Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: De toekomst van Vlaanderen:
Een onafhankelijk Vlaanderen 12 25,00%
Een hereniging met Nederland 24 50,00%
Voortzetting België 12 25,00%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 juni 2020, 07:40   #821
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ja, maar dan zal hij/zij wat meer uit zijn/haar sloefen moeten komen.
In zichzelf verkopen zijn de Ollanders nu eenmaal meesterlijk, zeker in vergelijking met de Vlondereirs!
We hebben in Nederland jarenlang een Zeeuwse premier gehad die er alles behalve goed in was zichzelf te verkopen. Er is dus hoop ; )
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 07:56   #822
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Volgens mij dwalen we een beetje af ; )

Wat zijn nu eigenlijk de standpunten van politici omtrent dit thema?
Ik weet dat in Nederland CDA-politicus Andries Postma (in 2005) openlijk pleitte voor een hereniging met Vlaanderen; hij heeft zich hier ook jaren sterk voor gemaakt.
Ook PVV-leider Wilders heeft een paar jaar later in een interview (volgens mij voor het NRC) aangeven voorstander te zijn. Hij is zelfs voornemens geweest om d.m.v. een referendum het Nederlandse volk hierover te raadplegen.

Ik vraag me af of er ook in Vlaanderen politieke partijen zijn die iets over een eventuele hereniging met Nederland in het partijprogramma hebben staan of in het verleden ooit iets omtrent dit thema op de agenda hebben gehad?
Niet echt. Er zijn wel individuele politici die deze gedachte genegen zijn (maar weinigen die het actief promoten), maar in partijstandpunten vindt men hier niets over terug. Wat Pandareus hierover zei klopt dus volledig.

Ikzelf ben voorstander van een hereniging maar ik besef dat daar in Vlaanderen (momenteel) weinig voorstanders van zijn.

Dat moet me natuurlijk niet weerhouden om mensen te overtuigen. Het is niet omdat bijvoorbeeld slechts een minderheid van de mensen vegetariër, groen, libertair (ik som maar enkel willekeurige voorbeelden op), dat zij niet naar hun ideaal mogen proberen streven.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 4 juni 2020 om 07:57.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 09:44   #823
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.066
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niet helemaal in dezelfde zak als de Scandinavische landen, maar er is soms wel een treffende gelijkenis tussen Scandinavië en Nederland zoals -zoals ik reeds stelde- : ze hebben beiden wel hun staatsbudget grotendeels op orde, maar de inwoners van die landen hebben individueel veel schulden.
Dat van die “individueel veel schulden” bij de inwoners zou ik, voor zover het over Nederland gaat, toch wel eens met ernstig internationaal statistisch materiaal willen zien gestaafd worden.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 09:51   #824
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat van die “individueel veel schulden” bij de inwoners zou ik, voor zover het over Nederland gaat, toch wel eens met ernstig internationaal statistisch materiaal willen zien gestaafd worden.
Een ernstige aanwijzing hiervoor hebben in ieder geval in 2016. Zie post #773. Heel veel zal er niet veranderd zijn sindsdien, zo lijkt het me. Eerder het tegendeel voor Nederland.

Volgens een gezegde van een topman van de Nederlandse Bank Klaas Knot in 2019 , waren de hypotheekschulden van de Nederlander nog nooit zo hoog.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 juni 2020 om 10:07.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 09:59   #825
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat van die “individueel veel schulden” bij de inwoners zou ik, voor zover het over Nederland gaat, toch wel eens met ernstig internationaal statistisch materiaal willen zien gestaafd worden.
Ook al staat Nederland bovenaan, toch moeten we niet te hoog van de toren blazen. Ook de hypotheeklast van de modale Belg is aan de hoge kant als je de grafiek bekijkt die HO hier zelf aanbracht.

