Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 oktober 2019, 10:09   #1
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard Welk Vlaanderen willen we na de splitsing van België?

opiniestuk op Knack.be mede naar aanleiding van de boekvoorstelling van "Witboek Vlaamse Staatshervorming":

https://www.knack.be/nieuws/belgie/w...n-1519673.html

De Vlaamse volksbeweging is meer dan de (extreem)-rechtse kamers van het VB en de N-VA maar ook de linkse, meer sociaal ingestelde kamer bestaat nog.

De oude breuklijnen kapitaal/arbeid of katholicisme/vrijzinnigheid zijn niet meer relevant. De oude machtspartijen CD&V, SPa en OVLD hebben daardoor bijna al hun stemmen kwijt geraakt.

Een belangrijke breuklijn die deze partijen steeds hebben genegeerd of geprobeerd te maskeren met 6 totaal ondoorzichtige en inefficiënte staatshervormingen, is uiteraard het communautaire.
Maar laat dat vallen, maw we zitten in een onafhankelijk Vlaanderen of in een België waar de andere kant, Franstalig België dus, niet meer een vijand is maar een partner die niets te zeggen heeft over hoe er hier geregeerd wordt. Wat dan?

Welk Vlaanderen willen we? De auteur hier ontwaart 4 nieuwe breuklijnen: migratie, klimaat, sociale zekerheid en veiligheid. Terecht, dat zijn de bezorgdheden van de mensen nu.

Mocht Vlinks, de beweging achter het hierboven vermeld boek, opkomen bij de verkiezingen, ik zou er zeker voor stemmen.

wat zeggen ze over migratie:
Citaat:
Geen ongecontroleerde massamigratie meer, maar efficiënt georganiseerde migratie. Laat ons op een warme en inclusieve manier deze mensen verwelkomen, en niet dansen op elk dossier van uitwijzing, of op elk teruggestuurd bootje op de Middellandse Zee (om CD&V-jongerenvoorzitter Sammy Mahdi te citeren). Laten we hen alle kansen geven om hier met ons een goed leven op te bouwen. En ja, daar horen zeer zeker ook duidelijke afspraken bij, dat spreekt voor zich.
ik kon niet meer akkoord gaan.

klimaat:
Citaat:
Partijen van de toekomst moeten duidelijk zijn: ze kiezen ofwel voor massieve investeringen in hernieuwbare energie, taksen op CO2-uitstoot, vergroening van het wagenpark, enz,... ofwel voor een slow motion aanpak, of zelfs voor ontkenning. Beide zijn duidelijk, en zullen kiezers aantrekken. Wij kiezen in het nieuwe Vlaanderen alvast voor de eerste optie.
ik wil hier bij aanvullen: kernenergie wordt nog belangrijker in zo'n transitie. afbouw van de welvaart hier en het beperken van de opbouw van welvaart in niet-Westerse landen, hoort niet bij de opties.

sociale zekerheid:
Citaat:
Nieuwe partijen gaan voor financiële zekerheid, ofwel voor beknibbeling op de verworven zekerheden... Ook hier gaan wij absoluut voor het eerste.
...

En, jawel, ook nieuwkomers hebben recht op sociale zekerheid, want financiële zekerheid helpt ook bij een succesvolle integratie.
geen goed werkende maatschappij zonder een sterke sociale zekerheid is gedoemd tot polarisatie en verdamping van die maatschappij.

veiligheid:

Citaat:
Natuurlijk is de veiligheid primordiaal, maar omwille daarvan onze individuele vrijheden te grabbel gooien, is voor ons alvast een brug te ver. De individuele vrijheid is essentieel, punt uit!
niets aan toe te voegen.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2019, 11:37   #2
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

we zullen die discussie houden na de onafhankelijkheid, ervoor is nogal een flauwe poging om al wie Vlaamsgezind is uit elkaar te spelen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2019, 12:34   #3
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Zonder Brussel geen splitsing aub.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2019, 12:35   #4
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Zonder Brussel geen splitsing aub.
Brussel ligt waar het ligt en het gaat nergens heen Guine.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2019, 12:38   #5
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Brussel ligt waar het ligt en het gaat nergens heen Guine.
Ik hou meer van mijn portemonnee dan van Vlaanderen. Een splitsing is me niks waard. Ik geef het toe.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2019, 12:41   #6
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ik hou meer van mijn portemonnee dan van Vlaanderen. Een splitsing is me niks waard. Ik geef het toe.
t is net de niet splitsing die zwaar weegt, ook in uw portemonnee, nochtans.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2019, 13:04   #7
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
we zullen die discussie houden na de onafhankelijkheid, ervoor is nogal een flauwe poging om al wie Vlaamsgezind is uit elkaar te spelen.
wie een klein beetje Vlaams- en linksvoelend is, kan op dit moment niet op N-VA stemmen, laat staan op VB. Beide partijen focussen zeer hard op migratie en staan voor een conservatieve harde maatschappij die tegen inclusie is. Het communautaire is voor beide van ondergeschikt belang.

een links alternatief is nodig om die mensen die progressief zijn en voor een inclusieve Vlaamse maatschappij zijn, toch een mogelijkheid te geven om te stemmen. Dat zijn mensen die nu ofwel niet stemmen ofwel met de neus dicht op VLD of CD&V stemmen. maw, niet links en niet Vlaams.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2019, 13:12   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wie een klein beetje Vlaams- en linksvoelend is, kan op dit moment niet op N-VA stemmen, laat staan op VB. Beide partijen focussen zeer hard op migratie en staan voor een conservatieve harde maatschappij die tegen inclusie is. Het communautaire is voor beide van ondergeschikt belang.

een links alternatief is nodig om die mensen die progressief zijn en voor een inclusieve Vlaamse maatschappij zijn, toch een mogelijkheid te geven om te stemmen. Dat zijn mensen die nu ofwel niet stemmen ofwel met de neus dicht op VLD of CD&V stemmen. maw, niet links en niet Vlaams.
Het inclusief verhaal of met andere woorden de multiculturele brol heeft ons Miljarden euro's gekost. Het resultaat is bedroevend.

