Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 juli 2017, 21:51   #40521
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Willem I zal later dan ook slechs één taalminnaar vereren met een eremerk of decoratie.
De vraag daarbij is natuurlijk of Avontroodt de enige was die die onderscheiding verdiende...

Waarom kregen trouwens van diezelfde Willem 1 de boerenkrijgers geen eerherstel, kan men zich ook daarbij afvragen.

Maw lag dat bij Willem of lag dat bij die taalminnaars...?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 juli 2017 om 21:55.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 22:17   #40522
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

/

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 juli 2017 om 22:37.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 22:32   #40523
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
De vraag daarbij is natuurlijk of Avontroodt de enige was die die onderscheiding verdiende...

Waarom kregen trouwens van diezelfde Willem 1 de boerenkrijgers geen eerherstel, kan men zich ook daarbij afvragen.

Maw lag dat bij Willem of lag dat bij die taalminnaars...?
Willem I eiste trouw. Iedereen die iets of wat wankelde in die trouw (na 1830) had het bij de Koning verknoeid. Of iemand trouw was of niet wist Willem I vrij snel. Want hij had hier overal informanten.

Wat nu opmaak uit dit boek, is dat Willem I een geweldige kans heeft gekregen om van het VKN iets groots te maken. Hij mislukte. Er hiervoor zijn er vele redenen op te noemen.

Toch denk dat de man het bedoelde en zich zeker terdege heeft ingespannen om er iets van te maken. Maar niet altijd goed werd geadviseeerd. Bovendien was hij te koppig en voor sommige dingen (maar lang niet alle dingen) uit de tijd.

En daarom moest hij meer dan eens en op het einde van zijn leven lamenteren:

"Chaque jour je rêve de mon beau royaume"

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 juli 2017 om 22:39.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 22:39   #40524
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Lees het boek maar eerst eens in zijn geheel. Dat zou beter zijn.
IK heb geen tijd om boeken te lezen; ik ben met mijn dubbenicks 24/24 bezig op politics.be....
De laatste tijd wel iets minder. Maar ik dreig terug te hervallen in mijn verslaving.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 juli 2017 om 22:40.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 22:47   #40525
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
IK heb geen tijd om boeken te lezen; ik ben met mijn dubbenicks 24/24 bezig op politics.be....
De laatste tijd wel iets minder. Maar ik dreig terug te hervallen in mijn verslaving.

Wie geen boeken leest over deze zaken en zich slechts beperkt tot wat grasduinen op het internet, kent maar de helft van het mooie weer. Neen, zelfs dat niet. Hij kent nauwelijks één tiende van het mooie weer. En dan nog. Ik vrees dat u tot die groep behoort. Helaas.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 juli 2017 om 22:50.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 22:55   #40526
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Inderdaad, maar daarvoor heb ik u natuurlijk als weerman, die hier het mooie weer maakt...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 23:03   #40527
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Inderdaad, maar daarvoor heb ik u natuurlijk als weerman, die hier het mooie weer maakt...
En vooral, u kunt bogen op een weerman die weet uit welke richting de wind echt waait.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 23:33   #40528
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En vooral, u kunt bogen op een weerman die weet uit welke richting de wind echt waait.
Welneen, want dat blijkt altijd dezelfde oostelijke wind te zijn, voorspelbaar als hij is.

Als ik dat echt wil weten moet ik zelf mijn kop door het raam steken.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 juli 2017 om 23:37.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 23:42   #40529
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het overwegend Franstalig karakter van de Orangistische beweging .....
Gij die zo graag mensen kittelt, is dat niet iets om diegeen mee te konfronteren die in september de feestdag vieren van zowel de Franse Gemeenschap als het Waalse Gewest...?

Dan wordt immers door de Franstaligen de 2e scheiding der Nederlanden veel luister bijgezet.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 juli 2017 om 23:44.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2017, 07:15   #40530
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Willem I eiste trouw. Iedereen die iets of wat wankelde in die trouw (na 1830) had het bij de Koning verknoeid. Of iemand trouw was of niet wist Willem I vrij snel. Want hij had hier overal informanten.

Wat nu opmaak uit dit boek, is dat Willem I een geweldige kans heeft gekregen om van het VKN iets groots te maken. Hij mislukte. Er hiervoor zijn er vele redenen op te noemen.

Toch denk dat de man het bedoelde en zich zeker terdege heeft ingespannen om er iets van te maken. Maar niet altijd goed werd geadviseeerd. Bovendien was hij te koppig en voor sommige dingen (maar lang niet alle dingen) uit de tijd.

