Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 december 2017, 22:24   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Multicultuur kan, in beperkte mate...niemand heeft er problemen mee dat bijvoorbeeld christenen de grote momenten in het leven zoals geboorte, huwelijk en dood in een kerk beleven. Integendeel, voor de mooie foto's doen naamkatholieken dit ook.
Maar met islam is het andere koek en dat lijken we geen plaats te kunnen bieden. Alsof duidelijkheid niet gewenst is door moslims en anderen...kijk maar naar dit forum!
Kunt u eventjes toelichten welk probleem u eigenlijk hebt met het feit dat een islamitische familie het suikerfeest viert. Of dat ze de grote momenten in het leven in hun religieuze context beleven.

Ik heb er als christen geen probleem mee. Waar ligt uw probleem dan eigenlijk?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2017, 02:49   #102
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kunt u eventjes toelichten welk probleem u eigenlijk hebt met het feit dat een islamitische familie het suikerfeest viert. Of dat ze de grote momenten in het leven in hun religieuze context beleven.
Werd op sommige scholen niet later begonnen dan op 1 september vanwege het offerfeest?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2017, 09:30   #103
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Dat is integratie maar geen assimilatie: binnen de 4 muren in de ruime zin van het woord doet men binnen zekere grenzen wat men wil.
Eigenlijk zegt dit niets hé. Wat zijn 4 muren in de ruime zin van het woord en wat zijn de zekere grenzen?

Een striktere definitie zou de zaken meer vooruit helpen, bijvoorbeeld in strikte isolatie (geïsoleerd van andere mensen en dieren) doet men wat men wil, zonder enige grens.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2017, 22:26   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Werd op sommige scholen niet later begonnen dan op 1 september vanwege het offerfeest?
Iedere school heeft recht op één facultatieve vrij dag.

Met uw opmerking is mijn vraag - speciaal naar alice gericht - evenwel niet beantwoord.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 14:32   #105
kwantum
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 5 augustus 2010
Berichten: 2.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Dat is de kern.

Multiculturaliteit is onmogelijk.

In het verkeer zou dat betekenen dat de ene links rijdt en de andere rechts.


En zoals geweten is: dat botst.

Multi-etnisch hoeft geen probleem te zijn maar er moet één cultuur zijn (die uiteraard een dynamisch en geen statisch gegeven is) om het openbare leven te regelen. De nieuwkomer dient zich daaraan aan te passen binnen de openbare ruimte. Dat is integratie maar geen assimilatie: binnen de 4 muren in de ruime zin van het woord doet men binnen zekere grenzen wat men wil.
Welnu, ik stel mij reeds lang de vraag: stel nu even dat een of andere imam ons door het strot komt duwen dat moslims links moet rijden. Gaan wij hier dan plat op de buik om alle straten en verkeersborden aan te passen om hen links te laten rijden... om in alle vrijheid hun godsdienstvrijheid en identiteit te laten beleven?
Je zou denken dat het te gek voor woorden is, maar hoe de zaken evolueren zie ik het nog gebeuren.
kwantum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 21:05   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kwantum Bekijk bericht
Welnu, ik stel mij reeds lang de vraag: stel nu even dat een of andere imam ons door het strot komt duwen dat moslims links moet rijden. Gaan wij hier dan plat op de buik om alle straten en verkeersborden aan te passen om hen links te laten rijden... om in alle vrijheid hun godsdienstvrijheid en identiteit te laten beleven?
Je zou denken dat het te gek voor woorden is, maar hoe de zaken evolueren zie ik het nog gebeuren.
Uit uw vraag volgt heel logisch een andere: welke elementen houden in de islam van bij ons dan die gelijkenis met links rijden in?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2017, 11:59   #107
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kwantum Bekijk bericht
Welnu, ik stel mij reeds lang de vraag: stel nu even dat een of andere imam ons door het strot komt duwen dat moslims links moet rijden. Gaan wij hier dan plat op de buik om alle straten en verkeersborden aan te passen om hen links te laten rijden... om in alle vrijheid hun godsdienstvrijheid en identiteit te laten beleven?
Je zou denken dat het te gek voor woorden is, maar hoe de zaken evolueren zie ik het nog gebeuren.
Uw voorbeeld is wat ongelukkig maar bedoeld u dat religieuze voorschriften niet per definitie onder de vlag van " godsdienstvrijheid" door de strot van een samenleving geduwd mag worden?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2017, 15:46   #108
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik heb er als christen geen probleem mee.
U bedoelt als mede-religioot.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2017, 15:49   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Uw voorbeeld is wat ongelukkig maar bedoeld u dat religieuze voorschriften niet per definitie onder de vlag van " godsdienstvrijheid" door de strot van een samenleving geduwd mag worden?
Welke religieuze voorschriften worden er "door de strot van de samenleving geduwd"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 08:33   #110
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kwantum Bekijk bericht
Welnu, ik stel mij reeds lang de vraag: stel nu even dat een of andere imam ons door het strot komt duwen dat moslims links moet rijden. Gaan wij hier dan plat op de buik om alle straten en verkeersborden aan te passen om hen links te laten rijden... om in alle vrijheid hun godsdienstvrijheid en identiteit te laten beleven?
Je zou denken dat het te gek voor woorden is, maar hoe de zaken evolueren zie ik het nog gebeuren.
Dat zou een praktisch probleem zijn voor de rest van de samenleving, en heeft dus niks te maken met godsdienstvrijheid.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 08:52   #111
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Maar het is niet onze schuld dat moslims niet zonder hoofddoek kunnen funtioneren.
Wisten ze niet dat wij hier andere gewoonten hebben voor ze hier kwamen?
M.a.w. een land/gemeenschap met een christelijke, joodse of islamitische meerderheid mag ook zijn wil opleggen aan de minderheid.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 10:43   #112
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
M.a.w. een land/gemeenschap met een christelijke, joodse of islamitische meerderheid mag ook zijn wil opleggen aan de minderheid.
Hoezo? Mag een land niet verwachten dat wie er wil wonen integreert en de cultuur/wetgeving van een land respecteert?
Denk dat de beweging nu andersom gaat, de minderheid stelt eisen, legt op, en de samenleving moet zich aanpassen? Denk het niet hoor, dus nee, geen hoofddoeken steeds en overal en nee, werk weigeren omdat je geen hoofddoek kunt dragen is voor eigen rekening, en nee, vrouwen hoeven geen toestemming te hebben van hun man om te mogen werken, nog eens nee, geen gescheiden zwemuurtjes enkel voor moslima's en nee, je kunt het geslacht van artsen, personeel of patienten niet kiezen omdat je denkt dat je niet aangeraakt mag worden of zelf niet mag aanraken omwille van iemands geslacht en ja, hier geven mannen en vrouwen mekaar een hand!

