Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 februari 2017, 08:25   #1
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard De Onbevlekte Ontvangenis van Maria.

Niet alleen was Maria maagd, zij was ook nog eens onbevlekt ontvangen, dus zonder belast te zijn met de erfzonde, volgens het katholieke dogma van 1854.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ineffabilis_Deus



Maria onbevlekt ontvangen (blijkbaar hier niet als baby, maar als volwassen vrouw?)


Wat weer verder uitgebreid zou kunnen worden dat haar moeder Anna haar dochter Maria zonder het zaad van haar man Joachim ontvangen zou hebben.

Wat mijns inziens ook wel volgt uit dit verhaal:

Anna en haar man Joachim waren (volgens de overlevering) gehuwd, welgesteld, maar kinderloos. Zij leefden helemaal volgens de Wet van God. Toch wordt het offer van Joachim in de tempel geweigerd, omdat hij geen kinderen heeft. Joachim vlucht met zijn kudde de woestijn in. Anna denkt dat hij dood is en doet haar beklag bij God en vraagt om een kind. Haar gebed wordt verhoord. Tegelijk krijgt Joachim van een engel te horen, dat zijn vrouw in verwachting is. Hij keert met zijn kudde terug en ontmoet zijn vrouw bij de Gouden Poort in Jeruzalem en geeft haar een kus. Anna geeft het leven aan een meisje: Maria. De ouders wijden het kind aan God en brengen Maria, als zij drie jaar oud is, naar de tempel. Daar wordt zij gevoed door engelen.

Dus niet door het zaad van Joachim, maar door het gebed krijgt zij een kind: Maria dus.



De heilige Anna, Maria en Jezus.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2017, 11:21   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Vind je dat nu echt de moeite om na al die berichten in die andere draad, deze nog eens hier te laten herhalen ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2017, 11:29   #3
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Vind je dat nu echt de moeite om na al die berichten in die andere draad, deze nog eens hier te laten herhalen ?

.
Het is geen herhaling, maar een extra toevoeging, dus dat Maria niet alleen maagd was, maar ook weer zelf onbevlekt ontvangen is door haar moeder Anna.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2017, 11:48   #4
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

De heilige geest draaide overuren.
Hij bevruchte dus niet alleen Maria maar ook Anna.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2017, 11:54   #5
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
De heilige geest draaide overuren.
Hij bevruchte dus niet alleen Maria maar ook Anna.
Neen jongen, "onbevlekte ontvangenis" heeft een andere betekenis. Ga eens naar die draad waarin gans de discussie startte na die verklaring door een Spaanse non.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2017, 12:01   #6
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Neen jongen, "onbevlekte ontvangenis" heeft een andere betekenis. Ga eens naar die draad waarin gans de discussie startte na die verklaring door een Spaanse non.
Ja jongen, lees de openingspost.
De onbevlekte ontvangenis heeft er niets mee te maken.
Anna werd zwanger na een gebed tot God.
Die stuurde dus blijkbaar ook zijn ooievaar heu duif.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2017, 12:20   #7
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ja jongen, lees de openingspost.
De onbevlekte ontvangenis heeft er niets mee te maken.
Anna werd zwanger na een gebed tot God.
Die stuurde dus blijkbaar ook zijn ooievaar heu duif.
Ja maar Bobke, het zit zo: Joachim en Anna neukten voor de zoveelste maal in de hoop "dat het deze keer zou pakken". Onmiddellijk daarna vertrok Joachim (in een pessimistische bui) naar de woestijn. Hij was pas een paar dagen weg toen Anna vaststelde "dat ze over tijd was". Dus heeft ze vlug een boodschapper gestuurd naar J. om hem op de hoogte te brengen "dat het deze maal wel gepakt was". Da's één kant van het verhaal. Maar die "onbevlekte ontvangenis" is toch wat anders: dat heeft te maken met het ontbreken bij de dochter Maria van de erfelijke belasting met de Erfzonde.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2017, 13:16   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja maar Bobke, het zit zo: Joachim en Anna neukten voor de zoveelste maal in de hoop "dat het deze keer zou pakken". Onmiddellijk daarna vertrok Joachim (in een pessimistische bui) naar de woestijn. Hij was pas een paar dagen weg toen Anna vaststelde "dat ze over tijd was". Dus heeft ze vlug een boodschapper gestuurd naar J. om hem op de hoogte te brengen "dat het deze maal wel gepakt was". Da's één kant van het verhaal. Maar die "onbevlekte ontvangenis" is toch wat anders: dat heeft te maken met het ontbreken bij de dochter Maria van de erfelijke belasting met de Erfzonde.
Quercus, u doet weer schamper over de wonderen uit het NT. Daarom herhaal een eerder gestelde vraag die u schijnbaar heel moeilijk ligt want u weigert er tot nu toe op te antwoorden:

