Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Patrik Vankrunkelsven (VLD) - 8 tot 14 januari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Patrik Vankrunkelsven (VLD) - 8 tot 14 januari Arts, senator en burgemeester van Laakdal.

 
 
Discussietools
Oud 11 januari 2007, 22:09   #1
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard psychotherapie

Beste,

Als arts en senator heeft u hopelijk een mening over de reeds lang aanslepende kwestie van de wettelijke erkenning van de titel van psychotherapeut. Iedereen mag zich psychotherapeut noemen. Ik ben zelf psycholoog (zonder therapieopleiding overigens) en dit is een zaak die me zorgen blijft baren. Hoewel de erkenning van de titel van psychotherapeut geen garantie is voor een goede kwaliteit, zou het toch een heel stuk helpen mocht niet de eerste de beste geldwolf (of erger) een bordje 'psychotherapeut' aan zijn deur zou kunnen hangen, maar mochten enkel mensen die een gepaste opleiding daartoe genoten hebben, zichzelf psychotherapeut kunnen noemen.

Ik kom vaak in contact met mensen die door een zelfverklaarde psychotherapeut onder handen zijn genomen, met vaak kwalijke gevolgen.
Niet zelden gaat het over mensen die erg zwak staan tegenover zo'n "therapeut". Sommigen blijven jaren in een therapie hangen die nooit effectief zal blijken te zijn, waardoor ze vaak nog dieper in de problemen komen.

Vindt u de erkenning van psychotherapeut belangrijk? Welke toekomstperspectieven ziet u? Kan er vanuit politieke hoek een aanzet gegeven worden om deze kwestie uit het slop te halen en er eindelijk eens vaart achter te zetten?

Een tweede vraag binnen dit topic: hoe staat u tegenover de terugbetaling van de behandelingen van de zelfstandige psychologen en psychotherapeuten?
__________________
Nynorsk is offline  
Oud 12 januari 2007, 00:57   #2
Patrik Vankrunkelsven
 
 
Patrik Vankrunkelsven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2007
Berichten: 63
Standaard

Uw eerste vraag: "Vindt u de erkenning van psychotherapeut belangrijk? Welke toekomstperspectieven ziet u? Kan er vanuit politieke hoek een aanzet gegeven worden om deze kwestie uit het slop te halen en er eindelijk eens vaart achter te zetten? " Ja wij hebebn al hard aan dat dossier gesleurd. Hey probleem is dat er tussen de verschillende groepen grote onenigheid is mbt vereiste opleiding. Voor sommige is een aantal jaren ervaring of een korte opleiding links of rechts voldoende. Ik vind dat er minimum een aantal jaren serieuze opleiding moet genoten zijn. Hierop loopt discussie vaak spaak.

Uw tweede vraag binnen dit topic: "hoe staat u tegenover de terugbetaling van de behandelingen van de zelfstandige psychologen en psychotherapeuten?" Ook hier heb ik een persoonlijke mening: ik ben pro, evt te koppelen aan verwijzing.
Patrik Vankrunkelsven is offline  
Oud 12 januari 2007, 01:06   #3
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrik Vankrunkelsven Bekijk bericht
Uw eerste vraag: "Vindt u de erkenning van psychotherapeut belangrijk? Welke toekomstperspectieven ziet u? Kan er vanuit politieke hoek een aanzet gegeven worden om deze kwestie uit het slop te halen en er eindelijk eens vaart achter te zetten? " Ja wij hebebn al hard aan dat dossier gesleurd. Hey probleem is dat er tussen de verschillende groepen grote onenigheid is mbt vereiste opleiding. Voor sommige is een aantal jaren ervaring of een korte opleiding links of rechts voldoende. Ik vind dat er minimum een aantal jaren serieuze opleiding moet genoten zijn. Hierop loopt discussie vaak spaak.

Uw tweede vraag binnen dit topic: "hoe staat u tegenover de terugbetaling van de behandelingen van de zelfstandige psychologen en psychotherapeuten?" Ook hier heb ik een persoonlijke mening: ik ben pro, evt te koppelen aan verwijzing.
Dank je voor het - snelle! - antwoord.

