Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 mei 2019, 15:39   #21
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
????

Normaal verbruik is rond de 10. Normale batterij is 14 kWh.

En de zon schijnt ook nog wat he, zelfs toen het gisteren zo bewolkt was leverde mijn panelen nog 6-7 kWh op.

Op een zonnige dag snel 28 kWh.
Al eens bekeken wat die in de wintermaanden "opbrengen"? Twiejkiejrenniet.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 15:52   #22
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Al eens bekeken wat die in de wintermaanden "opbrengen"? Twiejkiejrenniet.
koude, zonnige dagen geven het beste rendement
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 15:57   #23
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
koude, zonnige dagen geven het beste rendement
Zeker als de zon 4 uur schijnt...
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 17:02   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Zeker als de zon 4 uur schijnt...
Of soms het dubbele:
Citaat:
https://www.meteobelgie.be/klimatolo...-win-2019.html
4 Zonneschijnduur

De totale zonneschijnduur van de voorbije winter was zeer abnormaal hoog : te Ukkel scheen de zon 226,2 uur (gemiddeld: 180 uur). De contrasten tussen de maanden onderling waren wel groot !
...
Net nadien (19-21 januari) kregen we 3 koude, zonnige dagen met telkens 7 tot 8 uur zon.
...
Opbrengst Meise... 2019
https://www.frankdeboosere.be/zonnep...anelen2019.php

Laatst gewijzigd door Micele : 21 mei 2019 om 17:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 21:26   #25
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik heb in de winter 15-18 kWh

In de zomer 28 KWh (tot nu toe, in juli kan dat over de 30 kWh gaan) per dag.

Als de zon schijnt uiteraard.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2019, 17:24   #26
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb in de winter 15-18 kWh

In de zomer 28 KWh (tot nu toe, in juli kan dat over de 30 kWh gaan) per dag.

Als de zon schijnt uiteraard.
Eén van onze kinderen heeft zonnepanelen die dit jaar volledig afbetaald zijn.
Dan investeren ze in batterijen.
Die zullen ook over x aantal jaren afbetaald zijn, maar ondertussen hebben ze er wel van geprofiteerd.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2019, 21:01   #27
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Eén van onze kinderen heeft zonnepanelen die dit jaar volledig afbetaald zijn.
Dan investeren ze in batterijen.
Die zullen ook over x aantal jaren afbetaald zijn, maar ondertussen hebben ze er wel van geprofiteerd.

Hebben die een lening aangegaan voor zonnepanelen ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2019, 21:35   #28
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Hebben die een lening aangegaan voor zonnepanelen ?
Gezien je dat kan inbrengen in uw belastingen is dat fiscaal zeker een aanrader.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2019, 22:01   #29
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Gezien je dat kan inbrengen in uw belastingen is dat fiscaal zeker een aanrader.
is dat nog zo? Ik dacht dat dat de overheid dat enkele jaren geleden heeft afgebouwd?
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2019, 22:12   #30
XenApp
Parlementslid
 
XenApp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2016
Berichten: 1.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
is dat nog zo? Ik dacht dat dat de overheid dat enkele jaren geleden heeft afgebouwd?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FOD Financiën
Kan ik nog een ‘groene lening’ afsluiten die recht geeft op fiscale voordelen?

Neen. Sinds 1 januari 2012 kunt u geen groene lening met fiscale voordelen meer afsluiten. De ‘groene lening’ was een tijdelijke maatregel die gold voor leningsovereenkomsten die afgesloten werden van 1 januari 2009 tot en met 31 december 2011.
https://financien.belgium.be/nl/part...ne_leningen#q7
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2019, 05:16   #31
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.418
Standaard

