Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 juli 2006, 19:08   #21
FISHERMAN
Parlementslid
 
FISHERMAN's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2006
Berichten: 1.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
1. Een vraagje. Wat is er zo verkeerd aan collaboreren?
2. Dus de ene 'misdaad' mag bestraft worden door een andere?
1. Als u dat niet snapt is elke discussie zinloos. Waarom is moord, diefstal,... verkeerd?
2. De bestrafffing van de collaborateurs via gerechterlijke weg(ik heb het dus niet over lynchpartijen) veroordeeld werden hebben hun verdiende loon gekregen(hetzij gevangenisstraf, doodstraf). Er is hier dus geen sprake van een misdaad.
__________________
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." Evelyn Beatrice Hall

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)

Laatst gewijzigd door FISHERMAN : 18 juli 2006 om 19:21.
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2006, 19:10   #22
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard


Goed bezig man, sterke ethiek heeft u!
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2006, 19:37   #23
FISHERMAN
Parlementslid
 
FISHERMAN's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2006
Berichten: 1.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht

Goed bezig man, sterke ethiek heeft u!
Mijn ethiek is in elk geval een stuk sterker dan diegenen die pleiten voor amnestie voor diegenen die meeheulden met een van de meest verschrikkelijke regimes ooit.
En die zwijg ik over diegenen die vinden dat collaborateurs helden waren.
__________________
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." Evelyn Beatrice Hall

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2006, 19:38   #24
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

Meeheulden, jongens toch
U denkt blijkbaar dat iedereen wist van de concentratiekampen.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2006, 19:57   #25
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
En die zwijg ik over diegenen die vinden dat collaborateurs helden waren.
Niet iedereen heeft het in zich een aangeboden brood van zich afschuiven als er thuis drie hongerige kinderen wachten. Misschien maar goed ook.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2006, 19:58   #26
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
En die zwijg ik over diegenen die vinden dat collaborateurs helden waren.
Misschien kan je eens beginnen de verschillen te ontdekken tussen verschillende collaborateurscategorieën en hun respectievelijke achtergrond te achterhalen.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 18 juli 2006 om 19:58.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2006, 05:28   #27
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
1. Een vraagje. Wat is er zo verkeerd aan collaboreren?
Dat hangt ervan af wie de winnaar geworden is... Wie aan zijn kant stond is een held, wie aan de andere kant stond een misdadiger. De motieven zelf tellen gewoon niet mee.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2006, 05:59   #28
Metal Tom
Parlementslid
 
Metal Tom's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Locatie: Hellgië
Berichten: 1.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Meeheulden, jongens toch
U denkt blijkbaar dat iedereen wist van de concentratiekampen.
Natuurlijk niet, en ze wisten geen van allen dat Hitler de joden niet graag zag en ze hadden geen van allen over de Kristallnacht of de nacht van de Lange Messen gehoord. Keep on dreaming.
__________________
Metal Tom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2006, 07:28   #29
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Misschien kan je eens beginnen de verschillen te ontdekken tussen verschillende collaborateurscategorieën en hun respectievelijke achtergrond te achterhalen.
Er was inderdaad een groot verschil tussen economische en idealistische collaboratie.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2006, 07:30   #30
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
1. Een vraagje. Wat is er zo verkeerd aan collaboreren?
U bent vergeten hoeveel mensen (Joden, mensen die Joden onderdak boden) er verraden zijn door de collaborateurs?

Citaat:
2. Dus de ene 'misdaad' mag bestraft worden door een andere?
Dat zeg ik niet, maar de collaboratie verheerlijken en goedpraten is m.i. een héél verkeerde instelling.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2006, 10:42   #31
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
U bent vergeten hoeveel mensen (Joden, mensen die Joden onderdak boden) er verraden zijn door de collaborateurs?
Beschik jij over exacte cijfers hierover? Ik zal er onmiddellijk aan toevoegen dat ik voor verklikking in oorlogstijd de grootste afschuw uitspreek. En ook dat in Wallonië meer verklikkingen vastgesteld zijn dan in Vlaanderen.