Daarnaast vind ik het bijzonder merkwaardig dat HO niet aanbrengt wat daarvan de oorzaken zijn. Met cijfers kan je alles bewijzen als je er geen context bij geeft. Daarom gaf ik al eerder aan dat het fiscaal stelsel van bepaalde landen een stimulans kan zijn om een hypotheek af te sluiten. Ook het feit dat huizen in noorderse landen aan hoger normen en betere isolatiebepalingen moeten voldoen, zorgt er ook voor dat de gemiddelde prijs van een huis omhoog gaat. Het zijn allemaal factoren die men uiteindelijk moet meenemen om een echt goed beeld te krijgen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 10:01   #826
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Volgens een gezegde van een topman van de Nederlandse Bank in 2019 waren de hypotheekschulden van de Nederlander nog nooit zo hoog.
Ik merkte al eerder op: is dat een probleem? Als antwoord begon u toen over een hypothetische situatie waarbij het financieel systeem in elkaar valt. Toen vroeg ik u of er aanwijzingen daartoe zijn... Geen antwoord.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 10:03   #827
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.066
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wie hoort tot de vendeliersclub mag een flink slagje meer dan de rest, wie daarenboven ook nog aanleunt bij extreem rechts heeft de vrije baan.
Daar valt niet naast te kijken.
Tja, als uw Jupiler-tricolore vendeliersclubje het blijkbaar moet afleggen tegenover de leeuwenvlag-vendeliers (met of zonder gelakte nageltjes), dan geraakt zelfs een Panda gefrustreerd. Maar troost u, je hebt hier regelmatig morele steun van een Limburger die ervan droomt in Grand-Liège te vertoeven en van “een Andere Jacob” die nog steeds op zoek is naar zijn verloren initialen.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 10:03   #828
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook al staat Nederland bovenaan, toch moeten we niet te hoog van de toren blazen. Ook de hypotheeklast van de modale Belg is aan de hoge kant als je de grafiek bekijkt die HO hier zelf aanbracht.

Daarnaast vind ik het bijzonder merkwaardig dat HO niet aanbrengt wat daarvan de oorzaken zijn. Met cijfers kan je alles bewijzen als je er geen context bij geeft. Daarom gaf ik al eerder aan dat het fiscaal stelsel van bepaalde landen een stimulans kan zijn om een hypotheek af te sluiten. Ook het feit dat huizen in noorderse landen aan hoger normen en betere isolatiebepalingen moeten voldoen, zorgt er ook voor dat de gemiddelde prijs van een huis omhoog gaat. Het zijn allemaal factoren die men uiteindelijk moet meenemen om een echt goed beeld te krijgen.

Nog een belangrijke factor: vertrouwen van de banken in de afbetalingsmogelijkheden van de gemiddelde burger.

Dat men zoveel vertrouwen heeft in de afbetalingsmogelijkheden van de gemiddelde burger, vind ik eerder in het voordeel van een land spreken dan in het nadeel.

In veel andere landen begrijp ik dat men minder geneigd is een hypotheek toe te kennen.

Ook iets typisch: in veel minder ontwikkelde landen is het ook de gewoonte dat huizen decennia/eeuwen in de familie blijven. Uiteraard moet men dan geen hypotheek afsluiten. Of dat dan een teken is van welvaart, betwijfel ik ten zeerste.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 4 juni 2020 om 10:04.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 10:09   #829
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.896
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tja, als uw Jupiler-tricolore vendeliersclubje het blijkbaar moet afleggen tegenover de leeuwenvlag-vendeliers (met of zonder gelakte nageltjes), dan geraakt zelfs een Panda gefrustreerd. Maar troost u, je hebt hier regelmatig morele steun van een Limburger die ervan droomt in Grand-Liège te vertoeven en van “een Andere Jacob” die nog steeds op zoek is naar zijn verloren initialen.
Er zijn ook de echte Belgische vlaggen die mensen aan de Ronde van Vlaanderen, Frankrijk, enz................kunnen meebrengen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 10:10   #830
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.066
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook al staat Nederland bovenaan, toch moeten we niet te hoog van de toren blazen. Ook de hypotheeklast van de modale Belg is aan de hoge kant als je de grafiek bekijkt die HO hier zelf aanbracht.

