Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 juni 2013, 16:37   #221
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
't Spel zit dus op de wagon !

Het Nieuwsblad
Inderdaad,weeral neemt de huidige NMBS-top de leiding.Ze laat dit dossier blijkbaar niet zomaar liggen en er mag geen doekje over.

Zo een debacle MOET wel eindigen in een rechtszaak.Speciaal de aanbestedingsprocedure ,tien jaar geleden alweer,mag eens onder het vergrootglas....

Laatst gewijzigd door kelt : 4 juni 2013 om 16:38.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 17:21   #222
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Kan een serieuze rel worden als ook de Duitsers mee gaan procederen!
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 18:55   #223
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Inderdaad,weeral neemt de huidige NMBS-top de leiding.Ze laat dit dossier blijkbaar niet zomaar liggen en er mag geen doekje over.

Zo een debacle MOET wel eindigen in een rechtszaak.Speciaal de aanbestedingsprocedure ,tien jaar geleden alweer,mag eens onder het vergrootglas....
Ik begin mij zo de vraag te stellen wie toenmalig minster voor het Openbaar Vervoer was ?

Toch niet Steve Stunt zeker ????
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 20:27   #224
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Ik begin mij zo de vraag te stellen wie toenmalig minster voor het Openbaar Vervoer was ?

Toch niet Steve Stunt zeker ????
Een Vlaamse minister heeft geen bevoegdheid over de NMBS... Vande Lanotte was voogdijminister voor het Fyradossier.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 20:33   #225
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Een Vlaamse minister heeft geen bevoegdheid over de NMBS... Vande Lanotte was voogdijminister voor het Fyradossier.
Ha, zat SS in de Vlaamse ? Zal dan wel. Ik dacht dat hij in de federale zat. Nu ja, het blijft onder de kameraden ....
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 05:06   #226
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.710
Standaard

http://trends.knack.be/economie/nieu...0321918658.htm

Blijkbaar zit de Italiaanse overheid voor tientallen procentren in AB,en kreunt het bedrijf onder de verliezen.....Het is in Italie een staatszaak aan het worden.
IK geef hier op een briefje dat men het straks zal spelen met emoties,zo van "Die opgeblazen Noord-Europeanen komen onze bedrijven kapotmaken"...Dat AB de promotie-aktie "Made in Italy" ondertussen ernstig beschadigd heeft wordt dan even vergeten....

Belgie en Nederland zijn niet de enige plaatsen waar geheel- of half-mislukte projecten van AB afgeleverd werden...
In een persconferentie gisteren probeerde AB nog het hoofd recht te houden met een boodschap die er in essentie op neerkwam dat de problemen de schuld van de klant zijn.


Ik betwijfel of er nog veel geld zal kunnen gerecupereerd worden als men de boeken neerlegt...

Laatst gewijzigd door kelt : 7 juni 2013 om 05:07.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 07:10   #227
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
http://trends.knack.be/economie/nieu...0321918658.htm

Blijkbaar zit de Italiaanse overheid voor tientallen procentren in AB,en kreunt het bedrijf onder de verliezen.....Het is in Italie een staatszaak aan het worden.
IK geef hier op een briefje dat men het straks zal spelen met emoties,zo van "Die opgeblazen Noord-Europeanen komen onze bedrijven kapotmaken"...Dat AB de promotie-aktie "Made in Italy" ondertussen ernstig beschadigd heeft wordt dan even vergeten....

Belgie en Nederland zijn niet de enige plaatsen waar geheel- of half-mislukte projecten van AB afgeleverd werden...
In een persconferentie gisteren probeerde AB nog het hoofd recht te houden met een boodschap die er in essentie op neerkwam dat de problemen de schuld van de klant zijn.


Ik betwijfel of er nog veel geld zal kunnen gerecupereerd worden als men de boeken neerlegt...
De boeken zullen niet snel neergelegd worden. AnsaldoBreda en haar moederbedrijf hebben een prma reputatie in Italië en alomtegenwoordig als het gaat over Italiaanse technische innovatie, grote projecten &c. Dat is geen bedrijf dat je zomaar laat instorten, de verwantschap met de staat (ook voor militaire projecten, niet te vergeten) is daar eveneens te groot voor - alsook de vele tienduizenden werknemers.