Citaat:
Dat zeg ik niet, maar de collaboratie verheerlijken en goedpraten is m.i. een héél verkeerde instelling.
Een jongen vergelijken die door misleiding, avonturisme of idealisme gecollaboreerd heeft en daar meteen verraders bijsleuren getuigt niet van objectiviteit. Collaboratie en verzet zijn zeer genuanceerde begrippen waarmee je genuanceerd
moet mee omspringen .
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2006, 10:48   #32
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Beschik jij over exacte cijfers hierover? Ik zal er onmiddellijk aan toevoegen dat ik voor verklikking in oorlogstijd de grootste afschuw uitspreek. En ook dat in Wallonië meer verklikkingen vastgesteld zijn dan in Vlaanderen.
Exacte cijfers niet, maar wel een degelijke bron die zegt dat in Antwerpen het grootste aantal verklikkingen heeft plaatsgevonden. Dit i.t.t. tot Brussel, waar men zelfs weigerde om de Jodenster uit te delen.

Citaat:
Een jongen vergelijken die door misleiding, avonturisme of idealisme gecollaboreerd heeft en daar meteen verraders bijsleuren getuigt niet van objectiviteit. Collaboratie en verzet zijn zeer genuanceerde begrippen waarmee je genuanceerd
moet mee omspringen .
Zoals ik in een voorgaande post reeds zei, er dient een onderscheid te worden gemaakt tussen economische en ideologische collaboratie. Ik zal nooit alle collaborateurs over dezelfde kam scheren, men wilde niet meer leven zoals in WOI, toen de mensen stierven van de honger e.d.

Ik kan echter geen respect opbrengen voor figuren uit die tijd die jonge mannen vanalles wijsmaakten tegen beter weten in.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2006, 10:54   #33
Bijter
Lokaal Raadslid
 
Bijter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2005
Berichten: 306
Standaard

Collaboratie....beetje off-topic - collaboratie is samenwerken met, hier gaat het over vechten tegen (uw leven wagen namelijk).

Ook de vraag waren het helden of verraders klopt niet. Waren het helden of lafaards zou de vraag moeten zijn.
Het waren helden omdat ze durfden vechten tegen het monster communisme. Of misschien lafaards omdat ze niet het verzet durfden/konden (of mochten ze misschien niet ?) of niet wilden gaan werken voor de Duitsers (dan nog liever sterven aan 't front !). Of wilden ze gewoon een beetje soldij om hun familie te onderhouden ?

In oorlogstijden telt overleven. Eerst jezelf en je gezin, dan de rest.
Bijter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2006, 13:12   #34
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Exacte cijfers niet, maar wel een degelijke bron die zegt dat in Antwerpen het grootste aantal verklikkingen heeft plaatsgevonden. Dit i.t.t. tot Brussel, waar men zelfs weigerde om de Jodenster uit te delen.
Dat zal wel. Nogal wiedes als je weet dat precies Antwerpen de grootste concentratie Joden hergbergde, gevolgd door Brussel. Maar hoe verschrikkelijk de situatie van de Joden gedurende de tweede wereldoorlog ook was, verraad en verklikking had ook betrekking op onze eigen landgenoten. Voor mij is het recht op leven voor ieder mens evenwaardig.

Citaat:
Zoals ik in een voorgaande post reeds zei, er dient een onderscheid te worden gemaakt tussen economische en ideologische collaboratie. Ik zal nooit alle collaborateurs over dezelfde kam scheren, men wilde niet meer leven zoals in WOI, toen de mensen stierven van de honger e.d.
Klopt. Maar de economische collaborateurs bleven over het algemeen buiten schot en de kleine garnalen hebben het gelag betaald.
Citaat:
Ik kan echter geen respect opbrengen voor figuren uit die tijd die jonge mannen vanalles wijsmaakten tegen beter weten in.
Dit is van alle tijden. Handige manipulators zijn er altijd geweest. Zie maar naar de huidige tijd. Zeggen de islam-fundamentalisten je iets?
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2006, 10:30   #35
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.509
Standaard Helden of verraders?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zack Bekijk bericht


