Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 januari 2006, 11:56   #41
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Misschien kunt U die schone vragen het beste stellen aan de partijen (voornamelijk de PS en de SPA, waarvan uw partijtje een aanhangseltje is), die daarvoor verantwoordelijk zijn...
U bent toch zeker dat U, als een man met veren, de vogelgriep niet kunt verspreiden?
ha, chipie: even vermeldden dat in dezelfde, en zelfs veel langere periode de toenmalige CVP (nu CD&V) mee aan het roer stond.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2006, 14:08   #42
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha Bekijk bericht
Geld is een ruilmiddel, een instrument om goederen en diensten op een gemakkelijke manier met elkaar te ruilen.
Aangezien ruilen een handeling is die zich afspeelt in een gemeenschap dient ook het ruilmiddel toe te behoren aan deze gemeenschap.
Maw de uitgifte, geldcreatie moet het monopolie zijn van de staat en niet van de privébanken.
Nu betalen we interesten aan de privé banken voor geld dat door hun werd geschapen uit het niets! Pervers gewoon!

Geld wordt helemaal niet gecreerd door prive banken! Waar haalt u die onzin toch vandaan?
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2006, 14:15   #43
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
ericferemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Menapius Bekijk bericht

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door ericferemans [IMG]images/misc/backlink.gif[/IMG]
10 op tien voor schrijven.
0 op tien voor begrijpend lezen.
ik stelde de vraag: waar zitten[SIZE=5] de mensen [/SIZE]die verdienen aan de intrest op de staatsschuld.
Je hebt dit dus niet begrepen.
Huiswerk opnieuw maken aub

Dit pik ik niet Mr. Feremans!

Op de volgende vragen in jouw beginpost:

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door ericferemans
wie lijdt er onderd die rente, en... wie wordt daar gelukkiger van? Waar gaat dat geld en waarom?
Schone vragen, wie geeft het correcte antwoord?
antwoord ik met:

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Menapius
Elke burger lijdt eronder en[SIZE=5] de bankinstellingen [/SIZE]worden er rijk van.
en als nagedachte voeg ik eraan toe:

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Menapius
Maar de bespreking van de oplossing is zoals reeds door sommigen aangehaald iets dat in het communautair forum besproken moet worden.
Waarop jij vervolgens reageert met:

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door ericferemans
aaah: je wil er een communautair probleem van maken!
Natuurlijk!
Laat ons dat eens doen.
1) zitten de schulden meer in Wallonie (vraag 1)
2) waar zitten de verdieners (vraag 2)
Maw: indien we het land nu eens in twee kappen, gaan de Walen dan met de schulden lopen of met de intresten.
Een ZEER pikante vraag!
Ik merk op dat je niet de beleefdheid hebt om mijn antwoord te bekrachtigen of te verwerpen, laat staan dat indien je het niet met me eens zou zijn, mij bekend te maken met jouw mening of te verwijzen naar een van je posts waarin je al je mening uiteengezet zou hebben.
Waar je wel uitsluitend op inpikt is mijn nagedachte, (waarin ik expliciet vermeld dat de bespreking ervan niet in dit forum thuis hoort), en mij vervolgens 3 vragen stelt.
Aangezien je toch zo gebrand was op mijn antwoorden, heb ik ze jou dan ook gegeven. Laat ik ze even herhalen:
Vraag 1:
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door ericferemans
1) zitten de schulden meer in Wallonie
Antwoord 1:
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Menapius
Als je hiermee het historisch aandeel in de overheidschuld bedoelt, maw hoeveel kreeg elk gewest per jaar van het geld dat beschikbaar kwam doordat de unitaire Belgische regering een schuld aanging, dan weet ik het niet. Weet jij
het?

