Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 september 2022, 16:09   #61
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Normaal gezien kunt ge het verlies van zo een boiler gemakkelijk meten: gebruik die 2 of 3 dagen niet, en meet zijn verbruik. Ik ben er redelijk zeker van dat dat vrij klein is.
Ja dat heb ik juist gedaan met de kWh meter. Klein zou ik dat niet noemen, voor de badkamerboiler kom ik op zo’n 1,2 kWhr per dag. Dat is 438 kWhr per jaar.

Ga het nog wat langer meten om zeker te zijn

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 25 september 2022 om 16:14.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 17:53   #62
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja dat heb ik juist gedaan met de kWh meter. Klein zou ik dat niet noemen, voor de badkamerboiler kom ik op zo’n 1,2 kWhr per dag. Dat is 438 kWhr per jaar.

Ga het nog wat langer meten om zeker te zijn
Geef je eens een link van het toestel aub, zodat we eens kunnen zien of we het de moeite zouden vinden om het ook aan te schaffen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 18:27   #63
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Geef je eens een link van het toestel aub, zodat we eens kunnen zien of we het de moeite zouden vinden om het ook aan te schaffen.
https://www.bol.com/nl/nl/p/greenblu...7.ProductTitle

23€

Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 18:34   #64
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja dat heb ik juist gedaan met de kWh meter. Klein zou ik dat niet noemen, voor de badkamerboiler kom ik op zo’n 1,2 kWhr per dag. Dat is 438 kWhr per jaar.

Ga het nog wat langer meten om zeker te zijn
Da's wel vrij veel. Aan de andere kant, op 80 liter stelt 1.2 KWHr ongeveer 15 graden voor. Het is dus goed mogelijk dat de isolatie van uw boiler inderdaad het water 15 graden laat verminderen op een dag.

DAAR kan je winnen door het water minder warm te zetten. Bijvoorbeeld 45 graden. In de badkamer heb je toch meestal geen "heel heet" water nodig. Alleen ga je dan wel minder lang kunnen douchen met 80 liter.

De reden waarom je minder verliezen hebt als uw water minder heet is, is dat de warmteflux meestal evenredig is met het temperatuursverschil. Tussen 60 graden en de omgeving (zeg, 20 graden) is er 40 graden verschil. Tussen 45 graden en de omgeving is er maar 25 graden verschil. Ge gaat dus grosso modo maar de helft van het warmteverlies hebben aan 45 graden, dan aan 60 graden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 18:40   #65
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Da's wel vrij veel. Aan de andere kant, op 80 liter stelt 1.2 KWHr ongeveer 15 graden voor. Het is dus goed mogelijk dat de isolatie van uw boiler inderdaad het water 15 graden laat verminderen op een dag.

DAAR kan je winnen door het water minder warm te zetten. Bijvoorbeeld 45 graden. In de badkamer heb je toch meestal geen "heel heet" water nodig. Alleen ga je dan wel minder lang kunnen douchen met 80 liter.

De reden waarom je minder verliezen hebt als uw water minder heet is, is dat de warmteflux meestal evenredig is met het temperatuursverschil. Tussen 60 graden en de omgeving (zeg, 20 graden) is er 40 graden verschil. Tussen 45 graden en de omgeving is er maar 25 graden verschil. Ge gaat dus grosso modo maar de helft van het warmteverlies hebben aan 45 graden, dan aan 60 graden.
Maar dat doe ik liever niet vanwege legionella. Ik denk er eerder aan om er een timer op te zetten die hem om de paar dagen volledig laat opwarmen. Met 80 liter is er genoeg ‘warmte’ om een paar dagen te overbruggen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 20:37   #66
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De grootte van uw boiler heeft geen belang, het is de hoeveelheid warm water dat ge gebruikt dat telt he

Kijk, 1 KWHr is 3.6 miljoen Joule. Met 3600 Joule gaat ge 1 liter water 1 graad opwarmen (infeite een beetje minder). Met 1 KWhr kunt ge dus 100 liter 10 graden warmer maken. Of kunt ge 25 liter 40 graden warmer maken.

Met 2 KWHr kunt ge dus 50 liter water 40 graden warmer maken. Of 40 liter water 50 graden warmer maken. Als gij 40 liter "heet" water (ttz, water aan iets van een 55 graden) gebruikt, dan moet ge daar 2 KWHr in pompen he.

