Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Bekijk resultaten enquête: Scholen moeten tot na de zomervakantie dichtblijven.
Ja 5 55,56%
Neen 4 44,44%
Aantal stemmers: 9. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 mei 2020, 19:30   #41
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Mijne jongste is met half zijn klas elke dag in contact via Fortnite Dat volstaat. Ze schieten daar mekaar dood, zo leren ze de wereld van morgen voorbereiden

Trouwens, de condities op school zijn zo draconisch dat het beter is van daar weg te blijven. Niks plezants. Ze mogen niet van hun stoel komen, op meters van elkaar, op de speelplaats moeten ze op meters van elkaar blijven, ze mogen niks aanraken...

Op mijn job is het ook zo. Alle plezante is eraf.

Bij ons op school wordt het ook zoiets.

Die jonge gasten hebben blijkbaar nog niet genoeg afgezien.

Nu gaan 'we' het hen nog eens goed (moeten) inpeperen: ge hebt u jarenlang mogen voorbereiden op een hersenschim, vanaf nu is het 'game over'.

Passeer langs 'start', maar ge krijgt geen € 200,-

En onthou het goed: 'vrij parkeren' bestaat niet meer.

Toch niet voor jullie.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg

Laatst gewijzigd door djimi : 15 mei 2020 om 19:31.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 20:16   #42
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Bij ons op school wordt het ook zoiets.

Die jonge gasten hebben blijkbaar nog niet genoeg afgezien.

Nu gaan 'we' het hen nog eens goed (moeten) inpeperen: ge hebt u jarenlang mogen voorbereiden op een hersenschim, vanaf nu is het 'game over'.

Passeer langs 'start', maar ge krijgt geen € 200,-

En onthou het goed: 'vrij parkeren' bestaat niet meer.

Toch niet voor jullie.
Toch een raar vergelijk.
Je hebt toch de taak als leerkracht om op een adequate (leeftijd) wijze de boodschap, de kennis, aan je leeftijdsgroep over te maken.
Met het vingertje zwaaien heeft weinig zin.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 20:38   #43
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dan blijf ik liever thuis.
Ik wil niet opeengeplakt zitten aan de kust, in de Ardennen of elders.
Cocoonen, grote TV kopen en een nieuwe elektrische fiets. Dat lijkt een trend te zijn momenteel.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 07:04   #44
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Toch een raar vergelijk.
Je hebt toch de taak als leerkracht om op een adequate (leeftijd) wijze de boodschap, de kennis, aan je leeftijdsgroep over te maken.
Met het vingertje zwaaien heeft weinig zin.
Oorspronkelijk was de heropening van de school voorzien voor nu maandag 18 mei.

Omdat niet ALLE 'veiligheid- en voorzorgsmaatregelen' werden gerespecteerd, maakte de belangrijkste vakbond bij ons daar bezwaar tegen.

Nu is de heropening verschoven naar maandag 25 mei.


Ik keek écht reikhalzend uit naar het samenzijn met (ongeveer één derde van) mijn leerlingen, maar moet daar nu noodgedwongen nog een week mee wachten.

Welk effect deze spijtige - maar ongetwijfeld niet onverstandige - beslissing op die jongeren gaat hebben, weet ik niet, maar ik kan me moeilijk inbeelden dat ze die op gejuich gaan onthalen.


Het ging (én gaat) er mij in mijn héle loopbaan nog nooit om met 'het vingertje' te kunnen zwaaien.

Ik zal die jonge mensen echter wel moeten wijzen op het feit dat de 'post-corona'-tijden helemaal anders zullen zijn dan die waar ze tot nu toe van droomden/op rekenden/hun toekomstplannen op baseerden.

De 'spelregels' zijn veranderd, hé.

Zij zullen ongetwijfeld zwaar te lijden hebben onder de sociaal-economische ramp die 'wij' - t.t.z. ondermeer 'onze' culturele, economische & politieke 'elite' die 'wij' op hen loslieten - voor hen hebben gecreëerd.

Ik vraag me af hoe 'flexibel' zij daar tegen heug en meug mee om zullen gaan.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 17:50   #45
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het ging (én gaat) er mij in mijn héle loopbaan nog nooit om met 'het vingertje' te kunnen zwaaien.