Niet zo moeilijk toch? Of denkt u dat je in een islamitisch land je niet zou moeten aanpassen wanneer je kiest daar te wonen? Wel, omgekeerd dus ook.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 10:51   #113
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Hoezo? Mag een land niet verwachten dat wie er wil wonen integreert en de cultuur/wetgeving van een land respecteert?
Denk dat de beweging nu andersom gaat, de minderheid stelt eisen, legt op, en de samenleving moet zich aanpassen? Denk het niet hoor, dus nee, geen hoofddoeken steeds en overal en nee, werk weigeren omdat je geen hoofddoek kunt dragen is voor eigen rekening, en nee, vrouwen hoeven geen toestemming te hebben van hun man om te mogen werken, nog eens nee, geen gescheiden zwemuurtjes enkel voor moslima's en nee, je kunt het geslacht van artsen, personeel of patienten niet kiezen omdat je denkt dat je niet aangeraakt mag worden of zelf niet mag aanraken omwille van iemands geslacht en ja, hier geven mannen en vrouwen mekaar een hand!

Niet zo moeilijk toch? Of denkt u dat je in een islamitisch land je niet zou moeten aanpassen wanneer je kiest daar te wonen? Wel, omgekeerd dus ook.
2

Ik wil om wille van geen enkele godsdienst afgeschreven worden als minderwaardig om wille van mijn vrouw zijn...
De kopvod is het teken van de aanvaarding van die stelling en zulke mensen verdraag ik niet om mij heen...
Als ze thuis de sloof willen uithangen dat ze het dan doen; maar buitenhuis zijn mannen en vrouwen evenwaardig...

En iemand die met uitgestoken hand op je afkomt; weigeren die hand te drukken want komende van het verkeerde geslacht; is en blijf een enorme flater in onze samenleving waar de wetten van om het wille welke godsdienst niets aan veranderen...

Ze zijn vertrokken uit een achterlijk land omdat het achterlijk was; hewel dat ze zich dan hier aanpassen en anders in hun achterlijk land blijven...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 10:53   #114
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Hoezo? Mag een land niet verwachten dat wie er wil wonen integreert en de cultuur/wetgeving van een land respecteert?
Denk dat de beweging nu andersom gaat, de minderheid stelt eisen, legt op, en de samenleving moet zich aanpassen? Denk het niet hoor, dus nee, geen hoofddoeken steeds en overal en nee, werk weigeren omdat je geen hoofddoek kunt dragen is voor eigen rekening, en nee, vrouwen hoeven geen toestemming te hebben van hun man om te mogen werken, nog eens nee, geen gescheiden zwemuurtjes enkel voor moslima's en nee, je kunt het geslacht van artsen, personeel of patienten niet kiezen omdat je denkt dat je niet aangeraakt mag worden of zelf niet mag aanraken omwille van iemands geslacht en ja, hier geven mannen en vrouwen mekaar een hand!