En daarom moest hij meer dan eens en op het einde van zijn leven lamenteren:

"Chaque jour je rêve de mon beau royaume"
Willem I was een halve Pruis en wilde zowel het noorden als het zuiden omvormen naar Pruisisch model. Ook was hij aanvankelijk een bewonderaar van Napoleon. Zijn vader, Stadhouder Willem V had hem nog gewaarschuwd zich niet in te laten met godsdienst, maar dat mocht niet baten.

Hij hervormde te veel in Nederland en het zuiden. Hij wilde dat alle besluiten via hem liepen. Hij plaatste zichzelf in het kerkregelement van de Nederduits Gereformeerde kerk wat een breuk betekende met de Dordtse kerkregels van 1616 wat ook zorgde voor de afscheiding in 1834.
Bovendien was zijn argwaan naar de Jezuïeten en wijzigingen van zowel het onderwijs als de bestaande kerkelijke organisatie "een beetje stom".

Hij had beter gewoon de ministeriële verantwoordelijkheid kunnen invoeren, dan waren er waarschijnlijk geen rellen geweest in 1830 in het zuiden en had hij ook in Nederland in 1840 koning kunnen blijven. Maar ja, hij was nu eenmaal meer koopman en bureaucraat dan een politicus en dit met Pruisische heersers-mentaliteit.

Welvaart alleen was niet meer voldoende voor zowel de elite toen maar ook de gewone man nu wil zeggenschap. Ik had veel liever Willem I als Stadhouder gezien, dan kon hij ook geen kwaad. Een stadhouder kan alleen iets doen wanneer de Staten Generaal er mee instemmen. Dat had een gemengde commissie vanuit de staten in 1815 een nieuw Nederland zonder Willems Pruisische rekenkunde kunnen formeren.

Ondanks dit alles blijf ik toch een Groot Nederlander of Dietser en blijf in de goede zaak geloven.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 5 juli 2017 om 07:33.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2017, 07:53   #40531
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Inderdaad. De Orangisten zoeken de taalminnaars op, maar de taalminnaars zoeken de Orangisten niet op. Om verschillende redenen,
1)Het Orangisme was veel te antiklerikaal. En hun taal op dit vlak was soms erg brutaal.
2)De Orangisten waren vooral een Franssprekend select clubje waar Frans spreken de regel was. En daar hoorden de taalminnaars niet bij, noch wilden ze erbij horen. Want de taalminnaars waren Vlaamsgezind en behoorden tot de wat hogere (en gewone) middenklasse en zeker niet tot de elite.

Merk ook op dat Orangistische Gentse krant Le messager de Gand het opneemt voor de Vlaamse taal maar dan...in het Frans!
Indien dit zo was, dan was dit dom van de taalminnaars. De taalminnaars hadden moesten beseffen dat hun taal heel wat meer zou betekenen in het VKN (dus met hulp van de grotendeels Franstalige Orangisten) dan in België.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2017, 09:01   #40532
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Indien dit zo was, dan was dit dom van de taalminnaars. De taalminnaars hadden moesten beseffen dat hun taal heel wat meer zou betekenen in het VKN (dus met hulp van de grotendeels Franstalige Orangisten) dan in België.
Dat ook, maar koning Willem I had in zijn eigen voet geschoten..niet echt slim. Hij had ook nu weer de voorstellen tot invoering van het Nederlands en de verhoudingen met het Frans moeten overlaten aan een te vormen commissie in het zuiden. Weer een "beetje stom", om zaken in te voeren zonder aantoonbaar draagvlak.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2017, 12:05   #40533
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Willem I was een halve Pruis en wilde zowel het noorden als het zuiden omvormen naar Pruisisch model. Ook was hij aanvankelijk een bewonderaar van Napoleon. Zijn vader, Stadhouder Willem V had hem nog gewaarschuwd zich niet in te laten met godsdienst, maar dat mocht niet baten.

Hij hervormde te veel in Nederland en het zuiden. Hij wilde dat alle besluiten via hem liepen. Hij plaatste zichzelf in het kerkregelement van de Nederduits Gereformeerde kerk wat een breuk betekende met de Dordtse kerkregels van 1616 wat ook zorgde voor de afscheiding in 1834.
Bovendien was zijn argwaan naar de Jezuïeten en wijzigingen van zowel het onderwijs als de bestaande kerkelijke organisatie "een beetje stom".

Hij had beter gewoon de ministeriële verantwoordelijkheid kunnen invoeren, dan waren er waarschijnlijk geen rellen geweest in 1830 in het zuiden en had hij ook in Nederland in 1840 koning kunnen blijven. Maar ja, hij was nu eenmaal meer koopman en bureaucraat dan een politicus en dit met Pruisische heersers-mentaliteit.

