Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 oktober 2018, 15:39   #1
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard EU sancties: Google strikes back!

Haha, nog een mop van de EU. Ze dachten morele puntjes te scoren door eens de ballen van Google te knijpen.

https://www.nytimes.com/2018/10/16/t...rope-apps.html

Citaat:
LONDON — Google has always made its Android mobile operating system available free as a way of getting its search engine, web browser and other applications on as many devices as possible to collect data about users and to sell advertising.

But on Tuesday, in response to a European antitrust ruling this year, the company said it would for the first time begin charging handset manufacturers to install Gmail, Google Maps and other popular applications for Android in the European Union.
We mogen nu in Europa als gebruiker betalen voor Google spul, daar waar het in de rest van de wereld gratis is.

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 oktober 2018 om 15:40.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2018, 15:58   #2
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Haha, nog een mop van de EU. Ze dachten morele puntjes te scoren door eens de ballen van Google te knijpen.

https://www.nytimes.com/2018/10/16/t...rope-apps.html


We mogen nu in Europa als gebruiker betalen voor Google spul, daar waar het in de rest van de wereld gratis is.


Dot Zero Euro!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2018, 16:08   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
We mogen nu in Europa als gebruiker betalen voor Google spul, daar waar het in de rest van de wereld gratis is.
Dan kies je toch voor iets anders?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2018, 16:23   #4
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan kies je toch voor iets anders?!
Je zal het niet merken, het zal in de prijs van de telefoon zitten. Maar wat kies je dan, behalve Apple ?

Want dat is natuurlijk de dwaze mop van de EU: er IS geen europese "Google" die een playstore heeft, die een google maps heeft en dergelijke. De EU heeft Google beticht van valse concurrentie.... tegen niemand, want er is niemand (op apple en microsoft na, maar microsoft is eigenlijk dood in die markt).

Ikzelf heb een communautaire android op mijn telefoon. Maar dat moet dus een telefoon zijn die compatiebel is met Android. Die zal dus verkocht worden met Android erop, en daar hoort dus natuurlijk de Playstore bij. De fabrikant zal dus Google daarvoor betaald hebben, en dat zit in de prijs van de telefoon. Ben ik daar vet mee. Ik gooi dat eraf, maar ik heb het al betaald.

Straks gaat de EU zeker een tweede wet stemmen, dat als je de google apps eraf gooit, je je licentie mag terugkrijgen van de fabrikant. Zoals met windows voor een PC, als je linux wil installeren. Het is in de praktijk goeiekoper om een Windows PC te kopen, die windows in de vuilbak te gooien, en er linux op te zetten, eerder dan proberen die Windows licentie terug te krijgen of een "lege" PC te kopen (veel minder aanbod). Microsoft krijgt dus gratis geld als je linux installeert. Google deed het gratis. Nu heeft de EU hen gedwongen om er geld mee te verdienen.

Dus in de praktijk worden android phones gewoon wat duurder in Europa, en gaat dat geld naar Google. Om Google te straffen. Dat was het idee van de EU.

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 oktober 2018 om 16:30.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2018, 16:33   #5
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Je zal het niet merken, het zal in de prijs van de telefoon zitten. Maar wat kies je dan, behalve Apple ?

Want dat is natuurlijk de dwaze mop van de EU: er IS geen europese "Google" die een playstore heeft, die een google maps heeft en dergelijke. De EU heeft Google beticht van valse concurrentie.... tegen niemand, want er is niemand (op apple en microsoft na, maar microsoft is eigenlijk dood in die markt).

Ikzelf heb een communautaire android op mijn telefoon. Maar dat moet dus een telefoon zijn die compatiebel is met Android. Die zal dus verkocht worden met Android erop, en daar hoort dus natuurlijk de Playstore bij. De fabrikant zal dus Google daarvoor betaald hebben, en dat zit in de prijs van de telefoon. Ben ik daar vet mee. Ik gooi dat eraf, maar ik heb het al betaald.