Niet zo moeilijk toch? Of denkt u dat je in een islamitisch land je niet zou moeten aanpassen wanneer je kiest daar te wonen? Wel, omgekeerd dus ook.
M.a.w. een land/gemeenschap met een christelijke, joodse of islamitische meerderheid mag ook zijn wil opleggen aan de minderheid.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 11:08   #115
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
M.a.w. een land/gemeenschap met een christelijke, joodse of islamitische meerderheid mag ook zijn wil opleggen aan de minderheid.
Dat staat er niet, kun je toch wel lezen?
Dit land heeft net zoals de landen waar mensen vandaan komen een eigen cultuur, traditie, wetgeving en dat vinden we belangrijk, ongeacht de agenda van "minderheden".
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 11:10   #116
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
2

Ik wil om wille van geen enkele godsdienst afgeschreven worden als minderwaardig om wille van mijn vrouw zijn...
De kopvod is het teken van de aanvaarding van die stelling en zulke mensen verdraag ik niet om mij heen...
Als ze thuis de sloof willen uithangen dat ze het dan doen; maar buitenhuis zijn mannen en vrouwen evenwaardig...

En iemand die met uitgestoken hand op je afkomt; weigeren die hand te drukken want komende van het verkeerde geslacht; is en blijf een enorme flater in onze samenleving waar de wetten van om het wille welke godsdienst niets aan veranderen...

Ze zijn vertrokken uit een achterlijk land omdat het achterlijk was; hewel dat ze zich dan hier aanpassen en anders in hun achterlijk land blijven...
Hai Marie, zeker weten! Hoofddoeken zijn geen teken van emancipatie maar van verlies van een van de meest belangrijke verworvenheden van vrouwen hier, wij zijn niet verantwoordelijk voor het gedrag van mannen, dat zijn ze immers zelf.
In die zin is de hoeveelheid hoofddoeken ronduit een bedreiging, meer dan het clubje van onze Jan.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 11:18   #117
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat staat er niet, kun je toch wel lezen?
Dit land heeft net zoals de landen waar mensen vandaan komen een eigen cultuur, traditie, wetgeving en dat vinden we belangrijk, ongeacht de agenda van "minderheden".
Dus als ze in pakweg Rusland of Turkije zouden beslissen dat gescheiden vrouwen geen leerkracht meer mogen zijn mits in strijd met cultuur en tradities ga je daar ook uw feministische klep over houden toch? ''Een land'' heeft immers volgens u het recht om zijn wil op te leggen aan minderheden, en hoeft geen rekening te houden met hun ''agenda''.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 11:21   #118
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Dus als ze in pakweg Rusland of Turkije zouden beslissen dat gescheiden vrouwen geen leerkracht meer mogen zijn mits in strijd met cultuur en tradities ga je daar ook uw feministische klep over houden toch? ''Een land'' heeft immers volgens u het recht om zijn wil op te leggen aan minderheden, en hoeft geen rekening te houden met hun ''agenda''.
En jij gaat dan protesteren in die landen???
Hier er een mesthoop van maken, maar wel daar gaan protesteren???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 11:25   #119
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Hoezo? Mag een land niet verwachten dat wie er wil wonen integreert en de cultuur/wetgeving van een land respecteert?
Ja maar, als die geimporteerde cultuur nu eens een godsdienst aanhangt die je objectieve bondgenoot blijkt te zijn om de samenleving terug minder seculier te maken?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 11:28   #120
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Dus als ze in pakweg Rusland of Turkije zouden beslissen dat gescheiden vrouwen geen leerkracht meer mogen zijn mits in strijd met cultuur en tradities ga je daar ook uw feministische klep over houden toch? ''Een land'' heeft immers volgens u het recht om zijn wil op te leggen aan minderheden, en hoeft geen rekening te houden met hun ''agenda''.
Redeneren is niet uw ding. Wat Rusland of Turkije doet is niet mijn probleem, dat begint pas wanneer Russen en Turken gaan eisen dat het dan hier ook zo moet zijn, omdat het daar zo is, nu bent u mee! En kunt u beleefd blijven?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be