Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 mei 2020, 15:59   #81
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
zich geen vragen stellen of die kinderen wel een toekomst hebben en je heb mensen die zeggen van nee, ik wil geen kinderen want die worden geboren in een oorlogswereld zonder toekomst waarin ze toch maar zouden lijden.
Ah, maar het kan U niet schelen of uw kinderen gaan lijden he. Wat telt is dat ze uw lijn voort zetten.

Wat de echte vraag is, is of die investering in "uw lijn voortzetten" de moeite is en kans op slagen heeft, want zoniet kan je het er beter nog eens een laatste keer goed van nemen, natuurlijk.

Laatst gewijzigd door patrickve : 16 mei 2020 om 16:00.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2020, 09:34   #82
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.571
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Is al die menselijke zelfhaat en zelfvernietigingsdrang dan zo slim?
Wijlen Stephen Hawking was van mening dat:

Citaat:
De Engelse natuurkundige Stephen Hawking heeft gezegd dat technologie in de toekomst mogelijk in staat is ons allemaal te vernietigen. Volgens hem ontwikkelt technologie zich dermate snel dat er een kans bestaat dat kunstmatige intelligentie de mensheid uitroeit via een nucleaire oorlog.
De vooruitzichten zijn somber denk je dan.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 17 mei 2020 om 09:35.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2020, 10:08   #83
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Wijlen Stephen Hawking was van mening dat:
Ik denk dat dat zelfs een quasi-zekerheid is, maar ik vind dat niet erg. Dat is zoals de normale evolutie, en dat wil zeggen dat "technologie" een nieuwe levensvorm is die het beter doet dan wij, en eigenlijk onze nazaten zijn, want wij hebben die geschapen. Het is gewoon onze voortzetting.

Nieuwe soorten die uit oude evolueren, zijn ook tegelijkertijd de nazaten van die oude soort, en tevens vaak zij die die oude soort elimineren (door superieure concurrentie).

Als een zekere soort krokodillen een paar nakomelingen hebben die steviger tanden hebben, dan zal die "geevolueerde" sterke-tanden-krokodillen soort de vroegere soort waar ze uit voort kwam, laten uitsterven.

Dat is hier niet anders. Als wij "opvolgers" hebben gemaakt die beter functioneren dan wij, dan gaan die ons ook "opzij zetten". Dat is het lot van het leven: afgemaakt worden door uw verbeterde kinderen.

Citaat:
De vooruitzichten zijn somber denk je dan.
In tegendeel. Ik vind dit enorm hoopgevend. Life finds a way. Wij (enfin, onze opvolgers) gaan de aarde eindelijk verlaten en gans het universum innemen. Wat biologisch bijzonder moeilijk zou zijn. Wij staan aan de vooravond van een fantastische stap in de evolutie.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2020, 10:37   #84
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat dat zelfs een quasi-zekerheid is, maar ik vind dat niet erg. Dat is zoals de normale evolutie, en dat wil zeggen dat "technologie" een nieuwe levensvorm is die het beter doet dan wij, en eigenlijk onze nazaten zijn, want wij hebben die geschapen. Het is gewoon onze voortzetting.

Nieuwe soorten die uit oude evolueren, zijn ook tegelijkertijd de nazaten van die oude soort, en tevens vaak zij die die oude soort elimineren (door superieure concurrentie).

Als een zekere soort krokodillen een paar nakomelingen hebben die steviger tanden hebben, dan zal die "geevolueerde" sterke-tanden-krokodillen soort de vroegere soort waar ze uit voort kwam, laten uitsterven.

Dat is hier niet anders. Als wij "opvolgers" hebben gemaakt die beter functioneren dan wij, dan gaan die ons ook "opzij zetten". Dat is het lot van het leven: afgemaakt worden door uw verbeterde kinderen.
Vraag: In welke zin zouden onze nazaten beter kunnen zijn dan wij ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2020, 10:46   #85
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Vraag: In welke zin zouden onze nazaten beter kunnen zijn dan wij ?
Je kan zoiets om te beginnen niet veralgemenen. Kinderen die in marginale, financieel en intellectueel achtergestelde milieu's geboren worden die zullen het doorgaans niet beter hebben dan hun ouders.

Ik zie maar één manier waardoor nazaten het beter zouden kunnen hebben: door technologische wonderen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2020, 12:16   #86
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Vraag: In welke zin zouden onze nazaten beter kunnen zijn dan wij ?
Beter = winnen. Als zij van ons winnen zijn zij per definitie beter.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2020, 15:11   #87
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht



In tegendeel. Ik vind dit enorm hoopgevend. Life finds a way. Wij (enfin, onze opvolgers) gaan de aarde eindelijk verlaten en gans het universum innemen. Wat biologisch bijzonder moeilijk zou zijn. Wij staan aan de vooravond van een fantastische stap in de evolutie.
Wat een belachelijke illusies.

