Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Meyrem Almaci (Groen!) - 23 tot 29 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Meyrem Almaci (Groen!) - 23 tot 29 april Groen! plaatst het klimaat en de armoedebestrijding centraal in de kiescampagne. Meyrem trekt de Groen! lijst voor de Kamer in Antwerpen.

 
 
Discussietools
Oud 24 april 2007, 10:15   #1
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard Betaalbare Gezonde en bio-voeding voor iedereen

Beste Meryem,

Ik dacht dat jij het was (mag ik je jij-en?) die betaalbare biovoeding eiste voor iedereen.
Dat is voor mij zeer ter zake, want ik ben een veganiër die zich geen bio-voeding kan permitteren.
De programma's tegen armoede van Groen zouden daar enige verandering moeten in brengen, maar haast je, want dat duurt nu al twintig jaar zo...

Laatst gewijzigd door eno2 : 24 april 2007 om 10:16.
eno2 is offline  
Oud 25 april 2007, 00:04   #2
Meyrem Almaci
 
 
Meyrem Almaci's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 april 2007
Berichten: 48
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Beste Meryem,

Ik dacht dat jij het was (mag ik je jij-en?) die betaalbare biovoeding eiste voor iedereen.
Dat is voor mij zeer ter zake, want ik ben een veganiër die zich geen bio-voeding kan permitteren.
De programma's tegen armoede van Groen zouden daar enige verandering moeten in brengen, maar haast je, want dat duurt nu al twintig jaar zo...
Dag Eno,


Biovoeding betaalbaar maken is voor mij ene belangrijk punt: het geeft weer hoe gezondheid en milieu samengaan. Iedereen heeft recht op de keuze voor gewone of biovoeding, ook wie een minder grote portemonne heeft. Want vooral de dure prijs houdt vele mensen tegen... Als men zou kunnen kiezen, zouden velen opteren voor de bio-versie… Betaalbare bio-voeding moet wat mij betreft dan ook overal tegen betaalbare prijzen te verkrijgen zijn, ook in bvb de Aldi en de Lidl. Daarvoor moeten de BTW op bio-voeding omlaag. En eigenlijk willen we een andere landbouw : een die milieuvriendelijk is, die dieren niet martelt, die in de eerste plaats kiest voor de ‘korte keten’, lees: streek- en seinzoensproducten.


Ps: veganiër; is dat veganist of vegetariër? Ikzelf eet enkel duurzaam geviste vis, maar al sinds mijn 16e geen vlees meer…
Meyrem Almaci is offline  
Oud 25 april 2007, 00:38   #3
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meryem Almaçi Bekijk bericht
DIedereen heeft recht op de keuze voor gewone of biovoeding, ook wie een minder grote portemonne heeft.
Met andere woorden: de voedselpreferenties van de één worden betaald met de soberheid van een ander.
Citaat:
die in de eerste plaats kiest voor de ‘korte keten’, lees: streek- en seinzoensproducten.
Met andere woorden: de overheid bepaalt wanneer de burger wat mag eten.

Citaat:
Ps: veganiër; is dat veganist of vegetariër? Ikzelf eet enkel duurzaam geviste vis, maar al sinds mijn 16e geen vlees meer…
Ik ben overtuigd vegetariër, geen vis of vlees; de eerste dag echter dat de overheid mijn speciale burgers &c gaat subsidiëren, zal ik rustig overstappen op enkel groentjes.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 25 april 2007 om 00:38.
lombas is offline  
Oud 25 april 2007, 11:59   #4
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen de "commercie Bio"
en de biologische praktijk. Een brood bakken met biobloem geeft een goedkoper brood dat bio is in vgl. met het industri¨pele brood of het niet-bio brood van de bakker. & brandnetelsoep is goedkoop !!!

Overigens is het 100% Bio eten een fictie. We zijn hier een totaal geflipte discussie aan het voeren. Kameraad Lombas heeft iets tegen "voedselsubsidies" of zelfs "subsidies in het algemeen" , moeten we terug naar de liefdadigheid ? Het institutionalizeren van "het aalmoes voor de armen"?