Vraag 2:
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door ericferemans
2) waar zitten de verdieners
Antwoord 2:
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Menapius
[SIZE=5] Waar de individuele grootste verdieners wonen, dat weet ik niet,[/SIZE] maar als je per gewest kijkt en je vergelijkt Primaire Inkomens en Bruto Nationale Producten dan is Vlaanderen de grootste verdiener. Exact cijfermateriaal is te vinden bij INS, NBB, Eurostat, etc...
Vraag 3:

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door ericferemans
indien we het land nu eens in twee kappen, gaan de Walen dan met de schulden lopen of met de intresten.
Antwoord 3:

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Menapius
Inderdaad. Stel:
Men besluit om de totale overheidsschuld volledig te regionaliseren per gewest en vanaf dit moment is enkel het gewest verantwoordelijk voor het afbetalen van het schuldsaldo en het betalen van de rentelasten.
Hoe deel je de schuld op per gewest?
a) Volgens historsche aandeel:
Volgens mij totaal niet realiseerbaar. Dat zou teveel tijd en middelen vragen, waardoor de gehele operatie voor iedereen nefast zou zijn.
b) Volgens capita per gewest: Dit zou de vlugst te realiseren methode zijn, maar financieel niet fair, daar Vlaanderen "rijker" is dan Brussel en Wallonië, zal het dragen van eenzelfde last per capita gemakkelijker zijn voor Vlaanderen dan voor Brussel en Wallonië
c) Volgens huidige economische draagkracht: een belangrijke voorwaarde is dat iedereen akkoord gaat om de spons over het verleden te vagen, natuurlijk, wat niet gemakkelijk zal zijn.
Een andere voorwaarde is dat men het eens is over de definitie van "economische draagkracht" dat de verdeelsleutel zal worden om de totale schuld over de gewesten te verdelen;
Persoonlijk ben ik voorstander van c) en ik zou als verdeelsleutel het volgende gangbare methode gebruiken: de totale bijdrage van een gewest aan de totale (federale) overheidsontvangsten.
Wat zou dit dan betekenen? Voor 2003 heb ik de volgende cijfers kunnen bemachtigen:
Vlaanderen Wallonië Brussel
BBP 154,4 63,9 50,9 (miljard EUR)
BNP 169,2 74,0 24,3 (miljard EUR)
Bevolking 5995553 3368250 992041 (aantal)
BNP per capita 28220 21970 24480 (EUR)
Schuldratio (1) 112,0 116,6 43,5 (% BBP)
Overheidsschuld (2) 172,9 74,5 22,2 (miljard EUR)
Overheidschuld per capita 28838 22118 22378 (EUR)

(1) In de veronderstelling van totale schuldsplitsing volgens draagkracht zoals hoger vermeld
(2) Idem

In absolute cijfers zal Vlaanderen een grotere schuld en daardoor meer rentelasten toebedeeld krijgen dan Brussel en Wallonië, maar volgens mij zit het grote verschil in hoe de drie gewesten omgaan met schuld en rentelasten.
Ik ben geen expert in materie, maar ik denk dat de eindverantwoordelijkheid voor de schuldafbouw en rentelastbetaling nog altijd bij de federale overheid ligt, waarbij de gewesten bijdrages leveren in het betalen van de rentelasten. Ook moet er zoiets bestaan als een overeenkomst/wet/akoord waarbij de gewesten "hun best doen" om begrotingen in evenwicht af leveren, waardoor de federale overheid nie tmoet bijspringen om tekorten aan te vullen of zoiets waardoor de federale overheid meer schuld kan afbouwen. Maar zoals ik al zei, ik ben geen expert en ik ken die mechanismen niet voldoende.
Maar wat ik wel weet is dat:
1) Elke Vlaamse regering telkens opnieuw erop hamert om aan versnelde schuldafbouw te doen, waardoor er elk jaar minder rentelasten betaald moeten worden en er meer budget vrijkomt om aan bijv. sociale zekerheid te spenderen
2) Elke Waalse en Brusselse regering precies het tegenovergestelde zegt van de Vlaamse regering
3) De Vlaamse regering er jaar na jaar in slaagt om een begroting in evenwicht of zelfs een begrotingsoverschot af te leveren, inclusief betaling van rentelasten
4) De Brusselse en Waalse regering er jaar na jaar in slagen om een begrotingstekort te realiseren, waarbij ze nieuwe schulden aangaan om de rentelasten te betalen
5) De federale regering graag het Vlaamse begrotingsoverschot opeist om de putten van de overige overheden te vullen
M.a.w. Als men de totale overheidsschuld nu over de 3 gewesten volgens economische draagkracht zou verdelen en men verondersteld behoud van mentaliteit, dan zal de Vlaamse regering erin slagen om haar schuld versneld af te lossen, terwijl de Brusselse en Waalse regering hun schuld alleen maar zullen doen toenemen...