Voor TrenItalia heeft Finmeccanica goede producten aangeleverd en de reputatie van de Italiaanse ex-staatsspoorwegen fiks opgepoetst. Ook in het buitenland hebben ze al goede dingen verwezenlijkt. Deze zaak lijkt me niet van die aard dat snel een schuldige zal worden aangeduid. De Italiaanse publieke opinie zit in elk geval niet mee...
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 08:24   #228
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Voor TrenItalia heeft Finmeccanica goede producten aangeleverd en de reputatie van de Italiaanse ex-staatsspoorwegen fiks opgepoetst. Ook in het buitenland hebben ze al goede dingen verwezenlijkt. Deze zaak lijkt me niet van die aard dat snel een schuldige zal worden aangeduid. De Italiaanse publieke opinie zit in elk geval niet mee...
Binnen Finmeccanica heb je natuurlijk verschillende bedrijven. Ansaldo STS (signalisatie) bijvoorbeeld heeft een goede reputatie. AnsaldoBreda blijkt redelijk goed te functioneren als onderaannemer voor andere bedrijven. Zo heeft Trenitalia een hele reeks HST's bestelt bij Bombardier, en die gaat AnsalodBreda assembleren. Ook het Zwitserse Stadler laat door AnsaldoBreda in onderaanneming treinen in elkaar zetten.

Maar als ze zelf de leiding hebben is het de laatste jaren steevast rampzalig geweest. Het is opmerkelijk dat de private concurrent van Trenitalia, Italo, voor Franse treinen gekozen heeft...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 17:17   #229
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Talking

Omkoping ?
http://www.telegraaf.nl/dft/21629459...a-deal___.html
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 17:27   #230
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.710
Standaard

We zien de olievlek zich verspreiden...

In Belgie is er steeds meer twijfel over de kwaliteit van de aanbestedingsprocedure begin deze eeuw.Er ligt een,naar het schijnt bijzonder pijnlijk dossier, bij het gerecht....
In Nederland,dat veel meer verantwoordelijkheid droeg in het dossier,moeten ze nog beginnen met zwartepieten,het zal geen mooi verhaal worden.
AB tenslotte gaat een lange juridische vechtpartij tegemoet,en in het treinmilieu,zeker in Europa, ligt hun reputatie nu wel op straat.Welke verantwoordelijke zou zelfs maar DURVEN daar iets te kopen.Wie heeft,behalve Fyra,eigenlijk nog van die V250-treinen besteld sedertdien?
Noorwegen,Zweden,Denemarken,Belgie,Nederland.....o veral is zware financiele en reputatie- schade aangericht aan openbare vervoermaatschappijen na de aanschaf van AB-materiaal...Verbeteringen aan het spoornetwerk,met het oogmerk om er V250-treinen op te laten treinen zijn nu onderbenut(af en toe eens een Thalys) terwijl ondertussen de belastingbetaler mag afbetalen....

jaren te laat geleverd en....geen enkele bruikbare trein......Dit kan onmogelijk van wat sneeuwvlokjes alleen geweest zijn..

Laatst gewijzigd door kelt : 7 juni 2013 om 17:35.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2013, 10:53   #231
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
AB tenslotte gaat een lange juridische vechtpartij tegemoet,en in het treinmilieu,zeker in Europa, ligt hun reputatie nu wel op straat.Welke verantwoordelijke zou zelfs maar DURVEN daar iets te kopen.Wie heeft,behalve Fyra,eigenlijk nog van die V250-treinen besteld sedertdien?
Die V250 treinen zijn specifiek voor de Fyra ontworpen en gebouwd. Niemand anders heeft er dergelijke treinen bestelt.