Ik zal die jonge mensen echter wel moeten wijzen op het feit dat de 'post-corona'-tijden helemaal anders zullen zijn dan die waar ze tot nu toe van droomden/op rekenden/hun toekomstplannen op baseerden.

De 'spelregels' zijn veranderd, hé.

Zij zullen ongetwijfeld zwaar te lijden hebben onder de sociaal-economische ramp die 'wij' - t.t.z. ondermeer 'onze' culturele, economische & politieke 'elite' die 'wij' op hen loslieten - voor hen hebben gecreëerd.

Ik vraag me af hoe 'flexibel' zij daar tegen heug en meug mee om zullen gaan.
Er zal mij niemand moeten vertellen dat een kind, puber, adolescent of volwassene zijn wildvreemde toevallig tegen het lijf gelopen vriendinnetje nooit meer zal mogen kussen.
Alles wordt zoals het voorheen was. Er zijn in de geschiedenis te veel verworven rechten. De controle op het zogezegde nieuwe normaal is niet haalbaar, en zeker niet betaalbaar.
En ook niet binnen het onderwijs. Het protocol binnen het onderwijs zal er de eerste jaren wel rekening mee houden. Waarschijnlijk toch op middellange termijn.
Maar zoals je weet: wat verboden is, of niet aangeraden, maar toch plezant is, gebeurt toch. In 't geniep desnoods.
Of denk je dat al die meisjes die zo graag elkaars haar kammen dit nooit meer zullen doen ? Of de jongens die graag zo stoer de sterkste willen zijn.
Neen, alles gaat terug naar het oude normaal. Er zijn nogal veel verworven rechten. En het onderwijs zal volgen. De spelregels werden na de Spaanse griep ook niet veranderd.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 18:04   #46
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Alles wordt zoals het voorheen was. Er zijn in de geschiedenis te veel verworven rechten. De controle op het zogezegde nieuwe normaal is niet haalbaar, en zeker niet betaalbaar.
Ik ben er niet gerust in. Denk aan de kerstening van het Romeinse rijk, denk aan 1917 in Rusland, denk aan de Franse Revolutie,.... er zijn veel historische voorbeelden waar de normale verworven rechten van vroeger op 1 - 2 - 3 van de tafel geveegd worden, en het generaties, of millennia duurt, om zo een regime change die al die verworven rechten in de vuilbak heeft gegooid, ongedaan te maken. Als ik het gemak zie waarmee de elementaire burgerrechten allemaal vernietigd werden twee maanden geleden, val ik achterover.

Het nieuwe normaal tijdens de Bolchevistische revolutie heeft lang stand gehouden he. Het nieuwe normaal dat het christendom nu het enige toegelaten geloof is, heeft meer dan 1000 jaar stand gehouden.

Het nieuwe normaal waar de oude rechten opgeschort zijn, daarvan weet je niet wanneer het gedaan is. Het is goed mogelijk dat onze generatie de laatste is voor heel lang die nog herinneringen heeft aan die "verworven rechten van weleer".

Laatst gewijzigd door patrickve : 16 mei 2020 om 18:05.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 18:20   #47
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik ben er niet gerust in. Denk aan de kerstening van het Romeinse rijk, denk aan 1917 in Rusland, denk aan de Franse Revolutie,.... er zijn veel historische voorbeelden waar de normale verworven rechten van vroeger op 1 - 2 - 3 van de tafel geveegd worden, en het generaties, of millennia duurt, om zo een regime change die al die verworven rechten in de vuilbak heeft gegooid, ongedaan te maken. Als ik het gemak zie waarmee de elementaire burgerrechten allemaal vernietigd werden twee maanden geleden, val ik achterover.
Goed. Wat je echter vergeet is dat je geciteerde revoluties een draagvlak hebben van toch iets langer dan een paar maanden: meestal sociale, maatschappelijke ongelijkheid, discriminatie, seksisme, bijvoorbeeld, meestal trouwens. Problemen die al decennia aanslepen.