Welvaart alleen was niet meer voldoende voor zowel de elite toen maar ook de gewone man nu wil zeggenschap. Ik had veel liever Willem I als Stadhouder gezien, dan kon hij ook geen kwaad. Een stadhouder kan alleen iets doen wanneer de Staten Generaal er mee instemmen. Dat had een gemengde commissie vanuit de staten in 1815 een nieuw Nederland zonder Willems Pruisische rekenkunde kunnen formeren.

Ondanks dit alles blijf ik toch een Groot Nederlander of Dietser en blijf in de goede zaak geloven.
Willem I was een hervormer en hij heeft veel gedaan aan de bestrijding van armoede en het invoeren van de leerplicht

http://maatschappijvanweldadigheid.n...ss/?page_id=14

België zien alleen de negatieve kanten van zijn bewind en niet de positieve.
Zo heeft de geschiedenis altijd verschillende en soms tegengesteld verhalen over dezelfde periode.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2017, 13:06   #40534
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dat ook, maar koning Willem I had in zijn eigen voet geschoten..niet echt slim. Hij had ook nu weer de voorstellen tot invoering van het Nederlands en de verhoudingen met het Frans moeten overlaten aan een te vormen commissie in het zuiden. Weer een "beetje stom", om zaken in te voeren zonder aantoonbaar draagvlak.
Dat is uiteraard correct.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2017, 16:03   #40535
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Willem I was een hervormer en hij heeft veel gedaan aan de bestrijding van armoede en het invoeren van de leerplicht

http://maatschappijvanweldadigheid.n...ss/?page_id=14

België zien alleen de negatieve kanten van zijn bewind en niet de positieve.
Zo heeft de geschiedenis altijd verschillende en soms tegengesteld verhalen over dezelfde periode.
Ik denk ook dat Willem I niet anders kon dan met zijn visie dat hij door God voorbestemd was welvaart te brengen en als een vader te regeren over zijn volk.

Vanuit onze moderne visie echter aangaande veranderingsprocessen zie we dat er best wel wat fout is gegaan. Zoals iedereen zocht hij erkenning voor zijn weldaden en luisterde hij wel naar zijn critici, maar deed niets met de kritiek.

Hij was écht er van overtuigd dat revolutie en zeggenschap van het volk alleen maar ellende bracht. Wanneer we kijken naar Frankrijk was dat ook zo, het was er een grote puinhoop en instabiliteit, moord en doodslag. Dus zijn denktrant was voorspelbaar. Maar hij had ook een compromis kunnen zoeken, maar dat kwam niet in hem op.

Armoede bestrijden is natuurlijk ook goed en dat deed hij ook goed. In zijn tijd in Fulda had hij ook bepaald dat wetenschap een plek moest hebben in de lessen op de scholen en ook dat was goed gegaan in Fulda. Maar Fulda is iets anders als de zuidelijke Nederlanden. Hij had daar ook iets mee kunnen doen zoals accreditatie of inspectie wegleggen door middel van commissies. Het is allemaal zo simpel.


Hij had alleen de Jezuïeten moeten paaien en niet over hun hoofden en ook de bisschoppen heen moeten onderhandelen met Rome. De Jezuïeten voelden zich natuurlijk "een oor aangenaaid".

Het sluiten van de klein seminaries van de Jezuïeten en zelf een seminarie oprichten in Leuven was niet echt handig.

Maar ja, hij was ook geen echte Nederlander, het "polderdenken" was hem vreemd. Hij was in zijn denken en doen een Pruis. Jammer dat het zo is gegaan...
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 5 juli 2017 om 16:22.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2017, 18:45   #40536
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Indien dit zo was, dan was dit dom van de taalminnaars. De taalminnaars hadden moesten beseffen dat hun taal heel wat meer zou betekenen in het VKN (dus met hulp van de grotendeels Franstalige Orangisten) dan in België.
Ze beseften dat wel, maar hun houding was blijkbaar eerder strategisch ingegeven ipv. te getuigend van domheid. De Witte heeft het dan ook over hun ´binnenkamersorangisme´.
Ik verwijs naar hetgeen ik reeds stelde op het einde van een vorige post
http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=40510
en bovendien waren ze door hun sociale positie kwetsbaarder voor represailles vanwege de Belgische staat, iets waar Willems kon over meespreken.
En die onderdrukking was toch wel erg hard beweert De Witte. Zo stelde de revolutionair De Potter die o.m. meer (pers)vrijheid verlangde vrij spoedig vast dat men in Belgie noch minder vrijheid had dan in Nederland.

