Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 maart 2018, 15:52   #1
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard 1 jaar elektrisch rijden met de Tesla Model X 90D in het kort samengevat

1 jaar elektrisch rijden met de Tesla Model X 90D in het kort samengevat:

- Afstand: 31 000 km
- Verbruik: 270 Wh/km
- #kWh: 31000 x 0,27=8370
- Extra elektriciteitsverbruik thuis: 750 euro 750 / 0,23 = 3.261 kWh
- Percentage laden thuis: 3261/8370=39%
- Ander betaald verbruik: 700 kWh aan 0,34 euro kWh 700 => 700 x 0,34 = 238 euro
- Totaal betaald: 750 + 238 = 988
- Energiekost/km: 988 / 31000 = 0,0319 euro/km

Een klein beetje duiding hierbij:

Het verbruik is redelijk hoog wat vooral te wijten is aan veel korte ritten. Mijn vrouw brengt de kinderen met de wagen naar school en rijdt daarna verder naar het werk. In totaal is dit minder dan 10 km enkele. Hierbij wordt het interieur en de batterij opgewarmd wat het verbruik sterk de hoogte in duwt. Zeker op koude en regenachtige dagen neemt ze de wagen, op andere dagen neemt ze de fiets. Het is net op deze koude regenachtige dagen dat het verbruik een pak hoger is. Bij wat langere ritten zal het verbruik een pak zakken en verwacht ik uit te komen op 240 Wh/km, pakweg 10% lager.
Meer dan de helft van de verbruikte energie is gratis. Het grootste gedeelte van deze elektriciteit is afkomstig van de superchargers maar ook van andere gratis laadpalen. Je vindt gratis laadpalen bij bv. Ikea, enkele Delhaizes, LIDL's, attractieparken, …
De wagen kost me aan energie 3,19 euro/100 km. Als je dat zou uitdrukken in liter diesel kom je aan 3,19 / 1,3 = 2,4538 l diesel. De eneregiekost is dus minstens 3x lager dan een vergelijkbare SUV met dieselmotor.

Ik ben ondertussen veranderd van energieleverancier waardoor ik volledig duurzame stroom kan laden thuis. Bovendien is deze nog iets goedkoper dan mijn huidige leverancier. Deze nieuwe leverancier levert volledig duurzame stroom van Belgische productie. Het is dus geen koehandel met certificaten. De stroom is volledig afkomstig van Belgische photovoltaïsche productie, waterkracht, windkracht en biogas.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2018, 17:40   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Indien men de Tesla X 90D met een fossiele SUV überhaupt kan vergelijken
- qua vermogen/koppel en grootte - maakt die geen schijn van een kans.

ADAC heeft eens de Audi Q7 e-tron quattro getest, of ongeveer dezelfde grootte en prijsklasse, dit is een zeer zware diesel-plugin-hybride, qua gewicht nog >150 kg zwaarder (gemeten 2630 kg) dan een Tesla X...

Het verbruik van diesel en stroom is dan eerder een ramp, en dan wordt het adblue-verbruik nog niet eens meegeteld:
Citaat:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A..._tiptronic.pdf blz 10

Verbruik / CO2

- Onder pure brandstofbesparende aspecten heeft de Audi Q7 e-tron weinig zin, omdat hij simpelweg te groot en te zwaar is.
Omdat de dubbele aandrijving niet helpt, integendeel.
Hij is reden voor het enorme leeggewicht van meer dan 2,6 ton. Als u begint met een volledig opgeladen batterij, heeft de elektrische cyclus van de ADAC EcoTest een elektrisch bereik van ongeveer 46 km voordat de verbrandingsmotor wordt ingeschakeld - Audi specificeert een bereik van 56 km, wat alleen mogelijk is met een zeer terughoudende rijstijl.
De oorzaak ligt in het hoge stroomverbruik van 33,6 kWh / 100 km (inclusief laadverliezen).
Rijdt men vervolgens verder in de hybride modus, bedraagt het gemiddelde verbruik 8,0 l diesel per 100 km.
Binnen de bebouwde kom is het dieselverbruik dan 8,2 l / 100 km, op de landelijke wegen 6,9 l / 100 km en op de snelweg 9,5 l / 100 km.
Combineert men de elektrische route met de hybride route dan verbruikt de Audi Q7 e-tron 14,7 kWh elektriciteit en 4,5 l diesel per 100 km. Dit hangt samen met een CO2-balans van 227 g per km, die in de EcoTest slechts 8 van de 60 mogelijke punten krijgt.