Het atomizeren van staten tot kleine ecologisch verantwoorde gemeenschappen, waar iedereen verzorging geniet is in deze tijd geen optie meer. We kunnen "De staat" uithollen, uitkleden en vervangen door
privé organisaties - die moeten die functies dan waarnemen zonder het dikwijls onzinnige spel van politiek en democratische controle. Maar verandert
er daardoor iets fundamenteels ?
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
Oud 26 april 2007, 10:32   #5
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meyrem Almaci Bekijk bericht
Dag Eno,


Biovoeding betaalbaar maken is voor mij ene belangrijk punt: het geeft weer hoe gezondheid en milieu samengaan. Iedereen heeft recht op de keuze voor gewone of biovoeding, ook wie een minder grote portemonne heeft. Want vooral de dure prijs houdt vele mensen tegen... Als men zou kunnen kiezen, zouden velen opteren voor de bio-versie… Betaalbare bio-voeding moet wat mij betreft dan ook overal tegen betaalbare prijzen te verkrijgen zijn, ook in bvb de Aldi en de Lidl. Daarvoor moeten de BTW op bio-voeding omlaag. En eigenlijk willen we een andere landbouw : een die milieuvriendelijk is, die dieren niet martelt, die in de eerste plaats kiest voor de ‘korte keten’, lees: streek- en seinzoensproducten.


Ps: veganiër; is dat veganist of vegetariër? Ikzelf eet enkel duurzaam geviste vis, maar al sinds mijn 16e geen vlees meer…
Hi Meyrem,

Ik ben het eens, en koester een bewondering voor alle duurzame landbouw en vooral voor de betrokken landbouwers. Nietemin blijft het mij onduidelijk hoe de prijzen van bio omlaag kunnen zolang er zo'n klein % van de landbouwarealen voor gebruikt worden. Ik koester daar geen illusies over.
Misschien moeten armen een speciale subsidie krijgen om bio te kunnen eten?
Ik had het geluk tien jaar op het erf van de bioboer te kopen.
In de winkel is het echter te duur voor mijn bescheiden budget.

Ik zeg altijd veganiër om eens af te wisselen van de uitgangen op -ist.
Vegetarisme beschouw ik maar als een eerste stap naar het ontlopen van alle dierlijke-vet-consumptie.

Dat van die vis begrijp ik wel. Ik heb trouwens vastgesteld dat bv Noorse pollack de goedkoopste hoogwaardige bron is van proteïnen (6E de kilo!!). Twee tot drie keer goedkoper dan vleesvervangers (die ik niet ook niet eet wegens te duur).

Afijn, al met al mis ik een beetje de concrete invulling voor de mogelijk verwezenlijking van je (lovenswaardige) intenties.
Het is ook van een enorm impact en de gevestigde (tegen-)belangen zijn groot. Veel succes!!

Laatst gewijzigd door eno2 : 26 april 2007 om 10:48.
eno2 is offline  
Oud 26 april 2007, 10:46   #6
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Met andere woorden: de voedselpreferenties van de één worden betaald met de soberheid van een ander.
Noten, groenten, brood, rijst, fruit, water.
Soberder kan niet, denk ik.
Maar ik voel me gelukkig dat ik daarmee veel plaats maak voor des rijken luxueus gevreet.
Men mocht mijnj echter wel een daardoor uitgespaarde CO2-uitstoot-allocatie toekennen... Want het kweken en eten van dieren is zéér water- en CO2-belastend...
Citaat:
Met andere woorden: de overheid bepaalt wanneer de burger wat mag eten.
Ja, vooral door de minimumlonen onleefbaar laag te houden en daar bovenop ook nog 25% crimbela's (criminele belastingen) te heffen.

[quote]
Citaat:
Ik ben overtuigd vegetariër, geen vis of vlees; de eerste dag echter dat de overheid mijn speciale burgers &c gaat subsidiëren, zal ik rustig overstappen op enkel groentjes
Awel proficiat voor beide overtuigingen....
Vooral omdat je zo'n principevast libertariër bent.

Laatst gewijzigd door eno2 : 26 april 2007 om 10:47.
eno2 is offline  
Oud 26 april 2007, 11:43   #7
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

[quote=eno2;2627831]
Citaat:
Noten, groenten, brood, rijst, fruit, water.
Soberder kan niet, denk ik.
Maar ik voel me gelukkig dat ik daarmee veel plaats maak voor des rijken luxueus gevreet.
Men mocht mijnj echter wel een daardoor uitgespaarde CO2-uitstoot-allocatie toekennen... Want het kweken en eten van dieren is zéér water- en CO2-belastend...

Ja, vooral door de minimumlonen onleefbaar laag te houden en daar bovenop ook nog 25% crimbela's (criminele belastingen) te heffen.