Daarnaast vind ik het bijzonder merkwaardig dat HO niet aanbrengt wat daarvan de oorzaken zijn. Met cijfers kan je alles bewijzen als je er geen context bij geeft. Daarom gaf ik al eerder aan dat het fiscaal stelsel van bepaalde landen een stimulans kan zijn om een hypotheek af te sluiten. Ook het feit dat huizen in noorderse landen aan hoger normen en betere isolatiebepalingen moeten voldoen, zorgt er ook voor dat de gemiddelde prijs van een huis omhoog gaat. Het zijn allemaal factoren die men uiteindelijk moet meenemen om een echt goed beeld te krijgen.
Ik ben ervan overtuigd dat de hypotheekschulden bij de inwoners van alle Euro-staten aanzienlijk is toegenomen. De reden ligt voor de hand: de monetaire politiek van de ECB die geld lenen spotgoedkoop heeft gemaakt. En verder de prijs van de nieuwe woningen die onafgebroken verder blijft toenemen, al was het maar omdat die op diverse vlakken steeds gesofisticeerder zijn toegerust met betere isolatie en electronische snufjes.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 10:15   #831
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Nog een belangrijke factor: vertrouwen van de banken in de afbetalingsmogelijkheden van de gemiddelde burger.

Dat men zoveel vertrouwen heeft in de afbetalingsmogelijkheden van de gemiddelde burger, vind ik eerder in het voordeel van een land spreken dan in het nadeel.

In veel andere landen begrijp ik dat men minder geneigd is een hypotheek toe te kennen.

Ook iets typisch: in veel minder ontwikkelde landen is het ook de gewoonte dat huizen decennia/eeuwen in de familie blijven. Uiteraard moet men dan geen hypotheek afsluiten. Of dat dan een teken is van welvaart, betwijfel ik ten zeerste.
Ja, dat klopt. Typisch in Griekenland is bijvoorbeeld dat men het voorouderlijk huis in een of ander dorpje in de familie houdt, ook al woont er niemand meer. Ondertussen werkt men echter in een van de steden en huurt men daar een appartement. Alleen in de vakanties, met de feestdagen... keert men dan naar het dorp terug.

