Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 oktober 2010, 21:41   #1
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard Run on the banks

Al veel gepreveld, precieze data opgekleeft, maar nog nooit uitgekomen.
Maar wat ik op onderstaande blog las jaagt mij enorm schrik aan.
Je kan er een link vinden naar een franse officiële blog rond dit evenement en een facebook evenement in Italië. Als je ziet welke bezoekersaantallen ze al trekken....
Geen flauwe internetroddels, een mooi georchestreerd evenement ! Bij mij zaait het al genoeg twijfel om mijn geld daadwerkelijk van de bank te halen.
Schuilt hier een echt gevaar ?

http://www.zonnewind.be/economie/ban...er-2010.shtml#
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 21:52   #2
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Hier is de Duitse website te lezen
http://mahamudras.blogspot.com/2010/...e-senvole.html

Ook Griekenland, Nederland en Engeland zouden al meedoen.............
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 21:54   #3
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Al veel gepreveld, precieze data opgekleeft, maar nog nooit uitgekomen.
Maar wat ik op onderstaande blog las jaagt mij enorm schrik aan.
Je kan er een link vinden naar een franse officiële blog rond dit evenement en een facebook evenement in Italië. Als je ziet welke bezoekersaantallen ze al trekken....
Geen flauwe internetroddels, een mooi georchestreerd evenement ! Bij mij zaait het al genoeg twijfel om mijn geld daadwerkelijk van de bank te halen.
Schuilt hier een echt gevaar ?

http://www.zonnewind.be/economie/ban...er-2010.shtml#
Met een publiciteit van bankverzekeraar Axa erboven
een gevaar? J�*, dat veel mensen reageren als jij en zo dom zijn, een run op de banken beginnen.

Wie draait dan wéér op voor de onvermijdelijke reddingsoperatie? De belastingbetaler natuurlijk. Niet de politici, ook niet de CEO's van de banken.

Laatst gewijzigd door filosoof : 29 oktober 2010 om 22:00.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 22:01   #4
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Opdraaien ? Daar is dan zelfs geen sprake meer van.
Als dit gebeurt ligt alles plat. Wereldwijde crash. Dan komt het bedrog van de banken uit. Er zal enkel geld zijn voor de eersten, meer dan de helft zal niets meer hebben. Uw geld zal niet meer zijn dan wat cijfertjes op de computer.
Plunderingen, hongersnood, totale chaos, ..... dit wil je echt niet meemaken.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 22:03   #5
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Snap je het plaatje ? Alleen de EERSTEN zullen nog cash geld zien en iedereen zal natuurlijk de eerste willen zijn. Een psychologisch spelletje met mogelijk catastrofale inzet dat zelfs de Joker uit Batman niet beter kon bedenken.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 22:12   #6
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Met een publiciteit van bankverzekeraar Axa erboven
een gevaar? J�*, dat veel mensen reageren als jij en zo dom zijn, een run op de banken beginnen.

Wie draait dan wéér op voor de onvermijdelijke reddingsoperatie? De belastingbetaler natuurlijk. Niet de politici, ook niet de CEO's van de banken.
Ik weet wel wat je bedoelt filosoof, anderzijds zou het misschien eens niet slecht zijn dat de bevolking een duidelijk signaal geeft en laat zien dat ze wel macht bezitten...
Aan de andere zijde twijfel ik ernstig aan de slaagkansen.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 22:18   #7
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