Geen "groene lening", eerder een hypothecaire (min.10jaar). Wij hebben dat ook zo geflikt, dat kwam een stuk voordeliger uit dan meteen zelf te betalen.
Elke 1000€, of meer, dat je terug kan krijgen van de nationale dievenbende, via een of andere constructie, is fijn meegenomen.
Niet enkel zonnepanelen, ook een tweede woning kan je aan de huidige rentetarieven beter hypothecair financieren en dat in uw belastingen inbrengen.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2019, 08:52   #32
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Moeten de mosterd halen in landen waar de huizen zeer afgelegen zijn met off grid systeem.
zonnepanelen + huisbatterij + stroomgenerator , sturing en boilers .
Huisbatterijen uitrollen zal op termijn off grid systemen in de hand werken , en dat zou een goede zaak zijn en ondergang duur huishoudelijk stroomnet.
DNB ziet dit nog niet aankomen , maar ik heb een glazen bol.
Zal net zo zijn als iedereen met eli. voertuigen rijdt en rekeningrijden ingevoerd word als compensatie.

Laatst gewijzigd door Deo : 23 mei 2019 om 08:54.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2019, 13:45   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Batterijen van electrische wagens gaan langer mee dan de auto zelf.

Indien wat minder capaciteit kunnen ze nog altijd als opslag dienen, vb Nissan Leaf :
(bij Nissan Leaf kon men de batterij ook huren, de inmiddels "afgedankte batterijen voor de wagen" zorgen nu voor opslag in Arena Amsterdam. De huurbatterij werd/wordt bij 75% capaciteit vervangen door een nieuwe)

Citaat:
https://electrek.co/2019/05/24/nissa...s-outlast-car/

Nissan says its Leaf batteries will outlast the car by 10-12 years, looks for reuse solutions

- May. 24th 2019

Nissan claims the batteries in its Leaf electric cars will last 22 years, an estimated 10-12 years longer than the average life of the car itself.

Nissan reached its conclusions based off of data from the 400,000 Leafs it has sold in Europe since 2011, managing director of Renault-Nissan Energy Services Francisco Carranza said at the Automotive News Europe Congress this week.

“We are going to have to recover those batteries,” Carranza said.

Nissan is considering a number of options for reuse. As one example, it already has a 3 megawatt storage system at Amsterdam’s Johan Cryuff Arena, which uses 148 new and used Leaf batteries.
link: https://electrek.co/2018/06/29/nissa...cruijff-arena/

The company also offers home solar panels and battery options, and like other carmakers such as Honda, it’s looking at ways to use its electric car batteries to store electricity from the grid and return it at the proper times, with revenue back going to the car owners. The company has been testing some form of vehicle-to-grid systems for years.

Last year, the company even debuted a modern streetlight powered by used Leaf batteries and solar panels.

Automotive News Europe also notes the Leaf is certified as an energy plant in Germany, Denmark, and the UK, which allows to connect to the grid in more traditional ways. Carranza said,

“It’s working even better than we anticipated selling back to grid. The more you dig, the more you find gold. The amount of revenue and profit by using vehicles to provide services to the grid is big.”

In 2018, Nissan introduced a program to replace old Leaf battery packs. The carmaker also sold its battery cell manufacturing division last year after a long search for a buyer.
Voor de eerste generaties Nissan Leaf (dan met gekochte batterij) kan men nu een gereviseerd accupack krijgen voor minder dan 2500 €:
Citaat:
https://www.knack.be/nieuws/auto/nis...eck=1558788662

De batterijen van elektrische auto's houden veel potentiële klanten bezig, want tot nu toe werd aangenomen dat het vervangen van een autobatterij tussen de 5.000 en de 8.000 euro kan kosten, soms zelfs meer. Daarom zijn de huursystemen van Renault (én Nissan) nog steeds een interessante optie. Vooral ook omdat niemand de werkelijke levensduur van dit vitale onderdeel juist kan inschatten. Nu de oudste exemplaren van de eerste generatie Leaf inmiddels 8 jaar oud zijn, komt de vervangmarkt voor batterijen op gang. Het is overigens niet denkbeeldig dat merkvreemde toeleveranciers zich eveneens zullen toeleggen op het leveren van vervangbatterijen. Nissan wil deze spelers een stapje voor zijn door gereviseerde gebruikte batterijen aan te bieden. Het gaat om batterijen voor de eerste generatie Leaf-modellen met een capaciteit van 24 kWh. De gebruikte batterijen worden uitgebreid getest en de afzonderlijke modules die ondermaats presteren, worden vervangen. Zo stelt men prima presterende batterijen samen tegen een erg competitieve prijs van minder dan 2.500 euro.(Belga)

