 2011 om 14:48.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 14:55   #3
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Misschien is het gewoon het probleem dat we met een gigantische staatsschuld zitten waar de jongeren de dag van vandaag niks mee te maken hebben, maar vooral de babyboomers.

En wij draaien op voor die mannen hun schulden. Terwijl zij nu fijntjes op brugpensioen zijn.

Raak aan het brugpensioen, ho maar ! Schande, roept men dan, vooral bij de vuilzakkenbrigades. MAar meer geld voor kinderopvang, onderwijs en dergelijke is ook steeds erg problematisch.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 15:26   #4
Fred uit Gent
Staatssecretaris
 
Fred uit Gent's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
Standaard

Jongeren van tegenwoordig studeren tot hun 25ste, doen geen bal in het huishouden (moeder doet dat wel), zijn opgegroeid in grote luxe, willen dan trouwen en direkt een eigen huis hebben. Ze willen ook direkt alle voordelen van ons sociaal systeem, alhoewel ze nog geen Euro hebben bijgedragen tot dat systeem. Noem maar op: tijdskrediet, zwangerschapsverlof, vaderschapsverlof enz...enz... En dan is het de schuld van de babyboomers? Ik dacht van niet.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 15:33   #5
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frost Bekijk bericht
Gisteren met twee nieuwe collega's een discussie gehad. Zij zeggen dat zij het puin moeten ruimen van wat babyboomers en hun nakomelingen hebben veroorzaakt. Ze zeggen dat het tegenwoordig onmogelijk wordt om een huis te kopen of als je iets deftigs wil moet je er een woekerlening voor aangaan. Ik ben nu in de dertig de jaren van kosten zijn nu al een tijdje achter de rug, maar ook toen wij ons huis hebben gekocht was het ook niet altijd gemakkelijk. Toen mijn ouders een lening hebben aangegaan was het voor hun ook niet gemakkelijk en zeker de beginjaren. Dat is voor de meeste mensen zo neem ik aan? Vanwaar toch al dat negativisme en pessimisme in de toekomst? Voor de laatste tien jaar hebben wij in volle economische crisis een herziening van ons woonkrediet laten doen en zonde problemen onder de 3,4 % vast kunnen dalen. Wie tegenwoordig een woonkrediet aangaat kan zonder problemen grote bedragen lenen met vaste rentevoeten tussen de 3 en 4 %, met andere woorden het is een koopje. En toch nog pessimistisch zijn ? De gebraden kippen vliegen niet zomaar in je mond .
Ziet eens hier zie de oude zakken zijn weer bezig.
Omdat ze verbaal niet opkunnen tegen jonge mensen zeggen ze dat jongeren er niks van bakken.

kankeraars
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 15:35   #6
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Jongeren van tegenwoordig studeren tot hun 25ste, doen geen bal in het huishouden (moeder doet dat wel), zijn opgegroeid in grote luxe, willen dan trouwen en direkt een eigen huis hebben. Ze willen ook direkt alle voordelen van ons sociaal systeem, alhoewel ze nog geen Euro hebben bijgedragen tot dat systeem. Noem maar op: tijdskrediet, zwangerschapsverlof, vaderschapsverlof enz...enz... En dan is het de schuld van de babyboomers? Ik dacht van niet.

Fred.
Merk ik hier een jaloerse oude zak?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 15:38   #7
Fred uit Gent
Staatssecretaris
 
Fred uit Gent's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Misschien is het gewoon het probleem dat we met een gigantische staatsschuld zitten waar de jongeren de dag van vandaag niks mee te maken hebben, maar vooral de babyboomers.
Die staatsschuld hebben we te danken aan al die politici die de mensen de hemel op aarde beloofden (om stemmen te krijgen) maar er niet bij vertelden dat ze daarvoor moesten gaan lenen.

Ze is er ook gekomen omdat de vakbonden alsmaar méér eisten en nooit tevreden waren. Ze hebben de mensen gek gemaakt en opgehitst om te gaan betogen. Soms terecht, maar vaak voor sociale voorzieningen die onbetaalbaar zijn. Ze kregen hun zin wel, maar het gat in de staatskas werd alsmaar groter.

In 't kort: België heeft jarenlang boven zijn stand geleeft, en doet dat nog steeds. Het ware verstandiger geweest iets minder snel te groeien en wat middelen opzij te zetten voor later.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 15:39   #8
Fred uit Gent
Staatssecretaris
 
Fred uit Gent's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Merk ik hier een jaloerse oude zak?
Weerleg dan wat ik zeg, snotneus.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 15:39   #9
Frost
Provinciaal Gedeputeerde
 
Frost's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: The New Kingdom
Berichten: 821
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Jongeren van tegenwoordig studeren tot hun 25ste, doen geen bal in het huishouden (moeder doet dat wel), zijn opgegroeid in grote luxe, willen dan trouwen en direkt een eigen huis hebben. Ze willen ook direkt alle voordelen van ons sociaal systeem, alhoewel ze nog geen Euro hebben bijgedragen tot dat systeem. Noem maar op: tijdskrediet, zwangerschapsverlof, vaderschapsverlof enz...enz... En dan is het de schuld van de babyboomers? Ik dacht van niet.