http://stopbanque.blogsport.de/

De facebookgroepen staan op deze blog. Toch niet min hé na 1 dag ?
Obama slaapt best wel op beide oren. Hij weet toch dat 3/4de van alle rijkdom bij de top 1% zit en die laten alles wel staan op de bank. Maar het zal toch een schok teweegbrengen in de banken hun balansen.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 22:19   #8
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Ik weet wel wat je bedoelt filosoof, anderzijds zou het misschien eens niet slecht zijn dat de bevolking een duidelijk signaal geeft en laat zien dat ze wel macht bezitten...
Aan de andere zijde twijfel ik ernstig aan de slaagkansen.
Wat gaat die 'macht' opleveren in dit geval (in de praktijk)?
Zijn er geen andere en betere manieren om die 'macht' op in te zetten?
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 22:24   #9
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Er zal enkel geld zijn voor de eersten, meer dan de helft zal niets meer hebben. Uw geld zal niet meer zijn dan wat cijfertjes op de computer.
Dat hoeft niet het geval te zijn aangezien we met een puur fiat systeem zitten. Hetgeen we gebruiken om te betalen heeft enkel waarde omdat de overheid zegt dat het waarde heeft, indien men wil kan men gewoon papiertjes bijprinten zodat ook de laatste nog de volledige nominale waarde van hun spaargeld terugkrijgen. Enige nadeel is dat het geen fluit meer zal waard zijn, vandaar dat alsmaar meer mensen zich beschermen door hun vermogen om te zetten in zaken die wel insintrieke waarde hebben.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 22:26   #10
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Gewezen Frans stervoetballer Eric Cantona
http://www.facebook.com/video/video.php?v=1653011133967

Gene zjiever he !
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 22:27   #11
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Dat hoeft niet het geval te zijn aangezien we met een puur fiat systeem zitten. Hetgeen we gebruiken om te betalen heeft enkel waarde omdat de overheid zegt dat het waarde heeft, indien men wil kan men gewoon papiertjes bijprinten zodat ook de laatste nog de volledige nominale waarde van hun spaargeld terugkrijgen. Enige nadeel is dat het geen fluit meer zal waard zijn, vandaar dat alsmaar meer mensen zich beschermen door hun vermogen om te zetten in zaken die wel insintrieke waarde hebben.
Er zal nooit papier geld genoeg zijn om op tijd bij te drukken ! Banken kunnen ook niet meer cash uitbetalen dan ze op hun balans hebben staan.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 22:34   #12
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Ik weet wel wat je bedoelt filosoof, anderzijds zou het misschien eens niet slecht zijn dat de bevolking een duidelijk signaal geeft en laat zien dat ze wel macht bezitten...
Aan de andere zijde twijfel ik ernstig aan de slaagkansen.
Ik hoop dat die idioten idd. niet lukken.

Het duidelijk "signaal van de bevolking" komt ongeveer overeen met het signaal van een zelfmoordterrorist. Die heeft ook de macht.

In sommige landen wordt een dgl. oproep bestraft met gevangenisstraf las ik ooit.
Terecht IMHO.

Laatst gewijzigd door filosoof : 29 oktober 2010 om 22:36.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 22:41   #13
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Ik zie hier eerder een bank holiday van komen. Banken gewoon dicht en nikske uit de muur halen.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 22:52   #14
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Opdraaien ? Daar is dan zelfs geen sprake meer van.
Als dit gebeurt ligt alles plat. Wereldwijde crash. Dan komt het bedrog van de banken uit. Er zal enkel geld zijn voor de eersten, meer dan de helft zal niets meer hebben. Uw geld zal niet meer zijn dan wat cijfertjes op de computer.
Plunderingen, hongersnood, totale chaos, ..... dit wil je echt niet meemaken.
Id. We misten het op een haar met de Fortiscrash in België en NL. Het heeft véél mensen véél geld gekost. Vraag dat maar aan de kleine Fortisaandeelhouders, die wéten het. De pensioenspaarders verloren tussen 10 en 20%
De NL gepensioneerden van een 14-tal pensioenfondsen zien hun pensioen dalen, nog altijd tgv de bankrun van enkele jaren geleden.
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland...jdelijk__.html
http://www.telegraaf.nl/overgeld/rub..._korten__.html
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
dit wil je echt niet meemaken.
Ik niet, néé. Jij blijkbaar wél, anders zou je er geen publiciteit aan geven.

