Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 februari 2023, 23:53   #1
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.854
Standaard De barbaren staan aan de poort.

Alles blijft gelijk, en toch voelt het anders.

Wij zijn de goei, en zij zijn de slechten. Gisteren en vandaag, daar zijn we zeker van, maar over morgen wordt ernstig gedebatteerd.

Een evenement heeft plaatsgevonden, dat de laatste 80 jaar niet meer gebeurde. Als een vulkaan die slapend z’n bestaan volbrengt.

Er wordt teruggeduwd.

De moraliteit van het terugduwen is een uitgemaakte zaak. Als je terugduwt ben je slecht. De Russen hebben niet terug te duwen, want wij hebben nooit de russen geduwd.

DAT is het argument.

Onze vulkanen zijn vaak genoeg uitgebarsten, dat staat buiten kijf. Denk aan Vietnam, Korea, Irak, enz. En nu is de Russische vulkaan uitgebarsten.

Het is un fait accompli. Een voldongen feit. De smeerlappen.

Waar halen ze het recht om terug te duwen.
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2023, 00:01   #2
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Alles blijft gelijk, en toch voelt het anders.

Wij zijn de goei, en zij zijn de slechten. Gisteren en vandaag, daar zijn we zeker van, maar over morgen wordt ernstig gedebatteerd.

Een evenement heeft plaatsgevonden, dat de laatste 80 jaar niet meer gebeurde. Als een vulkaan die slapend z’n bestaan volbrengt.

Er wordt teruggeduwd.

De moraliteit van het terugduwen is een uitgemaakte zaak. Als je terugduwt ben je slecht. De Russen hebben niet terug te duwen, want wij hebben nooit de russen geduwd.

DAT is het argument.

Onze vulkanen zijn vaak genoeg uitgebarsten, dat staat buiten kijf. Denk aan Vietnam, Korea, Irak, enz. En nu is de Russische vulkaan uitgebarsten.

Het is un fait accompli. Een voldongen feit. De smeerlappen.

Waar halen ze het recht om terug te duwen.
Poetin vindt dat Oekraïne een deel van Rusland is en geen zelfstandig en onafhankelijk land. Waar halen ze dat recht vandaan?

Laatst gewijzigd door cato : 17 februari 2023 om 00:02.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2023, 00:06   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Alles blijft gelijk, en toch voelt het anders.

Wij zijn de goei, en zij zijn de slechten. Gisteren en vandaag, daar zijn we zeker van, maar over morgen wordt ernstig gedebatteerd.

Een evenement heeft plaatsgevonden, dat de laatste 80 jaar niet meer gebeurde. Als een vulkaan die slapend z’n bestaan volbrengt.

Er wordt teruggeduwd.

De moraliteit van het terugduwen is een uitgemaakte zaak. Als je terugduwt ben je slecht. De Russen hebben niet terug te duwen, want wij hebben nooit de russen geduwd.

DAT is het argument.

Onze vulkanen zijn vaak genoeg uitgebarsten, dat staat buiten kijf. Denk aan Vietnam, Korea, Irak, enz. En nu is de Russische vulkaan uitgebarsten.

Het is un fait accompli. Een voldongen feit. De smeerlappen.

Waar halen ze het recht om terug te duwen.
Je moet het zeggen zoals het is: de Oekraïnse politiekers zijn net zoals de Russen onverdraagzame Identitair/taal-Nationalisten.
En de progressieve liberale landen zitten weer met de gebakken peren.

En laat mij duidelijk zijn: ik heb alle sympathie voor de Oekraïnse bevolking, maar geen greintje voor hun politici of hun ideologie.

https://www.amnesty.org/en/location/...eport-ukraine/
__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 17 februari 2023 om 00:21.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2023, 07:17   #4
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
En laat mij duidelijk zijn: ik heb alle sympathie voor de Oekraïnse bevolking, maar geen greintje voor hun politici of hun ideologie.

https://www.amnesty.org/en/location/...eport-ukraine/
2
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het kan ook in scène gezet zijn hé.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2023, 07:26   #5
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Alles blijft gelijk, en toch voelt het anders.

Wij zijn de goei, en zij zijn de slechten.
Dat is de definitie van goed en slecht he. Of van wij en zij, zoals je wil.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2023, 07:27   #6
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Er wordt teruggeduwd.
De Russen vallen weer richting Europa aan, zoals op het einde van WO II wil je zeggen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2023, 07:28   #7
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Je moet het zeggen zoals het is: de Oekraïnse politiekers zijn net zoals de Russen onverdraagzame Identitair/taal-Nationalisten.
Je zal toch eens moeten leren dat dat de essentie van het bestaan is, he, "wij" boven "zij". De dag dat wij ook eens de ongewensten gaan uitroeien bij ons zal het veel beter gaan he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 februari 2023 om 07:29.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2023, 07:59   #8
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Poetin vindt dat Oekraïne een deel van Rusland is en geen zelfstandig en onafhankelijk land. Waar halen ze dat recht vandaan?
Het was ooit Russisch (of dan toch stukken ervan) en verloren grondgebied terughalen is nu eenmaal een reden voor vele oorlogen waaronder WW2 als grootste voorbeeld.

