Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 september 2012, 16:05   #61
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Had deze niet gezien. Ik ben dan ook geen rijke he.

Maar ik kan U verzekeren dat de belasting op loon in Frankrijk KILOMETERS beneden die van Belgie liggen. Ik betaal op jaarbasis ongeveer 8% belastingen op mijn netto belastbaar inkomen, en ik geloof dat het toch wel in het bovenste deciel zit qua lonen.
Toegegeven, dat is omdat ik een paar aftrekposten heb, zoals kinderopvang en zo. Moest ik volle pot betalen, dan zou het 12% zijn of zo denk ik.

En nu gij weer

Om U een gedacht te geven, de eerste keer dat ik mijn vrouw haar belastingen zag betalen, dacht ik dat het een CORRECTIE was op een aan de bron afgehouden forfait. Maar nee, het was het totale bedrag.

En toen ik in Frankrijk ging wonen, moest ik bij de lokale belastingsinspecteur om na te gaan of het deel loon dat ik al verdiend had in Belgie voor mijn verhuis, mijn belastbare schijf niet zou veranderen. Toen ik die brave man via mijn loonbriefjes uit Belgie toonde wat ik in Belgie al forfaitair had betaald aan loonbelasting (dat draaide toen rond de 40% of zo), heeft die man gewoon gezegd: "oeioei! Laat maar zitten. U heeft al veel keer meer belasting betaald in Belgie dan U voor een gans jaar in Frankrijk zou betalen, dus kruis erover, U betaalt enkel maar op uw inkomen in Frankrijk sinds U hier woont".
Ik heb dat toen aanvaard maar eigenlijk kon ik veel lastiger doen en een soort van gemiddelde belasting vragen en dan had de Belgische fiscus mij waarschijnlijk veel mogen terugbetalen. Maar dat was administratief nogal ingewikkeld. Dus hebben ze in Frankrijk gedaan alsof ik niks verdiend had in Belgie, en dat jaar dus enkel maar sinds mijn verhuis geld was gaan verdienen.


Dus voor een werknemer valt "communistisch frankrijk" wel goed mee.
Tja, je rekent waarschijnlijk moedwillig allerhande sociale premies niet mee.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nietpatrickve
Hoewel algemeen bekend is dat de inkomstenbelasting in Frankrijk tamelijk mild is te noemen, blijken alle belastingen bij elkaar (directe belastingen, indirecte belastingen, sociale belastingen, lokale belastingen, heffingen enzovoort) te zorgen voor een belastingdruk die een van de hoogste ter wereld is.
En dan vraag ik me nog af hoe jij als kernfysicus maar aan 12 % komt :

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eveneensnietpatrickve
Schijven voor 1 part:
Inkomen lager dan 5.963 0%
van 5.964 tot 11.896 5,50%
van 11.897 tot 26.420 14%
van 26.421 tot 70.830 30%
van 70.830 tot 150.000 41%
van 150.001 tot 1.000.000 45%
boven 1.000.000 75%
Of neem je me gewoon in het ootje ? Hoeveel % belasting heb je al op je bruto loon betaald ofzo ?

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 19 september 2012 om 16:07.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 08:11   #62
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Tja, je rekent waarschijnlijk moedwillig allerhande sociale premies niet mee.
Inderdaad zitten daar mijn sociale bijdragen niet in (ziekenkas, werkloosheidsverzekering, invaliditeit en dergelijke), noch de patronale bijdragen.

Citaat:
En dan vraag ik me nog af hoe jij als kernfysicus maar aan 12 % komt :
Door de berekeningswijze in mijn gezin. Ik mag grosso modo mijn inkomen delen door het aantal gezinsleden om aan de belastingsSCHIJF te komen.

Het inkomen van mij en mijn vrouw wordt samengeteld, en dan gedeeld door het aantal gezinsleden (kinderen inbegrepen) om de schijven uit te rekenen. (dat is wat het betekent: schijven voor 1 part: dat 1 part is na herverdeling over de gezinsleden).

Nu, jij toont de nieuwe belastingsschijven, het kan zijn dat het nu een stuk duurder zal worden. Heb de berekening nog niet gemaakt.

Alle uitgaven die gedaan worden "aan huis" door personeel, mogen voor de helft afgetrokken worden van de te betalen belasting (dus niet van het inkomen voor belasting, maar direct van de te betalen belasting). Kinderoppas, pianoles, tuinier.... wordt dus voor de helft terugbetaald door het af te trekken van de te betalen belastingen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 20 september 2012 om 08:16.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 08:36   #63
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad zitten daar mijn sociale bijdragen niet in (ziekenkas, werkloosheidsverzekering, invaliditeit en dergelijke), noch de patronale bijdragen.



Door de berekeningswijze in mijn gezin. Ik mag grosso modo mijn inkomen delen door het aantal gezinsleden om aan de belastingsSCHIJF te komen.

Het inkomen van mij en mijn vrouw wordt samengeteld, en dan gedeeld door het aantal gezinsleden (kinderen inbegrepen) om de schijven uit te rekenen. (dat is wat het betekent: schijven voor 1 part: dat 1 part is na herverdeling over de gezinsleden).

Nu, jij toont de nieuwe belastingsschijven, het kan zijn dat het nu een stuk duurder zal worden. Heb de berekening nog niet gemaakt.

Alle uitgaven die gedaan worden "aan huis" door personeel, mogen voor de helft afgetrokken worden van de te betalen belasting (dus niet van het inkomen voor belasting, maar direct van de te betalen belasting). Kinderoppas, pianoles, tuinier.... wordt dus voor de helft terugbetaald door het af te trekken van de te betalen belastingen.

Communisme voor de rijken. We zien dat meer en meer. Reusachtige Matteüseffecten.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 09:04   #64
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Voorbeeldje:

Stel, meneer verdient 3000 Euro belastbaar en mevrouw verdient 4000 Euro belastbaar per maand.

Samen dus 7000 Euro belastbaar of op jaarbasis 84000 Euro. Stel ze hebben 4 parten.

Wel, dan worden ze belast ALSOF ZE 21000 Euro verdienen dus met de hoogste schijf op 14% (maar dat percentage wordt wel op hun ganse inkomen toegepast).

Je kan het ook anders zien:

vermenigvuldig de schijven-definities met het aantal gezinsleden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 12:40   #65
Beleepok
Provinciaal Statenlid
 
Beleepok's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 augustus 2012
Berichten: 778
Standaard

een tandarts zei me ooit : als ik moet 30% van mn inkomen afgeven doe ik mn praktijk dicht en ga in de industrie werken
__________________
als idereen zn belastingen korrekt betaalde dan betalen we allemaal minder
Beleepok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2012, 13:51   #66
Vlanin
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juli 2012
Locatie: den Boelvaar Sigaar
Berichten: 991
Standaard

ons erfgoed brokkelt af en dexia steeg , dat waren kommunicerende vaten
Vlanin is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be