Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 juni 2020, 07:16   #1
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard Hendrik Bogaert: “Coalitie met Vlaams-Belang moet kunnen"

CD&V’er Hendrik Bogaert wil cordon sanitaire in de prullenmand: “Coalitie met Vlaams Belang moet kunnen”

Niet de eerste keer dat hij laat blijken in die richting te kijken. Maar wel de eerste keer dat hij het letterlijk zegt geloof ik (?) ...

Benieuwd hoe Coens hier gaat op reageren. Het staat immers haaks op wat hij niet meer dan een maand terug verkondigde in De Zevende Dag.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 08:01   #2
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
CD&V’er Hendrik Bogaert wil cordon sanitaire in de prullenmand: “Coalitie met Vlaams Belang moet kunnen”

Niet de eerste keer dat hij laat blijken in die richting te kijken. Maar wel de eerste keer dat hij het letterlijk zegt geloof ik (?) ...

Benieuwd hoe Coens hier gaat op reageren. Het staat immers haaks op wat hij niet meer dan een maand terug verkondigde in De Zevende Dag.
Het heeft niet lang geduurd.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200605_04982062
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 09:02   #3
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
https://twitter.com/joachimcoens/sta...93833053192196

Citaat:
Uitgesloten dat we een coalitie vormen met partijen die haaks staan op de manier waarop wij naar mens en samenleving kijken. Vlaams belang parlementsleden hebben dat deze week nogmaals bewezen. Dus nee
@hendrikbogaert
coalitie is niet mogelijk.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 09:27   #4
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.998
Standaard

Coens wil zijn partij blijkbaar nog wat verder zien zakken. Benieuwd hoe de modale cd&v-leden zullen reageren. En Bogaert had bij de cd&v wel de meeste voorkeurstemmen (bijna 50.000) . Wordt vervolgd.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 09:31   #5
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Coens wil zijn partij blijkbaar nog wat verder zien zakken. Benieuwd hoe de modale cd&v-leden zullen reageren. En Bogaert had bij de cd&v wel de meeste voorkeurstemmen (bijna 50.000) . Wordt vervolgd.
Ook juist. Inderdaad.

Vraag is natuurlijk, (net zoals indertijd met Walter De Donder) in hoeverre er echt nog eensgezindheid is binnen de partij. De manier waarop Coens Bogaert terugfluit, is op een manier alsof hij het buitenbeentje is en moet letten op wat hij zegt. In de praktijk, lijkt mij dat echter niet zo te zijn. Een ledenbevraging nu, zou zeer interessant zijn. Bij elke partij trouwens, wat betreft het voortbestaan van het cordon.

Dat die bevraging er niet of amper komt, geef mij dan weer de indruk dat de partijtop zelf ook weet, wat de uitslag zou kunnen zijn. Immers, in het andere geval, is zo een 'bevestiging' net interessant om te tonen dat ze het bij het rechte eind hebben.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 09:39   #6
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.998
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Ook juist. Inderdaad.

Vraag is natuurlijk, (net zoals indertijd met Walter De Donder) in hoeverre er echt nog eensgezindheid is binnen de partij. De manier waarop Coens Bogaert terugfluit, is op een manier alsof hij het buitenbeentje is en moet letten op wat hij zegt. In de praktijk, lijkt mij dat echter niet zo te zijn. Een ledenbevraging nu, zou zeer interessant zijn. Bij elke partij trouwens, wat betreft het voortbestaan van het cordon.