Laatst gewijzigd door Micele : 25 mei 2019 om 13:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2019, 15:33   #34
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Hebben die een lening aangegaan voor zonnepanelen ?
In het begin, toen ze nog subsidies kregen "en plus".
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2022, 22:37   #35
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Tesla's huisbatterij heeft een interessante electronische waakhond (app) voor "stormweer" in de buurt. (sinds december 2018)

De huisbatterij zal dan snel tot vol bijladen (ook van het net) om voorbereid te zijn op een mogelijke stroomuitval.

Enkel in de USA registreerden de powerwalls in 2021 reeds ~400.000 storm watch activations.

(ook in de andere landen waar de powerwall verkocht wordt)

Citaat:
https://electrek.co/2022/01/31/tesla...werwalls-2021/

Now a few years after Storm Watch being enabled, Tesla has increased its weather-based features and expanded Storm Watch to many more weather events:

Hurricane (watch or warning)
Tropical storm (watch or warning)
Red flag (warning)
Thunderstorm or severe thunderstorm (warning)
Tornado (warning)
Winter storm (warning)
Blizzard (warning)
High wind (warning)
Ice storm (warning)
Snow squall (warning)
Wind chill (warning)
Wind (advisory)

This week, Tesla Solar announced that its fleet of Powerwalls had 400,000 Storm Watch activations in 2021:



https://www.tesla.com/support/energy...pp/storm-watch

https://electrek.co/2018/12/22/tesla...2-storm-watch/

Laatst gewijzigd door Micele : 1 februari 2022 om 22:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2022, 00:50   #36
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.881
Standaard

Flow batteries



We have spent so much time digging into grid energy storage solution, and well this, might be the most promising solution we've come across. The ESS Iron Flow Battery requires no lithium, nickel, or cobalt. The only ingredients are water, salt, and iron. Flow batteries aren't perfect, and they aren't made for every application, but when it comes to grid energy storage, there's a LOT to love about the ESS Iron Flow Battery! Let's dig into it, on this episode, of Two Bit da Vinci!
https://m.youtube.com/watch?v=JxGP9cYbwdk

The total cell is highly stable, efficient, non-toxic, and safe. The total cost of materials is $0.1 per watt-hour of capacity at wholesale prices. This battery may be a useful component of open source hardware projects that require a safe and ecologically friendly battery. This is also one of the few battery chemistries that can be built safely in a DIY setting.
https://www.sciencedirect.com/scienc...68067219300318

Fireproof dus, geen paranoia nodig.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!

Laatst gewijzigd door CUFI : 2 februari 2022 om 01:16.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2022, 04:26   #37
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.225
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Eentje die ik nog niet kende. Niet onbegrijpelijk , daar mijn voornaamste interesse gaat naar de hoogste energiedichtheid per massa en volume, in combinatie met hoge vermogensafgifte.

Ik heb dus wat google fu gebruikt, wat oude lectuur uit mijn kast getrokken.
En mijn conclusie, te veel mechanische én elektronische toestanden voor een stabiel systeem. Je zit met pompen, die slijten en stroom verbruiken. (magnetische pompen zijn een optie op de ijzerhoudende vloeistof, maar die zijn in verhouding zeer inefficiënt)
Je zit met een "scheidingssysteem" om de redox interactie te vermijden, en blijkbaar, volgens de artikels die ik gelezen heb, is dat of met een membraam, of met laminaire flow. Het membraam slijt, en de laminaire flow is niet perfect, waarbij de vloeistofstromen elkaar "besmetten", en de efficiëntie naar beneden trekken.

