Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 mei 2008, 21:14   #41
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Trouwens; hoe zou het zijn met het statuut van het Bretons, het Baskisch, het Occitaans, het Corsicaans enz... in Frankrijk?

Deze talen werden nooit erkend door het Franse regime in tegenstelling tot het Fries, dat wel een officiële taal is in Nederland.
In Frankrijk is het een beetje zoals in Nederland. De kleinere talen waren ook echt wel heel klein tegenover de hoofdtaal waardoor er weinig aandacht aan besteed werd en de sprekers ervan niet genoeg kracht hadden om zich te verzetten.

In Nederland was er maar 1 kleinere taal, in Frankrijk een heleboel - wat niet wil zeggen dat ik akkoord ga met de taalpolitiek; maar ik begrijp wel dat men in Parijs amper wist dat er een kleinere 50.00 mensen flamand spraken.

Een geluk dat de Vlamingen met meer waren in België als het Frans had het ook gehaald als dé taal van België.

En heeft het Bretons echt geen enkel statuut. ik meen mij te herinneren dat alvast de wegwijzers tweetalig zijn.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2008, 21:23   #42
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
In Frankrijk is het een beetje zoals in Nederland. De kleinere talen waren ook echt wel heel klein tegenover de hoofdtaal waardoor er weinig aandacht aan besteed werd en de sprekers ervan niet genoeg kracht hadden om zich te verzetten.

In Nederland was er maar 1 kleinere taal, in Frankrijk een heleboel - wat niet wil zeggen dat ik akkoord ga met de taalpolitiek; maar ik begrijp wel dat men in Parijs amper wist dat er een kleinere 50.00 mensen flamand spraken.

Een geluk dat de Vlamingen met meer waren in België als het Frans had het ook gehaald als dé taal van België.

En heeft het Bretons echt geen enkel statuut. ik meen mij te herinneren dat alvast de wegwijzers tweetalig zijn.
Inderdaad; in Quimper bijvoorbeeld zijn de wegwijzers tweetalig.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 09:02   #43
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

taalpolitiek in Frankrijk is laatste jaren wat aangepast (ten goede).
Wat wel steeds opvalt is dat men zeker niet over "nederlands dialect" spreekt, maar "flamand". Iets wat la Belgique ook graag doet. De term "nederlands" wekt allergie op vermoed ik.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 13 mei 2008 om 09:04.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 09:30   #44
Luc Bekaert
Gouverneur
 
Luc Bekaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Nederland bestaat het personaliteitsbeginsel niet. In Friesland is de taalwet territoriaal: de provincie Friesland is tweetalig. Alle Friezen zijn trouwens tweetalig. Eentaligheid aan Friese kant is onbestaande.
Het personaliteitsbeginsel is trouwens altijd ondergeschikt aan het territorialiteitsbeginsel : het geldt zelf maar op een beperkt territorium ;bijvoorbeeld Brussel . In vlaanderen en wallonië geldt door de eentaligheid een puur territorialiteitsbeginsel ; in Brussel geldt een door het territorialiteitsbeginsel begrensd personaliteitsbeginsel .
__________________
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 14:38   #45
Thanatos
Burger
 
Geregistreerd: 21 maart 2006
Berichten: 168
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Het is dus enkel kwestie van strategie en heeft niets te maken met de goeden en de slechten.
No shit sherlock. Zijt ge daar nu pas achter gekomen?
__________________
Europa Universalis
Thanatos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 14:31   #46
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
De modale Waal moet dan ook maar weinig weten van de Franstalige Brusselaars; alleen jammer dat dat nog niet doorgedrongen is bij de meeste Waalse politici. Die kritische geluiden komen veel te weinig aan bod in de Franstalige media omdat de belangrijkste mediakanalen in Franstalig Brusselse handen zijn.
Dat zou tegelijk ook wel wat meer mogen doordringen tot nogal wat Vlamingen en hun politici, zodat die daar gebruik van beginnen maken.

Ik denk niet dat daar veel nadelen aan verbonden zijn. Ik zou toch niet goed weten welke. Maar misschien zie ik wel bepaalde zaken over het hoofd. Kan iemand mij van deze onwetendheid verlossen?
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 08:33   #47
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
ik begrijp wel dat men in Parijs amper wist dat er een kleinere 50.00 mensen flamand spraken.
Hoe verwonderlijk dat jij begrijpt dat Parijs 'amper wist' van zijn Flamand sprekende bevolking. Wedden dat je evengoed begrijpt dat Belgique na het separatisme van 1830 maar al te goed wist dat er hier een 'flamand sprekende' meerderheid woonde?


Citaat:
Een geluk dat de Vlamingen met meer waren in België als het Frans had het ook gehaald als dé taal van België.
Dat de Vlamingen veruit in de meerderheid waren heeft Belgique nochtans niet tegengehouden om ONMIDDELLIJK alle mogelijke middelen in te zetten om ze proberen te verfransen.
Of was dat per vergissing?

Maar toch leuk dat jij je, zij het zonder dat je het bedoelde, laat ontvallen dat niet het Frans maar het Nederlands dé taal is in Vlaanderen. Het zou immers téveel pijn gedaan hebben aan je FDF-hartje om dit welbewust te erkennen.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be