Verbrauch/CO2

- Unter reinen Spritsparaspekten ergibt der Audi Q7 e-tron wenig Sinn, denn er ist schlicht zu groß und zu schwer. Da hilft auch der doppelte Antrieb nicht, im Gegenteil. Er ist mit Grund für das enorme Leergewicht von über 2,6 Tonnen. Startet man mit voll geladener Batterie, sind im Elektrozyklus des ADAC EcoTest rund 46 km elektrische Reichweite drin, bevor sich der Verbrenner zuschaltet - Audi gibt als Reichweite 56 km an, was nur bei sehr verhaltener Fahrweise möglich ist. Die Ursache liegt im hohen Stromverbrauch von 33,6 kWh/100 km (inkl. Ladeverluste). Fährt man dann weiter im HybridModus, liegt der Verbrauch im Durchschnitt bei 8,0 l Diesel pro 100 km. Innerorts liegt der Diesel-Konsum dann bei 8,2 l/100 km, auf der Landstraße bei 6,9 l/100 km und auf der Autobahn bei 9,5 l/100 km. Kombiniert man die elektrische Strecke mit der Hybrid-Strecke, dann verbraucht der Audi Q7 e-tron auf 100 km 14,7 kWh Strom und 4,5 l Diesel. Damit verbunden ist eine CO2-Bilanz von 227 g pro km, was im EcoTest nur für 8 von 60 möglichen Punkten reicht.
Maar Audi heeft nog een SQ7 TDI of een pure diesel wel een V8 4000 cc (duurder dan e-tron), die weegt ook al -gemeten 2496 kg- of ook 50 kg meer dan de Tesla X90D neem ik aan.
ADAC heeft die ook getest, gemiddeld verbruik 9,3 liter diesel.
Citaat:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a..._tiptronic.pdf
Verbrauch/CO2
- Die verfügbare Leistung des SQ7-Motors kommt nicht von ungefähr: 9,3 l Diesel konsumiert der Audi im EcoTest auf 100 km, die ermittelte CO2-Bilanz liegt bei 293 g/km. Dafür gibt es im Verbrauchs-Kapitel null Punkte.
...
EcoTest-Verbrauch 9,3 l/100 km
Stadt/Land/BAB 9,6/8,0/11,0 l/100 km

Laatst gewijzigd door Micele : 21 maart 2018 om 17:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2018, 17:47   #3
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Die Audi Q7 etron is een 5-zitter, waar de Model X een 7-zitter is. Audi heeft de derde zitrij opgeofferd voor de (kleine) batterij. Bovendien weten we nog niets over de degradatie van de batterij van de Audi. Bij Tesla is de degradatie goed gekend en beperkt (5% op enkele honderd duizenden km). Vermits de Audi geen geavanceerd batterij management system heeft kunnen we hier het ergste vrezen. Een Tesla houdt de batterij op de ideale temperatuur, bij Audi is er enkel een passieve keeling, geen verwarming. Als de Audi regeneratief remt met een koude batterij komt er een grote laadstroom toe in de batterij, niet echt ideaal. Bij Tesla zal de laadstroom in dergelijke omstandigheden beperkt worden.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2018, 18:02   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Die Audi Q7 etron is een 5-zitter, waar de Model X een 7-zitter is. Audi heeft de derde zitrij opgeofferd voor de (kleine) batterij. Bovendien weten we nog niets over de degradatie van de batterij van de Audi. Bij Tesla is de degradatie goed gekend en beperkt (5% op enkele honderd duizenden km). Vermits de Audi geen geavanceerd batterij management system heeft kunnen we hier het ergste vrezen. Een Tesla houdt de batterij op de ideale temperatuur, bij Audi is er enkel een passieve keeling, geen verwarming. Als de Audi regeneratief remt met een koude batterij komt er een grote laadstroom toe in de batterij, niet echt ideaal. Bij Tesla zal de laadstroom in dergelijke omstandigheden beperkt worden.
Het zal wachten zijn wanneer Audi Vorst de eerste full E quattro (Q6?) zal leveren, maar die is ook een halve maatje korter en smaller dan de Tesla X (L = 5,04m), en vermoedelijk een pure 5 zitter.
afmetingen stonden in Ams, wslk 4,88 m lengte:
Citaat:
https://www.auto-motor-und-sport.de/...8-elektro-suv/
Vermutlich wird das über zwei Tonnen schwere Serienmodell auch die Abmessungen des Concept-Cars in etwa übernehmen. Die betragen 4,88 in der Länge, 1,93 Meter in der Breite und 1,54 in der Höhe, bei einem Radstand von 2,91 Meter. Das Kofferraumvolumen reicht von 615 bis 1.725 Liter.
Tesla X: https://de.automobiledimension.com/m...a/model-x-2016