En hoe reageer jij hierop? Zo:



Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door ericferemans
10 op tien voor schrijven.
0 op tien voor begrijpend lezen.
ik stelde de vraag: waar zitten [SIZE=5]de mensen[/SIZE] die verdienen aan de intrest op de staatsschuld.
Je hebt dit dus niet begrepen.
Huiswerk opnieuw maken aub

Ofwel antwoord je op mijn eerste post waar ik duidelijk stel dat [SIZE=5]DE BANKINSTELLINGEN[/SIZE] DE VERDIENERS ZIJN AAN DE STAATSCHULD
Ofwel antwoord je op mijn tweede post waar ik binnen JOUW opgestart COMMUNAUTAIR debat waar je ONMOGELIJK kunt spreken over VERDIENERS aan de STAATSCHULD, omdat dan iedere schuldrager is en rentelasten dient te betalen en waar overigens nog altijd mijn eerste aantwoord geldig is dat [SIZE=5]DE BANKINSTELLINGEN[/SIZE] DE VERDIENERS ZIJN AAN DE STAATSCHULD
Begin jij maar beter je best te doen om mensen die de moeite doen om antwoord geven op jouw vraag te laten weten of je wel of niet akkoord gaat en indien niet, zo beleefd wil zijn om te zeggen waarom je niet akkoord gaat. In tegenstelling tot het springen van de hak op de tak om vervolgens het verwijt te maken dat mensen niet antwoorden op jouw oorspronkelijke vraag, terwijl ze dat al lang gedaan hebben.
Misschien moet jij met een 0 op 10 naar huis gestuurd worden om nog een beetje bij te studeren wat een consequent vraag en antwoord debat is...
Het is niet zomaar een woordspelletje. Mij interesseert heel precies wie eraan verdienen. Is dit één paar mensen, een paar tientallen mensen?
Het antwoord: DE BANKINSTELLINGEN is een ontwijkend antwoord.
Net zomin als banken kunnen eten, kunnen zij vrijen of geld spenderen voor zichzelf: het zijn instellingen: ik vroeg naar concrete personen.

De vraag naar wie de holdup pleegde is interessant. Maar om dit te begrijpen dien je alle spelers bij naam en toenaam te kennen. Niet enkel mijnheer Tindenmans, Cools, Mathot, Verhofstadt, Martens enz... maar ook degenen die daadwerkelijk er geld aan overhielden.
Indien u antwoordt dat het geld uiteindelijk bij de bankINSTELLINGEN is terechtgekomen blijft de vraag: wie heeft daarvan het genot gehad: enkelen, velen?
Moesten het velen zijn: dan zouden we met zijn allen fluitend naar de bank lopen, onze belastingen breed glimlachend betalen en ons afvragen waarom men dit systeem niet wat simpeler maakt.
Indien het om weinigen gaat die ontvangen en velen die betalen: dan is er stront aan de knikker.

Snap je? Ik feliciteerde je overigens oprecht over de analyse die je maakte, maar het was niet degene waar ik naar had gevraagd.
Incident closed?

Laatst gewijzigd door ericferemans : 13 januari 2006 om 14:20.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2006, 14:24   #44
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
ericferemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Geld wordt helemaal niet gecreerd door prive banken! Waar haalt u die onzin toch vandaan?
Ik vond deze verhelderende tekst:


Citaat:
De meeste economen zijn het erover eens dat geldontwaarding te wijten is aan o.a. een toenemend geldverkeer. Dit hangt zeker ook samen met de zogenoemde 'virtuele geldcreatie' door de financiële instellingen.

Kort gezegd: wanneer een bank voor 1.000.000 speciën ontvangt (als spaarcenten van haar klanten bijvoorbeeld, als "chartaal" geld), dan mag zij dat als een soort borg gebruiken om voor 10 maal méér, of 10.000.000 'virtueel' geld uit te lenen. Dat komt omdat dat virtuele geld in de praktijk toch nooit cash wordt opgenomen, maar bijvoorbeeld alleen maar als een getalletje op de rekening van een andere particulier verschijnt ("giraal" geld), die het gebruikt om de aannemer van zijn nieuwgebouwde woning mee te vergoeden, die dat dan weer als een getalletje op zijn rekening krijgt. Er wordt, met andere woorden, niet meer effectief met munten en bankbiljetten betaald.