Laatst gewijzigd door filosoof : 29 oktober 2010 om 23:01.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 22:55   #15
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Ik zie hier eerder een bank holiday van komen. Banken gewoon dicht en nikske uit de muur halen.
Aan de andere kant, op 2 januari trekt iedereen dat beetje intrest wat er nog te krijgen is.
Op 07 december u spaargeld afhalen?
De bank zal een beetje lachen.
Waarom geen run op de banken beginnen op 5 januari???
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 22:55   #16
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Wees blij dat ik het gepost heb want sommigen nemen mij hier nog serieus.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 22:57   #17
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Aan de andere kant, op 2 januari trekt iedereen dat beetje intrest wat er nog te krijgen is.
Op 07 december u spaargeld afhalen?
De bank zal een beetje lachen.
Waarom geen run op de banken beginnen op 5 januari???

Dat is wel waar. We zullen moeten zien hoe dit de komende dagen evolueert en hoeveel aanhang ze krijgen en in welke landen dit allemaal zal plaats vinden. Banken met veel particuliere klanten kunnen zich toch aan een schok in de balansen verwachten.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 23:05   #18
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Wees blij dat ik het gepost heb want sommigen nemen mij hier nog serieus.
Expletive deleted.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 23:14   #19
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Wat gaat die 'macht' opleveren in dit geval (in de praktijk)?
Zijn er geen andere en betere manieren om die 'macht' op in te zetten?
Vooral een geweldig gevaarlijke egotrip.


http://www.security.nl/artikel/33889...berichten.html
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 05:49   #20
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Geen flauwe internetroddels, een mooi georchestreerd evenement ! Bij mij zaait het al genoeg twijfel om mijn geld daadwerkelijk van de bank te halen.
Schuilt hier een echt gevaar ?
Als dat echt uitgevoerd wordt, schuilt daar wel een gevaar in, maar niet het gevaar dat die onnozelaars denken dat het oplevert.
Banken gaan waarschijnlijk niet over kop gaan, maar men gaat ofwel een monsterinflatie veroorzaken, ofwel een uiterst zware recessie veroorzaken.

En al dat omdat een paar linkse onnozelaars het fractioneel reservesysteem niet begrijpen en het dus als "boerenbedrog" bestempelen.

Het fractioneel reservesysteem wil zeggen dat een bank maar een deel van het geld dat ze heeft bekomen van haar klanten, moet bijhouden, en met een deel ervan leningen mag uitschrijven of andere dingen doen.

Als het fractioneel reserve systeem op 10% staat bijvoorbeeld, en ik zet 1000 Euro op een spaarrekening, dan mag de bank met 900 Euro daarvan leningen uitschrijven, maar moet ze 100 Euro bijhouden. De bank bedriegt mij hier niet, het is DAAROM dat ik naar de bank ben gegaan, want ik wilde een interest en die interest moet verdiend worden: ik LAAT DE BANK DUS TOE OM MET MIJN GELD TE WERKEN.

Stel dat het fractioneel reservesysteem op 100% was gezet. Dan moet die bank die 1000 Euro in haar kluis houden. Ze kan er niks mee doen. Je kan geen leningen bij een bank aangaan. Het is gewoon een kluis waar mensen geld komen brengen, en de bank schrijft dat in haar rekeningenboek.

Waarom is een fractioneel systeem "genoeg" ? Wel, als een bank veel spaarrekeningen heeft, dan is het NORMAAL GEZIEN niet zo dat al haar klanten hun geld samen van hun rekening halen. Per dag, per week, per maand wordt dus slechts een deel, netto, van de rekening gehaald (want andere klanten zetten er weer geld op).

Wat je dus hebt is dat de totale som van alle bankrekeningen een getal is dat in de tijd wat fluctueert. Zeg maar, dat is soms 10 miljoen, soms is dat 9.9 miljoen, soms 10.5 miljoen.... en daar is dus een groot deel van dat nooit beweegt. Met dat deel denkt de bank dus veilig kunnen te werken, zij moet enkel maar genoeg in huis hebben om die FLUCTUATIES kunnen op te vangen. De wetgever legt, in het fractioneel banking system, op hoeveel die reserve moet zijn, die normaal dus veel groter is dan de echte fluctuaties.