Met deze crisis zal de ongelijkheid hoogstwaarschijnlijk nadien dikker in de verf worden gezet. En de vraag naar oplossingen, de wijze waarop, politiek zal een issue zijn.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)

Laatst gewijzigd door Rudy : 16 mei 2020 om 18:21.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 19:00   #48
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Met deze crisis zal de ongelijkheid hoogstwaarschijnlijk nadien dikker in de verf worden gezet. En de vraag naar oplossingen, de wijze waarop, politiek zal een issue zijn.
Ik zie ongelijkheid als essentieel. De basis van het leven: winnaars en verliezers, levenden en doden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 19:53   #49
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zie ongelijkheid als essentieel. De basis van het leven: winnaars en verliezers, levenden en doden.
Ik had het woord ongelijkheid moeten vervangen door ongelijkwaardigheid.
Als humanist vind ik iedereen gelijkwaardig.

In het onderwijs valt daar iets over te zeggen. In Frankrijk heb je voor zover ik weet niet zo van die verzuilde scholen, zoals de katholieke scholen hier, of bevinden die zich bij de private scholen.

Ik wil geen polemiek starten over het Vlaams onderwijs, maar als ik de media volg dan merk ik tussen de lijnen meer van hetzelfde zoals al jaren. De katholieke scholen zullen wel hun plan trekken, zonder veel brokken maken. In tegenstelling tot het gemeenschapsonderwijs (de vroegere staatsscholen).

Je kan, zoals je zegt, ongelijkheid essentieel vinden, maar geef toe, binnen ons Vlaams onderwijs is er toch ongelijkheid die niet hoeft.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 22:11   #50
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.914
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Zijn er nu nog die denken dat de scholen in juni of zo nog open gaan? Nog even alle kinderen besmetten en dan op vakantie vertrekken. Dat is de beste methode om iedereen te besmetten.

Eventueel na de vakantie wat vroeger beginnen om examens af te leggen dat wel.
Scholen dicht...
Et alors ???
Zal de wereld andersom draaien ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 20:30   #51
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Alle virologen en artsen zijn het er over eens dat de scholen weer volle bak open kunnen.

Dus wil Vlaanderen die ook wel weer openen vanaf begin juni.

De waal wil daar echter niet van weten, werken weet je wel ?

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200522_04968615
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 21:27   #52
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.842
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Alle virologen en artsen zijn het er over eens dat de scholen weer volle bak open kunnen.
Volle bak open ? Ze gaan nog met veel moeite 10 dagen open zijn. In normale jaren staan ze vanaf 23 juni al in Zaventem om op vakantie te vertrekken. Vanaf 15 juni gaan ze al in vakantie modus.
Er is volgende week al weer een verlengd weekend.
Gans dat gedoe en risico voor die paar dagen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 mei 2020 om 21:28.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 21:51   #53
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.842
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Er zal mij niemand moeten vertellen dat een kind, puber, adolescent of volwassene zijn wildvreemde toevallig tegen het lijf gelopen vriendinnetje nooit meer zal mogen kussen.
Die lopen nu al met een boog om je heen hoor. Enkel wat roekeloze halve garen doen dat niet.
Kijk maar naar HIV. Seks is nooit meer geworden wat het ooit was. Bij seks komt nu na 40 jaar nog altijd heel wat bezorgdheid kijken. Niemand durft nu nog spontaan van seks genieten.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2020, 04:58   #54
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
In het onderwijs valt daar iets over te zeggen. In Frankrijk heb je voor zover ik weet niet zo van die verzuilde scholen, zoals de katholieke scholen hier, of bevinden die zich bij de private scholen.
In Frankrijk is het onderwijs, dat grotendeels openbaar is, ongelofelijk bar slecht, behalve enkele openbare elite scholen waar je enkel naartoe kan met lange arm of veel geld. Want in Frankrijk mag je niet naar de school van je keuze, maar bepaalt je woonst de school waar uw kind mag gaan (voor openbaar onderwijs). Je hebt dus in de heel dure wijk een super school, en daarom is die wijk trouwens duur, de immobilienprijs wordt voor een deel bepaald door de school aan wie dat huis "verbonden" is, en het gros van de rest is bar slecht. En ja, daarnaast is een relatief klein aanbod van prive scholen, meestal katholiek van origine, dat "gemiddeld" is. Niet excellent, maar men is er wel gevoelig aan de inschrijvingen, en men wil geen te slechte resultaten. Dus geeft men daar wel wat les.
Er wordt heel wat gesjoemeld met "post bus adres woningen" om uwe kleine in de goeie school van 't stad te krijgen, door een vals adres op te geven in de "goeie wijk". Soms wordt daar een studio gehuurd, en "wonen" daar 20 of 30 man, de tijd van de inschrijving en de correspondentie en zo.