Deze 'geldcreatie' vermeerdert de totale geldomloop echter wel dramatisch , wat onvermijdelijk tot geldontwaarding leidt, bijvoorbeeld in de vorm van inflatie. Welnu, blijkbaar heeft er niemand nog bij stil gestaan dat deze vormen van geldcreatie nu ongebreideld mogelijk zijn (want: géén controle: waar ergens in Europa zitten de veronderstelde reserves?).
Een nog plezantere site geeft nog meer uitleg:
Citaat:
virtuele geldcreatie
De wet bepaalt dat de banken er altijd voor moeten zorgen dat, als zij geld uitlenen aan particulieren of aan andere banken, zij tenminste steeds 5 % écht geld, bankbiljetten ("chartaal geld") in hun kluizen moeten hebben, uiteraard om aan lopende verplichtingen te kunnen voldoen voor het geval dat iemand toch eens een keer cash geld, biljetten en muntstukken nodig heeft. Dus, zo zegt de wetgever, als een bank voor 100 miljard in haar kluizen heeft, mag zij hoogstens zoveel van dat geld uitlenen dat er nog tenminste 5 miljard cash als werkbare reserve over blijft. Lijkt logisch, niet?
Een top-financier zal wel eens hebben gedacht: "Van 100 miljoen euro in de kluis mag 95 miljoen worden uitgeleend. Maar feitelijk blijft al dat "uitgeleende" geld hier liggen, dus als we tegen de overheid nu eens zeggen: voil�*, d�*t, wat hier in de kluis ligt, dát is die 5 procent, dat is onze 'wettelijke reserve'. Dan kunnen we wel voor 2.000 miljoen (lees: 2 miljard) aan leningen virtueel uitgeven!"

En met die redenering doen de financiële instellingen dat dan ook, overal (het percentage 'wettelijke reserve' kan per land wel iets verschillen, maar bedraagt meestal tussen de 5 en de 10 procent).

Ieder gespaard bedrag dat waar ook ter wereld op een rekening wordt gedeponeerd, kan quasi onmiddellijk virtueel vermenigvuldigd worden met een factor 10 �* 20: van élk miljoen maakt de bank er minstens 10...

Dat is virtuele geldcreatie.
lees meer...

Laatst gewijzigd door ericferemans : 13 januari 2006 om 14:37.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2006, 14:42   #45
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
ericferemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oeps Bekijk bericht
Intresten worden betaald aan de bezitters van staatsobligaties. U kunt ze ook kopen, dan profiteert u ook mee.
Als u niet wenst dat kapitalisten intresten toucheren, gelieve dan te pleiten voor sterke verlaging van de staatsschuld : geen schulden geen intrest-lasten.
Citaat:
spookgeld
Stel dat je een inkomen van 2.000 euro per maand hebt (80.000 BEF / fl 4.000,-). Je besluit om al je uitgaven met cheques te betalen en niet met cash geld, zeg maar in het belang van de ontvanger want"cash geld kan te gemakkelijk gestolen worden".
Af en toe komt er iemand een cheque incasseren bij je thuis: je moet dus zorgen dat je over voldoende cash beschikt om de aangeboden cheques te kunnen verzilveren.

Stel dat je met een inkomen van 2.000 euro (80.000 BEF / fl 4.000,-) elke maand voor 40.000 euro (1.600.000 BEF / fl 80.000,-) cheques uitschrijft. Mag dat?

