Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 december 2016, 00:11   #1321
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Heb ik al voldoende over gezegd. Ik blijf niet in herhaling vallen.
U viel inderdaad in herhaling. Steeds weer hetzelfde: "het zijn gruwelmoordenaars".

Maar geen argumentatie waarom mensen die veroordeeld zijn voor hun misdaad na hun vrijlating geen tweede kans zouden mogen krijgen.

Ondertussen al iets gelezen over Pietro Maso trouwens?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 00:12   #1322
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Barmhartigheid voor de rijken! Ze niet beroven door zware belastingen! En zeker niet op erfenissen!



Nu, ik geef toe: niet zo erg als barmhartigheid voor gruwelmoordenaars.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 00:13   #1323
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Barmhartigheid is een christelijke deugd. Als u dat als links aanziet, wel, dan moet dat maar. Mij niet gelaten, maar het vervreemdt me als christen niet van de kern die Jezus ons op dat vlak heeft getoond.
Dan wordt het eens tijd dat de pausen en de bisschoppen bijvoorbeeld niet meer gaan wonen in kasten van paleizen, maar in eenvoudige huizen. Terug naar de bron van eenvoud en armoede.

Maar dat zal te veel gevraagd zijn. Want sinds Constantijn en zelfs al veel vroeger is de leer van Jezus gestorven. Voor goed.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 00:14   #1324
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik ben een Zen boeddhist. Ik mag niet liegen.
En boeddhisme leert de grote waarde van vergeven. Neemt u eens de tijd deze tekst te lezen?

http://dharmawisdom.org/teachings/ar...forgivable-911
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 00:14   #1325
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Heb ik al voldoende over gezegd. Ik blijf niet in herhaling vallen.

Straf uitzaten? Niet jokken.
Martin heeft 19 jaar of zoiets gedaan, maak u niet ongerust, na 19 jaar gevangenis is ze volledig aan de maatschappij aangepast.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 00:15   #1326
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dan wordt het eens tijd dat de pausen en de bisschoppen bijvoorbeeld niet meer gaan wonen in kasten van paleizen, maar in eenvoudige huizen. Terug naar de bron van eenvoud en armoede.

Maar dat zal te veel gevraagd zijn. Want sinds Constantijn en zelfs al veel vroeger is de leer van Jezus gestorven. Voor goed.
Ik dacht dat we het hadden over barmhartigheid voor wie criminele feiten pleegde en na veroordeling en straf een tweede kans verdient. Even terug naar dit onderwerp?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 00:18   #1327
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U viel inderdaad in herhaling.
Schaamteloze negatie en overslaan van mijn betoog. En dan maar beweren dat ik niets zei. Ammehoela. Zoek het zelf op. Get scrolling.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 00:22   #1328
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Schaamteloze negatie en overslaan van mijn betoog. En dan maar beweren dat ik niets zei. Ammehoela. Zoek het zelf op. Get scrolling.
Jammer dat u niet voor een inhoudelijke discussie wilt gaan. Bijzonder jammer.

Ik zie ook dat u niet wilt ingaan op het verhaal van Pietro Maso. Eveneens jammer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 00:22   #1329
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Allen de juridische status van het vonnis is nog een probleem.Maar dat is een zij-issue.
De rest beschouw ik als afgehandeld. Had iemand soms gedacht dat iemands argumentatie iemands standpunt zou veranderen?

Laatst gewijzigd door eno2 : 31 december 2016 om 00:27.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 00:30   #1330
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zie ook dat u niet wilt ingaan op het verhaal van Pietro Maso. Eveneens jammer.
Voor wie het verhaal van Maso eens wil lezen. Wie weet, doet eno2 het toch stiekem...

http://aleteia.org/2016/01/21/pietro...d-mercy-on-me/
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 00:33   #1331
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De rest beschouw ik als afgehandeld. Had iemand soms gedacht dat iemands argumentatie iemands standpunt zou veranderen?
Laat dat het nu juist zijn: ik heb geen argumentatie mogen lezen waarom een voor moord veroordeelde gevangene niet na zijn/haar vrijlating een tweede kans zou mogen krijgen.

Zopas heb ik nog enkele bladzijden uit de voorbije discussie doorgenomen en ik zie steeds weer uw refreintje terugkeren "gruwelmoordenaar". Meer niet. En dat is jammer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 08:21   #1332
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik dacht dat we het hadden over barmhartigheid voor wie criminele feiten pleegde en na veroordeling en straf een tweede kans verdient. Even terug naar dit onderwerp?
U moet niet zo te koop lopen met uw 'christelijke barmhartigheid'. Het is niet al goud dat blinkt op dit vlak.

Barmhartigheid is een deugd die de christenen, de pausen, de bisschoppen, de nonnen, de priesters in de loop van hun geschiedenis maar zeer selectief hebben toegepast. Men was af en toe barmhartig op autoritaire wijze voor geloofsgenoten. En dan nog. Een christelijk meisje dat ongetrouwd zwanger was geraken, kon maar op weinig 'christelijke barmhartigheid' rekenen. Ze droeg immers 'het kind van de duivel'. Het zou zelfs kunnen dat u dit nog altijd denkt.

Nu, als de Kerk 'barmhartig' wil zijn voor Michelle Martin, mij niet gelaten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 december 2016 om 08:46.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 09:12   #1333
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik dacht dat we het hadden over barmhartigheid voor wie criminele feiten pleegde en na veroordeling en straf een tweede kans verdient. Even terug naar dit onderwerp?
U moet niet zo te koop lopen met uw 'christelijke barmhartigheid'. Het is niet al goud dat blinkt op dit vlak.

