Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 september 2018, 08:33   #3561
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Tiens, ik denk net hetzelfde bij u.
Ik wou dat ik twee hondjes was, dan konden wij samen spelen.

Maar ik dacht dat gij een hekel had aan denken. Ge hebt geen attentiespan van meer dan 5 zinnen. Dan kunt ge niet denken he. Enkel maar "aanvoelen" en "vinden dat", napraten en domme dingen zeggen die ge ergens gehoord hebt of gelezen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 september 2018 om 08:41.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 08:35   #3562
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Dikke flauwe kul! Leo II werd uitgelachen om zijn affaires, en er was grote internationale verontwaardiging over de behandeling van de Congolezen in congo vrijstaat. Dat heeft ervoor gezorgd dat hij co,go kwijtgespeeld is.
Maar toch werd ons aangeleerd op school dat hij een grote vorst was. Het is niet omdat gij niet in de klas oplette en dat "niet meer weet", dat dat het geval niet was.

Citaat:
Edmund Dene Morel successfully campaigned against Leopold and focused public attention on the violence of Leopold's rule. Morel used newspapers accounts, pamphlets, and books to publish evidence from reports, eye-witness testimony, and pictures from missionaries and others involved directly in the Congo. As Morel gained high-profile supporters, the publicity generated by his campaign eventually forced Leopold to relinquish control of the Congo to the Belgian government.

De pano versie van die tijd zeker ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 08:40   #3563
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Gij projecteert constant uw eigen extreem gestoord moreelloos wereldbeeld op anderen.
Op een bepaald moment moet ge leren aanvaarden dat niet iedereen op deze wereld hetzelfde denkt zoals gij. Niet iedereen 'god zij dank- is zoals u!
"denken" of "buikgevoel" ?

Inderdaad is het idee dat ik hier aan het uitproberen ben, het perfect moreelloos wereldbeeld, en ik probeer te zien wat daar logisch mis aan zou zijn.

De interessantste discussie is geweest waar uit een perfect moreelloos wereldbeeld, dat dus geen ongefundeerd dogma nodig heeft - en daar is het mij dus om te doen - als beste strategie nu precies een pseudo-morele hypocrisie naar voren komt dat goed lijkt op wat nu de gangbare morele standaard is - omdat dat een "winnende amorele strategie" kan zijn.

Ik kan mij echter geen moreel wereldbeeld indenken zonder ergens een dogma moeten te aanvaarden, en dat wens ik niet.

Het feit zelf dat gij een ander idee "gestoord" noemt, is ook de sleutel tot "hoe komt het dat gij aan die indoctrinatie ontsnapt en ik niet".

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 september 2018 om 08:43.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 08:59   #3564
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat zou hoogst verwonderlijk zijn. Namen werd wel degelijk bestuurd door de zoon van Gwijde van Dampierre. Hij was er zelfs gouverneur. Het spreekt vanzelf dat hij ook soldaten uit Namen meebracht om te vechten tegen de Franse koning. Niet alleen in de Guldensporenslag maar ook in andere oorlogjes die hij constant voerde.


Gwijde van Dampierre wijzigde het Naamse wapenschild door de schuinbalk in keel (rood) dwars over de Vlaamse Leeuw te plaatsen, een verwijzing naar zijn 'zoon uit zijn tweede huwelijk' met Isabella van Luxemburg, Jan I van Namen. Jan I regeerde eerst als gouverneur (1298-1305) en na zijn vaders dood (1305-1330) als markgraaf over het graafschap Namen.[2] Het huis Dampierre zou regeren tot 1421, toen Jan III van Namen het graafschap Namen tegen lijfrente aan de Bourgondische hertog Filips de Goede verkocht. .

Het wapenschild van Namen in de tijd van Jan van Namen.

(Bemerk ook de rode klauwen en rode tong van de toenmalige Vlaamse Leeuw.)
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 10:04   #3565
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Dit is weer wartaal...