.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 17 februari 2023 om 08:00.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2023, 08:06   #9
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Het was ooit Russisch (of dan toch stukken ervan) en verloren grondgebied terughalen is nu eenmaal een reden voor vele oorlogen waaronder WW2 als grootste voorbeeld.
Niet vergeten dat dat grondgebied tot half Europa bevatte. DAT is exact precies de reden waarom die invasie van Oekraine moet gezien worden als de eerste dominosteen (en zelfs niet de eerste) in het terug heroveren van op zijn minst een stuk van Europa.

Polen was ook ooit "Russisch" achter het ijzeren gordijn he, en zelfs Berlijn voor een stuk. Kom niet af met "jamaar 't was niet geannexeerd". Toen de Hongaren dachten dat het niet geannexeerd was, stonden de Russen daar op 5 minuten ook weer met hun tanks, niewaar.

Gezien de Vladimir het sinds enkele jaren niet onder stoelen of banken steekt dat hij terug naar die "grootsheid" terug wil, is het nogal evident dat als hij dan met tanks zijn eerste slachtoffer weer binnenvalt, het logisch is om te denken dat het het begin is van de verwezenlijking van zijn plannen he.

Maar bovendien herhalen zijn kwasten het nog ook, dat of ze nu in Berlijn of Lissabon stoppen, enkel maar een kwestie van opportuniteiten is.

Wie dus zit te neuzelen dat we ons "niet te moeien" hebben met de invasie van Oekraine, doet dus een Chamberlain in 't kwadraat he. In 't kwadraat, want wij hebben de hindsight die Chamberlain zelf niet had.

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 februari 2023 om 08:07.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2023, 09:35   #10
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Je moet het zeggen zoals het is: de Oekraïnse politiekers zijn net zoals de Russen onverdraagzame Identitair/taal-Nationalisten.
En de progressieve liberale landen zitten weer met de gebakken peren.

En laat mij duidelijk zijn: ik heb alle sympathie voor de Oekraïnse bevolking, maar geen greintje voor hun politici of hun ideologie.

https://www.amnesty.org/en/location/...eport-ukraine/
Ah ja, Oekraïne,...

Het nazi-land dat wordt geregeerd door een homofiele jood die Russisch als moedertaal heeft.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2023, 09:36   #11
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Het was ooit Russisch (of dan toch stukken ervan) en verloren grondgebied terughalen is nu eenmaal een reden voor vele oorlogen waaronder WW2 als grootste voorbeeld.

.
Dan heeft zo goed als elk land ter wereld een casus belli. Zeker de West-Europese.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2023, 10:50   #12
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dan heeft zo goed als elk land ter wereld een casus belli. Zeker de West-Europese.
Inderdaad, daarom dat een samenwerking zoals de EU zo belangrijk is. De Russen hebben we echter uitgestoten en we luisteren totaal niet naar hun bekommernissen, de koude oorlog is nooit gestopt.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2023, 11:10   #13
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Een oorlog is nooit zwart-wit. Je mag Godwin steken waar de zon niet schijnt, maar het Polen dat Dolf in 1939 binnenviel was ook niet bepaald een democratisch land: alleen was het duidelijk dat de brutaliteit van de invasie, en de daaropvolgende bezetting, reden genoeg was voor de verschillende democratische West-Europese landen om ook aan Duitsland de oorlog te verklaren, terecht zo zou later blijken.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2023, 11:43   #14
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Een oorlog is nooit zwart-wit. Je mag Godwin steken waar de zon niet schijnt, maar het Polen dat Dolf in 1939 binnenviel was ook niet bepaald een democratisch land: alleen was het duidelijk dat de brutaliteit van de invasie, en de daaropvolgende bezetting, reden genoeg was voor de verschillende democratische West-Europese landen om ook aan Duitsland de oorlog te verklaren, terecht zo zou later blijken.
FR en de UK verklaarden practisch vanaf het begin de oorlog aan Polen, hetgeen trouwens beloofd was.
Ook nog even opmerken, vaak gebruikt men kind of verkeerde analogie, dat Chamberlain en Daladier slechts aan Duitsland toeliet om Sudetenland aan te hechten.
Praktisch na thuiskomst , nadat hij dus met dat papierreke had staan wuiven, verhoogde Chamberlain fameus het Britse defensiebudget.
Toen AH enkele maanden later de rest van Tsjechië annexeerde , lieten de 'geallieerden' aan hem verstaan dat hij dat niet met Polen zou kunnen herhalen , zonder oorlog.
Wel, dat is wat ik van mijn lessen geschiedenis geleerd heb, wel erg lang geleden.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2023, 11:53   #15
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Inderdaad, daarom dat een samenwerking zoals de EU zo belangrijk is. De Russen hebben we echter uitgestoten en we luisteren totaal niet naar hun bekommernissen, de koude oorlog is nooit gestopt.
We kunnen Rusland pas als volwaardige partner beschouwen vanaf dat zij stoppen te redeneren vanuit de gedachte dat zij tot in de eeuwigheid een universeel 'recht' hebben op een gordel slaafse bufferstaatjes.

