Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 november 2007, 10:56   #41
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Niet naar libertinisme toch?

Of weet jij meer?

Of laat ik meer uitschijnen?

__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 11:20   #42
maarte
Minister-President
 
maarte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2004
Locatie: Hage(n)land
Berichten: 4.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Misschien niet, maar een overeenkomst op papier zetten en ondertekenen is toch wel net iets meer waard, dat is een bepaalde conventie lijkt mij vervat in de huidige rechtsspraak maar kan daar ook los van gezien worden, een gegeven woord heeft in alle culturen wel een bepaalde meerwaarde tov een belofte, denk ik.
Waarom zou los van het probleem van de bewijsbaarheid een mondelinge overeenkomst minder waarde hebben dan een schriftelijke overeenkomst?
__________________
La causa nostra:Mani pulite

Laatst gewijzigd door maarte : 7 november 2007 om 11:25.
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 12:10   #43
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Waarom zou los van het probleem van de bewijsbaarheid een mondelinge overeenkomst minder waarde hebben dan een schriftelijke overeenkomst?
Dat heb ik niet gezegd.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 13:01   #44
maarte
Minister-President
 
maarte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2004
Locatie: Hage(n)land
Berichten: 4.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Ik doe alle moeite van de wereld om er vooral niet de hedendaagse rechtspraak bij te halen. Het zit helaas al behoorlijk ver, m'n chicago-verleden in de Law & Economics.

(
? Ik kan ff niet volgen. Bedoel je dat je les gelopen hebt aan de University of Chicago Law School of dat je gewoon een chicago boy bent?
__________________
La causa nostra:Mani pulite
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 13:31   #45
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
? Ik kan ff niet volgen. Bedoel je dat je les gelopen hebt aan de University of Chicago Law School of dat je gewoon een chicago boy bent?
University of Chicago.
In 1990 (een jaar na afstuderen) nog editoriaal meegewerkt aan de Journal of Law & Economics én een stevige fles gekraakt op de nobelprijs van mijn mentor daar, prof. Ronald Coase.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 13:54   #46
maarte
Minister-President
 
maarte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2004
Locatie: Hage(n)land
Berichten: 4.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
University of Chicago.
In 1990 (een jaar na afstuderen) nog editoriaal meegewerkt aan de Journal of Law & Economics én een stevige fles gekraakt op de nobelprijs van mijn mentor daar, prof. Ronald Coase.
heu serieus, mooi zo
Hoe ben je daar toen eigenlijk terecht gekomen?
__________________
La causa nostra:Mani pulite
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 14:01   #47
maarte
Minister-President
 
maarte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2004
Locatie: Hage(n)land
Berichten: 4.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
University of Chicago.
In 1990 (een jaar na afstuderen) nog editoriaal meegewerkt aan de Journal of Law & Economics én een stevige fles gekraakt op de nobelprijs van mijn mentor daar, prof. Ronald Coase.
Hoe ervaarde je die periode? Zou je het aanraden om een MBA te volgen aan chicago GSB?
__________________
La causa nostra:Mani pulite
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 18:49   #48
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Als je Libertijn wordt, heb je Van Rossem.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 03:10   #49
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Heb moed, Desi. Binnen het LVSV A'pen, zijn de meeste Friedman Senior. Ook zij accepteren contracten als zijnde afdwingbaar.

Ik stond werkelijk alleen. (Zelfs de andere die zich Rothbardiaan noemt, kon niet volgen. Ook hij vond een schadevergoeding noodzakelijk. )
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 12:39   #50
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Hoe ervaarde je die periode? Zou je het aanraden om een MBA te volgen aan chicago GSB?
Qua sfeer was (en is) Chicago absoluut top !

Ik heb 'hier' in België / Nederland (R'dam) soms het gevoel gehad tijdens een postgraduaat (MaNaMa, moeten we tegenwoordig zeggen?) dat het er iets te vrijblijvend aan toeging. In Chicago moesten we echt wel academisch stevig in de schoenen staan om mee te kunnen*. Het netwerk is er ook heel sterk en de univ heeft een uitermate goede reputatie in de US.

Kleine tip: als je ginderachter een (blitz)carrière wil maken, werk dan aan je talen (frans, duits, nederlands) en je vertrekt onmiddellijk met enkele lichtjaren voorsprong aan selecties binnen de grote multinationals.


* mijn ervaring is dat de grote Angelsaksische univs en de Duitsers nogal stevig uitpakken op academisch vlak, so be forewarned my friend !
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 12:43   #51
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Of laat ik meer uitschijnen?

Misschien. Het kan ook projectie zijn.
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 12:44   #52
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Heb moed, Desi. Binnen het LVSV A'pen, zijn de meeste Friedman Senior. Ook zij accepteren contracten als zijnde afdwingbaar.

Ik stond werkelijk alleen. (Zelfs de andere die zich Rothbardiaan noemt, kon niet volgen. Ook hij vond een schadevergoeding noodzakelijk. )
't Is dan ook vooral een geloofskwestie.