En geen antwoord op mijn vraag: hoe bent u zo geniaal aan al die indoctrinatie ontsnapt?
Oke, als u de eerste regel van objectiviteit, nl. wederkerigheid van wat men beweert, nog niet doorheeft kom dan niet verder zagen...
Indoctrinatie kent die regel niet want het gaat alleen om verontwaardiging, bewondering op te roepen en niet om realistische en redelijke constructies op te bouwen...
Zoals met die zogenaamde prematuurtjes om de mensen over te halen tot de oorlog...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 10:31   #3566
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.576
Standaard

Dries Van Langenhove vanochtend voor rechter verschenen

Citaat:
Deze morgen ging in de rechtbank van Gent het kortgeding van start dat Dries Van Langenhove en zijn advocaten, Johan Platteau en Joost Bosquet, hadden aangespannen tegen de UGent. De zaak startte bewust eerder dan het aanvangsuur om pottenkijkers buiten te houden.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 10:47   #3567
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik wou dat ik twee hondjes was, dan konden wij samen spelen.

Maar ik dacht dat gij een hekel had aan denken. Ge hebt geen attentiespan van meer dan 5 zinnen. Dan kunt ge niet denken he. Enkel maar "aanvoelen" en "vinden dat", napraten en domme dingen zeggen die ge ergens gehoord hebt of gelezen.
hahaha, het geweldige 'ik heb gelijk want gij zijt dom'-argument.

lang geleden dat iemand dat nog probeerde op dit forum.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 10:53   #3568
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar toch werd ons aangeleerd op school dat hij een grote vorst was. Het is niet omdat gij niet in de klas oplette en dat "niet meer weet", dat dat het geval niet was.
?
Ik zat NIET bij u in de klas!

Ik herhaal!

Ik zat NIET bij u in de klas.

Omdat er iets is gebeurd bij u, in uw kindertijd, betekent niet dat dat ook bij de rest van de mensheid is gebeurd.

Stel u nu voor dat dat effectief gebeurd is bij u, wel dan moet ge zeer boos zijn op die leerkracht die u 'zogezegd' probeerde te indoctrineren met belgicistische leugens. En ook op alle andere leerkrachten die bvb verzwegen hebben hoeveel volkerenmoorden in het Oude testament te vinden zijn, etc etc etc.
Dan heb gij héél véél om boos op te zijn.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 25 september 2018 om 10:58.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 10:54   #3569
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Oke, als u de eerste regel van objectiviteit, nl. wederkerigheid van wat men beweert, nog niet doorheeft kom dan niet verder zagen...
Indoctrinatie kent die regel niet want het gaat alleen om verontwaardiging, bewondering op te roepen en niet om realistische en redelijke constructies op te bouwen...
Zoals met die zogenaamde prematuurtjes om de mensen over te halen tot de oorlog...
Dit is weer wartaal...

En geen antwoord op mijn vraag: hoe bent u zo geniaal aan al die indoctrinatie ontsnapt?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 10:57   #3570
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar toch werd ons aangeleerd op school dat hij een grote vorst was. Het is niet omdat gij niet in de klas oplette en dat "niet meer weet", dat dat het geval niet was.



De pano versie van die tijd zeker ?
Ik ben waarschijnlijk wel wat jonger dan u (27), maar bij ons werd Leopold II behoorlijk negatief voorgesteld tijdens de lessen geschiedenis hoor.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 11:00   #3571
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Dit is weer wartaal...

En geen antwoord op mijn vraag: hoe bent u zo geniaal aan al die indoctrinatie ontsnapt?
Geert, ik heb het al gevraagd; zeker dat je geen autistische neigingen hebt???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 11:01   #3572
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik ben waarschijnlijk wel wat jonger dan u (27), maar bij ons werd Leopold II behoorlijk negatief voorgesteld tijdens de lessen geschiedenis hoor.
Het moet inderdaad aan dat verschil in leeftijd liggen, want ik begrijp heel goed wat PatrickVe zegt omdat het zo ook aan mij in de school werd voorgesteld... (63)
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 11:01   #3573
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.576
Standaard

Beste forumleden en lezers u mag mij dat niet kwalijk nemen maar ik las om de één of andere duistere reden pabo in plaats van pano.

Verkeerd gelezen dus, sorry.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 11:05   #3574
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad is het idee dat ik hier aan het uitproberen ben, het perfect moreelloos wereldbeeld, en ik probeer te zien wat daar logisch mis aan zou zijn.
Omdat de mens een moreel wezen is. Ge kunt evengoed een wereldbeeld ontwikkelen voor een mensheid die perfect moreel is. Dat is even zinloos.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Ik kan mij echter geen moreel wereldbeeld indenken zonder ergens een dogma moeten te aanvaarden, en dat wens ik niet.
Dat is uw wens, en ge moogt niet veronderstellen dat de rest van de mensheid dat ook wenst. Want dat is projectie.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht



Het feit zelf dat gij een ander idee "gestoord" noemt, is ook de sleutel tot "hoe komt het dat gij aan die indoctrinatie ontsnapt en ik niet".
Een wereldbeeld gebaseerd op individuele contracten is gestoord.
De mens is een sociaal wezen, en dat werkt niet. Andere forummers hebben heel die moeite gedaan om u dat met praktische voorbeelden duidelijk te maken. Ik heb mij daar ook al mee beziggehouden (wreed veel spijt van!).