Niet de inwijkelingen, maar wij moeten ons aanpassen, wij moeten onze cultuur opgeven, wij moeten constant opletten op wat we zeggen en op wat we doen.

Voor zo'n maatschappij pas ik.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2019, 13:59   #9
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

geen
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2019, 14:01   #10
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wie een klein beetje Vlaams- en linksvoelend is, kan op dit moment niet op N-VA stemmen, laat staan op VB. Beide partijen focussen zeer hard op migratie en staan voor een conservatieve harde maatschappij die tegen inclusie is. Het communautaire is voor beide van ondergeschikt belang.

een links alternatief is nodig om die mensen die progressief zijn en voor een inclusieve Vlaamse maatschappij zijn, toch een mogelijkheid te geven om te stemmen. Dat zijn mensen die nu ofwel niet stemmen ofwel met de neus dicht op VLD of CD&V stemmen. maw, niet links en niet Vlaams.
richt die partij op hé.

heel oprecht succes gewenst!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2019, 14:02   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Hoe de republiek Vlaanderen er verder zal uitzien, zal telkens afhangen van de Vlaamse verkiezingen.
Dit in tegenstelling tot nu.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2019, 14:15   #12
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

een vlaamse republiek met alle rechtsen, we kunnen het territorium vastleggen, pakweg Oost Vlaanderen en Antwerpen, met een stukske Vlaams Brabant.

De rest blijft eigendom van de linksen.

Veel minder gezever. Limburgse en West-Vlaamse rechtsen moeten maar verhuizen naar het avondland en vice versa.

Laatst gewijzigd door Tavek : 14 oktober 2019 om 14:15.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2019, 14:17   #13
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
richt die partij op hé.

heel oprecht succes gewenst!
de beweging is er al hoor.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2019, 14:19   #14
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
een vlaamse republiek met alle rechtsen, we kunnen het territorium vastleggen, pakweg Oost Vlaanderen en Antwerpen, met een stukske Vlaams Brabant.

De rest blijft eigendom van de linksen.

Veel minder gezever. Limburgse en West-Vlaamse rechtsen moeten maar verhuizen naar het avondland en vice versa.
dat gade gij niet bepalen hé schatje.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2019, 14:20   #15
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de beweging is er al hoor.
ze mogen er wel eens vaart achter zetten dan ... ik geloof nooit dat t tot 2024 gaat duren eer we terug gaan kiezen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2019, 14:26   #16
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat gade gij niet bepalen hé schatje.
ik begin te denken dat ge opgewonden wordt van stoere linkse praat

Kom maar uit de kast, als het u deugd doet. Ik heb daar geen problemen mee, ik ben meer voor de vrouwen, maar ik ken nog wel een single homo die wel eens een avontuurtje wilt met een mature 50+ man.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2019, 14:31   #17
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
ik begin te denken dat ge opgewonden wordt van stoere linkse praat

Kom maar uit de kast, als het u deugd doet. Ik heb daar geen problemen mee, ik ben meer voor de vrouwen, maar ik ken nog wel een single homo die wel eens een avontuurtje wilt met een mature 50+ man.
ow, sjoeke, dat is gewoon een Antwaarps gebruik ze... schatje, sjoeke, bolleke ... hoe groter de afkeer, hoe liever de roepnaam, altijd ironisch

gelijk dat een klein persoon bij ons 'lange' wordt genoemd of als t nen hele kleine is zelfs 'hele lange' ...


Laatst gewijzigd door Anna List : 14 oktober 2019 om 14:31.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2019, 15:05   #18
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ow, sjoeke, dat is gewoon een Antwaarps gebruik ze... schatje, sjoeke, bolleke ... hoe groter de afkeer, hoe liever de roepnaam, altijd ironisch

gelijk dat een klein persoon bij ons 'lange' wordt genoemd of als t nen hele kleine is zelfs 'hele lange' ...

Bij ons praten mannen zo als ze in uw kont willen zitten.

Tis maar dat ge het weet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2019, 15:16   #19
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.277
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Bij ons praten mannen zo als ze in uw kont willen zitten.

Tis maar dat ge het weet.
Waar het hart van vol is...
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2019, 19:46   #20
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
t is net de niet splitsing die zwaar weegt, ook in uw portemonnee, nochtans.
Je kijkt ook niet verder dan je neus lang is, he? Vlaanderen is gewoon meer waard in België met een Brussel erbij. Al de rest is wishful thinking of heimwee naar vroeger: terug de velden bewerken en aardappelen fretten. Tot het zover is, dan gaan veel separatisten beginnen blijten als de handjes vuil worden en ze er als slachtoffers van concentratiekampen bijlopen.

Wie heeft de echte splitsing al durven becijferen? Zeg dat eens.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 14 oktober 2019 om 19:47.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be