Straks gaat de EU zeker een tweede wet stemmen, dat als je de google apps eraf gooit, je je licentie mag terugkrijgen van de fabrikant. Zoals met windows voor een PC, als je linux wil installeren. Het is in de praktijk goeiekoper om een Windows PC te kopen, die windows in de vuilbak te gooien, en er linux op te zetten, eerder dan proberen die Windows licentie terug te krijgen of een "lege" PC te kopen (veel minder aanbod). Microsoft krijgt dus gratis geld als je linux installeert. Google deed het gratis. Nu heeft de EU hen gedwongen om er geld mee te verdienen.

Dus in de praktijk worden android phones gewoon wat duurder in Europa, en gaat dat geld naar Google. Om Google te straffen. Dat was het idee van de EU.
Eender waar Uw telefoon zo goedkoop als mogelijk kopen, eender in welke taal ofzo. Dan flasht U idd Uw OS naar keuze en 'done'. Ik zie uiteraard niet iedereen dat doen. U kan de eventuele google restricties ook vermijden door het aanwenden van VPN, ver weg van dit energieloos 'ontwikkelingsland'.

Of koop ineens de ubuntu phone of wat is het? De One Plus?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 21 oktober 2018 om 16:34.
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2018, 16:47   #6
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Niet getreurd!


https://www.youtube.com/watch?v=DjjkAYI5kNM
https://www.youtube.com/watch?v=d_J0tRk1Td0
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2018, 08:17   #7
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.572
Standaard

Android zonder Google? Zo doe je dat

Ik wil helemaal geen account op mijn telefoon!

VPN diensten

Af en toe gebruik ik Internetsgewijze Google wel eens (omdat je er bijna niet meer naast kan) maar een echte fan ben ik er nooit van geweest.

Ik ben in het bezit van zo een Samsung S8, nog nooit gebruikt wegens géén fan van wifi.

Mijn oude gsm doet wat hij moet doen en dat is telefoneren en daar stopt het voor mij bij.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 22 oktober 2018 om 08:18.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2018, 08:40   #8
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Android zonder Google? Zo doe je dat

Ik wil helemaal geen account op mijn telefoon!
VPN diensten
Af en toe gebruik ik Internetsgewijze Google wel eens (omdat je er bijna niet meer naast kan) maar een echte fan ben ik er nooit van geweest.
Ik ben in het bezit van zo een Samsung S8, nog nooit gebruikt wegens géén fan van wifi.

Mijn oude gsm doet wat hij moet doen en dat is telefoneren en daar stopt het voor mij bij.
Daar zijt gij dan vet mee als GIJ eens wilt telefoneren: altijd bezettoon.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2018, 09:19   #9
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Android zonder Google? Zo doe je dat

Ik wil helemaal geen account op mijn telefoon!

VPN diensten

Af en toe gebruik ik Internetsgewijze Google wel eens (omdat je er bijna niet meer naast kan) maar een echte fan ben ik er nooit van geweest.
Dat is het punt niet. Het punt is dat FABRIKANTEN die Android met Google apps op de markt brengen, in EU nu een licentie aan Google moeten betalen, dank zij de EU sanctie.

Maw, zelfs al gooi je die Google apps eraf, je hebt al betaald.

Dat gezegd, F-Droid is teleurstellend. Zonder playstore is het moeilijk. Je zit dan in een vergelijkbare situatie als met windows, waar je een beetje van overal software aflaadt, met alle gevaren van dien. De playstore is niet 100% veilig, maar Google doet zijn best om een goeie balans tussen vrij beschikbare apps en veiligheid te vinden. Er is niet echt iets anders dan playstore dat zoiets doet. F-Droid is ver achterop.
Dat vind ik trouwens een beetje het idiote aan de EU boete: er was niet echt een concurrerend alternatief dat benadeeld werd in de Android wereld.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2018, 10:09   #10
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat vind ik trouwens een beetje het idiote aan de EU boete: er was niet echt een concurrerend alternatief dat benadeeld werd in de Android wereld.
Maar misschien kan dat alternatief wel beginnen ontluiken, precies door die Android Apps betalend te maken.