Hoe zit het dan met de wonderen uit het OT?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2017, 13:36   #9
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe zit het dan met de wonderen uit het OT?
Welke wonderen ? Noem er eens een.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2017, 13:43   #10
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

niet geschoten is altijd mis.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2017, 15:20   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja maar Bobke, het zit zo: Joachim en Anna neukten voor de zoveelste maal in de hoop "dat het deze keer zou pakken". Onmiddellijk daarna vertrok Joachim (in een pessimistische bui) naar de woestijn. Hij was pas een paar dagen weg toen Anna vaststelde "dat ze over tijd was". Dus heeft ze vlug een boodschapper gestuurd naar J. om hem op de hoogte te brengen "dat het deze maal wel gepakt was". Da's één kant van het verhaal. Maar die "onbevlekte ontvangenis" is toch wat anders: dat heeft te maken met het ontbreken bij de dochter Maria van de erfelijke belasting met de Erfzonde.
Ik lees daar dat hij ingelicht werd door engelen.
Je zou van minder een pessimistische bui krijgen als ze achter uw rug zwanger wordt.
In Gent zeggen ze "'t is van de vliegende fluit" als de vader niet gekend is.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2017, 15:29   #12
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik lees daar dat hij ingelicht werd door engelen.
Je zou van minder een pessimistische bui krijgen als ze achter uw rug zwanger wordt.
In Gent zeggen ze "'t is van de vliegende fluit" als de vader niet gekend is.
en dan zo éne die met een engelengezichtje en nen kamerbrede grijns komt zeggen dat die van ullie volzit ... er zijn er in den bijbel volgens mij voor minder de kop ingeschlegen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2017, 16:25   #13
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Quercus, u doet weer schamper over de wonderen uit het NT. Daarom herhaal een eerder gestelde vraag die u schijnbaar heel moeilijk ligt want u weigert er tot nu toe op te antwoorden:

Hoe zit het dan met de wonderen uit het OT?
Wanneer ik in de Tanach lees dan doe ik dat niet omwille van de "wonderen" die er op enkele plaatsen in beschreven worden. En wanneer ik met dergelijke passages geconfronteerd word, dan lees ik dat met één belangrijke gedachte in het achterhoofd: heel wat zaken die voor mensen in onze tijd perfect verklaarbaar zijn waren dat volstrekt niet voor de toenmalige actoren welke in die teksten als getuige worden aangehaald. Wat niet kon verklaard worden werd als een "wonder" ervaren. Dat geldt zowel voor de Hebreeuwse bijbel als voor het Nieuwe Testament. Ik lees dergelijke passages dus met de overweging dat hetgeen daarin als "een wonder" wordt omschreven wellicht te verklaren valt door factoren die de mensen uit die lang vervlogen tijden hoegenaamd niet kenden. En verder maak ik me daarover weinig zorgen. Want in de Tanach zijn de erin beschreven wonderen niet de kern van de boodschap.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2017, 16:51   #14
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

https://www.youtube.com/watch?v=ratqTcpKFaw

Voor Jozef moet het toch ook niet plezant zijn geweest om te vernemen dat zijn vrouw zwanger werd zonder zijn toedoen.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2017, 17:02   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wanneer ik in de Tanach lees dan doe ik dat niet omwille van de "wonderen" die er op enkele plaatsen in beschreven worden. En wanneer ik met dergelijke passages geconfronteerd word, dan lees ik dat met één belangrijke gedachte in het achterhoofd: heel wat zaken die voor mensen in onze tijd perfect verklaarbaar zijn waren dat volstrekt niet voor de toenmalige actoren welke in die teksten als getuige worden aangehaald. Wat niet kon verklaard worden werd als een "wonder" ervaren. Dat geldt zowel voor de Hebreeuwse bijbel als voor het Nieuwe Testament. Ik lees dergelijke passages dus met de overweging dat hetgeen daarin als "een wonder" wordt omschreven wellicht te verklaren valt door factoren die de mensen uit die lang vervlogen tijden hoegenaamd niet kenden. En verder maak ik me daarover weinig zorgen. Want in de Tanach zijn de erin beschreven wonderen niet de kern van de boodschap.
Eerst schamper doen over NT-wonderen, maar nadien een geleerd klinkende uitleg afsteken waarin men eigenlijk toegeeft dat men niet gelooft in de wonderverhalen van het OT.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 9 februari 2017 om 17:09.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2017, 17:20   #16
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en dan zo éne die met een engelengezichtje en nen kamerbrede grijns komt zeggen dat die van ullie volzit ... er zijn er in den bijbel volgens mij voor minder de kop ingeschlegen.
Of ze waren toen toch wel heel goedgelovig.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2017, 18:13   #17
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wanneer ik in de Tanach lees dan doe ik dat niet omwille van de "wonderen" die er op enkele plaatsen in beschreven worden. En wanneer ik met dergelijke passages geconfronteerd word, dan lees ik dat met één belangrijke gedachte in het achterhoofd: heel wat zaken die voor mensen in onze tijd perfect verklaarbaar zijn waren dat volstrekt niet voor de toenmalige actoren welke in die teksten als getuige worden aangehaald. Wat niet kon verklaard worden werd als een "wonder" ervaren. Dat geldt zowel voor de Hebreeuwse bijbel als voor het Nieuwe Testament. Ik lees dergelijke passages dus met de overweging dat hetgeen daarin als "een wonder" wordt omschreven wellicht te verklaren valt door factoren die de mensen uit die lang vervlogen tijden hoegenaamd niet kenden. En verder maak ik me daarover weinig zorgen. Want in de Tanach zijn de erin beschreven wonderen niet de kern van de boodschap.