En gij blijft dat maar proberen. ge zit in een doodlopende straat en ge weigert om te keren.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 11:05   #3575
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik ben waarschijnlijk wel wat jonger dan u (27), maar bij ons werd Leopold II behoorlijk negatief voorgesteld tijdens de lessen geschiedenis hoor.
Ja dat kan wel zijn. Maar globaal gezien -en tot nog niet eens zo lang geleden- werd Leopold II op school voorgesteld als een weldoener, een bouwer, en een grote koning die het grondgebied van België geweldig vergrootte en de beschaving bracht in Kongo.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 september 2018 om 11:14.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 11:06   #3576
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Geert, ik heb het al gevraagd; zeker dat je geen autistische neigingen hebt???
JvdB is weer opgedoken: een vraag beantwoorden met een andere vraag.

om de vraag nog eens te herhalen: wat is het geheim van uw genie?

Laatst gewijzigd door geertvdb : 25 september 2018 om 11:07.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 11:19   #3577
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja dat kan wel zijn. Maar globaar gezien -en tot nog niet eens zo lang geleden- werd Leopold II op school voorgesteld als een weldoener, een bouwer, en een grote koning die het grongebied van België geweldig vergrootte en de beschaving bracht in Kongo.
Zelfs al is dat zo, deed men niet hetzelfde van keizer Augustus? In het begin van zijn regeerperiode heeft die iedereen afgemaakt die hij als een bedreiging zag. Werd hij niet voorgesteld als de grootste keizer ooit?

ik kan hier een oneindig aantal voorbeelden geven van hoe zaken voor kinderen verbloemd weren, en worden! Eveneens de guldensporenslag, die voorgesteld werd/wordt als iets unieks, nobels en heroisch, terwijl het allesbehalve dat was.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 12:08   #3578
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
hahaha, het geweldige 'ik heb gelijk want gij zijt dom'-argument.

lang geleden dat iemand dat nog probeerde op dit forum.
Nee, hoor. "kronkel kronkel", "geen antwoord op mijn vraag", "dat lees ik niet", "dat is wartaal"
Lees maar eens uw posts na, het staat er vol van.

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 september 2018 om 12:09.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 12:14   #3579
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Stel u nu voor dat dat effectief gebeurd is bij u, wel dan moet ge zeer boos zijn op die leerkracht die u 'zogezegd' probeerde te indoctrineren met belgicistische leugens.
Dat zal dan diezelfde leerkracht zijn die ook de schoolboeken drukte en dergelijke meer zeker.

En die zal ook wel die website https://www.monarchie.be/nl
opgesteld hebben (ook al bestond WWW toen niet, en is die mens waarschijnlijk allang dood tenzij hij een heel heel hoge leeftijd heeft bereikt, rond de 100 jaar of zo).

Ik zeg je: de lessen (in de lagere school) die we moesten leren waren ongeveer letterlijk wat er hier staat:

https://www.monarchie.be/nl/voor-kinderen/geschiedenis

Kijk goed naar de URL: "voor-kinderen".

Maar dat is allemaal het uitvindsel van die ene dwaze onderwijzer die destijds in mijn uitzonderlijk indoctrinerende school les gaf. Tuurlijk.

Citaat:
En ook op alle andere leerkrachten die bvb verzwegen hebben hoeveel volkerenmoorden in het Oude testament te vinden zijn, etc etc etc.
Dan heb gij héél véél om boos op te zijn.
Wat hebt gij tegen volkerenmoorden ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 september 2018 om 12:15.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 12:15   #3580
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja dat kan wel zijn. Maar globaal gezien -en tot nog niet eens zo lang geleden- werd Leopold II op school voorgesteld als een weldoener, een bouwer, en een grote koning die het grondgebied van België geweldig vergrootte en de beschaving bracht in Kongo.
Misschien allemaal fake news dan ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be