Laatst gewijzigd door Micele : 21 maart 2018 om 18:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2018, 20:59   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Als ge de centen er voor hebt, is de model X een droomwagen voor iemand met een gezin. 7 plaatsen, ruim, high tech

Congrats, ik hoop dat ge er nog lang genot van moogt hebben !
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2018, 22:05   #6
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard




in mijn dodge ram is ook veel plaats hoor
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2018, 22:09   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht



in mijn dodge ram is ook veel plaats hoor
Veel VAA vrees ik
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2018, 07:10   #8
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Veel VAA vrees ik
Ingeschreven als lichte vracht waarschijnlijk niet.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2018, 09:34   #9
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Ingeschreven als lichte vracht waarschijnlijk niet.
Een manager met lichte vracht-bedrijfswagen.

Nice.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2018, 11:46   #10
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
1 jaar elektrisch rijden met de Tesla Model X 90D in het kort samengevat:

- Afstand: 31 000 km
- Verbruik: 270 Wh/km
- #kWh: 31000 x 0,27=8370
- Extra elektriciteitsverbruik thuis: 750 euro 750 / 0,23 = 3.261 kWh
- Percentage laden thuis: 3261/8370=39%
- Ander betaald verbruik: 700 kWh aan 0,34 euro kWh 700 => 700 x 0,34 = 238 euro
- Totaal betaald: 750 + 238 = 988
- Energiekost/km: 988 / 31000 = 0,0319 euro/km

Een klein beetje duiding hierbij:

Het verbruik is redelijk hoog wat vooral te wijten is aan veel korte ritten. Mijn vrouw brengt de kinderen met de wagen naar school en rijdt daarna verder naar het werk. In totaal is dit minder dan 10 km enkele. Hierbij wordt het interieur en de batterij opgewarmd wat het verbruik sterk de hoogte in duwt. Zeker op koude en regenachtige dagen neemt ze de wagen, op andere dagen neemt ze de fiets. Het is net op deze koude regenachtige dagen dat het verbruik een pak hoger is. Bij wat langere ritten zal het verbruik een pak zakken en verwacht ik uit te komen op 240 Wh/km, pakweg 10% lager.
Meer dan de helft van de verbruikte energie is gratis. Het grootste gedeelte van deze elektriciteit is afkomstig van de superchargers maar ook van andere gratis laadpalen. Je vindt gratis laadpalen bij bv. Ikea, enkele Delhaizes, LIDL's, attractieparken, …
De wagen kost me aan energie 3,19 euro/100 km. Als je dat zou uitdrukken in liter diesel kom je aan 3,19 / 1,3 = 2,4538 l diesel. De eneregiekost is dus minstens 3x lager dan een vergelijkbare SUV met dieselmotor.

Ik ben ondertussen veranderd van energieleverancier waardoor ik volledig duurzame stroom kan laden thuis. Bovendien is deze nog iets goedkoper dan mijn huidige leverancier. Deze nieuwe leverancier levert volledig duurzame stroom van Belgische productie. Het is dus geen koehandel met certificaten. De stroom is volledig afkomstig van Belgische photovoltaïsche productie, waterkracht, windkracht en biogas.
Interessant, tx for sharing.