Fred.
Klopt, moet toch beetje opletten wat ik zeg maar als ik zie hoeveel jonge mensen bij ons op de werkvloer tegenwoordig van al die verlofregelingen genieten dat is gewoon té gek voor woorden. Dat is niet voor het welzijn van het kind, dat is profiteren .
__________________
“Every generation needs a new revolution.”
Frost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 15:42   #10
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Jongeren van tegenwoordig studeren tot hun 25ste
Tot mijn 22. Dus, nee.

Citaat:
doen geen bal in het huishouden (moeder doet dat wel)
Thuis vertrokken op mijn 17de. Dus, nee.

Citaat:
zijn opgegroeid in grote luxe
De eerste tien jaar in relatieve armoede, de volgende zeven in relatie (middenklasse-)luxe. Dus, niet echt.

Citaat:
willen dan trouwen
Nee. Je verwart deze generatie met die van de babyboomers. Vroeg trouwen is eerder een uitzondering tegenwoordig. En wat dan nog?

Citaat:
en direkt een eigen huis hebben.
In mijn kennissen- en vriendenkring beginnen mensen nu stilaan appartementjes te kopen. Allemaal 30'ers. Opnieuw: nee. En eveneens opnieuw: wat dan nog? Dat brengt ook geld op voor 'het systeem'.

Citaat:
Ze willen ook direkt alle voordelen van ons sociaal systeem, alhoewel ze nog geen Euro hebben bijgedragen tot dat systeem. Noem maar op: tijdskrediet, zwangerschapsverlof, vaderschapsverlof enz...enz... En dan is het de schuld van de babyboomers? Ik dacht van niet.
Grappig. Eerst verwijt je de jonge generatie dat ze te veel consumeren (huizen kopen, trouwen ...), dan klaag je dat ze niets bijdragen aan het systeem. De vraag is natuurlijk of de kosten van tijdskrediet en ouderschapsverlof (vaderschapsverlof gaat ocharme over 10 dagen) opwegen tegen de kosten van de massale brugpensioenen. De generatie die nu begint te werken of al een tiental jaar aan het werk is weet niet eens of er nog wel geld zal zijn voor een gewoon pensioen, laat staan een brugpensioen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 15:43   #11
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frost Bekijk bericht
Klopt, moet toch beetje opletten wat ik zeg maar als ik zie hoeveel jonge mensen bij ons op de werkvloer tegenwoordig van al die verlofregelingen genieten dat is gewoon té gek voor woorden. Dat is niet voor het welzijn van het kind, dat is profiteren .
This niet omdat gij thuis ambras hebt met uw vrouw waardoor ge liever op uw werk bent, dat ge dat moet steken op "de jonge mensen".
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 15:49   #12
Frost
Provinciaal Gedeputeerde
 
Frost's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: The New Kingdom
Berichten: 821
Standaard

Als je geen tijd kunt maken voor de kinderen moet je er gewoon niet aan beginnen.
__________________
“Every generation needs a new revolution.”
Frost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 15:57   #13
Fred uit Gent
Staatssecretaris
 
Fred uit Gent's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
Standaard

Citaat:
Grappig. Eerst verwijt je de jonge generatie dat ze te veel consumeren (huizen kopen, trouwen ...), dan klaag je dat ze niets bijdragen aan het systeem. De vraag is natuurlijk of de kosten van tijdskrediet en ouderschapsverlof (vaderschapsverlof gaat ocharme over 10 dagen) opwegen tegen de kosten van de massale brugpensioenen. De generatie die nu begint te werken of al een tiental jaar aan het werk is weet niet eens of er nog wel geld zal zijn voor een gewoon pensioen, laat staan een brugpensioen.
Om te beginnen moet je wat ik over de jongeren zei niet als een verwijt opnemen. Ik stel alleen maar vast. Was ik nu jong geweest, ik deed waarschijnlijk net hetzelfde. Het is ook een kwestie van opvoeding. En was jij nu wat ouder geweest, dan was je misschien reeds in brugpensioen, wie weet.

De grote fout die men gemaakt heeft, is te denken dat de sociale zekerheid een hoorn van overvloed is, waar geen einde aan kon komen. Niet dus, het einde komt zelfs heel snel in zicht.

PS: ik sta trouwens aan de zijlijn: ik ben gans mijn loopbaan zelfstandige geweest. Ik heb vaak doorgewerkt met fysieke ongemakken waar werknemers gemakkelijk 14 dagen -of veel langer- thuis mee zitten. Niet dat ik het ze niet gun, want in hun plaats deed ik hetzelfde. Maar dit wordt onbetaalbaar en men durft het niet aan de mensen te zeggen uit schrik stemmen te verliezen.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 16:01   #14
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Om te beginnen moet je wat ik over de jongeren zei niet als een verwijt opnemen. Ik stel alleen maar vast. Was ik nu jong geweest, ik deed waarschijnlijk net hetzelfde. Het is ook een kwestie van opvoeding. En was jij nu wat ouder geweest, dan was je misschien reeds in brugpensioen, wie weet.