En met 1 stukje uit het filmpje door mijn hersens zinderende "we stacken de cellen niet in serie, we gebruiken een DC-DC converter om het voltage op te jagen".
Met 1,23V per cell zit je op hetzelfde niveau als herlaadbare NiMH of de oudere NiCD celletjes. Om dat naar een bruikbaar "thuis vermogen" te jagen heb je al een aardige Buck Converter nodig.
Ik neem weer eens Huize Chaos als voorbeeld. 240V 20A piek.
Afgerond 5000W dus.
5000/1,23= 4068A.
Ik zie een probleem.... Electronica voor dat soort van vermogens, da's geen elektronica meer, da's koffers vol koper en siliciumwafels.

Langs de andere kant, ik zie eigenlijk geen enkele reden om de uitgaande stroom van zo 'n cel niet in serie te zetten met een andere cel.
En ook geen enkele reden om die cellen niet te voeden vanuit een veel grotere tank, maar met minder, edoch grotere pompen/flowdividers.

Oftewel, het kan, maar ik ben iets minder gecharmeerd van dit systeem.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2022, 12:46   #38
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Eentje die ik nog niet kende. Niet onbegrijpelijk , daar mijn voornaamste interesse gaat naar de hoogste energiedichtheid per massa en volume, in combinatie met hoge vermogensafgifte.

Ik heb dus wat google fu gebruikt, wat oude lectuur uit mijn kast getrokken.
En mijn conclusie, te veel mechanische én elektronische toestanden voor een stabiel systeem. Je zit met pompen, die slijten en stroom verbruiken. (magnetische pompen zijn een optie op de ijzerhoudende vloeistof, maar die zijn in verhouding zeer inefficiënt)
Je zit met een "scheidingssysteem" om de redox interactie te vermijden, en blijkbaar, volgens de artikels die ik gelezen heb, is dat of met een membraam, of met laminaire flow. Het membraam slijt, en de laminaire flow is niet perfect, waarbij de vloeistofstromen elkaar "besmetten", en de efficiëntie naar beneden trekken.

En met 1 stukje uit het filmpje door mijn hersens zinderende "we stacken de cellen niet in serie, we gebruiken een DC-DC converter om het voltage op te jagen".
Met 1,23V per cell zit je op hetzelfde niveau als herlaadbare NiMH of de oudere NiCD celletjes. Om dat naar een bruikbaar "thuis vermogen" te jagen heb je al een aardige Buck Converter nodig.
Ik neem weer eens Huize Chaos als voorbeeld. 240V 20A piek.
Afgerond 5000W dus.
5000/1,23= 4068A.
Ik zie een probleem.... Electronica voor dat soort van vermogens, da's geen elektronica meer, da's koffers vol koper en siliciumwafels.

Langs de andere kant, ik zie eigenlijk geen enkele reden om de uitgaande stroom van zo 'n cel niet in serie te zetten met een andere cel.
En ook geen enkele reden om die cellen niet te voeden vanuit een veel grotere tank, maar met minder, edoch grotere pompen/flowdividers.

Oftewel, het kan, maar ik ben iets minder gecharmeerd van dit systeem.
Wat mij overtuigde:
- goed voor milieu
- veilig bij brand
- schiet zelf nooit in brand
- veiligste DIY
- veel goedkoper dan een Tesla powerwall
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2022, 13:50   #39
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Wat mij overtuigde:
- goed voor milieu
- veilig bij brand
- schiet zelf nooit in brand
- veiligste DIY
- veel goedkoper dan een Tesla powerwall
Er zijn vandaag al vele soorten batterijen die brandveilig zijn.

Uw punten kloppen overigens niet want een veralgeming.

Laatst gewijzigd door Micele : 2 februari 2022 om 13:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2022, 14:52   #40
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

ESS Iron Salt gaat zijn premiere doen in Californië:

https://pv-magazine-usa.com/2021/12/...ne-california/

Ik ben benieuwd of ze een echte prijsconcerrent kunnen zijn voor de LFPs.
(die worden wel helemaal niet genoemd in het artikel)

Hoe meer zielen hoe meer vreugde.

Laatst gewijzigd door Micele : 2 februari 2022 om 14:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be