Dat die bevraging er niet of amper komt, geef mij dan weer de indruk dat de partijtop zelf ook weet, wat de uitslag zou kunnen zijn. Immers, in het andere geval, is zo een 'bevestiging' net interessant om te tonen dat ze het bij het rechte eind hebben.
De stok die Bogaert hiermee in het cd&v-hoenderhok gooide, is in elk geval gene cadeau voor Coens
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 10:06   #7
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Nu moet hij de rest van zijn partij nog zien te overtuigen.
Ik zie hem daar niet in slagen...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 10:08   #8
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
De stok die Bogaert hiermee in het cd&v-hoenderhok gooide, is in elk geval gene cadeau voor Coens
Het was altijd al zo dat in de CVP van indertijd (toen die partij nog VEEL stemmen haalde) iedereen zijn eigen "baronie" had....Die verschillen vielen zo niet op,ook in het licht van de formidabele kopmannen,de Tindemansen,Martensen,....indertijd die HEERSTEN over al die baronnetjes...

Nu raken,zelfs in West-Vlaanderen en Limburg,de CD&V baronietjes zelfs fysiek gescheiden van elkaar (met feitelijk rode,en geelzwarte en blauwe zones ertussen),en dat MOEt gevolgen hebben op de geisoleerde "baronnen" die ,uiteindelijk,met de lokale situatie eerst moeten rekening houden...Dat verschil zien we al vele jaren bij de Liberalen.

Dat VB-ballonetjes gaan we nog regelmatig zien opgaan,benieuwd hoelang de "top" van de partij ,correctie het partijtJE,nog munitie zal hebben om die effenaan neer te schieten....

Laatst gewijzigd door kelt : 5 juni 2020 om 10:13.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 10:14   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Nochtans was Straffen Hendrik zeer genuanceerd. Lees ik in De Standaard van vandaag:

Citaat:
De West-Vlaming vindt dat een coalitie met Vlaams Belang moet kunnen. ‘Ik pleit daar niet voor. Maar dat moet kunnen. Dat moet ook kunnen met PVDA. Ik ben tegen het cordon sanitaire’, zegt hij in het interview. ‘Ik denk trouwens dat coalitievorming het beste middel is tegen extremisme. Als een partij toetreedt tot een coalitie, dan moet die wel nuances leggen, milder worden en rekening houden met anderen.’ Bogaert vindt het in ieder geval niet kunnen ‘dat een partij met zoveel kiezers op voorhand uitgesloten wordt’. Of nog: ‘Eén op drie zou voor Vlaams Belang of PVDA stemmen. Als je die mensen blijft negeren, dan dreigt een groot gevaar. Dan kan de samenleving zelfs uiteen vallen.’
Maar ja, in West-Vlaanderen denkt de cd&v zijn schaapjes op het droge te hebben met 'zoontje van Coens', oude Hilde en met oud-tante Nathalie Muylle.

Zelfde gazet, zelfde artikel:

Citaat:
Een partijkopstuk wijst er subtiel op dat Bogaert met Coens en Nathalie Muylle twee extra concurrenten heeft in zijn provincie, naast Crevits. ‘Dus neen, ik denk niet dat hij nog een toekomst heeft bij ons. En hij weet dat.’
We gaan de volgende verkiezingen moeten afwachten wat het wordt.
Mijn persoonlijke inschatting is dat zowel Coens als Muylle niet zo'n succesvolle palmares gaan behalen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 10:15   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Eigenlijk is de enige democratische instelling:

met wie we een behoorlijk regeerakkoord kunnen vormen, moeten we kunnen samenwerken.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 10:21   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

De laatste verkiezingen wezen al keihard uit dat in West-Vlaanderen de CD&V geen enkel schaapje meer op het droge heeft hoor!De beestjes staan op zijn best op drasland....

Zelfs in de "burchten" Torhout,Roeselare en Ieper staat de boel op instorten voor de partij!

Laatst gewijzigd door kelt : 5 juni 2020 om 10:22.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 10:43   #12
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Nu moet hij de rest van zijn partij nog zien te overtuigen.
Ik zie hem daar niet in slagen...
The usual suspects zijn zich hier weer heel blij aan het maken met een dode mus...