De grote fout die men gemaakt heeft, is te denken dat de sociale zekerheid een hoorn van overvloed is, waar geen einde aan kon komen. Niet dus, het einde komt zelfs heel snel in zicht.

PS: ik sta trouwens aan de zijlijn: ik ben gans mijn loopbaan zelfstandige geweest. Ik heb vaak doorgewerkt met fysieke ongemakken waar werknemers gemakkelijk 14 dagen -of veel langer- thuis mee zitten. Niet dat ik het ze niet gun, want in hun plaats deed ik hetzelfde. Maar dit wordt onbetaalbaar en men durft het niet aan de mensen te zeggen uit schrik stemmen te verliezen.

Fred.
boehoehoehoe,

heeft iemand ne zakdoek.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 16:09   #15
Zephyr
Burger
 
Geregistreerd: 21 september 2011
Berichten: 129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ziet eens hier zie de oude zakken zijn weer bezig.
Omdat ze verbaal niet opkunnen tegen jonge mensen zeggen ze dat jongeren er niks van bakken.

kankeraars
Deze domme mentaliteit van "de jonge gasten" tegen de oude zakken heeft er voor gezorgd dat ik 5 jaar vroeger op pensioen gegaan ben dan ik wou.
Buitengewerkt door de jonge garde.
Dop nu jullie eigen boontjes maar.
Zephyr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 16:33   #16
HOUZEE !
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 oktober 2008
Berichten: 4.837
Standaard

Ik merk ook dat jongeren over t algemeen veel te veel aan luxe gehecht zijn. Moet wel zeggen dat dit misschien komt door het ontbreken van een echt toekomstperspectief, en daar zijn ook de oudere generaties voor verantwoordelijk. Maar men moet zich gedragen naar het inkomen dat men heeft. Ik heb lang op straat geleefd, ondertussen kon ik goed sparen, en dat was ook een mooie tijd.

Laatst gewijzigd door HOUZEE ! : 14 oktober 2011 om 16:34.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 18:44   #17
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Misschien is het gewoon het probleem dat we met een gigantische staatsschuld zitten waar de jongeren de dag van vandaag niks mee te maken hebben, maar vooral de babyboomers.

En wij draaien op voor die mannen hun schulden. Terwijl zij nu fijntjes op brugpensioen zijn.

Raak aan het brugpensioen, ho maar ! Schande, roept men dan, vooral bij de vuilzakkenbrigades. MAar meer geld voor kinderopvang, onderwijs en dergelijke is ook steeds erg problematisch.
²

Vandaar: wie in Belgie blijft is te beklagen.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 19:14   #18
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frost Bekijk bericht
... en hun nakomelingen ....
Ik ben een generatie X-er en kan dus beschouwd worden als die nakomeling. Gemakkelijk...heb niks anders dan crisissen gekend en tekort aan arbeidsplaatsen. De staatsschuld was al torenhoog nog voordat ik op de arbeidsmarkt kwam en is nog altijd torenhoog. Toen ik ging lenen betaalde ik 8% interest. Geen kansen gekregen, zal er ook nooit krijgen. Heb voor alles moeten vechten.

Eén voordeel : ik kan tegen een stootje, vecht keihard terug, neem niets voor niets en volg vooral mijn eigen weg, vraag niet, maar eis zelfs wat mij toekomt...misschien is het dat juist wat ze niet goed kunnen verdragen

Nadeel : ik ben pessimistisch geworden en vooral ontgoocheld in de maatschappij.

En wat die dure woningen betreft : Toen ik begon verdiende ik 1000 € nette en daar ben ik ook mee begonnen. Misschien moeten ze eens leren zelf de handen uit de mouwen te steken. Ik heb elke steen hier persoonlijk vast gehad en elke korrel zand in de molen geschept. Maar na 10 jaar was mijn lening ook afbetaald.

Enne, ook ik mag betalen voor het pensioen van een veel te grote babyboom generatie en laat me er nog bijvoegen dat ik waarschijnlijk zelf niet meer op een pensioen hoef te rekenen, ondanks ik ervoor betaald heb...

Laatst gewijzigd door Stingray : 14 oktober 2011 om 19:26.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 19:27   #19
stalov
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 68
Standaard

Als jullie geen jongeren hebben hoe denk je dat je je pensioen verdiend. Wees eens dankbaar.
stalov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 19:28   #20
stalov
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 68
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Jongeren van tegenwoordig studeren tot hun 25ste, doen geen bal in het huishouden (moeder doet dat wel), zijn opgegroeid in grote luxe, willen dan trouwen en direkt een eigen huis hebben. Ze willen ook direkt alle voordelen van ons sociaal systeem, alhoewel ze nog geen Euro hebben bijgedragen tot dat systeem. Noem maar op: tijdskrediet, zwangerschapsverlof, vaderschapsverlof enz...enz... En dan is het de schuld van de babyboomers? Ik dacht van niet.

Fred.
Wat zeg jij nu? Hoe kun jij dat nu weten niet omdat jij dit deed uitzonderlijk dat studeren tot hun 25ste dat de jongeren van nu dat ook doen.
stalov is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be