Kortom, u gelooft niet in de wonderbaarlijk worsteling die we lezen in Genesis, 32. Een gevecht waaraan Israël zijn naam ontleent.


Toen Jakob hen met zijn bezittingen over de rivier gebracht had,
25bleef hij alleen achter. En een man worstelde met hem, tot het aanbreken van de dageraad.
26Toen de man gewaar werd dat hij Jakob niet aankon, stootte hij hem bij de worsteling boven tegen de heup, zodat die ontwricht werd.
27Daarop zei de man: `Laat mij gaan, want de dageraad is aangebroken.' Maar hij antwoordde: `Ik laat u niet gaan, wanneer gij mij niet zegent.'
28Hij vroeg: `Hoe is uw naam?' Hij gaf ten antwoord: `Jakob.'
29Toen zei hij: `Voortaan zult gij geen Jakob meer heten, maar Israël, want gij hebt met God gestreden en met mensen en gij hebt hen overwonnen.'
30Nu vroeg Jakob: `Maak mij uw naam bekend.' Maar hij zei: `Waarom vraagt ge naar mijn naam?' Toen gaf hij hem ter plaatse zijn zegen.
31Jakob noemde die plaats Peniel, `want - zo zei hij - ik heb God gezien van aangezicht tot aangezicht, en ik ben toch in leven gebleven.'



Met andere woorden : de naam 'Israël' berust op een fictie, ofte op een sprookje. Niet verwonderlijk natuurlijk maar toch goed om te weten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 februari 2017 om 18:26.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2017, 18:17   #18
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eerst schamper doen over NT-wonderen, maar nadien een geleerd klinkende uitleg afsteken waarin men eigenlijk toegeeft dat men niet gelooft in de wonderverhalen van het OT.
Ik wacht nog steeds op een voorbeeld wat jij denkt een wonder te zijn in het O.T. Zo lastig om iets te vinden ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2017, 18:19   #19
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
[url]
Voor Jozef moet het toch ook niet plezant zijn geweest om te vernemen dat zijn vrouw zwanger werd zonder zijn toedoen.
Volgens het N.T. was hij wel degelijk de vader.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2017, 18:51   #20
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Kortom, u gelooft niet in de wonderbaarlijk worsteling die we lezen in Genesis, 32. Een gevecht waaraan Israël zijn naam ontleent.


Toen Jakob hen met zijn bezittingen over de rivier gebracht had,
25bleef hij alleen achter. En een man worstelde met hem, tot het aanbreken van de dageraad.
26Toen de man gewaar werd dat hij Jakob niet aankon, stootte hij hem bij de worsteling boven tegen de heup, zodat die ontwricht werd.
27Daarop zei de man: `Laat mij gaan, want de dageraad is aangebroken.' Maar hij antwoordde: `Ik laat u niet gaan, wanneer gij mij niet zegent.'
28Hij vroeg: `Hoe is uw naam?' Hij gaf ten antwoord: `Jakob.'
29Toen zei hij: `Voortaan zult gij geen Jakob meer heten, maar Israël, want gij hebt met God gestreden en met mensen en gij hebt hen overwonnen.'
30Nu vroeg Jakob: `Maak mij uw naam bekend.' Maar hij zei: `Waarom vraagt ge naar mijn naam?' Toen gaf hij hem ter plaatse zijn zegen.
31Jakob noemde die plaats Peniel, `want - zo zei hij - ik heb God gezien van aangezicht tot aangezicht, en ik ben toch in leven gebleven.'



Met andere woorden : de naam 'Israël' berust op een fictie, ofte op een sprookje. Niet verwonderlijk natuurlijk maar toch goed om te weten.
Je kunt die tekst op diverse manieren gaan interpreteren. Het enige wat we weten is dat Jakob over de rivier gezet werd en alleen in de duisternis achterbleef. Misschien was het nieuwe maan en dus pikdonker. Wat is dat "gevecht" precies geweest? Het kan net zo goed een soort droom geweest zijn waarbij hij lichamelijk zodanig geagiteerd was dat hij in het donker ergens in een put donderde of tegen een rots aanliep. Wie zal het zeggen? Dat in die nacht God op een of andere wijze met hem gecommuniceerd heeft dat ben ik bereid te geloven.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be