Wat is er mis met wat potentiele concurrentie?
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2018, 10:14   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.163
Standaard

Ik ben doorgaans bereid om de correcte prijs te betalen voor de dingen waar ik van mag genieten.
Iets gratis krijgen, maar ondertussen van een andere kant geneukt worden, dat vind ik maar niks.

(maar ik neem geen stelling in in dit onderwerp van de draad, omdat ik er de kloten van afweet, en geen goesting heb om er mijn tanden in te zetten).
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2018, 10:47   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Maar misschien kan dat alternatief wel beginnen ontluiken, precies door die Android Apps betalend te maken.
Wij weten allemaal dat dat niet is wat er gaat gebeuren, he. Had de EU slimmer geweest, dan had ze EERST de ontwikkeling van Europese alternatieven gestimuleerd ; bijvoorbeeld door subsidies te geven aan Open Source op Europese bodem, zonder "politieke" voorwaarden en met een toekenning via een transparant experten systeem. Door het financieren van platformen die Open Source infrastructuur ondersteunen, bijvoorbeeld een Europese Github, en dergelijke meer. Zonder politieke controle en zonder Euro ambtenarij. Zonder vette postjes en de klassieke EU-budget corruptie van ons-kent-ons. De EU zou vrij toegankelijke Open Source infrastructuur kunnen financieren.
EENS er een Europees alternatief is voor Android applications, een Europese Playstore bijvoorbeeld, DAN ware het nuttig geweest om eventueel Google's arm om te draaien. Nu is het gewoon belachelijk.

Want in de praktijk gaan alle Android fabrikanten de fee aan Google betalen, en dat in de prijs meerekenen. Denkt gij echt dat Samsung GEEN Google apps op zijn telefoon gaat zetten in de EU en zich belachelijk maken in vergelijking met een iphone waar alles direct werkt ? Nee, Samsung gaat dat wel nog altijd installeren, zijn telefoons 30 Euro duurder maken (of wat ook het bedrag is van die fee), en die aan Google geven. En Huawei ook. En alle andere android telefoons ook. Geen enkele gaat zich belachelijk maken met een telefoon waar geen app store aanwezig is zodat gebruikers vast zitten, zich gaan vergissen, geinfecteerde applicaties afladen en dergelijke meer, terwijl iphone bezitters vrolijk veilig hun dinges van itunes afladen. Iedereen gaat die Google fee betalen. En de Google apps gaan nog steeds op alle verkochte android phones staan.

Waarom ? Omdat er geen alternatief is op dit moment.

En eens iedereen gewoon is om op een android phone de Google apps te gebruiken, is dat zoals microsoft word: iedereen kent het iedereen gebruikt het.

De EU komt, als typische politieke instantie, achter het gevecht aan. Wij hebben in de EU de ganse informatica trein gemist. Nadien gaan schoppen uitdelen aan zij die vooraan rijden, zonder alternatief, is U belachelijk maken. Wij hebben niet alleen geen Apple. Wij hebben geen Google, wij hebben geen Amazon, wij hebben geen Facebook, wij hebben geen Microsoft. Wij hadden een voorsprong in de mobiele telefonie, maar totaal verspeeld aan dingen zoals Huawei en Samsung.

Daar waar de toekomst licentievrij en open source is, daar waar de toekomst gedecentraliseerd is, gaat de EU de conservatieve trein op, om oude monopolies zoals uitgeverijen en kranten willen te "beschermen" met rare copyright enforcement dinges. Daar waar data mining de toekomst is, gaat de EU moeilijk doen over persoonlijke gegevens. Terwijl de strijd daar niet is. De strijd zit hem in infrastructuur toegankelijkheid en neutraliteit.

Citaat:
Wat is er mis met wat potentiele concurrentie?
Het potentiele eraan.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2018, 10:50   #13
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben doorgaans bereid om de correcte prijs te betalen voor de dingen waar ik van mag genieten.
Iets gratis krijgen, maar ondertussen van een andere kant geneukt worden, dat vind ik maar niks.
De EU heeft bekomen dat ge nu moogt betalen om geneukt te worden. Dat is de mop eraan.