Ik denk dat onze opvolgers al een pak moeite gaan hebben om van Brussel tot in Antwerpen te geraken.
De tijd van fantastische stappen is voorbij. Er zijn nog wel fantastische stappen maar die zijn vooral achteruit in plaats van vooruit. We raken meer en meer verwikkeld in een spinnenweb. De wereld wordt met de dag enger.
Er valt gewoon niks meer te ontdekken. Dat de grootste helden tegenwoordig mensen zijn die met een bal spelen zegt genoeg.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2020, 16:56   #88
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Je kan zoiets om te beginnen niet veralgemenen. Kinderen die in marginale, financieel en intellectueel achtergestelde milieu's geboren worden die zullen het doorgaans niet beter hebben dan hun ouders.

Ik zie maar één manier waardoor nazaten het beter zouden kunnen hebben: door technologische wonderen.
Daar zit iets in. Nazaten beschikken over meer mogelijkheden, technisch. Ze groeien op met een mobile telefoon terwijl die vroeger enkel in de huiskamer of in een telefoonkot te vinden was.
Ik kan tegenwoordig goedkoper het vliegtuig nemen en in Valencia verblijven, dan thuis blijven.
Maar of je daar per definitie beter van wordt ? Er bestaat ook zoiets als geluksgevoel.

Wat de armen betreft. Daar zou ik me toch iets voorzichtiger over uitspreken. Toen er van gezinsplanning nog weinig sprake was, en zwangerschap een toevallige gebeurtenis was, had de oudste nazaat de meeste kans om te studeren, op kosten van de ouders. Voor de rest was geen geld. Nu kan wie wilt op een of andere manier studeren.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2020, 17:12   #89
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Daar zit iets in. Nazaten beschikken over meer mogelijkheden, technisch. Ze groeien op met een mobile telefoon terwijl die vroeger enkel in de huiskamer of in een telefoonkot te vinden was.
Iedere klaploper heeft tegenwoordig een smartphone. Illegalen die hier uit alle windstreken van de wereld komen aanwaaien hebben zogezegd geen nagel om je weet wel waar te krabben maar ze hebben allemaal een smartphone.
Dat maakt geen verschil, de meeste mensen worden of zijn niet slimmer door het gebruik van zoiets.
Ik had het eerder over technologische wonderen in de zin van verregaande genetische modificatie op mensen, geïmplanteerde chips waardoor het menselijke brein en geheugen oneindige mogelijkheden zou kennen, robotica en dergelijke meer.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2020, 17:54   #90
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wat een belachelijke illusies.

Ik denk dat onze opvolgers al een pak moeite gaan hebben om van Brussel tot in Antwerpen te geraken.
De tijd van fantastische stappen is voorbij. Er zijn nog wel fantastische stappen maar die zijn vooral achteruit in plaats van vooruit. We raken meer en meer verwikkeld in een spinnenweb. De wereld wordt met de dag enger.
Er valt gewoon niks meer te ontdekken. Dat de grootste helden tegenwoordig mensen zijn die met een bal spelen zegt genoeg.
Ik heb het over onze nazaten, de machines, he. Er zullen dan geen mensen (of ander puur biologisch leven) meer zijn. Of toch geen dat van belang is. Dat was een tussenstap, dat biologische, om tot zelf-ontwerpende machines te komen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2020, 18:33   #91
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Ik zie toch niet direct gebeuren dat de machine de mens zal domineren.

Eerder iets zoals de Robot boeken van Isaac Asimov. Letterlijk en figuurlijk fantastische SF.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 18:12   #92
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wij (enfin, onze opvolgers) gaan de aarde eindelijk verlaten en gans het universum innemen.
Gaat nooit gebeuren.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 18:15   #93
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Eerder iets zoals de Robot boeken van Isaac Asimov. Letterlijk en figuurlijk fantastische SF.
De Foundation boeken staan op het punt om verfilmd te worden, maar de productie heeft achterstand opgelopen door de corona-crisis.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 18:49   #94
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Gaat nooit gebeuren.
Ik heb dat ook eens bekeken, en op basis van de huidige fysica heb je gelijk.

Ons zonnestelsel, ja zeker, maar voorbij, praktisch onmogelijk.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 19:25   #95
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb dat ook eens bekeken, en op basis van de huidige fysica heb je gelijk.

