Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 januari 2010, 02:26   #1
rikus
Lokaal Raadslid
 
rikus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 januari 2008
Locatie: Kraggenburg
Berichten: 345
Standaard 'Wees voorzichtig met spirituele leringen Oprah'

'Wees voorzichtig met spirituele leringen Oprah'
Ze is overtuigend, invloedrijk, doet veel goede dingen, maar christenen moeten voorzichtig zijn wanneer Oprah spreekt over spiritualiteit. Hiervoor waarschuwen twee apologeten die onlangs een boek hebben uitgebracht over dit onderwerp. Zij wezen erop dat de talkshow-koningin het pantheïsme - God is alles en alles is God - in haar programma bevordert en dat er meerdere wegen zijn om God te bereiken.

Ongeveer 1.500 mensen keken op het McLean Bible Church, buiten Washington, hoe Josh McDowell en Dave Sterrett de gevaren van Oprah's geestelijke leer uitlegden vanuit een christelijk perspectief. Ook in Nederland wordt Oprah veel bekeken. "Hier moet je voorzichtig mee zijn," benadrukt McDowell. "De christelijke God is een persoonlijke Schepper die alle waarheid bezit en buiten onszelf en ons universum woont. Oprah en anderen verwijzen naar God als een onpersoonlijke kracht. En ik denk dat ze zullen zeggen: 'Kijk in jezelf en vindt jezelf van binnen. Vindt dat God-bewustzijn. Dat is God'."

McDowell herinnert zich de Oprah Winfrey Show waarin vorig jaar de voormalig-evangelische leider Teg Haggard met zijn vrouw te gast was. Haggard was destijds betrokken bij een homo- seks en drugsschandaal. Zijn vrouw Gayle vertelde dat Haggard moeite heeft met homoseksualiteit en hij heeft geprobeerd zijn homoseksuele verlangens onder controle te krijgen. Oprah reageerde fel door te zeggen dat ze het hiermee niet eens is en mensen moeten kijken naar hun innerlijke verlangens om die uit te leven en om zo authentiek te blijven. "Wat als Haggard deed aan kindermusbruik? Zou ze dan hetzelfde zeggen? Wat als Haggard een verkrachter was? Zou ze dan hetzelfde zeggen?" vraagt McDowell zich af.

'Hutspot van geloof'
In hun boek "O" God: A Dialogue on Truth and Oprah’s Spirituality, waarschuwen de apologeten dat Oprah "de taal van de Bijbel en christelijke tradities gebruikt, maar dat mengt met andere tradities om een hutspot van persoonlijk geloof te creëren". Ook verwijst het tweetal in hun boek naar de New Earth Web-seminar die Oprah hield op 3 maart 2008. Zij vertelde de deelnemers dat Christus is gekomen voor mensen die hun eigen "Christus-bewustzijn" kunnen aantonen.
McDowell
McDowell waarschuwt dat deze innerlijke bewustzijn gevaarlijk is omdat het zonde kan rechtvaardigen, aangezien mensen volgen wat ze voelen in plaats van een absolute waarheid. De apologeten wijzen erop dat mensen die zeggen dat ze mensen die beweren dat Jezus de enige weg is niet kunnen tolereren in feite laten zien intolerant te zijn. Als ze open zouden staan voor nieuwe ideeën, zoals zij beweren, zouden ze volgens hen mensen tolereren die het niet met hen eens zijn. "Ik ben niet geroepen om tolerant te zijn, maar om liefdevol te zijn," voegt McDowell toe.

Liefhebben boven tolerantie

Denise Wingerd van de Reston Bible Church is dat met McDowell eens. "De norm van een christen is liefhebben; liefhebben wie u vervolgen. Dat gaat ver boven tolerantie." Ondertussen wijst Melanie McFarland, lid van de McLean Bible Church, op de kracht ven televisie. "Ik kijk niet naar Oprah, maar het is gewoon verbazingwekkend dat mensen haar woorden tot zich nemen en daardoor vaak niet kijken naar de waarheid."
Bron
__________________
Anders zijn is ook gewoon

rikus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 22:08   #2
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Ik denk dat je je vergist hebt van de foto van Mcdowell.
__________________
Etiam si omnes, ego non.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 22:13   #3
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikus Bekijk bericht
"Hier moet je voorzichtig mee zijn," benadrukt McDowell. "De christelijke God is een persoonlijke Schepper die alle waarheid bezit en buiten onszelf en ons universum woont. Oprah en anderen verwijzen naar God als een onpersoonlijke kracht. En ik denk dat ze zullen zeggen: 'Kijk in jezelf en vindt jezelf van binnen. Vindt dat God-bewustzijn. Dat is God'."
Wat vreemd dat die religieuze wacko's het kleinzielige jaloerse Godje van het Oude Testament verkiezen boven de menselijke pantheïstische God van Oprah.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 22:17   #4
Zeikstraal
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 augustus 2009
Berichten: 2.798
Standaard

Bedankt voor de waarschuwing. Ik had het kunnen denken dat ik me niet spiritueel moest laten leiden door de toverdoos. Zo int zak gezet dat ik me voel. Bied die gazet van u psychologische hulp om dit te verwerken? Zoniet moet je maar je muil houden en mij gelukkig laten in mijn onwetendheid
Zeikstraal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be