Nee dat mag niet. Dat wil zeggen:
jij mag dat niet - banken mogen dat wél...
En met dat geld kunnen ze aan de overheid leningen toestaan.
Met jouw geld!
Zij kunnen voor elke frank die je hebt op je boekje staan er tien aan de overheid lenen...en de intrest op zak steken.
Betalen zij die intrest aan jou: belange niet!
En zo zijn we met zijn allen gerold!
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2006, 14:50   #46
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Daar had ik nog nooit bij stil gestaan. Vuile trukjes als je het mij vraagt.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2006, 15:06   #47
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

abusievelijk kopie van het bericht
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest

Laatst gewijzigd door 1handclapping : 13 januari 2006 om 15:12.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2006, 15:06   #48
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Ik geloof dat het in New York is dat er een groot electronisch bord staat
waarop de USD treasury schuld op aangegeven staat en die stijgt voortdurend aan een steeds hogere snelheid. De reden is eenvoudig :
de USA geeft bij voortduring meer geld uit dan dat ze ontvangt -
bovendien moet de economie gestimuleerd worden en bijgevolg worden de belastingen van de firma's verlaagd, zodat de schuld verder en sneller toeneemt.

Dit zou allemaal niet zo erg zijn in het geval het land steeds rijker zou worden door een positieve handelsbalans (indien de USA een overschot zou putten uit zijn internationale handel). Maar nee : ook hier is er een tekort per seconde (als ik van één seconde het bedrag op mlijn bankrekening zou krijgen - mag de pensioenkas mijn geld houden).

Wordt dit een probleem ? Of is het reeds een probleem ? Of waarom is dit nog altijd geen probleem ? China is een belangrijk deel van de oplossing geworden : dit land wordt zoetjesaan de grootste schuldeiser - de chinese
staatsbank heeft een safe met daarin voor het ogenblik zo'n 800miljard dollar. Indien China deze dollars voor andere valuta zou willen inwisselen
of indien de Opeclanden ipv. dollars Euro's zouden willen bij wijze van betaling stuikt de wereldeconomie vanzelf in.

....

De veel kleinere belgische staatsschuld daalt nu steeds vanaf het moment dat onze paarse jongens en meisjes het heft in handen hebben (weliswaar door de ijverige verkoop van staatsbezittingen & hierover kan men discuteren maar toch op een electronisch plakkaat in Brussel zou je de cijfers kunnen zien teruglopen).
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest

Laatst gewijzigd door 1handclapping : 13 januari 2006 om 15:10.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2006, 15:06   #49
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Ik geloof dat het in New York is dat er een groot electronisch bord staat
waarop de USD treasury schuld op aangegeven staat en die stijgt voortdurend aan een steeds hogere snelheid.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest

Laatst gewijzigd door 1handclapping : 13 januari 2006 om 15:14.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2006, 15:12   #50
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Ik vond deze verhelderende tekst
Ja, weer heel dat gedoe over de virtuele geldcreatie, die discussie hebben we hier al eens gehad. Alpha had het over geldcreatie uit het niets, over de uitgifte en dat is iets helemaal anders dan de virtuele geldcreatie waar jij het over hebt.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2006, 15:14   #51
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Daar zit hem nu precies de vraag: Hoeveel mensen worden er beter van en in welke mate, en hoeveel betalers zijn er. En waarom moet dat zo doorgaan!
De eeuwige vraag, waarom zijn er rijken en armen dus?
Beter zijn we er met zijn allen van geworden als ik onze huidige levenstandaard met deze van enkele decennia terug vergelijk. De mate waarop hangt van ons inkomen en onze spaarzaamheid af denk ik.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2006, 15:15   #52
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
En met dat geld kunnen ze aan de overheid leningen toestaan.
Met jouw geld!
Zij kunnen voor elke frank die je hebt op je boekje staan er tien aan de overheid lenen...en de intrest op zak steken.
Betalen zij die intrest aan jou: belange niet!
En zo zijn we met zijn allen gerold!
Hoe dacht meneer anders dat banken zouden moeten overleven? Moeten zij hun personeel uitbetalen met het water dat uit de lucht komt vallen?

Hier hoor je zodanig veel paranoide vertelsels dat het niet meer mooi is.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2006, 15:32   #53
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
En met dat geld kunnen ze aan de overheid leningen toestaan.
Met jouw geld!
Zij kunnen voor elke frank die je hebt op je boekje staan er tien aan de overheid lenen...en de intrest op zak steken.
Betalen zij die intrest aan jou: belange niet!
En zo zijn we met zijn allen gerold!
Maar eerder schreef je terecht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Net zomin als banken kunnen eten, kunnen zij vrijen of geld spenderen voor zichzelf: het zijn instellingen: ik vroeg naar concrete personen.
Banken kunnen dus zelf niets spenderen buiten werkingskosten zoals infrastructuur en de lonen van de werknemers.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2006, 15:55   #54
Menapius
Schepen
 
Menapius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 maart 2005
Locatie: Menapia
Berichten: 459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Het is niet zomaar een woordspelletje. Mij interesseert heel precies wie eraan verdienen. Is dit één paar mensen, een paar tientallen mensen?
Het antwoord: DE BANKINSTELLINGEN is een ontwijkend antwoord.
Net zomin als banken kunnen eten, kunnen zij vrijen of geld spenderen voor zichzelf: het zijn instellingen: ik vroeg naar concrete personen.