Wat zijn ze volgens u nu al die jaren dat de 2de wereld oorlog gedaan is helden of verraders
Hebben heel wat moedige aanvallen gedaan en verdedigingen in stalingrad tot in de Ardennen
Zoals Remy schrijnen die eigenhandig 13 tanks waarvan 3 gevreesde stalin tanks waren neerschoot met en kanon die je normaal met 3 man moet bedienen en nog andere. vochten voor christendom en vaderland (vlaanderen) en tegen het communisme of voor nazi Duitsland wat veel ontkennen maar wat vind u wat ze zijn ?
Voor het grootste deel arme, geconditioneerde en misleide idioten die dachten voor een goed ideaal te vechten...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2006, 05:56   #36
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Die omschrijving lijkt verdacht veel op al wie het Belgische regime verdedigt...
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2006, 09:29   #37
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Die omschrijving lijkt verdacht veel op al wie het Belgische regime verdedigt...
Je kan natuurlijk ook zeggen dat de lijn van vroeger zich vandaag nog steeds doortrekt in het Vlaams-nationalisme.

Laatst gewijzigd door Kim : 21 juli 2006 om 09:31.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2006, 10:06   #38
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.509
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Die omschrijving lijkt verdacht veel op al wie het Belgische regime verdedigt...
Ik verdedig het regime van den belgique helemaal niet. Maar een feit is dat een groot deel arme, idiote en misleide sloebers waren. Sommigen waren misschien echt nazi's, dan kan altijd. Maar het merendeel werd naar alle waarschijnlijkheid misleid om voor een bepaalde ideologie te vechten, denkend dat ze voor "het goede" streden. Arme sukkels...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2006, 06:40   #39
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Je kan natuurlijk ook zeggen dat de lijn van vroeger zich vandaag nog steeds doortrekt in het Vlaams-nationalisme.
Leg uit...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus Bekijk bericht
Ik verdedig het regime van den belgique helemaal niet. Maar een feit is dat een groot deel arme, idiote en misleide sloebers waren. Sommigen waren misschien echt nazi's, dan kan altijd. Maar het merendeel werd naar alle waarschijnlijkheid misleid om voor een bepaalde ideologie te vechten, denkend dat ze voor "het goede" streden. Arme sukkels...
Ik kan me niet herinneren je ervan beschuldigd te hebben van wie dan ook te verdedigen.

Twee dingen:

1. Het streven naar soevereiniteit is de demokratie zelf. Het misleiden begint pas wanneer wanneer je de mensen een Ersatz-volk voorschotelt (zoals het gefantaseerde "Belgische volk"). Dat werkt niet, en dat zien we elke dag om ons heen. Het maakt daarbij niet uit wat de preciese redenen zijn om stukken van verschillende volkeren op een hoop te vegen en daar een nieuw etiket op te plakken. In wezen gaat het gewoon om een of andere vorm van machtstrijd met alles erop en eraan, inbegrepen de hele propagandamachine, de geschiedenisvervalsing, je zegt het maar...

2. Een ideologie is van een heel andere aard. Daar gaat het niet om macht, maar om een waardenschaal. Daar zijn geen wapens voor nodig: een ideologie kan alleen ingang vinden door inzicht. Als je daarbij macht gaat inzetten wordt overtuigen vervangen door opdringen.

Als je die twee dingen door mekaar haalt, ben je aan het misleiden: je streeft naar macht, en je maakt de mensen wijs dat het om een ideologie gaat.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2006, 11:38   #40
muys
Parlementsvoorzitter
 
muys's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 2.468
Standaard

de geschiedenis wordt nogal dikwijls geschreven door de overwinnaars en is dus vaak weinig objectief. waren de revolutionaireren in 1830 verraders of helden? vergeet immers niet dat zij collaboreerden met een vreemde natie om hun eigen land kapot te maken....
nu zijn het helden omdat de belgische opstand gelukt is, indien dit niet het geval was geweest zouden het verraders zijn geweest...

ik vind dat een beetje intellectuele eerlijkheid je er toch zou moeten toe nopen om de omstandigheden te begrijpen waaronder veel vlamingen, zowel in de eerste als de tweede wereldoorlog, hebben gecollaboreerd. het is niet allemaal zo zwart wit als sommigen het voorstellen...

bovendien was de repressie even misdadig als de collaboratie, enorm veel mensen werden onschudlig zwart gemaakt of zelfs geliquideerd omdat dat sommige verzetsleden toevallig goed uitkwam.
muys is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be