Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

 
 
Discussietools
Oud 5 januari 2014, 23:28   #101
peter1962
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 19 mei 2011
Locatie: Ronse
Berichten: 9.649
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Wie gaat dat bepalen? Het volk. Om duidelijk te zijn zonder een hele tekst te moeten schrijven: van mij mag West-Vlaanderen de onafhankelijkheid uitroepen. Brugge ook. Net zoals Kraainem.
Het volk, okee. Maar opnieuw : hoe ga je dat meten ? In ons systeem van representatieve democratie zijn dat dus de parlementairen die bij meerderheid moeten stemmen binnen de context van de regels die zij of tenminsten hun voorgangers tot wet en grondwet maakten. Denk je aan een algemeen referendum ? (dat vermoed ik toch)


Citaat:
Dat kan de wil van het volk zijn, het invoeren van bvb. kiesdrempels is ondemocratisch. Punt. Kijk bvb. naar de VS: een overgrote meerderheid (in alle studies) is voorstander van het afschaffen van het systeem van kiesmannen om de president te verkiezen. Toch blijft dat systeem bestaan, tegen de wil van het volk in.
Elk kiessysteem is een compromis en dus onvolmaakt. Maar maakt het dat tot een ondemocratisch iets ? Ik twijfel daaraan. Kiesdrempels kun je twee dingen over zeggen : ze gaan een balkanisering van het politiek spectrum tegen, tenminste in het parlement. En vooral zijn ze natuurlijk een opportunistisch middel om kleintjes en nieuwkomers af te blokken. Maar geen enkele burger verliest er zijn kiesrecht door, het maakt het systeem niet ondemocratisch. Duitsland, dat een zeer goed doordacht parlementair systeem heeft werkt bv ook met kiesdrempels. Ik heb veel meer voorbehoud voor het britse en nog veel meer voor het amerikaanse systeem, alletwee relikwiën uit een verleden. Maar ondanks die in mijn ogen kreupele en weinig fraaie electorale systemen werkt de parlementaire democratie daar ook wel hoor.

Citaat:
En ELKE verandering die van binnenin komt is legitiem? Elke? Als het parlement - met goedkeuren van het volk - negers buiten de wet stelt, is dat dan legitiem?
We hebben een bijzonder fijn uitgewerkt systeem van wetgevende macht met voldoende checks and balances erin om echte ontsporingen te vermijden. Los nog van het feit dat het parlement (in jouw voorbeeld) negers niet KAN buiten de wet plaatsen zou eer dergelijke ontsporing nooit door de benodigde stemmingen geraken. Of de toets van de RVS kunnen doorstaan. Maar nu gaan we het al echt ver zoeken hee ?
Over het principe lijkt me geen twijfel : in een rechtsstaat lijkt het me normaal dat de wetgever de veranderingen bepaalt. De wetgever is het parlement, dat onze vertegenwoordiger is en dat wij kiezen. Dus : ja. Elke verandering die van binnen komt is legitiem.



Citaat:
Dus als ik u goed begrijp veroordeelt u secessie niet per se?
In algemene zin : neen, dat zou te absoluut zijn. In een parlementaire democratie echter zie ik het als zeer problematisch.



Citaat:
Ja.
I knew it

Laatst gewijzigd door peter1962 : 5 januari 2014 om 23:29.
peter1962 is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be