Betreffende de titel van psychotherapeut:
ik heb weet van de moeizame discussie tussen de verschillende belanghebbenden. Ik vrees dat deze discussie wel eens tot in de eeuwigheid kan blijven doorgaan. Gezien vanuit het belang van de patiënt lijkt het me echter hoogdringend dat er een oplossing komt. Een minimale opleiding is immers nog steeds beter dan helemaal geen opleiding, hoewel ik uw standpunt wel deel (nl. dat er minimum een aantal jaren serieuze opleiding moet genoten zijn). Misschien een wat dwaze vraag, maar zijn er geen politieke middelen om heel dit beslissingsproces wat vaart te geven? (Bijv. een deadline of zo).

Betreffende de terugbetaling:
dank voor dit hoopgevende antwoord. Heeft u enig zicht op de stand van zaken betreffende deze materie?
__________________
Nynorsk is offline  
Oud 12 januari 2007, 16:50   #4
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrik Vankrunkelsven Bekijk bericht
Uw eerste vraag: "Vindt u de erkenning van psychotherapeut belangrijk? Welke toekomstperspectieven ziet u? Kan er vanuit politieke hoek een aanzet gegeven worden om deze kwestie uit het slop te halen en er eindelijk eens vaart achter te zetten? " Ja wij hebebn al hard aan dat dossier gesleurd. Hey probleem is dat er tussen de verschillende groepen grote onenigheid is mbt vereiste opleiding. Voor sommige is een aantal jaren ervaring of een korte opleiding links of rechts voldoende. Ik vind dat er minimum een aantal jaren serieuze opleiding moet genoten zijn. Hierop loopt discussie vaak spaak.
Wat is juist het probleem om enkel therapeutische opleidingen, verkregen aan erkende instituten, te valoriseren met een beschermde "psychotherapeut"-titel? Er zijn immers vandaag al een aantal instellingen die deze opleiding heel serieus opnemen en die, ook al verschillen ze hier en daar qua aanpak, verschillende jaren opleiding vereisen vooraleer je hun qualificatie verkrijgt (vriendin moet bijvoorbeeld een opleiding van 4 jaar bovenop haar universitaire opleiding volgen, tijdens dewelke het verplicht is klanten te zien om zo praktijkervaring op te doen).
Gezien de huidige ellenlange wachtlijsten voor psychologische zorg, lijkt een snelle doorbraak me hier aangewezen. Deelt de VLD die instelling en ondersteunen ze actief initiatieven in die richting?

Citaat:
Uw tweede vraag binnen dit topic: "hoe staat u tegenover de terugbetaling van de behandelingen van de zelfstandige psychologen en psychotherapeuten?" Ook hier heb ik een persoonlijke mening: ik ben pro, evt te koppelen aan verwijzing.
Ook daar lijkt een snelle doorbraak me aangewezen, opnieuw in het kader van de ellenlang wachtlijsten. Ook hier: welk standpunt neemt de VLD hier in?
Sfax is offline  
Oud 12 januari 2007, 23:57   #5
Patrik Vankrunkelsven
 
 
Patrik Vankrunkelsven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2007
Berichten: 63
Standaard

Ik kan jullie alleen maar ondersteunen en beamen. Ik durf het bijna niet stellen maar ook hier is er een communautair probleem: in Wallonië is men meer geneigd om de ervaring zwaar te laten doorwegen en ook belachelijk oppervlakkige opleidingen. Federaal geraken we er echt moeilijk uit. Zeker voor verkiezingen zie ik weinig bewegen. Ik denk dat jullie weer wat druk moeten ontwikkelen om dit probleem op de onderhandelingstafel te krijgen. Zo dat niet lukt blijft het interessant probleem om ook vanuit parlement de tanden in te zetten na de verkiezingen. Laat ons in contact blijven hieromtrent! Nu voor de verkiezingen is alles al toegeslibt....
Patrik Vankrunkelsven is offline  
Oud 13 januari 2007, 12:56   #6
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrik Vankrunkelsven Bekijk bericht
Laat ons in contact blijven hieromtrent!
Daar hou ik je aan!
Sfax is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be