Vandaa
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 10:17   #832
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik ben ervan overtuigd dat de hypotheekschulden bij de inwoners van alle Euro-staten aanzienlijk is toegenomen. De reden ligt voor de hand: de monetaire politiek van de ECB die geld lenen spotgoedkoop heeft gemaakt. En verder de prijs van de nieuwe woningen die onafgebroken verder blijft toenemen, al was het maar omdat die op diverse vlakken steeds gesofisticeerder zijn toegerust met betere isolatie en electronische snufjes.
Uw persoonlijke mening in deze doet niet veel ter zake. U vroeg vergelijkend statistisch materiaal. U kreeg dit. Trek nu zelf maar uw objectieve conclusies.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 juni 2020 om 10:19.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 10:21   #833
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik ben ervan overtuigd dat de hypotheekschulden bij de inwoners van alle Euro-staten aanzienlijk is toegenomen. De reden ligt voor de hand: de monetaire politiek van de ECB die geld lenen spotgoedkoop heeft gemaakt. En verder de prijs van de nieuwe woningen die onafgebroken verder blijft toenemen, al was het maar omdat die op diverse vlakken steeds gesofisticeerder zijn toegerust met betere isolatie en electronische snufjes.
Er wordt ook in toenemende mate gestreefd naar het vernieuwing van het woningenbestand. Juist omdat een jong woningenbestand minder energie vraagt. En dat is een van de streefdoelen op Europees vlak.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 10:23   #834
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Uw persoonlijke mening in deze doet niet veel ter zake. U vroeg vergelijkend statistisch materiaal. U kreeg dit. Trek nu zelf maar uw objectieve conclusies.
Al gezegd: cijfermateriaal op zich zegt niets als je de context niet meeneemt. Er zijn nu verschillende mensen die context aanbrengen om bepaalde verschillen te kaderen. Ik weet trouwens niet wat u eraan wilt verbinden. Als het gemiddeld Servisch huisgezin een heel lage of bijna onbestaande hypotheeklast heeft, welke conclusie wilt u daar dan aan verbinden? Is Servië dan een economisch paradijs voor die gezinnen of zo?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 10:30   #835
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Er zijn ook de echte Belgische vlaggen die mensen aan de Ronde van Vlaanderen, Frankrijk, enz................kunnen meebrengen.
In de Ronde van Vlaanderen zie je enorm veel Vlaamse leeuwenvlaggen en zeer weinig "echte belgische vlaggen", wat dit ook mag betekenen. Tijdens de Ronde van Frankrijk zie je vlaggen van quasi ieder vreemd land.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 10:59   #836
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
In de Ronde van Vlaanderen zie je enorm veel Vlaamse leeuwenvlaggen en zeer weinig "echte belgische vlaggen", wat dit ook mag betekenen. Tijdens de Ronde van Frankrijk zie je vlaggen van quasi ieder vreemd land.

Vendelzwaaien is aan ons Belgen niet zo besteed. We laten dit over aan vendeliers van een andere slag. Vendeliers bovendien kindjes Vlaamse Leeuwenvlaggetjes in hun pollen duwen, of de kinderen dat nu willen of niet.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 juni 2020 om 11:01.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 11:02   #837
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Vendeliers bovendien kindjes Vlaamse Leeuwenvlaggetjes in de hand duwen, of de kinderen dat nu willen of niet.
Dat durven belgicisten en monarchisten echt niet te doen...

Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 11:05   #838
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Vendeliers bovendien kindjes Vlaamse Leeuwenvlaggetjes in hun pollen duwen, of de kinderen dat nu willen of niet.
Oei, is dat ook al de driekleur? Oei, wat is hier aan de hand? Belgicisten die "kindjes vlaggetjes in hun pollen duwen of de kinderen dat nu willen of niet"...

Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 11:07   #839
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.066
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Al gezegd: cijfermateriaal op zich zegt niets als je de context niet meeneemt. Er zijn nu verschillende mensen die context aanbrengen om bepaalde verschillen te kaderen. Ik weet trouwens niet wat u eraan wilt verbinden. Als het gemiddeld Servisch huisgezin een heel lage of bijna onbestaande hypotheeklast heeft, welke conclusie wilt u daar dan aan verbinden? Is Servië dan een economisch paradijs voor die gezinnen of zo?
Daarvoor is er slechts één voor de hand liggende verklaring: het niet aflatend streven van system/HO om van Nederland een zo negatief mogelijk beeld op te hangen. Hij heeft daarvan zijn roeping gemaakt en wijdt zich met grote ijver aan deze, voor hem lovenswaardige taak. Elke toenadering tussen Nederland en Vlaanderen, in welke vorm dan ook, moet dus gesaboteerd worden door onze noorderburen zo onaantrekkelijk mogelijk voor te stellen.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 11:10   #840
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, dat klopt. Typisch in Griekenland is bijvoorbeeld dat men het voorouderlijk huis in een of ander dorpje in de familie houdt, ook al woont er niemand meer. Ondertussen werkt men echter in een van de steden en huurt men daar een appartement. Alleen in de vakanties, met de feestdagen... keert men dan naar het dorp terug.

Vandaa
Precies wat ik bedoel.

Zo komt men uiteraard tot de vaststelling dat men in Griekenland minder hypotheekschulden heeft.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be