Maar om volledig inzicht te bekomen in de taalminnaars hun houding moeten we er bijvb. maar eens de brieven van De Laet aan Snellaert op nalezen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 juli 2017 om 19:03.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2017, 02:05   #40537
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Het is dus allemaal maar hoe ge het bekijkt...
Zo kan ik ook beweren dat mijn Brabants een andere taal is dan het Antwerps. Maar voor hetzelfde geld kan ik stellen dat er amper verschillen zijn.
Zulke uitspraken zeggen dan vooral iets over de perceptie van wie iets zegt.

Maar als ik die Hollandse dialekten beluister hoor ik bijna puur AN:
http://www.meertens.knaw.nl/projecte...nde_kaart/svg/
Troost u, mijn Brabants klinkt iets anders dan dat van u, maar we zijn beiden, in ieder geval ik, trotse Brabanders. En Brabant is groter dan Nederland en België.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2017, 09:40   #40538
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Een revisionistische geschiedschrijving, dus.....

Wat ik zou willen herzien als ik het voor het zeggen had, is de herinvoering van Waterloodag als (nationale) feestdag.
Revisionisme ? Dat is nog maar de vraag. Het zou even goed uw grote naïviteit kunnen zijn die u misleidt. Of de decennialange historische indoctrinatie die u verblindt (zoals: Napoleon was de massamoordenaar, Napoleon de bloeddorstige, de grote onruststoker…enz). Immers, het is duidelijk dat het 'oude' en vermolmde monarchale Europa kost wat kost zijn privilegies wilde behouden en dat de 'oude' adel zich vastklampte aan haar eeuwenoude voorrechten.

In Napoleon -die bovendien een bekwaam strateeg was- ontwaarde deze 'oude' adel een uiterst gevaarlijk man die hun deze eeuwenlange maatschappelijke orde (1) daadwerkelijk aan het ontfutselen was door zijn hervormingsactiviteiten.

De oorlogen werden Napoleon -zeker voor een groot stuk- opgedrongen. Immers, zoals gezegd, de 'oude' adel, dus de regerende elite (in Oostenrijk, Pruisen, Rusland, Engeland) had letterlijk alles te verliezen moest een man zoals Napoleon slagen. En deze landen waren gebeten om Napoleon (en Frankrijk) te vernietigen. Dat zeggen ze trouwens ook letterlijk. Napoleon en Frankrijk vernietigen 'door alle mogelijke middelen'.

_______________

(1) Een zogenaamde door God ingegeven orde dan van een zeer bevoorrechte adellijke en stand van de geestelijkheid . Een maatschappelijke oude orde geschraagd door de eeuwenoude onvoorwaardelijke steun van een even lange eeuwenlange zichzelf verloochenende katholieke kerk.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2017, 09:44   #40539
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
De vraag daarbij is natuurlijk of Avontroodt de enige was die die onderscheiding verdiende...

Waarom kregen trouwens van diezelfde Willem 1 de boerenkrijgers geen eerherstel, kan men zich ook daarbij afvragen.

Maw lag dat bij Willem of lag dat bij die taalminnaars...?
Omdat over de zogenaamde ‘Boerenkrijg’ (1) zelden of nooit gesproken werd in die tijd. De Boerenkrijg viel in tijd van Willem I geen enkele eer te beurt. En dit omdat die opstand ook niet zo veel te betekenen had gehad en men die krijg al was vergeten. Het is pas in het midden en laat 19de eeuw (en deze verheerlijking bleef doorgaan in het katholieke Vlaanderen tot begin 20ste eeuw en zelfs tot nog véél later) dat de Boerenkrijg onder het stof werd gehaald. In de tijd van de Romantiek. Toen is men de zogenaamde ‘Boerenkrijg’ plots gaan ophemelen. Ten onrechte.

De Boerenkrijg was dan ook slechts een plaatselijke plattelandsopstand (maar niet in gans Vlaanderen). Het was zeker niet altijd een rebellie om echt fier op te zijn. Dit in tegenstelling tot wat ons altijd is wijsgemaakt.

Eerst en vooral kwam deze ‘krijg’ uiteindelijk en vooral neer op een poging het Ancien Regime met de gekende standen te herstellen. Dit impliceerde bijvoorbeeld ook dat de wereldlijke macht en uitbuiting door de kerk (macht die de Franse Revolutie goed had gefnuikt) zou herbevestigd zijn geworden, indien de zogenaamde ‘boeren’ gewonnen hebben. Zo moet men ook ‘outer’ verstaan in de kreet ‘voor outer en heert’ .