Ons zonnestelsel, ja zeker, maar voorbij, praktisch onmogelijk.
Ik heb het over machines he, mensen horen dan in de geschiedenis chips thuis.

Ik zie helemaal niet waarom er geen machines zouden vertrekken naar verre sterrenstelsels binnen enkele duizenden jaren machine evolutie. Die kunnen zelf duizenden jaren "hiberneren" in de interstellaire ruimte he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 18 mei 2020 om 19:26.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 19:35   #96
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik zie toch niet direct gebeuren dat de machine de mens zal domineren.
Ik zie dat als logisch, zo goed als onvermijdelijk. Mijn schatting voor dat punt ligt tussen binnen 50 en 150 jaar. Het volstaat gewoon dat machines universeel intelligenter worden dan de meest intelligente mensen, op een manier die niet teveel moeite kost. Maw, tegen dat uw PC veel intelligenter is op alle vlakken dan gelijk welke mens op aarde. Je kan vrij gemakkelijk uitrekenen dat we daar *ten hoogste* nog een factor van 100 000 of zo vandaan zitten. Allez, laten we 1 miljoen pakken. Als je zoiets als de wet van Moore doortrekt, dan moet je 20 verdubbelingen hebben om dat te bekomen.

20 verdubbelingen aan 5 jaar voor een verdubbeling, dat is 100 jaar. 20 verdubbelingen aan 1.5 jaar per verdubbeling, dat is 30 jaar. Maar die helling zal niet meer blijven duren. Vandaar mijn losse hand schatting: 50 jaar tot 150 jaar.

Maar zelfs al ben ik mis, dan zal het 200 - 300 jaar zijn ten hoogste.

Nee, wij zijn de laatste paar generaties die nog leven als "dominant wezen" (want intelligentste).

Mijn idee is dat de evolutie uiteindelijk aangeeft dat "sterkste" neerkomt op "intelligentste". Niet op "grootste tanden", of "dikste poten", of wat dan ook. Nee, intelligentie is het universeel spul waaruit overwinning is gemaakt. Daarom zijn wij de eerste dominante wereldsoort geworden.

Tegen dat machines intelligenter zullen zijn dan wij, zullen zij de dominante wereldsoort worden, en zijn wij kwijt wat ons "dominant" maakte. Omdat een sterk intelligenter systeem al uw plannen door heeft, en kan anticiperen voor je er zelfs maar zelf aan dacht.

Aangezien de toename van machine intelligentie onstuitbaar is, en er geen enkele fysische grens daaraan is, maar de onze "vast zit" in onze biologie die we niet zo snel kunnen veranderen dan we nieuwe machines kunnen ontwerpen, is een snijpunt van die twee curves onvermijdelijk.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 19:37   #97
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik heb het over machines he, mensen horen dan in de geschiedenis chips thuis.

Ik zie helemaal niet waarom er geen machines zouden vertrekken naar verre sterrenstelsels binnen enkele duizenden jaren machine evolutie. Die kunnen zelf duizenden jaren "hiberneren" in de interstellaire ruimte he.
Het is nogal ridicuul om uitspraken te doen over gebeurtenissen binnen enkele duizenden jaren.

Je kunt evengoed stellen dat de mens allang uitgestorven is tegen dan, en dat er geen technologie meer bestaat.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 20:54   #98
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Het is nogal ridicuul om uitspraken te doen over gebeurtenissen binnen enkele duizenden jaren.
Klopt. Dat is iets dat veel mensen alleen doen als ze een toeter hebben geblowd.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 mei 2020 om 20:54.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 21:45   #99
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik heb het over machines he, mensen horen dan in de geschiedenis chips thuis.

Ik zie helemaal niet waarom er geen machines zouden vertrekken naar verre sterrenstelsels binnen enkele duizenden jaren machine evolutie. Die kunnen zelf duizenden jaren "hiberneren" in de interstellaire ruimte he.
En toch is dat nog niet gebeurd. Nergens in het universum zien we tekenen van intelligent "leven" (organisch of synthetisch) dat zich masaal heeft verspreid.

Er is dus blijkbaar een grote filter die leven niet schijnt te kunnen passeren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2020, 11:45   #100
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Het is nogal ridicuul om uitspraken te doen over gebeurtenissen binnen enkele duizenden jaren.

Je kunt evengoed stellen dat de mens allang uitgestorven is tegen dan, en dat er geen technologie meer bestaat.
Dat is ook mogelijk natuurlijk. Maar de mens die zo voort doet, dat is niet echt mogelijk.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be