En ja, zoals altijd in Frankrijk zijn er regels, en zijn er beslissers die boven die regels staan. De "rector van de academie" (ttz, de baas van het openbaar onderwijs in een regio) die kan wel vrijgeleiden geven zoals het hem belieft. Dus ja, die deelt aan zijn copains de voordeeltjes uit zoals hun kinderen naar een elite openbare school sturen en zo. Daar bestaan geen "regels" voor, die is totaal vrij om te beslissen.

Maar het verschil in onderwijs tussen die paar "goeie" scholen (die officieel identiek zijn aan de andere he, maar iedereen kent ze) en de overgrote meerderheid van bar slechte scholen is zodanig groot dat je twee totaal verschillende soorten leerlingen hebt: aan de enen heeft men 19/20 gegeven omdat ze hun voornaam met minder dan 3 schrijffouten konden neerpennen, aan de anderen heeft men alles klaargestoomd om die in de prestigieuze écoles préparatoires binnen te loodsen. En dan heeft men een "eerlijke wedstrijd" waar uiteraard 98% van de elite toevallig uit die paar goeie scholen uit de dure wijken komt.

Maar dat is allemaal "equivalent" gratis openbaar onderwijs.

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 mei 2020 om 04:59.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2020, 06:20   #55
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Volle bak open ? Ze gaan nog met veel moeite 10 dagen open zijn. In normale jaren staan ze vanaf 23 juni al in Zaventem om op vakantie te vertrekken. Vanaf 15 juni gaan ze al in vakantie modus.
Er is volgende week al weer een verlengd weekend.
Gans dat gedoe en risico voor die paar dagen.
Het nieuws een beetje volgen, Fred.

Er was eerder al beslist dat er dit jaar wordt door gedaan tot 30 juni.

Dat zou dus nog 4 volle weken betekenen.

De waal vindt dat echter een week teveel...
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2020, 07:20   #56
HOUZEE !
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 oktober 2008
Berichten: 4.837
Standaard

Misschien zou het nog een tof ideetje zijn om de kinderen te voorzien van ingebouwde afstandssensoren zodat ze irritant gaan piepen wanneer ze te dicht bij elkaar komen. De technologie is er en ook de politieke wil. En als het goed werkt daarna de volwassenen.

Geen grap hoor : https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.jpost.com/israel-news/benjamin-netanyahu-suggests-to-microchip-kids-slammed-by-experts-627381/amp&ved=2ahUKEwiOsu7OqsnpAhWR2aQKHenZDAQQFjAAegQIB RAB&usg=AOvVaw2ODQMT6KtPOk1e8rQTQS_g&ampcf=1
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2020, 09:07   #57
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Zweden liegt als je dit artikel in Science leest:

Zweedse functionarissen hebben bewust geen infecties bij schoolkinderen opgespoord - zelfs niet toen grote uitbraken leidden tot de sluiting van individuele scholen of personeelsleden stierven aan de ziekte.

Citaat:
In een overzichtsartikel dat op 19 mei in Acta Paediatrica werd gepubliceerd , concludeerde Ludvigsson dat kinderen "onwaarschijnlijk de belangrijkste drijfveren zijn" van de verspreiding van COVID-19 . Hij haalde casestudy's uit Frankrijk en Australië aan, maar schreef: "Tot dusver zijn er geen meldingen geweest van COVID-19-uitbraken op Zweedse scholen", daarbij verwijzend naar "persoonlijke communicatie" van Anders Tegnell, de Zweedse staatsepidemioloog, op 12 mei. "Dit ondersteunt het argument dat het onwaarschijnlijk is dat asymptomatische kinderen die naar school gaan de ziekte verspreiden", schreef Ludvigsson.

