Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 mei 2021, 17:05   #141
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

[quote=cato;9672931]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht

Hoe vieren de Belgen Napoleon?
Een dagje Waterloo en dan fotootje bij de fameuze leeuw.

Ik zeg maar wat he. Ik heb eigenlijk nooit gehoord van Napoleonvieringen in Belgie. Boduo houdt er soms nogal wat fransdolle fantasieen op na.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2021, 20:16   #142
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.876
Standaard

[quote=Elio di Supo;9672960]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht

Een dagje Waterloo en dan fotootje bij de fameuze leeuw.

Ik zeg maar wat he. Ik heb eigenlijk nooit gehoord van Napoleonvieringen in Belgie. Boduo houdt er soms nogal wat fransdolle fantasieen op na.
Dat citaat is fout.
Cato schreef dat.
Boduo is NIET Fransdol.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2021, 20:38   #143
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.919
Standaard

Napoleon was de doodgraver van het Ancien Regime, er valt niets te vieren.

Die man was veel te progressief.

Voor mij mag heel die Franse revolutie teruggedraaid worden.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2021, 23:32   #144
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.866
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is nog maar de vraag.
Haha, wie weet, anderzijds misschien kopen we op een dag dat België van je gewoon terug...
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2021, 23:55   #145
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.866
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het klopt

Nederlanders waren republikeinen .
Het was de grote armoede, waardoor ze tegen wil en dank een koning accepteerden
Ik denk niet dat het mijn Katholieke voorouders veel kon schelen, maar liever de Bataafsche Republiek dan de ongelijkheid van de Republiek der 7 Verenigde Nederlanden.

Verder is de monarchie in Nederland nog steeds ook vrij Napoleonitisch en niet alleen een 'herstel' van het Ancien Regime, of je moet de Monarch van Nederland zien, als een eindelijk gekroond Stadhouder (feitelijk was de Republiek al een soort monarchie aan het worden met het erfelijk stadhouderschap, maarja de Oranjes bleven de sulletjes ten opzichte van hun Britse en Pruisische familieleden, die wel gewoon echt Koning waren...).

Dat Armoede, of eigenlijk het onvermogen van de Franse overheersers om om te gaan met een economie gericht op handel. Vergeet niet dat hierdoor onze Kaapkolonie los kwam van Nederland en Brits werd. Zoals wel meer kolonies en factorijen, maar juist in de Kaap waren Nederlandse kolonisten.
Nee ik deel uw mening, de Franse desastreuze economische politiek voor Nederland maakten van de eerst bevrijders en voorbeelden, langzaam bezetters. De annexatie van het Koninkrijk Holland bij het Franse Keizerrijk was de laatste nagel in die doodskist....
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2021, 07:31   #146
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ik denk niet dat het mijn Katholieke voorouders veel kon schelen, maar liever de Bataafsche Republiek dan de ongelijkheid van de Republiek der 7 Verenigde Nederlanden.

Verder is de monarchie in Nederland nog steeds ook vrij Napoleonitisch en niet alleen een 'herstel' van het Ancien Regime, of je moet de Monarch van Nederland zien, als een eindelijk gekroond Stadhouder (feitelijk was de Republiek al een soort monarchie aan het worden met het erfelijk stadhouderschap, maarja de Oranjes bleven de sulletjes ten opzichte van hun Britse en Pruisische familieleden, die wel gewoon echt Koning waren...).

Dat Armoede, of eigenlijk het onvermogen van de Franse overheersers om om te gaan met een economie gericht op handel. Vergeet niet dat hierdoor onze Kaapkolonie los kwam van Nederland en Brits werd. Zoals wel meer kolonies en factorijen, maar juist in de Kaap waren Nederlandse kolonisten.
Nee ik deel uw mening, de Franse desastreuze economische politiek voor Nederland maakten van de eerst bevrijders en voorbeelden, langzaam bezetters. De annexatie van het Koninkrijk Holland bij het Franse Keizerrijk was de laatste nagel in die doodskist....
Dat de Napoleontische politiek niet bevorderlijk was voor Nederland, is een feit. Maar de armoede in het latere Nederland, ook na Napoleon, bleef zeer groot. Het is pas rond het jaar 1900 dat er beterschap in kwam. Na de afscheiding deed Willem I maar bitter weinig om de armoede te bestrijden in zijn nieuw verkleind koninkrijk. En zijn opvolger, Willem I, was helaas in het datzelfde bedje ziek. Vergeet trouwens niet dat de Nederlanders niet echt zaten te wachten op een reactionaire vorst zoals Willem I.


Doffe armoede in Nederland gedurende lange tijd.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 mei 2021 om 07:34.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2021, 12:55   #147
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.092
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat de Napoleontische politiek niet bevorderlijk was voor Nederland, is een feit. Maar de armoede in het latere Nederland, ook na Napoleon, bleef zeer groot. Het is pas rond het jaar 1900 dat er beterschap in kwam. Na de afscheiding deed Willem I maar bitter weinig om de armoede te bestrijden in zijn nieuw verkleind koninkrijk. En zijn opvolger, Willem I, was helaas in het datzelfde bedje ziek. Vergeet trouwens niet dat de Nederlanders niet echt zaten te wachten op een reactionaire vorst zoals Willem I.


Doffe armoede in Nederland gedurende lange tijd.
Napoleon was mede de grote veroorzaker van deze armoede.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2021, 14:04   #148
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.359
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Napoleon was de doodgraver van het Ancien Regime, er valt niets te vieren.

Die man was veel te progressief.

Voor mij mag heel die Franse revolutie teruggedraaid worden.
Het wordt lastig om al die hoofden er terug op te lijmen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be