Bogaert die zich met een -voor hem- kenmerkende pétard nog eens in de belangstelling en in de gazet weet te werken. Hij heeft een lange track record van tegen zijn eigen partij in te gaan.
Beetje het enfant terrible op de rechterflank, daar waar ze er vroeger zo ene op hun linkerflank ook hadden : Erik Van Rompuy.

edit : de wetstaat watchers zijn ook hun cynisme niet kwijt :

Citaat:
Woelig water: De derde regeringspartij, CD&V, maakt ondertussen niet haar beste tijd door.

Het lijkt wel een ijzeren wet in de Wetstraat: als het slecht gaat, kan er altijd wel nog iets bij. Vandaag is die ‘eer’ gereserveerd voor Hendrik Bogaert (CD&V), het Kamerlid dat in het najaar lang flirtte met een kandidatuur voor het voorzitterschap, maar uiteindelijk niets deed.
Nu komt Bogaert met het ideetje om het cordon sanitaire af te schaffen. Die eeuwige discussie is al honderd keer gevoerd, ook binnen CD&V. Toen afgelopen zomer N-VA met Vlaams Belang ging praten, leidde dat ook bij de christendemocraten tot denkpistes. Maar al snel was heel duidelijk de conclusie dat de christelijke ideologie onmogelijk samen kan gaan “met die van uitsluiting en haat”, zoals Vlaams Belang bij CD&V wordt omschreven.
Bogaert komt er nu op terug in de Krant van West-Vlaanderen. In peilingen halen extreemrechts Vlaams Belang en extreemlinks PVDA samen dertig procent van de stemmen. “Als je die mensen blijft negeren, dan dreigt een groot gevaar. Dan kan de samenleving zelfs uiteenvallen”, zegt Bogaert.
Een coalitie met één van beiden “moet wel kunnen”, maar daarop volgt de volgende klassieker in dergelijk debat: “Het is aan Vlaams Belang om dat zelf te doorbreken, door respect te tonen voor de waardigheid van élke mens. In beleid én in woorden.”
Het voorstel van Bogaert, dat hij vervolgens ook niet meer wilde toelichten op Radio 1, zorgt voor alweer onaangename ruis bij CD&V. “Uitgesloten dat we een coalitie vormen met partijen die haaks staan op de manier waarop wij naar mens en samenleving kijken. Vlaams Belang-parlementsleden hebben dat deze week nogmaals bewezen. Dus nee, Hendrik Bogaert, een coalitie is niet mogelijk”, zo reageerde CD&V-voorzitter Joachim Coens laat in de ochtend op Twitter en even later ook op Radio 2 West-Vlaanderen.
bron : https://newsmonkey.be/liberalen-lonken-naar-initiatief/
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 5 juni 2020 om 11:03.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 17:48   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Hilarisch. Als we Coens zouden vragen hoe hij dan naar mens en maatschappij kijkt, komt hij waarschijnlijk niet verder dan wat wollige taal over het middenveld. Voor Coens tellen de harde cijfers van de Zeebrugse haven en zijn postje als burgemeester van Damme. De rest moet dienen als verpakking.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 18:30   #14
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Ook juist. Inderdaad.

Vraag is natuurlijk, (net zoals indertijd met Walter De Donder) in hoeverre er echt nog eensgezindheid is binnen de partij. De manier waarop Coens Bogaert terugfluit, is op een manier alsof hij het buitenbeentje is en moet letten op wat hij zegt. In de praktijk, lijkt mij dat echter niet zo te zijn. Een ledenbevraging nu, zou zeer interessant zijn. Bij elke partij trouwens, wat betreft het voortbestaan van het cordon.

Dat die bevraging er niet of amper komt, geef mij dan weer de indruk dat de partijtop zelf ook weet, wat de uitslag zou kunnen zijn. Immers, in het andere geval, is zo een 'bevestiging' net interessant om te tonen dat ze het bij het rechte eind hebben.
Ik denk dat er binnen CD&V meer dan één is die erover denkt zoals Hendrik Bogaert.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 19:39   #15
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Een ledenbevraging nu, zou zeer interessant zijn. Bij elke partij trouwens, wat betreft het voortbestaan van het cordon.