Een scan van Zweedse kranten maakt echter duidelijk dat er schooluitbraken zijn geweest. In de stad Skellefteå stierf een leraar en 18 van de 76 medewerkers testten positief op een school met ongeveer 500 leerlingen in de kleuterschool tot en met de negende klas. De school is 2 weken gesloten omdat er zoveel personeel ziek was, maar studenten werden niet getest op het virus. In Uppsala protesteerde het personeel toen schoolambtenaren, onder verwijzing naar de privacyregels van de patiënt , weigerden families of personeel te informeren dat een leraar positief was getest. Op de school werd geen contactopsporing gedaan. Ten minste twee medewerkers van andere scholen zijn gestorven, maar die scholen bleven open en niemand probeerde de verspreiding van de ziekte daar te traceren. Toen hem werd gevraagd naar deze gevallen, zei Ludvigsson dat hij er niet van op de hoogte was. Hij reageerde niet op een vraag of hij het review-artikel zou wijzigen om ze op te nemen.
Wetenschapper van mijn voeten, dus. Geen contact tracing, crimineel onverantwoordelijk behalve als je tegen alle data in toch blijft geloven in kudde immuniteit.

Laatst gewijzigd door discuz : 23 mei 2020 om 09:10.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2020, 09:13   #58
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Alle virologen en artsen zijn het er over eens dat de scholen weer volle bak open kunnen.

Dus wil Vlaanderen die ook wel weer openen vanaf begin juni.

De waal wil daar echter niet van weten, werken weet je wel ?

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200522_04968615
Neen, alle artsen zijn het daar helemaal niet over eens. Vertel geen onzin aub
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2020, 09:18   #59
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Neen, alle artsen zijn het daar helemaal niet over eens. Vertel geen onzin aub
Welke onzin ?

Je hebt gelijk, het zijn slechts 16.000 ( - een aantal) artsen

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200522_04968105

Da-ag !
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2020, 09:21   #60
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
In Frankrijk is het onderwijs, dat grotendeels openbaar is, ongelofelijk bar slecht, behalve enkele openbare elite scholen waar je enkel naartoe kan met lange arm of veel geld. Want in Frankrijk mag je niet naar de school van je keuze, maar bepaalt je woonst de school waar uw kind mag gaan (voor openbaar onderwijs). Je hebt dus in de heel dure wijk een super school, en daarom is die wijk trouwens duur, de immobilienprijs wordt voor een deel bepaald door de school aan wie dat huis "verbonden" is, en het gros van de rest is bar slecht. En ja, daarnaast is een relatief klein aanbod van prive scholen, meestal katholiek van origine, dat "gemiddeld" is. Niet excellent, maar men is er wel gevoelig aan de inschrijvingen, en men wil geen te slechte resultaten. Dus geeft men daar wel wat les.
Er wordt heel wat gesjoemeld met "post bus adres woningen" om uwe kleine in de goeie school van 't stad te krijgen, door een vals adres op te geven in de "goeie wijk". Soms wordt daar een studio gehuurd, en "wonen" daar 20 of 30 man, de tijd van de inschrijving en de correspondentie en zo.

En ja, zoals altijd in Frankrijk zijn er regels, en zijn er beslissers die boven die regels staan. De "rector van de academie" (ttz, de baas van het openbaar onderwijs in een regio) die kan wel vrijgeleiden geven zoals het hem belieft. Dus ja, die deelt aan zijn copains de voordeeltjes uit zoals hun kinderen naar een elite openbare school sturen en zo. Daar bestaan geen "regels" voor, die is totaal vrij om te beslissen.

Maar het verschil in onderwijs tussen die paar "goeie" scholen (die officieel identiek zijn aan de andere he, maar iedereen kent ze) en de overgrote meerderheid van bar slechte scholen is zodanig groot dat je twee totaal verschillende soorten leerlingen hebt: aan de enen heeft men 19/20 gegeven omdat ze hun voornaam met minder dan 3 schrijffouten konden neerpennen, aan de anderen heeft men alles klaargestoomd om die in de prestigieuze écoles préparatoires binnen te loodsen. En dan heeft men een "eerlijke wedstrijd" waar uiteraard 98% van de elite toevallig uit die paar goeie scholen uit de dure wijken komt.

Maar dat is allemaal "equivalent" gratis openbaar onderwijs.
Ok. Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be