De vraag naar wie de holdup pleegde is interessant. Maar om dit te begrijpen dien je alle spelers bij naam en toenaam te kennen. Niet enkel mijnheer Tindenmans, Cools, Mathot, Verhofstadt, Martens enz... maar ook degenen die daadwerkelijk er geld aan overhielden.
Indien u antwoordt dat het geld uiteindelijk bij de bankINSTELLINGEN is terechtgekomen blijft de vraag: wie heeft daarvan het genot gehad: enkelen, velen?
Moesten het velen zijn: dan zouden we met zijn allen fluitend naar de bank lopen, onze belastingen breed glimlachend betalen en ons afvragen waarom men dit systeem niet wat simpeler maakt.
Indien het om weinigen gaat die ontvangen en velen die betalen: dan is er stront aan de knikker.

Snap je? Ik feliciteerde je overigens oprecht over de analyse die je maakte, maar het was niet degene waar ik naar had gevraagd.
Incident closed?
OK. Incident closed.

Als ik zeg bankinstellingen, dan bedoel ik zeker niet de klanten van die bankinstellingen maar de eigenaars ervan, m.a.w. de aandeelhouders. Meer specifiek de institutionele aandeelhouders, zoals holdings die de grote volumes aandelen bezitten van de bank (zoals ze ook verzekeringen, energiebedrijven, etc, bezitten) en niet Jan Modaal die ook een paar aandeeltjes van "zijn" bank gekocht heeft.
Dan kun je opnieuw beginnen uitpluizen wie de aandeelhouders zijn van die holdings, etc... Wellicht zul je op het einde van de rit stuiten op telkens dezelfde namen van enkele megarijke families in en buiten Europa, al dan niet van adellijke afkomst... Wie dat precies zijn, weet ik niet, maar ik behoor er in ieder geval niet bij...
Menapius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2006, 16:34   #55
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

OK : we weten nu een beetje hoe banken winst kunnen maken...
andere firma's maken ook winst.. Tegen het principe van "winst maken" an sich is er geen bezwaar. Wel waar is dat in een land met een hoge staatsschuld de banken een soort "inkomstengarantie" hebben die
samen met het afbouwen van staatsschulden ook verdwijnt.
Gelukkig zijn er voor banken nog andere bronnen van inkomsten.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2006, 17:18   #56
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Ja, weer heel dat gedoe over de virtuele geldcreatie, die discussie hebben we hier al eens gehad. Alpha had het over geldcreatie uit het niets, over de uitgifte en dat is iets helemaal anders dan de virtuele geldcreatie waar jij het over hebt.
Moeilijk te vatten he.
Allez nog eens opnieuw :

virtuele geldcreatie
De wet bepaalt dat de banken er altijd voor moeten zorgen dat, als zij geld uitlenen aan particulieren of aan andere banken, zij tenminste steeds 5 % écht geld, bankbiljetten ("chartaal geld") in hun kluizen moeten hebben, uiteraard om aan lopende verplichtingen te kunnen voldoen voor het geval dat iemand toch eens een keer cash geld, biljetten en muntstukken nodig heeft. Dus, zo zegt de wetgever, als een bank voor 100 miljard in haar kluizen heeft, mag zij hoogstens zoveel van dat geld uitlenen dat er nog tenminste 5 miljard cash als werkbare reserve over blijft. Lijkt logisch, niet?

