Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 juni 2010, 14:22   #41
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
NL-VL-vlag, om in wk stemming te blijven, waarom geen Vlaamse leeuw op een oranje achtergrond.
Zie? Ik heb een medestander. (Met een achter zijn post, maar toch...) (Met gratis impressies.)
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 20 juni 2010 om 14:23.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2011, 08:45   #42
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Bijna een jaar verder liep ik vandaag toevallig tegen een interessante site aan, een analyse van de kleuren in landsvlaggen. Rood en wit zijn enorm populair, blauw staat op de derde plek. De combinatie van die drie is natuurlijk ook niet erg zeldzaam, alleen al in de G8 hebben vier landen exact die combi, waarvan twee in een ontwerp met drie strepen.

Oranje is volgens het totaalbeeld totaal onbestaande in vlaggen. Dat klopt natuurlijk niet, maar het wordt dus wel erg weinig gebruikt, vrijwel altijd voor kleine details of in combinatie met groen en wit (denk aan Ierland en India). In principe is de combinatie van de prinsenvlag dus wel uniek, als het oranje maar duidelijk genoeg oranje is. Het is nog steeds lang niet zo herkenbaar als een oranje vlag met zwarte leeuw, maar het is beter dan rood, wit en blauw.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2011, 13:38   #43
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Bijna een jaar verder liep ik vandaag toevallig tegen een interessante site aan, een analyse van de kleuren in landsvlaggen. Rood en wit zijn enorm populair, blauw staat op de derde plek. De combinatie van die drie is natuurlijk ook niet erg zeldzaam, alleen al in de G8 hebben vier landen exact die combi, waarvan twee in een ontwerp met drie strepen.

Oranje is volgens het totaalbeeld totaal onbestaande in vlaggen. Dat klopt natuurlijk niet, maar het wordt dus wel erg weinig gebruikt, vrijwel altijd voor kleine details of in combinatie met groen en wit (denk aan Ierland en India). In principe is de combinatie van de prinsenvlag dus wel uniek, als het oranje maar duidelijk genoeg oranje is. Het is nog steeds lang niet zo herkenbaar als een oranje vlag met zwarte leeuw, maar het is beter dan rood, wit en blauw.
In Nederland zelf wordt die oranje variant als extreem-rechts beschouwd, met dank aan Mussert en koningin Wilhelmina. En het hielp natuurlijk niet dat Apartheid-ZA óók oranje had...

Ik zeg zeker niet dat u extreem-rechts bent, maar dit krijg je politiek gewoon nooit verkocht.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2011, 19:43   #44
Amroth
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 18 juni 2011
Berichten: 2
Standaard

Ik vond die oranje vlag met de Vlaams leeuw en met "Holland" erop wel goed bedacht. Niet als een officiëlle vlag voor internationalle bijeenkomsten, maar meer die je gebruikt tijdens het aanmoedigen op het WK voetbal. Zelf ben ik voorstander van de prinsenvlag (ook al heeft deze soms geassocieerd met extreem-rechtse groeperingen) met in de witte baan een Vlaamse leeuw, Waalse Haan en een Friese adelaar in het zwart.
Amroth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2011, 19:52   #45
Lavox
Gouverneur
 
Lavox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Locatie: Molenbeersel
Berichten: 1.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amroth Bekijk bericht
Ik vond die oranje vlag met de Vlaams leeuw en met "Holland" erop wel goed bedacht. Niet als een officiëlle vlag voor internationalle bijeenkomsten, maar meer die je gebruikt tijdens het aanmoedigen op het WK voetbal. Zelf ben ik voorstander van de prinsenvlag (ook al heeft deze soms geassocieerd met extreem-rechtse groeperingen) met in de witte baan een Vlaamse leeuw, Waalse Haan en een Friese adelaar in het zwart.
?
__________________


Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2011, 12:12   #46
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amroth Bekijk bericht
Ik vond die oranje vlag met de Vlaams leeuw en met "Holland" erop wel goed bedacht. Niet als een officiëlle vlag voor internationalle bijeenkomsten, maar meer die je gebruikt tijdens het aanmoedigen op het WK voetbal. Zelf ben ik voorstander van de prinsenvlag (ook al heeft deze soms geassocieerd met extreem-rechtse groeperingen) met in de witte baan een Vlaamse leeuw, Waalse Haan en een Friese adelaar in het zwart.
Het grappige aan die WK vlaggen is dat het WK misschien wel dé gelegenheid is waarbij vlaggen nog worden gebruikt zoals ze bedoeld zijn, als een symbool van nationale eenheid en trots dat voor anderen herkenbaar is.