Komt ongeveer overeen met wat ik tot nu in literatuur vond over energie-verbruik en laadstrategieën.
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2018, 12:13   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Ik ben ondertussen veranderd van energieleverancier waardoor ik volledig duurzame stroom kan laden thuis. Bovendien is deze nog iets goedkoper dan mijn huidige leverancier. Deze nieuwe leverancier levert volledig duurzame stroom van Belgische productie. Het is dus geen koehandel met certificaten. De stroom is volledig afkomstig van Belgische photovoltaïsche productie, waterkracht, windkracht en biogas.
Is dat toevallig Ecopower of zijn er nog andere?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2018, 14:28   #12
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
1 jaar elektrisch rijden met de Tesla Model X 90D in het kort samengevat:

- Afstand: 31 000 km
- Verbruik: 270 Wh/km
- #kWh: 31000 x 0,27=8370
- Extra elektriciteitsverbruik thuis: 750 euro 750 / 0,23 = 3.261 kWh
- Percentage laden thuis: 3261/8370=39%
- Ander betaald verbruik: 700 kWh aan 0,34 euro kWh 700 => 700 x 0,34 = 238 euro
- Totaal betaald: 750 + 238 = 988
- Energiekost/km: 988 / 31000 = 0,0319 euro/km

Een klein beetje duiding hierbij:

Het verbruik is redelijk hoog wat vooral te wijten is aan veel korte ritten. Mijn vrouw brengt de kinderen met de wagen naar school en rijdt daarna verder naar het werk. In totaal is dit minder dan 10 km enkele. Hierbij wordt het interieur en de batterij opgewarmd wat het verbruik sterk de hoogte in duwt. Zeker op koude en regenachtige dagen neemt ze de wagen, op andere dagen neemt ze de fiets. Het is net op deze koude regenachtige dagen dat het verbruik een pak hoger is. Bij wat langere ritten zal het verbruik een pak zakken en verwacht ik uit te komen op 240 Wh/km, pakweg 10% lager.
Meer dan de helft van de verbruikte energie is gratis. Het grootste gedeelte van deze elektriciteit is afkomstig van de superchargers maar ook van andere gratis laadpalen. Je vindt gratis laadpalen bij bv. Ikea, enkele Delhaizes, LIDL's, attractieparken, …
De wagen kost me aan energie 3,19 euro/100 km. Als je dat zou uitdrukken in liter diesel kom je aan 3,19 / 1,3 = 2,4538 l diesel. De eneregiekost is dus minstens 3x lager dan een vergelijkbare SUV met dieselmotor.

Ik ben ondertussen veranderd van energieleverancier waardoor ik volledig duurzame stroom kan laden thuis. Bovendien is deze nog iets goedkoper dan mijn huidige leverancier. Deze nieuwe leverancier levert volledig duurzame stroom van Belgische productie. Het is dus geen koehandel met certificaten. De stroom is volledig afkomstig van Belgische photovoltaïsche productie, waterkracht, windkracht en biogas.
Zijt gij niet beschaamd dat uw vrouw met zo'n dure auto rondrijdt? En dat terwijl de meeste mensen moeten krabben om op het einde van de maand rond te komen! Dergelijke wagens zijn maatschappelijk niet tolereerbaar en zouden door de staat geconfisceerd moeten worden!
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2018, 15:47   #13
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Zijt gij niet beschaamd dat uw vrouw met zo'n dure auto rondrijdt? En dat terwijl de meeste mensen moeten krabben om op het einde van de maand rond te komen! Dergelijke wagens zijn maatschappelijk niet tolereerbaar en zouden door de staat geconfisceerd moeten worden!
lol nice troll
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2018, 19:05   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Zijt gij niet beschaamd dat uw vrouw met zo'n dure auto rondrijdt? En dat terwijl de meeste mensen moeten krabben om op het einde van de maand rond te komen! Dergelijke wagens zijn maatschappelijk niet tolereerbaar en zouden door de staat geconfisceerd moeten worden!
Nee menneke zulke wagens krijgen € 2000 premie omdat ze zo "proper" zijn:
De premie zou zelfs terug verhoogt zijn per 1 jan 2018.
3,5k als men onder de 41k catalogusprijs kan blijven, dit tem 2019. 4k premie voor de goedkoopste of onder 31k.
Citaat:


Terugwerkende kracht
Om de premie nieuw leven in te blazen heeft de Vlaamse regering beslist om het maximale bedrag opnieuw op te trekken naar 4.000€, zowel voor 2018 als voor 2019. Voor elektrische wagens die duurder zijn dan 31.000€ is de premie lager (zie tabel hieronder). De premie geldt overigens ook voor waterstofwagens. Nieuw is dat de subsidie voortaan niet enkel door particulieren kan gebruikt worden, maar ook door vzw’s en deelauto-bedrijven.