Zoals je zegt, there's no such thing as a free lunch. Hoewel de Open Source beweging vol communautaire welwillendheid zit, moet je niet dromen: daar waar amateur en semi-professionele code schrijvers wel een community willen steunen uit half idealisme, gaat niemand INFRASTRUCTUUR financieren. En de infrastructuur van dingen zoals Google is enorm. Het gaat hem verre niet alleen om de CODE. Het gaat hem om de hardware infrastructuur. Die is gigantisch. Ge kunt gemakkelijk met 100 amateurs een search engine schrijven. Maar om die doen te werken hebt ge rekencentra nodig die miljarden kosten.
Die kost moet ergens op verhaald worden. Google is het wereldwijde reclamebureau. Zij gebruikt wat gij doet, om U doelgerichte reclame in uw gezicht te gooien, waar men voor wil betalen om dat te doen ; en ook om uw profiel te analyseren. Uiteraard, iets moet dat bekostigen he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 oktober 2018 om 10:55.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2018, 11:11   #14
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.572
Standaard

Dubbel sorry
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 22 oktober 2018 om 11:27.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2018, 11:12   #15
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Daar zijt gij dan vet mee als GIJ eens wilt telefoneren: altijd bezettoon.
Ik telefoneer dan ook maar raar of zelden.

Ik doe dat zelfs niet graag telefoneren.

In de wagen staat zelfs een 'telefooncentrale' nog nooit gebruikt. (weer kosten)

Telefoon is best handig mocht je wat voor hebben op de baan of elders maar verder?

Een kort gesprek:

Moeder: 'Kom jij eten vandaag?'

Ik: 'Ja'

Einde gesprek.

p.s.

Google zou beter zijn rommel eens beginnen op te ruimen op sites en bij youtube want er staan véél dingen bij die echt niet meer door de beugel kunnen.

Arme kinderoogjes ...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2018, 13:38   #16
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Of koop ineens de ubuntu phone of wat is het? De One Plus?
Ha, de One Plus ! Of het verraad van Cyanogenmod, als je wil. Ik gebruik trouwens zijn communautaire opvolger, LineageOS.

De laatste OnePlus, de OnePlus 6 (van 2018)



Kijk eens goed naar het eerste en het 4de ikoontje op de 2de rij...


PS: ubuntu touch is nooit echt van de grond geraakt. Onbruikbaar op dit ogenblik...

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 oktober 2018 om 13:46.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2018, 13:49   #17
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Is dit een slechte zaak ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2018, 15:01   #18
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Is dit een slechte zaak ?
Dat het netto resultaat van een "EU sanctie aan Google's adres" voor 5 miljard vanwege onfaire concurrentie (jegens wie ?) erop neerkomt dat EU burgers Google wat extra geld zullen moeten toestoppen om precies hetzelfde te bekomen als voorheen ? Zonder dat dit wat dan ook verandert wat de hegemonie van Google in de Android wereld betreft in Europa (tenzij dat wil zeggen dat de Europeanen wat meer Apple en Windows phone gaan kopen) ?

Ik zie niet goed in wie hier wat gewonnen heeft langs onze kant van de lijn...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2018, 15:17   #19
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat het netto resultaat van een "EU sanctie aan Google's adres" voor 5 miljard vanwege onfaire concurrentie (jegens wie ?) erop neerkomt dat EU burgers Google wat extra geld zullen moeten toestoppen om precies hetzelfde te bekomen als voorheen ? Zonder dat dit wat dan ook verandert wat de hegemonie van Google in de Android wereld betreft in Europa (tenzij dat wil zeggen dat de Europeanen wat meer Apple en Windows phone gaan kopen) ?

Ik zie niet goed in wie hier wat gewonnen heeft langs onze kant van de lijn...
Ik koop geen android dus niet mijn probleem.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2018, 16:14   #20
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik koop geen android dus niet mijn probleem.
Men kan zich trouwens de vraag stellen waarom de EU Google tackled en niet Apple, waar totaal geen concurrentie heerst op het vlak van OS, geinstalleerde Apps, of wat dan ook...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be