Ik hoef niemand uit te leggen voor wie deze mensen supporteren:


Als je een goede vlag hebt kan zelfs een klein stukje stof al genoeg zijn:


Maar wees eens eerlijk, zou jij meteen kunnen raden voor wie deze jongens zijn?


Horen die hierbij soms?


Als kleiner land met een populair ontwerp vlag val je nogal weg. Juist op evenementen als het WK wordt dat duidelijk. Deze kroatische supporters leggen daarom de nadruk op een klein schildje in het midden van hun rood wit blauwe streepjesvlag, het zijn net Noord Brabanders zo:


In Luxemburg is er al een aantal jaren een campagne bezig om de vlag te veranderen. Hoe kleiner je land, hoe lastiger het is om je te onderscheiden, en met de huidige vlag worden ze overal voor Nederlanders aangezien.


Vlaanderen heeft wat dat getreft momenteel een goede vlag, een betere dan België, en een veel betere dan Nederland. Geel is geen extreem populaire kleur voor vlaggen, en beslaat waar ze wel gebruikt wordt zelden meer dan de helft van de vlag. De combinatie met zwart en het leeuwensymbool maken het af, een Vlaams voetbalelftal zou je er op een WK zo uitpikken, en de supporters ook.

Natuurlijk zijn er een heleboel argumenten te verzinnen op historische gronden, en is het zelfs mogelijk om een vlag gewoon lelijk te vinden. Maar als je enkel naar de praktische kant kijkt is een oranje vlag met een zwarte leeuw er op helemaal geen slechte keuze voor een (voorlopig geheel hypothetische) fusiestaat, ook niet voor officiele gelegenheden. Het is een extreem herkenbaar ontwerp. Bovendien lijkt deze vlag sterk op hét Vlaamse nationale symbool, is het al een de facto "Hollands" symbool, wordt de leo Belgicus in beide gebieden al gebruikt en dat oranje, ach, valt daar niet aan te wennen? En als bijkomend voordeel blijven voor intern gebruik alle oude vlaggen herkenbaar en duidelijk verschillend van de nieuwe nationale vlag.

Daarom: wapperen!



Natuurlijk zouden voor een Beneluxstaat weer andere overwegingen meespelen, dan is het als symbool inderdaad misschien wel te Nederlandstalig, en zou je eerder naar een mengeling als de beneluxvlag toe gaan.
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 19 juni 2011 om 12:29.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2011, 12:19   #47
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
In Nederland zelf wordt die oranje variant als extreem-rechts beschouwd, met dank aan Mussert en koningin Wilhelmina. En het hielp natuurlijk niet dat Apartheid-ZA óók oranje had...

Ik zeg zeker niet dat u extreem-rechts bent, maar dit krijg je politiek gewoon nooit verkocht.
Ik ben enkel de praktische kant aan het analyseren, en wat betreft die praktische kant is bijna elke aanpassing aan de huidige Nederlandse vlag, en bijna elke compleet andere vlag, een verbetering. Als men uit historische overwegingen dan toch de oudste vrijheidsvlag ter wereld zou willen blijven gebruiken is dit een van de bekendste en meest oorspronkelijke varianten die beschikbaar zijn, en net zoals de meeste aanpassingen aan de Nederlandse vlag zou ze de herkenbaarheid vergroten. Tevens staat ze, net als iedere andere mogelijke variant, minder voor de huidige Nederlandse staat (historisch gezien is ze wel vooral met de zeven provinciën verbonden, maar dat is in ieder geval al langer geleden), waardoor meer recht gedaan wordt aan de aard van een Vlaams-Nederlandse fusiestaat, die vooral niet als vijandige overname bedoeld is. Over de nazi-kant van de vlag heb ik al een topic in "Europa" staan. Daaruit is gebleken dat deze symboliek in ieder geval aan de forummers hier niet echt besteed is. Maar inderdaad, er zijn wel zat mensen die deze link wel leggen. Wat een goed bezwaar is tegen het gebruik van deze vlag.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 19 juni 2011 om 12:19.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2011, 12:55   #48
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

@Bovenbuur: de Russische vlag hierboven was oorspronkelijk door Peter de Grote van Nederland afgekeken. Hij zette de Nederlandse vlag op z'n kop, maar toen bleek dat de Nederlanders dat zélf al deden op een "schip in nood", en het wit moest dan maar bovenaan komen te zitten, erg onhandig tegen een witte achtergrond zoals wolken of papier, vind ik.