Toen de aanbesteding van de Fyra liep bestond er eigenlijk nog niet een kant een klaar product dat aan de eisen voldeed. Ondertussen is er wel wat veranderd.
Onder de impuls van Europa is er nu een technische standaard voor treinen (en eigenlijk het hele spoorweggebeuren), de "TSI". Deze standaard moet het mogelijk maken dat in de toekomst minder maatwerk bij bestellingen voor spoorwegmateriaal nodig is.
Binnen die standaard bestaan er twee specificaties voor hoge snelheidstreinen:
Klasse I: boven 250kph. en Klasse II: tot 249kph.

En dus hebben de meeste fabrikanten voor beide klasse een produkt in hun portfolio, en zou men nu gewoon een min of meer standaardproduct kunnen kopen.

En voorbeeld van hoe het wel kan is de "Class 395" in Groot Brittanië. Deze treinen rijden binnenlandse diensten op de Britse hoge snelheidslijn, en verbinden zo Kent met de London aan snelheden tot 220 kph. De fabrikant van deze treinen, Hitachi, slaagde er zelfs in om te vroeg te leveren. De treinen blijken verder uitgesproken betrouwbaar te zijn:
http://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_395
Voor een IC diensten over de HSL lijken mij die stellen ideaal...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2013, 11:31   #232
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Kern van de zaak is dat technisch gezien de V250 ontworpen is voor 200 km/uur en niet voor 250. AnsaldoBreda heeft enkel zwaar opgevoerde motoren geplaatst om de 250 te halen.
Verder zijn de technische managers van NS Highspeed volledig ombekwaam. Ingenieurs met wel voldoende kennis hebben tevergeefs aan de bel getrokken.
Lees dit stuk maar eens:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11304...orkennis.dhtml
__________________

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 8 juni 2013 om 11:31.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2013, 14:45   #233
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Kern van de zaak is dat technisch gezien de V250 ontworpen is voor 200 km/uur en niet voor 250. AnsaldoBreda heeft enkel zwaar opgevoerde motoren geplaatst om de 250 te halen.
Verder zijn de technische managers van NS Highspeed volledig ombekwaam. Ingenieurs met wel voldoende kennis hebben tevergeefs aan de bel getrokken.
Lees dit stuk maar eens:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11304...orkennis.dhtml
Citaat:
Technici die de directie al voor de aankoop van de trein waarschuwden voor de reputatie van AnsaldoBreda, zijn stelselmatig genegeerd.
Naar de ervaren technici op het terrein wordt dikwijls niet geluisterd, dat komt ervan als mensen met een "beter papiertje van de Univ" denken het beter te weten.

Ik kan me dat goed voorstellen, gelukkig is dat in mijn vakgebied (radar=luchtverkeersveiligheid) nooit geweest anders vielen/vallen er doden...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 juni 2013 om 14:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2013, 20:22   #234
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Naar de ervaren technici op het terrein wordt dikwijls niet geluisterd, dat komt ervan als mensen met een "beter papiertje van de Univ" denken het beter te weten.

Ik kan me dat goed voorstellen, gelukkig is dat in mijn vakgebied (radar=luchtverkeersveiligheid) nooit geweest anders vielen/vallen er doden...
Een technisch manager heeft doorgaans zelf een heel goed papiertje van een universiteit...
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2013, 20:49   #235
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Een technisch manager heeft doorgaans zelf een heel goed papiertje van een universiteit...
Schreef ik dat niet ?

Euh bedoel je een ander papiertje als ik schreef ? Ik bedoelde die manager van technici hoor, of is een technische manager wat anders ?

De technici zelf hebben dat univ-papiertje niet, denk ik.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 juni 2013 om 21:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2013, 22:00   #236
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Schreef ik dat niet ?

Euh bedoel je een ander papiertje als ik schreef ? Ik bedoelde die manager van technici hoor, of is een technische manager wat anders ?

De technici zelf hebben dat univ-papiertje niet, denk ik.
Wat is een "technicus"? Is dat een wisselmechanicus of een industrieel ingenieur? Het krantenartikel leest superlekker, maar ik blijf toch op mijn honger zitten om zo te spreken...
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2013, 23:08   #237
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wat is een "technicus"? Is dat een wisselmechanicus of een industrieel ingenieur? Het krantenartikel leest superlekker, maar ik blijf toch op mijn honger zitten om zo te spreken...
Dat kunnen beide zijn, ervaren onderhoudstechnici ("in mijn tijd" was dat hoger middelbaar A2 én extra jaar specialiteit als basis) en ingenieur-technicus (wslk nu Industrieel Ir) zouden toch moeten samenwerken en problemen kunnen analyseren en naar duurzame oplossingen zoeken.