Dit besluit van de Vlaamse regering treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2018. De maatregel wordt bekostigd van de 5 miljoen euro per jaar die al voorzien was, vermeerder met het budgetoverschot van 2017.
https://www.egear.be/2018-premie-elektrische-auto/
Citaat:
14 reacties

renaldo / 2-2-2018 / ·
heel goed! dat wordt een mooie 3500euro premie op mijn tesla model 3 in 2019.
Dat is eventjes 1000, 1500 en 2000 Euro meer premie voor een E-wagen die nog geleverd wordt in 2019, en dan zal er veel meer keus zijn.
Dit was namelijk de oude regeling tot 1.1.2018:
Citaat:
CATALOGUSWAARDE 2016 2017 2018 2019
Minder dan 31.000€ 5.000€ 4.000€ 3.000€ 2.000€
31.000€ - 40.999€ 4.500€ 3.500€ 2.500€ 1.500€
41.000€ - 60.999€ 3.000€ 2.500€ 2.000€ 1.500€
61.000€ of meer 2.500€ 2.000€ 1.500€ 1.000€

https://www.egear.be/premie-bedragen-elektrische-auto/

Laatst gewijzigd door Micele : 22 maart 2018 om 19:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 09:41   #15
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Is dat toevallig Ecopower of zijn er nog andere?
Er zijn er nog andere. Ik heb niet voor Ecopower gekozen om 2 redenen: ze hebben geen nachttarief en ze leveren geen aardgas. Ik heb gekozen voor Watz.

Nachttarief is zeer interessant als je elektrisch rijdt. De auto zal immers bijna altijd 's nachts laden.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 09:53   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Er zijn er nog andere. Ik heb niet voor Ecopower gekozen om 2 redenen: ze hebben geen nachttarief en ze leveren geen aardgas. Ik heb gekozen voor Watz.

Nachttarief is zeer interessant als je elektrisch rijdt. De auto zal immers bijna altijd 's nachts laden.
Thx voor de info.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 09:56   #17
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Er zijn er nog andere. Ik heb niet voor Ecopower gekozen om 2 redenen: ze hebben geen nachttarief en ze leveren geen aardgas. Ik heb gekozen voor Watz.

Nachttarief is zeer interessant als je elektrisch rijdt. De auto zal immers bijna altijd 's nachts laden.
opmerkelijke redenering voor iemand met groene motieven...

nachttarief is een verouderd economisch (vervuilend) concept
op een moment dat meer en meer energie uit zonnepanelen komt zou nachttarief duurder moeten zijn dan dagtarief.

als economie je argument is, dan kan je beter terug voor die diesel kiezen, vrees ik, puur economisch dan he.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 10:03   #18
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
opmerkelijke redenering voor iemand met groene motieven...

nachttarief is een verouderd economisch (vervuilend) concept
op een moment dat meer en meer energie uit zonnepanelen komt zou nachttarief duurder moeten zijn dan dagtarief.

als economie je argument is, dan kan je beter terug voor die diesel kiezen, vrees ik, puur economisch dan he.
Ik heb de berekening gemaakt. In mijn geval is de Model X de meest economische oplossing. Die kost me per maand nauwelijks meer dan mijn vorige auto een BMW 5-touring.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 10:38   #19
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.042
Standaard

wat mij opvalt als die Tesla aanzet dat hij zo een lawaai maakt lijk een turbine
ik dacht dat ze geruisloos waren, is dat een geluidje dat je kunt kiezen ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 11:05   #20
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Als een Tesla vertrekt maakt die nauwelijks lawaai. Je hoort natuurlijk wel de elektromotoren, maar dat is zeker niet zo luid als een turbine. Het is nog het meest te vergelijken met het geluid van enkele elektrische treinstellen. Dit geluid is typisch voor het type elektromotor die een Tesla gebruikt, nl. een driefasige asynchrone motor.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be