Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 februari 2004, 18:46   #21
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.077
Standaard

Over complexe materies verwacht ik zelfs geen vraag vanwege het volk om er zeggenschap in te krijgen. Niettemin kunnen zelfs complexe materies op een begrijpelijke wijze aan de burger gebracht worden... Als daar de wil toe bestaat toch. De burger die alsnog niet begrijpt waar het over gaat zie ik ook niet naar de stembus trekken... zoals hem dat bij de parlementsverkiezingen echter verplicht wordt.

Maar de 'stembusmateries' zijn dan ook zo gemakkelijk dat zelfs de domste kloot ze kan begrijpen, zeker?

By the way. Zie jij iemand uit het zo gevaarlijk geachte 'plebs' opstaan om de onafhankelijkheid van Antwerpen, Gent of Limburg te willen referenderen?

Welke intelligente deugniet zie jij trouwens de nodige handtekeningen vergaren bij datzelfde domme plebs om een BROV te mogen organiseren over de onafhankelijkheid van een stad of provincie?

Om eerlijk te zijn, voor dergelijke (en andere )stommiteiten zie ik eerder jouw zoveel bekwamer geachte voogden toe in staat.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2004, 19:30   #22
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips
Je legt woorden in mijn mond die ik niet geschreven heb.

1. De burger is deels soeverein, de gemeenschap waartoe hij behoort, beperkt zijn vrijheid
Om zeker te zijn dat ik je geen woorden in de mond leg, zal ik letterlijk kwooten, om het daarna flagrant tegen te spreken.

De burger is zelfs niet ten dele souverein, daar hij in ons louter vertegenwoordigende systeem
  • 1/in de praktijk verplicht een mandaat afstaat, zonder enige mogelijke controle op de uitvoering.

    2/in theorie volgens de grondwet helemaal niet souverein is, en ik citeer hierover het grondwetsartikel met Jos Verhulsts commentaar:
[size=2]"Artikel 33 van de Grondwet bepaalt:

'Alle machten gaan uit van de Natie. Zij worden uitgeoefend op de wijze bij de Grondwet bepaald'.

Zowel uit deze bepaling zelf, als uit de overige bepalingen van de Grondwet be-treffende de uitoefening van de machten, blijkt dat de Grondwet niet een stelsel gebaseerd op de volkssoevereiniteit heeft ingesteld, doch wel een stelsel gebaseerd op de nationale soevereiniteit waarbij de Natie wordt vertegenwoordigd door de gestelde machten en meer in het bijzonder, wat de wetgevende macht betreft, door de volksvertegenwoordiging in, enerzijds, de federale kamers (art.42 van de Grondwet) en in, anderzijds, de parlementaire vergaderingen van de gemeen-schappen en gewesten (art.115 van de Grondwet) (...) Het aandeel van de be-volking bij de totstandkoming van wetten, decreten en ordonnanties is in het huidige constitutionele stelsel beperkt: het kiezerskorps wijst, overeenkomstig de bepalingen van de kieswetgeving, zijn vertegenwoordigers aan in de parlementaire vergaderingen".
[/size]

Citaat:
2. De voogden zijn ook deels soeverein, in zoverre zij een afvaardigingsmandaat hebben van de burger of gemeenschap die ze vertegenwoordigen.
Een afgedwongen mandaat is geen geldig mandaat.
Zonder referendum blijft de burger steeds afhankelijk van:
  • trading,
    coöptatie,
    compromissen
    dubbele opkomst
    kiesdrempels
    koppelverkoop van programmapunten
en andere particratische smeerpijperijen om met diens stem te sjoemelen.

Er bestaat in de praktijk gewoon geen afdwingend of correctief middel. Het straffende stemhok is een nepverweer.


Citaat:
Ik betwijfel of een referenda zoveel democratischer is. Waar ligt de macht: bij de wijk? bij de gemeente? bij de provincie? bij de regio? bij de staat, bij Europa?, bij de VN?

Dus als Gent zegt dat ze onafhankelijk willen zijn dan mogen zij dat? Of gaat u niet zover?
Hier blijkt duidelijk dat je niet het verschil maakt tussen referenda van bovenaf of op volksinitiatief.
Eveneens 'voorzie' je absurde wensen van wege de bevolking, dewelke jij om één of andere reden (ten onrechte zoals uit de Zwitsere praktijk blijkt) onbekwaam acht om op de besluitvorming te mogen wegen.

Citaat:
Een referenda is inderdaad een volks aangelegenheid: je hebt twee keuzes: voor of tegen ...

Amai ... dat wordt lachen bij complexe materies ...
Blijkbaar heb jij weinig vertrouwen in het gezonde verstand van jouw medemensen, en vind je het gemiddelde verstand van politici dat van de duizenden
  • dokters,
    advocaten
    apothekers
    bedrijfsleiders
    proffen
    leraars
    bedienden
    ondernemers
ver te boven gaat. Je wantrouwen tegenover de arbeiders mocht ik reeds vernemen.

Voor mijn part verdedig je gerust die stelling. Dat is je goede recht. Maar stop alstublieft om daar het etiket democratisch op te plakken: het is een elitair-autoritaire theorie.

Also sprach Supe®staaf (reeds 22 jaar werkzaam met de handen, dus arbeider)
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2004, 08:23   #23
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.077
Standaard

Bravo Staaf!

Ik zie onze lachende Philips plots niet meer.

Hij is in deze dan ook dezelfde richting uitgegaan als die andere Philips van Hasselt.

__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2004, 10:34   #24
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Dus als Gent zegt dat ze onafhankelijk willen zijn dan mogen zij dat? Of gaat u niet zover?
Ik zou daar echt geen problemen mee hebben . Binnen een basisdemocratisch confederaal systeem (ik neem met enkel referenda geen genoegen) zou de macht inderdaad uitgaan van de laagste niveaus en zo naar boven, ipv het huidige systeem waarbij het bovenste niveau de baas is. Dus: een autonoom Gent in een confederale staat, en daar het referendum bijgevoegd.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2004, 13:18   #25
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips
Referenda is de dictatuur van het plebs ...

Klopt. Maar het is een beter systeem dan dicatatuur van enkel mensen die door het plebs verkozen zijn.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2004, 14:07   #26
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

En ik heb alleszins meer vertrouwen in het door de praktijk en harde ervaring gevormde plebs dan in een paar academici.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2004, 15:05   #27
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
En ik heb alleszins meer vertrouwen in het door de praktijk en harde ervaring gevormde plebs dan in een paar academici.
Het plebs, in de zin van niet-politici, zoals sommige partijslaven het hier vaak voorstellen of suggereren, telt een pak meer academici dan het verzamelde politieke bendeke.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2004, 18:34   #28
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!

Eerlijkheid boven alles: er staat geen woord van in hun programma.
Vreemde 'eerlijkheid' die pas aan de oppervlakte geraakt nadat je je schup afkuist bij de BUB.

Niettemin bedankt voor het bevestigen wat de 'Vlaams-nationalen' allang in het snuitje hadden.
...maar wat ie voordien altijd ontkent had, in alle talen... De huichelaar.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2004, 23:00   #29
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.077
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel

Vreemde 'eerlijkheid' die pas aan de oppervlakte geraakt nadat je je schup afkuist bij de BUB.

Niettemin bedankt voor het bevestigen wat de 'Vlaams-nationalen' allang in het snuitje hadden.
...maar wat ie voordien altijd ontkent had, in alle talen... De huichelaar.
Ik zei toch al: 'vreemde eerlijkheid'?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be