Nog eens, met dat geld werken is geen bedrog, het is de FUNCTIE van de bank om met een deel van je spaargeld te werken. Indien de leningen afbetaald worden, dan kan de bank je je hele spaargeld teruggeven zonder problemen. Het punt is dat die leningen nu eenmaal zijn uitgeschreven, en dat een bank niet kan eisen van een lener dat die ONMIDDELLIJK zijn lening terugbetaalt. Als je een hypotheeklening hebt, dan mag je dat geld voor 10 of 20 of ... jaar houden, als je het braaf afbetaalt. Dat geleende geld is natuurlijk het spaargeld van iemand anders. Als die zijn spaargeld DIRECT wil terugzien, dan ga jij natuurlijk niet onmiddellijk je hypotheek afbetalen, he. De bank zit daartussen als buffer.

Toch kan het soms zijn dat een bank "in problemen van liquiditeit" komt. Indien haar boeken STRUCTUREEL in orde zijn, en het enkel een tijdelijk probleem van liquiditeit is, dan mag de bank geld gaan lenen bij de Centrale Bank. Dat KOMT EROP NEER DAT DE CENTRALE BANK GELD BIJDRUKT, maar normaal gezien is dat een lening van korte duur, want de bank moet daarop interest betalen (wat erop neerkomt dat ze daarop belastingen betaalt, ik kan dat uitleggen). Banken doen dat geregeld, zelfs al hebben ze geen "probleem", als blijkt dat door geld afhalen hun reserve kleiner is dan het fractioneel reserve systeem hen toelaat.
Aangezien banken dat niet graag lang doen, zijn ze verplicht MINDER LENINGEN UIT TE SCHRIJVEN om terug de balans te bekomen, opgelegd door het fractioneel reserve systeem.

Wat krijgen we dus als er een massieve bankrun is ?

Als mensen allemaal hun spaargeld gaan afhalen, dan komt de bank in de eerste plaats (zelfs nog VOOR ze echte problemen heeft), in de problemen met de wetgeving want haar fractionele reserve is niet meer in orde.

Ze moet dus:
1) een lening aangaan bij de centrale bank (en toelating vragen)
2) onmiddellijk stoppen met verdere leningen uit te schrijven

De Centrale Bank gaat na of de bank solvable is (ttz, als de leningen afbetaald zijn (en de kans daarop), kan de bank dan haar schulden honoreren).
Afhankelijk van het besluit van de centrale bank zal de bank in kwestie dus oftewel failliet gaan (dat is wat de aktievoerders wensen, blijkbaar), oftewel gaat de centrale bank de leningen toestaan.

Naarmate meer en meer mensen hun geld afhalen, gaan de banken meer en meer moeten lenen bij de centrale bank. Alles zal afhangen van de politiek van de centrale bank. Als ze streng is, gaan inderdaad een aantal banken failliet gaan. Als ze weet heeft van deze aktie, dan gaat ze waarschijnlijk de leningen toestaan, want het is een tijdelijk effect.

Indien het "maar om te lachen was" en de dag nadien zetten de mensen hun geld weer op hun rekening, dan betalen de banken hun leningen terug, hebben wat verlies geleden (gemiste leningen, afbetalen van interesten als belastingen). Niet veel aan de hand. We hebben goed gelachen.

Indien echter de mensen hun geld NIET terugplaatsen, wat dan ?

De banken hebben plots een "gat" in hun kluis, dat opgevuld is met geld van de centrale bank en ze moeten die leningen houden. Dat is niet gunstig, en ze gaan dus geen leningen meer uitschrijven aan bedrijven of particulieren, tot ze weer klanten genoeg hebben met spaargeld.

Aan de andere kant heeft de centrale bank dus HEEL VEEL VERS GELD geinjecteerd in de economie, dat niet direct gaat geabsorbeerd worden. Dat geeft een sterke inflationele druk.

We krijgen dus enerzijds, door het blokkeren van de leningen, dat we een serieuze recessie gaan tegemoet gaan want bedrijven die op leningen rekenden, krijgen die niet meer, en kunnen niet meer investeren, of erger, gaan over kop, enerzijds,
en aan de andere kant is er veel meer geld in omloop en is er dus een sterke inflationele druk.

Met andere woorden, we organiseren een stagflatie.

Dat komt natuurlijk vooral ten goede aan "de kleine man". Bravo, links.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be