Awel proficiat voor beide overtuigingen....
Vooral omdat je zo'n principevast libertariër bent.
Als je dan toch bezorgd ben om CO²-uitstoot voor de aanmaak van voedsel, dan zou ik die rijst ook al maar laten, rijstvelden zijn echte CO²-bommen
Pieke is offline  
Oud 26 april 2007, 11:50   #8
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

[quote=Pieke;2627941]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht

Als je dan toch bezorgd ben om CO²-uitstoot voor de aanmaak van voedsel, dan zou ik die rijst ook al maar laten, rijstvelden zijn echte CO²-bommen
Vliegende?
Of zie jij alleen ze vliegen?
eno2 is offline  
Oud 26 april 2007, 11:53   #9
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

[quote=eno2;2627956]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Vliegende?
Of zie jij alleen ze vliegen?
Dat wetenschappelijke feiten niet aan u besteedt zijn, wist ik eigenlijk al langer
Pieke is offline  
Oud 26 april 2007, 12:05   #10
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

[quote=Pieke;2627964]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht

Dat wetenschappelijke feiten niet aan u besteedt zijn, wist ik eigenlijk al langer
En wat is het verband tussen jouw ontstellende rijst-stelling en wetenschappelijke feiten?
Een minimum aan sérieux moet je toch proberen aan te houden, als trouw soldaat in de derde wereldoorlog tegen de planeet...
Voor één kilo vlees is er 15.000 liter water nodig...
En welke controleerbare feiten heb jij te melden?

Laatst gewijzigd door eno2 : 26 april 2007 om 12:09.
eno2 is offline  
Oud 26 april 2007, 15:17   #11
Pølle
Minister-President
 
Pølle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
Standaard

Puur uit interesse: bron, Pieke?
Ben zelf ook vegetariër vanwege het milieu :F
Pølle is offline  
Oud 26 april 2007, 21:39   #12
Meyrem Almaci
 
 
Meyrem Almaci's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 april 2007
Berichten: 48
Standaard

Dag allen,

effe kort (ben nogal lang bezig geweest met taliban-forum, maar beloof beterschap voor de andere onderwerpen, sorry).

De overheid kan ervoor zorgen dat we allemaal kunnen kiezen : of we voor bio kiezen of niet, of we vlees willen eten, minder vlees of vegetariër of veganist willen worden. Jij beslist zelf. Maar biologische of gewoon gezonde groenten moeten wel betaalbaar zijn. Dat is mijn mening. Veel mensen willen nu wel bio eten, maar kunnen niet, en dat terwijl overbevissing en overbemesting en overbeplanting in de reguliere landbouw en visserij wel massaal wordt gesubsidieerd.

groetjes,

Meyrem
Meyrem Almaci is offline  
Oud 1 mei 2007, 20:41   #13
Pølle
Minister-President
 
Pølle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
Standaard

schaf dan gewoon de subsidies van de reguliere landbouw, én de minimumprijzen af.

die minimumprijzen zorgen er (met de beruchte wet van vraag en aanbod) voor dat er te veel geproduceerd wordt. dat is onvermijdelijk. de EU koopt die overschotten dan over om ze te vernietigen of tegen dumpingprijzen te, nou ja, dumpen in Afrika.

Wég met die subsidies, die boeren kunnen heus wel op hun eigen benen staan. En kunnen ze dat niet, dan moeten ze maar iets anders gaan doen, dan is er gewoon geen vraag naar (ik bedoel naar inlandse producten).
Pølle is offline  
Oud 2 mei 2007, 09:15   #14
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker Bekijk bericht
schaf dan gewoon de subsidies van de reguliere landbouw, én de minimumprijzen af.

die minimumprijzen zorgen er (met de beruchte wet van vraag en aanbod) voor dat er te veel geproduceerd wordt. dat is onvermijdelijk. de EU koopt die overschotten dan over om ze te vernietigen of tegen dumpingprijzen te, nou ja, dumpen in Afrika.

Wég met die subsidies, die boeren kunnen heus wel op hun eigen benen staan. En kunnen ze dat niet, dan moeten ze maar iets anders gaan doen, dan is er gewoon geen vraag naar (ik bedoel naar inlandse producten).
Het wegwerken van die perverse subsidies staat al op de sporen, zowel in de EU als in de VS.
Hoe ver en hoe snel dat zal gaan, valt maar af te wachten...
De WTO speelt ook een robbertje mee.
eno2 is offline  
Oud 2 mei 2007, 09:17   #15
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

[quote=Pieke;2627964]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht

Dat wetenschappelijke feiten niet aan u besteedt zijn, wist ik eigenlijk al langer
Nog geen reden om steeds uwzelfde (spin-)mantra te herhalen
eno2 is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be