En 40 liter, dat is 3 of 4 keer uw pompbak vol laten lopen he.

Als gij uwen douche neemt en dat gebruikt 50 liter, maar ge neemt die aan 35 graden, dan hebt ge daar dus ongeveer 20 graden moeten bijdoen (als het koud water aan 15 is). Dat gaat U 1 KWHr kosten.

Pure fysica, en de wet van behoud van energie, en warmtecapaciteit van water he.
Nu ook de kleine keukenboiler opgemeten. Daar zijn de warmteverliezen praktisch verwaarloosbaar. Die 2 kWh komt dus effektief gewoon van het waterverbruik. De les is dan ook duidelijk: opletten om niet teveel warm water te gebruiken voor spoelen en zo. De afwas moet uiteraard nog altijd wel gebeuren.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2022, 05:37   #67
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar dat doe ik liever niet vanwege legionella. Ik denk er eerder aan om er een timer op te zetten die hem om de paar dagen volledig laat opwarmen. Met 80 liter is er genoeg ‘warmte’ om een paar dagen te overbruggen.
Ah, ja. Ge gaat daar een beetje mee winnen, maar niet heel veel he. Want uiteindelijk gaat ge om de paar dagen het warmte verlies van 2 dagen moeten compenseren, ipv per dag het verlies van 1 dag te compenseren. Natuurlijk, en dat is het beetje winst, gaat ge de tweede dag maar water aan iets van een 45 graden hebben, en zijn de verliezen dus kleiner. Kortom, ge gaat op zijn best 25% winnen zou ik denken. 't is altijd dat.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2022, 09:38   #68
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ah, ja. Ge gaat daar een beetje mee winnen, maar niet heel veel he. Want uiteindelijk gaat ge om de paar dagen het warmte verlies van 2 dagen moeten compenseren, ipv per dag het verlies van 1 dag te compenseren. Natuurlijk, en dat is het beetje winst, gaat ge de tweede dag maar water aan iets van een 45 graden hebben, en zijn de verliezen dus kleiner. Kortom, ge gaat op zijn best 25% winnen zou ik denken. 't is altijd dat.
Het is het proberen waard en het kost geen geld, ik heb hier nog tijdschakelaars liggen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2022, 09:38   #69
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Nu ook de kleine keukenboiler opgemeten. Daar zijn de warmteverliezen praktisch verwaarloosbaar. Die 2 kWh komt dus effektief gewoon van het waterverbruik. De les is dan ook duidelijk: opletten om niet teveel warm water te gebruiken voor spoelen en zo. De afwas moet uiteraard nog altijd wel gebeuren.
Kleine correctie. Ik had maar over 3 uur gemeten. Die boiler heeft blijkbaar wijd uiteenliggende schakelpunten.
Heb deze nacht laten doormeten en ik kom op 0,48 kWh per dag of 179 kWh per jaar.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 26 september 2022 om 09:39.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2022, 09:52   #70
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Kleine correctie. Ik had maar over 3 uur gemeten. Die boiler heeft blijkbaar wijd uiteenliggende schakelpunten.
Heb deze nacht laten doormeten en ik kom op 0,48 kWh per dag of 179 kWh per jaar.
Ah, op 3 uur kunt ge niks zeggen natuurlijk. Je zou minstens 24 uur moeten meten, want je weet niet wanneer die inschakelt. Je moet een ganse cyclus "opwarmen en weer warmte verliezen" meemaken en liefst 2 of 3.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2022, 15:03   #71
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Als ge een webshop opent dat een artikel verkoopt dat elektriciteit bij de productie vereist....


... kunt ge dan uw energiefaktuur en huur inbrengen? En als,ge verlies draait alsnog blijven gaan op een uitkering? ^^
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2022, 15:58   #72
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Nu ook de kleine keukenboiler opgemeten. Daar zijn de warmteverliezen praktisch verwaarloosbaar. Die 2 kWh komt dus effektief gewoon van het waterverbruik. De les is dan ook duidelijk: opletten om niet teveel warm water te gebruiken voor spoelen en zo. De afwas moet uiteraard nog altijd wel gebeuren.
Koopt u ne vaatwasser hé zeg. 1 kwh per wasbeurt.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be