Maar het zet je betoog kracht bij: doordat de Russen ze nageaapt hebben, is de Nederlandse vlag met dat rood alweer minder herkenbaar.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2011, 13:29   #49
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
@Bovenbuur: de Russische vlag hierboven was oorspronkelijk door Peter de Grote van Nederland afgekeken. Hij zette de Nederlandse vlag op z'n kop, maar toen bleek dat de Nederlanders dat zélf al deden op een "schip in nood", en het wit moest dan maar bovenaan komen te zitten, erg onhandig tegen een witte achtergrond zoals wolken of papier, vind ik.

Maar het zet je betoog kracht bij: doordat de Russen ze nageaapt hebben, is de Nederlandse vlag met dat rood alweer minder herkenbaar.
Ik heb me ook weleens laten vertellen dat dit een fabeltje is, en dat de Russische vlag al bestond voordat Peter naar Nederland was geweest en volgens de overlevering de inspiatie voor zijn vlag had meegenomen.

Hoe het ook werkelijk zit, mede dankzij Rusland bezit half Oost Europa een dergelijke vlag. Kennelijk is het een goed ontwerp, want meer mensen vonden het mooi, en dat kan juist ook een reden zijn om een vlag niet weg te doen. Maar herkenbaarder wordt hij er niet van.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 12:39   #50
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht

Als je een goede vlag hebt kan zelfs een klein stukje stof al genoeg zijn:
Ik stel voor om de Braziliaanse vlag een gat in het midden te geven. Wie stemt mee?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 13:06   #51
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Ik stel voor om de Braziliaanse vlag een gat in het midden te geven. Wie stemt mee?
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 20 juni 2011 om 13:07.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2013, 11:50   #52
ShinobiX9X
Burger
 
Geregistreerd: 31 maart 2011
Berichten: 188
Standaard

Ik vind 2 eerste 2 vlaggen eigenlijk heel geslaagd, doet er mij niet toe naar welk ander land ze kunnen lijken.
Voor sport zwarte leeuw op oranje is wel tof
ShinobiX9X is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2013, 22:25   #53
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Die stadhouders hadden geloof ik ook al prinsen hè? Misschien maar een presidentsprins invoeren als het zover komt.
Wel het is zover nu. Laten ze Prins Flip geen koning maar president-prins vd Zuidelijke Nederlanden worden.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2013, 23:41   #54
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Iets met de omgekeerde Franse kleuren erin k�*n hélem�*�*l niet!
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2013, 00:04   #55
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Als je een goede vlag hebt kan zelfs een klein stukje stof al genoeg zijn:
Vlgs mij ligt de aandacht hier meer bij een stevige vlaggen-mast, die mag immers niet omwaaien....
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2013, 05:17   #56
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Deze vlag zou leuk staan bij staatsbezoeken.

Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2014, 21:48   #57
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Iets met de omgekeerde Franse kleuren erin k�*n hélem�*�*l niet!
Inderdaad.

__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2014, 00:30   #58
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=78

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=148
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 januari 2014 om 00:38.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2017, 04:55   #59
Ongetemde Leeuw
Gouverneur
 
Ongetemde Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.155
Stuur een bericht via MSN naar Ongetemde Leeuw
Standaard



__________________
"Nations whose nationalism is destroyed are subject to ruin." -Muammar al-Gaddafi
Ongetemde Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2020, 14:14   #60
siegfried1648
Provinciaal Gedeputeerde
 
siegfried1648's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2020
Berichten: 827
Standaard

Ik stel gewoon voor de Prinsenvlag in te voeren als vlag voor de Republiek der Verenigde Nederlanden.
siegfried1648 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be