Dat die bevraging er niet of amper komt, geef mij dan weer de indruk dat de partijtop zelf ook weet, wat de uitslag zou kunnen zijn. Immers, in het andere geval, is zo een 'bevestiging' net interessant om te tonen dat ze het bij het rechte eind hebben.
Van 6 op de 10 Vlamingen zou het VB mogen meebesturen:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...ijnt~ad2cd1d2/

De bonzen van de pocopartijen weten dat ook, maar hun postjes zijn uiteraard belangrijker dan een democratisch bestuur.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 19:39   #16
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.705
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
De stok die Bogaert hiermee in het cd&v-hoenderhok gooide, is in elk geval gene cadeau voor Coens
Daarjuist zei hij in Ter Zake dat hij er niet aan denkt zijn excuses aan te bieden, hij blijft bij zijn standpunt.

Dus inderdaad, gene cadeau voor Coens.
Kan CD&V die het al zo moeilijk heeft zich veroorloven een stemmenkanon als Bogaert buiten te gooien, ik denk het niet .
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 20:57   #17
kwantum
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 5 augustus 2010
Berichten: 2.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Daarjuist zei hij in Ter Zake dat hij er niet aan denkt zijn excuses aan te bieden, hij blijft bij zijn standpunt.

Dus inderdaad, gene cadeau voor Coens.
Kan CD&V die het al zo moeilijk heeft zich veroorloven een stemmenkanon als Bogaert buiten te gooien, ik denk het niet .
Stel je voor: EXCUSES aanbieden! Waar is de vrije meningsuiting? Omdat Cools het doen en laten van Boogaert ongepast vindt beslist zij dat er EXCUSES moeten aangeboden worden?? Wat een boertige pretentie, zeg! Waarom die joernalisten niet harder aangepakt worden wanneer ze met zo'n idiote vragen komen begrijp ik niet.
kwantum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2020, 10:32   #18
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kwantum Bekijk bericht
Stel je voor: EXCUSES aanbieden! Waar is de vrije meningsuiting? Omdat Cools het doen en laten van Boogaert ongepast vindt beslist zij dat er EXCUSES moeten aangeboden worden?? Wat een boertige pretentie, zeg! Waarom die joernalisten niet harder aangepakt worden wanneer ze met zo'n idiote vragen komen begrijp ik niet.
Cools stelde zich inderdaad aan als een oubollige stiefmoeder die poogt een kind te berispen. Maar ze kreeg op Bogaert geen vat, die verloor er zijn kalmte en zijn glimlach niet bij. Bogaert legde er de nadruk op dat hij het in de eerste plaats had over praten met het VB, wat niet onmiddellijk het vormen van een coalitie hoeft te betekenen. Bovendien is er een precedent: onmiddellijk na de verkiezingen van 26 mei 2019 heeft Bart De Wever ook met Tom Van Grieken gepraat, zelfs herhaalde malen in de loop van een drietal weken. Als zelfs praten niet is toegestaan dan kunnen we toch wel over een verkrampte reactie spreken. Het kan evenwel nog erger: bepaalde Waalse politici willen met iemand van N-VA zelfs niet in dezelfde ruimte vertoeven. Zoiets heet paranoia.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2020, 10:36   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kwantum Bekijk bericht
Stel je voor: EXCUSES aanbieden! Waar is de vrije meningsuiting? Omdat Cools het doen en laten van Boogaert ongepast vindt beslist zij dat er EXCUSES moeten aangeboden worden?? Wat een boertige pretentie, zeg! Waarom die joernalisten niet harder aangepakt worden wanneer ze met zo'n idiote vragen komen begrijp ik niet.
Moet er tegenwoordig al excuses worden aangeboden als men een mening uit over een te overwegen politieke strategie?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2020, 18:37   #20
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  grieken.PNG‎
Bekeken: 181
Grootte:  284,0 KB
ID: 112375  


Laatst gewijzigd door dpg : 6 juni 2020 om 18:38.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be