Eigenlijk kwam de boerenkrijg (een ‘mini-krijg’ die , zoals gezegd, overigens niet overal in ons land plaatsvond) dikwijls neer op een bende ongeregelde schooiers, een wanordelijk bont samenraapsel van vandalen, werklozen, jonge avonturiers, van het platteland, (weinig mensen van de midden of hogere klasse) die er vaak op uit waren de dorpen en als het kon ook steden te plunderen, te vandaliseren, of amok te maken. Vele steden sloten dan ook hun poorten voor dit janhagel. Ze moesten niets hebben van die brutale en ongemanierde ‘(boeren?)pummels’ van het platteland. In die tijd was het verschil tussen stad en platteland nog zeer groot.

Waar de zogenaamde ‘boerenkrijgers’ wellicht ook voor vochten, was de afschaffing van de hatelijke Franse conscriptie. En daar hadden ze een punt. Maar voor de rest stelde die boerenkrijg niet veel voor. De Fransen maakten daar ook korte metten mee in een vrij korte tijd.


____________________
(1) De term ‘Boerenkrijg’ is ook een verkeerde benaming. Het zogenaamde ‘boerenleger’ bestond slechts weinig uit echte boeren. Wel relatief veel uit bijvoorbeeld ambachtslui en handwerkers -dikwijls afkomstig van het platteland- zoals een steekproef liet uitschijnen. En de boer dan? Wel, die bleef thuis en bewerkte zijn land. Dat was ook nodig in die tijden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 juli 2017 om 10:13.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2017, 11:00   #40540
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Omdat over de zogenaamde ‘Boerenkrijg’ (1) zelden of nooit gesproken werd in die tijd. De Boerenkrijg viel in tijd van Willem I geen enkele eer te beurt. En dit omdat die opstand ook niet zo veel te betekenen had gehad en men die krijg al was vergeten. Het is pas in het midden en laat 19de eeuw (en deze verheerlijking bleef doorgaan in het katholieke Vlaanderen tot begin 20ste eeuw en zelfs tot nog véél later) dat de Boerenkrijg onder het stof werd gehaald. In de tijd van de Romantiek. Toen is men de zogenaamde ‘Boerenkrijg’ plots gaan ophemelen. Ten onrechte.

De Boerenkrijg was dan ook slechts een plaatselijke plattelandsopstand (maar niet in gans Vlaanderen). Het was zeker niet altijd een rebellie om echt fier op te zijn. Dit in tegenstelling tot wat ons altijd is wijsgemaakt.

Eerst en vooral kwam deze ‘krijg’ uiteindelijk en vooral neer op een poging het Ancien Regime met de gekende standen te herstellen. Dit impliceerde bijvoorbeeld ook dat de wereldlijke macht en uitbuiting door de kerk (macht die de Franse Revolutie goed had gefnuikt) zou herbevestigd zijn geworden, indien de zogenaamde ‘boeren’ gewonnen hebben. Zo moet men ook ‘outer’ verstaan in de kreet ‘voor outer en heert’ .

Eigenlijk kwam de boerenkrijg (een ‘mini-krijg’ die , zoals gezegd, overigens niet overal in ons land plaatsvond) dikwijls neer op een bende ongeregelde schooiers, een wanordelijk bont samenraapsel van vandalen, werklozen, jonge avonturiers, van het platteland, (weinig mensen van de midden of hogere klasse) die er vaak op uit waren de dorpen en als het kon ook steden te plunderen, te vandaliseren, of amok te maken. Vele steden sloten dan ook hun poorten voor dit janhagel. Ze moesten niets hebben van die brutale en ongemanierde ‘(boeren?)pummels’ van het platteland. In die tijd was het verschil tussen stad en platteland nog zeer groot.

Waar de zogenaamde ‘boerenkrijgers’ wellicht ook voor vochten, was de afschaffing van de hatelijke Franse conscriptie. En daar hadden ze een punt. Maar voor de rest stelde die boerenkrijg niet veel voor. De Fransen maakten daar ook korte metten mee in een vrij korte tijd.


____________________
(1) De term ‘Boerenkrijg’ is ook een verkeerde benaming. Het zogenaamde ‘boerenleger’ bestond slechts weinig uit echte boeren. Wel relatief veel uit bijvoorbeeld ambachtslui en handwerkers -dikwijls afkomstig van het platteland- zoals een steekproef liet uitschijnen. En de boer dan? Wel, die bleef thuis en bewerkte zijn land. Dat was ook nodig in die tijden.
De werkelijke krijgsverrichtingen duurden op en al anderhalve maand.
En toen was het afgelopen met de zogenaamde 'Boerenkrijg'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 juli 2017 om 11:05.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be