Bij het contracteren 'verkoop' ik nooit een stuk van mijn fysieke vrijheid. Ik verkoop een economische waarde : de waarde van mijn arbeid, de waarde van een eigendomsrecht op een goed of de waarde van iets dat ik beloof niet te zullen doen. Fysiek blijf ik vrij om te doen wat ik wil... Alleen, als ik een domme zet doe door zaken te beloven die ik niet zinnens ben na te zullen komen, dan moet ik rekening houden met de economische repercussies. Bij een contract speelt zich dat af ergens in de toekomst; bij onmiddellijke transacties heb je er al heel wat minder moeite mee om te zien dat het met 'vrijheidsberoving' niks te maken heeft.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 12:46   #53
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
heu serieus, mooi zo
Hoe ben je daar toen eigenlijk terecht gekomen?
Mijn pa om de tuin geleid.

Ik zou aanvankelijk een MBA gaan doen, maar vond L&E heel wat interessanter. Tegen de tijd dat mijn pa daarachter kwam, was het al te laat... Werd wel prompt drooggelegd voor een tijdje en moest m'n legerdienst doen. Tsjah, in die tijd wisten ze nog hoe rebelse jongeren te straffen, niet?
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 18:28   #54
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Ik denk dat je heel de discussie over de "waarde" van papieren contraten, van handtekeningen en zo, niet los kunt zien van twee heel belangrijke historisch-culturele invloeden.
In de eerste plaats de erfenis van het Romeinse recht, dat de basis heeft gelegd voor het contractrecht, alsook voor het internationaal verdragsrecht.
Ten tweede natuurlijk ook de invloed van een bepaalde religieuze benadering, die essentieel is voor alledrie de monotheistische godsdiensten, en waarbij geschreven teksen gedeïficieerd worden bijna, of toch op zijn minst heilig verklaard.

Dit maakt een absolute, essentialistische invulling van deze concepten moeilijk houdbaar. Er is geen reëel verschil tussen een ondertekend papieren contract of een mondelinge overeenkomst, het verschil zit in een historisch-cultureel gedetermineerde opvatting die mensen hebben.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 20:19   #55
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Het gaat niet zozeer om dat formalisme van 'papieren' contracten...

In het westerse contractenrecht speelt dat overigens nauwelijks (nog) een rol. Ons contractenrecht is bvb. in essentie consensueel; d.w.z. dat een geschrift niet nodig is om een bindende overeenkomst te hebben. De loutere wilsovereenstemming volstaat en die kan je zelfs op een volslagen non-verbale manier uitdrukken. (bvb. het schudden van de hand op de veemarkt of de gebarentaal tijdens een veiling) Vandaag wordt papier overwegend nog gebruikt om consumenten te beschermen of om transacties van grote waarde te bezegelen (vastgoed bvb. met z'n 'tegenwerpelijke' titels). En wat die bewijswaarde betreft... voor professionele transacties geldt een vrije bewijsvoering en met communicatiemiddelen als e-mail is daar vrij recent een enorme kentering in gekomen. Nu is het enkel nog wachten op de rechtspraak.

Contractjuristen beleven anderzijds een gouden tijd! Wat mij dan weer verwonderd doet staan over het feit dat je in het klassieke universitaire curriculum niet leert hoe een contract op te stellen. Het merendeel van de afgestudeerden kent niet eens het verschil tussen garanties, aansprakelijkheden en remedies. ('warranties, liabilities and remedies')

Mocht ik ietsepietsie jonger zijn, ik zou niet aarzelen om in dit domein te doctoreren... (kleine tip voor de juristen-in-spe ?)
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 23:28   #56
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
De loutere wilsovereenstemming volstaat en die kan je zelfs op een volslagen non-verbale manier uitdrukken.
Slavernij

__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 09:20   #57
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Slavernij

Wat heeft dat met slavernij te maken?
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 12:08   #58
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Kun je daar wat meer over vertellen? Ik sta op de drempel om die stap te zetten.
Desi?

__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 13:11   #59
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Desi?

Ge moet daar gewoon genoeg geld voor hebben, Lombas...

Dan kunt ge 't u permitteren om u van niets of niemand nog iets aan te trekken. Libertijns op en top. (niet van die Ayn Rand-achtige verhevenheid als een soort van ingebakken arrogantie die er enkel toe kan leiden dat ge diep ongelukkig in uwe put kruipt na +/- 80 jaar)
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 14:16   #60
Diplomatius
Minister
 
Diplomatius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 3.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
* mijn ervaring is dat de grote Angelsaksische univs en de Duitsers nogal stevig uitpakken op academisch vlak, so be forewarned my friend !
Tijdens de diverse seminaries die ik wel eens pleeg te volgen in zowel de Duits-Belgische Juristenvereniging als bij onze oosterburen zelf, heb ik inderdaad moeten vaststellen dat de Duitse 'kollegen' over een heel pak meer academische kennis beschikken.

Tijdens de vragenrondjes na de uiteenzettingen sta ik telkens weer enorm versteld van de doorgedreven kennis en de implementatie daarvan in hun concrete cases... Wat het internationaal (privaat)recht betreft, zijn wij Belgen daar toch vaak een maatje te klein...
Diplomatius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be