Zolang Rusland de soevereiniteit van andere landen niet respecteert, is er geen enkele reden om te luisteren naar hun bekommernissen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2023, 12:40   #16
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ah ja, Oekraïne,...

Het nazi-land dat wordt geregeerd door een homofiele jood die Russisch als moedertaal heeft.

Oekraïne buiten een zeer kleine minderheid fanaten lijkt me geen nazi-land. Homofiel en jood zijn lijkt me geen punt, ik ken uit beide groepen veel mensen en het zou nooit in me opkomen hen daarvoor als anders of minderwaardig te beschouwen.

Wat Zelensky zelf betreft het is een man die plots uit de middelmatigheid een uniek president geworden door de aanval van de Russen. Toen iedereen verwachtte dat hij zou gaan lopen bleef hij dagelijks zijn volk toespreken met de juiste woorden.
Zonder Zelensky hadden de Russen na 2 maand Kiev en bijgevolg Oekraïne in handen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2023, 14:10   #17
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Thumbs up

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
FR en de UK verklaarden practisch vanaf het begin de oorlog aan Polen, hetgeen trouwens beloofd was.
Ook nog even opmerken, vaak gebruikt men kind of verkeerde analogie, dat Chamberlain en Daladier slechts aan Duitsland toeliet om Sudetenland aan te hechten.
Praktisch na thuiskomst , nadat hij dus met dat papierreke had staan wuiven, verhoogde Chamberlain fameus het Britse defensiebudget.
Toen AH enkele maanden later de rest van Tsjechië annexeerde , lieten de 'geallieerden' aan hem verstaan dat hij dat niet met Polen zou kunnen herhalen , zonder oorlog.
Wel, dat is wat ik van mijn lessen geschiedenis geleerd heb, wel erg lang geleden.
ja, absoluut, wat u schrijft is waar, maar ik wou gewoon aanhalen dat Polen in 1939 niet bepaald een democratisch land was;
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2023, 15:24   #18
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Je moet het zeggen zoals het is: de Oekraïnse politiekers zijn net zoals de Russen onverdraagzame Identitair/taal-Nationalisten.
En de progressieve liberale landen zitten weer met de gebakken peren.

En laat mij duidelijk zijn: ik heb alle sympathie voor de Oekraïnse bevolking, maar geen greintje voor hun politici of hun ideologie.

https://www.amnesty.org/en/location/...eport-ukraine/
Serieus, is de "speciale operatie " een taalstrijd ?
Zit TAK er voor iets tussen ?
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2023, 15:34   #19
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Oekraïne buiten een zeer kleine minderheid fanaten lijkt me geen nazi-land. Homofiel en jood zijn lijkt me geen punt, ik ken uit beide groepen veel mensen en het zou nooit in me opkomen hen daarvoor als anders of minderwaardig te beschouwen.

Wat Zelensky zelf betreft het is een man die plots uit de middelmatigheid een uniek president geworden door de aanval van de Russen. Toen iedereen verwachtte dat hij zou gaan lopen bleef hij dagelijks zijn volk toespreken met de juiste woorden.
Zonder Zelensky hadden de Russen na 2 maand Kiev en bijgevolg Oekraïne in handen.
Het zijn mijn woorden niet hé. Het zijn die van Rusland (en sympathisanten).
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2023, 15:54   #20
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
ja, absoluut, wat u schrijft is waar, maar ik wou gewoon aanhalen dat Polen in 1939 niet bepaald een democratisch land was;
We leven in deze eeuw en niet 100 jaar terug.
Dat is het probleem voor Poetin-Rusland die dit niet kan begrijpen.
De EU is een Unie van democratische staten waar landen vrijwillig zich kunnen aansluiten en ook weer vrijwillig kunnen vertrekken.

Het gedroomde Russische rijk van Poetin, is een Unie waarin staten gedwongen worden , desnoods met oorlogsgeweld, om zich aan te sluiten.

De Poetin-knuffelaars zien dit verschil niet ,want ze leven in een andere eeuw.

Laatst gewijzigd door cato : 17 februari 2023 om 15:56.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be