Een top-financier zal wel eens hebben gedacht: "Van 100 miljoen euro in de kluis mag 95 miljoen worden uitgeleend. Maar feitelijk blijft al dat "uitgeleende" geld hier liggen, dus als we tegen de overheid nu eens zeggen: voil�*, d�*t, wat hier in de kluis ligt, dát is die 5 procent, dat is onze 'wettelijke reserve'. Dan kunnen we wel voor 2.000 miljoen (lees: 2 miljard) aan leningen virtueel uitgeven!"

En met die redenering doen de financiële instellingen dat dan ook, overal (het percentage 'wettelijke reserve' kan per land wel iets verschillen, maar bedraagt meestal tussen de 5 en de 10 procent).

Ieder gespaard bedrag dat waar ook ter wereld op een rekening wordt gedeponeerd, kan quasi onmiddellijk virtueel vermenigvuldigd worden met een factor 10 �* 20: van élk miljoen maakt de bank er minstens 10...

Dat is virtuele geldcreatie.


spookgeld
Stel dat je een inkomen van 2.000 euro per maand hebt (80.000 BEF / fl 4.000,-). Je besluit om al je uitgaven met cheques te betalen en niet met cash geld, zeg maar in het belang van de ontvanger want"cash geld kan te gemakkelijk gestolen worden".

Af en toe komt er iemand een cheque incasseren bij je thuis: je moet dus zorgen dat je over voldoende cash beschikt om de aangeboden cheques te kunnen verzilveren.

Stel dat je met een inkomen van 2.000 euro (80.000 BEF / fl 4.000,-) elke maand voor 40.000 euro (1.600.000 BEF / fl 80.000,-) cheques uitschrijft. Mag dat?

Nee dat mag niet. Dat wil zeggen:
[SIZE="5"]jij mag dat niet - banken mogen dat wél...[/SIZE]

Maw banken brengen geld in omloop dat er eerst niet was oftewel ze doen aan geldcreatie uit het niets!

Laatst gewijzigd door @lpha : 13 januari 2006 om 17:24.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2006, 17:30   #57
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha Bekijk bericht
Elke bank drukt virtueel geld bij telkens ze een lening uischrijven. Dat heet geldcreatie.
Enkel de centrale banken kunnen geld creëren "uit het niets". Privaatbanken kunnen dat niet. Privaatbanken kunnen enkel geld ontlenen dat ze krijgen van spaarders (die hiervoor vergoed worden met rente die ze ontvangen van de leners). Het enige probleem dat daardoor onstaat, is wanneer iedereen massaal zijn geld zou gaan opeisen. Verder zie ik er niet echt graten in.

Citaat:
Even googlen leverde mij oa dit op:
Ik weet begot niet wat ik daarmee moet aanvangen.
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2006, 17:46   #58
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha Bekijk bericht
Moeilijk te vatten he.
Allez nog eens opnieuw :

Ik moet dat hele verhaal niet terug opnieuw horen, ik weet best wel wat geldcreatie is. Zonder geldcreatie zou het bankwezen trouwens niet werken.

Verder gaat uw voorbeeld helemaal niet op want de bank kan geld "creeren" omdat ze elke keer dat ze geld ontleent ook een vordering instelt op die ontlener(je kan dus moeilijk spreken van "geldcreatie uit het niets aangezien er onmiddellijk een vordering tegenover staat die vroeg of laat terugbetaald moet worden), jij als privaat persoon die betaalt met ongedekte cheques hebt daar geen geldsom, geen vordering tegenover staan. Uw vergelijking gaat dus niet op.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2006, 17:53   #59
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Betalen zij die intrest aan jou: belange niet!
Ik krijg dat anders toch elk jaar...

De onrechtvaardigheid zit 'em natuurlijk in het feit dat de overheid ZELF de keuze heeft gemaakt om een bepaalde generatie vanalles toe te kennen, ten koste van toekomstige generaties.
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2006, 17:56   #60
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha Bekijk bericht
Nee dat mag niet. Dat wil zeggen:
[SIZE=5]jij mag dat niet - banken mogen dat wél...[/SIZE]

Maw banken brengen geld in omloop dat er eerst niet was oftewel ze doen aan geldcreatie uit het niets!
Ik mag dat natuurlijk ook: als ik van mijn buurman een tournevis cadeau krijg, dan kan ik hem beloven morgen eten klaar te maken. Ik heb op dat moment in feite "geld uit het niets" geschapen.
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be