Dan ligt het aan het management of ze naar die mensen (hun voorstellen) willen luisteren.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 juni 2013 om 23:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2013, 23:41   #238
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat kunnen beide zijn, ervaren onderhoudstechnici ("in mijn tijd" was dat hoger middelbaar A2 én extra jaar specialiteit als basis) en ingenieur-technicus (wslk nu Industrieel Ir) zouden toch moeten samenwerken en problemen kunnen analyseren en naar duurzame oplossingen zoeken.

Dan ligt het aan het management of ze naar die mensen (hun voorstellen) willen luisteren.
Management bij spoorwegen bestaat voor 90% uit mensen die zelf uit het lager technisch kader komen.

Dus dat zou me sterk verbazen. Meerstad van de NS heeft tien jaar geleden zijn machinistendiploma behaald omdat hij zonder technische voorkennis als CEO werd aangesteld en hij een vreemde eend in de bijt was.

Bij Infrabel is bijvoorbeeld van het topmanagement iedereen in dienst vóór medio jaren negentig en heeft een grote meerderheid een technisch profiel.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 8 juni 2013 om 23:42.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2013, 11:54   #239
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Management bij spoorwegen bestaat voor 90% uit mensen die zelf uit het lager technisch kader komen.
Lijkt me niet meer als logisch, rest nog die 10 %.

Als die nu net in de aankoopdienst zitten, en tesamen met politici en-of hun kabinet de keus gaan maken ?

Citaat:
Dus dat zou me sterk verbazen. Meerstad van de NS heeft tien jaar geleden zijn machinistendiploma behaald omdat hij zonder technische voorkennis als CEO werd aangesteld en hij een vreemde eend in de bijt was.
bvb. een diploma (ik neem aan meestal theorie + praktijkexamen) betekend nog niet x-jaar praktijkervaring op het terrein.

Citaat:
Bij Infrabel is bijvoorbeeld van het topmanagement iedereen in dienst vóór medio jaren negentig en heeft een grote meerderheid een technisch profiel.
Als dat technisch profiel gelijk staat aan x-jaren praktijkervaring OK.

In het leger is het blijkbaar niet anders (wslk erger) daar heeft men ook talrijke miskopen gedaan, van gewone jeeps tot helicopters...
Als het hoogste "managementsechelon" of bepaalde ... er helemaal anders over denkt als alle "lagere managementechelons"...
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Agustaschandaal

Willy Claes (SP) legde zijn functie als Secretaris-generaal van de NAVO neer op 20 oktober 1995. Hij was als minister van Economische Zaken rechtstreeks betrokken bij de keuze voor Agusta.
Guy Coëme (PS), minister van Landsverdediging op het ogenblik van de feiten en vicepremier in 1994, werd ook in verdenking gesteld en moest eveneens aftreden. Hij had tegen de adviezen van de landmacht in toch voor Agusta gekozen.
De zaak werd behandeld door het Hof van Cassatie, dat bevoegd was voor strafzaken waarin ministers in functie betrokken zijn. Openbaar aanklager was Eliane Liekendael. Het Hof veroordeelde de voornaamste betrokkenen op 23 december 1998. Willy Claes kreeg drie jaar gevangenis voorwaardelijk en vijf jaar verbod om een openbare functie uit te oefenen; Guy Coëme en Guy Spitaels werden veroordeeld tot twee jaar gevangenis voorwaardelijk en ook vijf jaar verbod om een openbare functie uit te oefenen. De Franse industrieel Serge Dassault kreeg achttien maanden voorwaardelijk.
ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Marineschandaal
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 juni 2013 om 12:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2013, 18:49   #240
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Cool

http://www.z24.nl/slides/hogesnelhei...-kunnen-rijden
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be