Barmhartigheid is een deugd die de christenen, de pausen, de bisschoppen, de nonnen, de priesters in de loop van hun geschiedenis maar zeer selectief hebben toegepast. Men was af en toe barmhartig op autoritaire wijze voor geloofsgenoten. En dan nog. Een christelijk meisje dat ongetrouwd zwanger was geraakt, kon maar op weinig 'christelijke barmhartigheid' rekenen. Ze droeg immers 'het kind van de duivel'. Het zou zelfs kunnen dat u als onwrikbare rechtgelovige katholiek dit laatste nog altijd denkt.

Nu, als de Kerk 'barmhartig' wil zijn voor Michelle Martin, mij niet gelaten

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 december 2016 om 09:16.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 09:54   #1334
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U moet niet zo te koop lopen met uw 'christelijke barmhartigheid'. Het is niet al goud dat blinkt op dit vlak.
Ik zie geen reden om te twijfelen aan die grote waarde, ook al blijken mensen nu eenmaal feilbaar en zondig. De zwakheid van de mens is geen reden om het ideaal aan de kant te schuiven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 09:56   #1335
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een christelijk meisje dat ongetrouwd zwanger was geraakt, kon maar op weinig 'christelijke barmhartigheid' rekenen. Ze droeg immers 'het kind van de duivel'. Het zou zelfs kunnen dat u als onwrikbare rechtgelovige katholiek dit laatste nog altijd denkt.
Geen idee waar u die onzin vandaan haalt. Alvast niet van de Kerk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 10:13   #1336
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geen idee waar u die onzin vandaan haalt. Alvast niet van de Kerk.
Kinderen die buiten het ( christelijk ) huwelijk werden verwekt waren in de ogen van de Kerk kinderen die in zonde waren verwekt geworden. En de grote aanstichter van dat zondig gedrag was natuurlijk de duivel.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 december 2016 om 10:15.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 10:16   #1337
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Kinderen die buiten het christelijk huwelijk werden verwekt waren in de ogen van de Kerk kinderen die in zonde waren verwekt geworden. En de grote aanstichter van dat zondig gedrag was natuurlijk de duivel.
Dan wil ik graag eens een kerkelijk document zien waarin staat dat kinderen buiten het huwelijk "kinderen van de duivel" zouden zijn.

U lijkt ieder onderscheidingsvermogen te missen, nl. tussen wat zondig is (seksuele intimiteit buiten het huwelijk, overspel) en een kind (dat hier geen handelend persoon is). U doet alsof een brood dat iemand steelt (een zondige daad) plotseling giftig wordt. Er is immers een onderscheid tussen handeling en object/persoon.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 10:38   #1338
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan wil ik graag eens een kerkelijk document zien waarin staat dat kinderen buiten het huwelijk "kinderen van de duivel" zouden zijn.

U lijkt ieder onderscheidingsvermogen te missen, nl. tussen wat zondig is (seksuele intimiteit buiten het huwelijk, overspel) en een kind (dat hier geen handelend persoon is). U doet alsof een brood dat iemand steelt (een zondige daad) plotseling giftig wordt. Er is immers een onderscheid tussen handeling en object/persoon.
Met 'kinderen van de duivel' bedoelt men dat deze kinderen verwekt waren door een listigheid van de duivel. De kinderen waren verwekt in zonde en het zondig gedrag werd 'ingefluisterd' door Satan. Moest Satan er niet geweest zijn, dan waren die kinderen nooit verwekt en ook nooit geboren. Dat is de teneur van de term 'kinderen van de duivel'.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 10:43   #1339
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Met 'kinderen van de duivel' bedoelt men dat deze kinderen verwekt waren door een listigheid van de duivel. De kinderen waren verwekt in zonde en het zondig gedrag werd 'ingefluisterd' door Satan. Moest Satan er niet geweest zijn, dan waren die kinderen nooit verwekt en ook nooit geboren. Dat is de teneur van de term 'kinderen van de duivel'.
Ik blijf nog steeds benieuwd naar een kerkelijke tekst waarin we lezen over die "kinderen van de duivel".

Feit is echter dat de Kerk een onderscheid maakt tussen tussen handeling en persoon/object.

Daarnaast stelt de Kerk heus niet dat zonde louter "ingefluisterd wordt door Satan". Ook hier stel ik dezelfde uitdaging: kom gerust eens af met een tekst van de Kerk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 10:56   #1340
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik blijf nog steeds benieuwd naar een kerkelijke tekst waarin we lezen over die "kinderen van de duivel".

Feit is echter dat de Kerk een onderscheid maakt tussen tussen handeling en persoon/object.

Daarnaast stelt de Kerk heus niet dat zonde louter "ingefluisterd wordt door Satan". Ook hier stel ik dezelfde uitdaging: kom gerust eens af met een tekst van de Kerk.
Natuurlijk wordt de zonde ingefluisterd door de duivel. Door wie anders?

Onnodig te zeggen dat dit volkomen haaks staat op de onzinnige traditionele verklaring dat Jezus door zijn kruisdood de duivel heeft overwonnen. Als de duivel overwonnen was en verbannen, dan kon hij natuurlijk de mensen niet meer verleiden tot het kwade. Uit heel de kerkelijke geschiedenis blijkt echter dat de duivel nog springlevend is. En in onze tijd zelfs uitzonderlijk goed floreert. Hij kan zelfs nog steeds bezit nemen van mensen. Daarom heeft uw kerk nog steeds 'exorcisten' in dienst.

Dit gezegd zijnde, vergeet uw kerk toch even dat we niet meer leven in het jaar 316, maar wel in het jaar 2016.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be