Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 februari 2018, 11:42   #1
josebi
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 11 april 2010
Berichten: 52
Standaard voetpad = oprit?

ik zie meer en meer dat bestuurders met een garagepoort het voetpad als hun privé oprit gebruiken door haaks op de rijbaan voor die poort te parkeren en zo de voetgangers dwingen op de rijbaan te stappen. Kan men daarvoor niet beboet worden?


josebi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2018, 11:48   #2
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door josebi Bekijk bericht
ik zie meer en meer dat bestuurders met een garagepoort het voetpad als hun privé oprit gebruiken door haaks op de rijbaan voor die poort te parkeren en zo de voetgangers dwingen op de rijbaan te stappen. Kan men daarvoor niet beboet worden?


ja

draadje mag dicht.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2018, 11:52   #3
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Onvoorstelbaar de mentaliteit van vele automobilisten en hoe ze zich zonder scrupules op voet - of fietspaden parkeren. Of onderstaande ...

https://www.hln.be/regio/avelgem/cha...aats~ac89528c/
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2018, 11:53   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Toegegeven: niet netjes van de overtreder.

Maar het lijkt me wel een nogal persoonlijk draadje.
Bovendien ook dom: je kent het verkeersreglement toch wel een beetje.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2018, 12:22   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.002
Standaard

Ik zou zelfs meer zeggen: garage = garage. Gebruik uw garage en steek ze niet vol met vanalles anders.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2018, 12:29   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.370
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Vergis u niet. Voor dezelfde moeite is het "voetpad" op deze foto privé domein.

Mijn oom heeft/had een soortgelijke situatie, maar dan langs de andere kant gezien.

Woont gewoon in een rijhuis langs de weg, het huis staat er sinds 1948 (heropbouw na WOII, en gerenoveerd/gemoderniseerd in 1997). Een redelijk breed voetpad tussen weg en huis. Een paar jaar geleden vernieuwde de gemeente dat voetpad. Een kleine maand ongemak, maar de voordelen waren er wel, geen dikke borduur meer om op te bobbelen naar de garage toe.
Helaas kwam het factuur voor 7x0,8 meter voetpad wel toe voor de werken gedaan waren, en een factuur geschreven door een "gekende" aannemer die de job voor de gemeente uitvoerde. Oftewel, ongeveer 3 keer meer als mijn oom dat zelf had laten doen.
Blijkt dat het stuk grond bij de woning 80 centimeter voetpad "gebruikt". Navraag voor onteigening, of voor eigen gebruik gaf geen enkel resultaat.
Nu , als mijn oom die 80 cm strook zou openleggen en er een voortuintje van zou maken, dan is er 30 cm voetpad over, en da's te weinig volgens de regeltjes.

Kort door de bocht. Als er werken zijn, dan is het de vraag wie de factuur gaat betalen. Als het de gemeente is, laat hij de politie komen, de werken stilleggen (wegens op zijn grond), en laat hij de job in eigen beheer uitvoeren, en stuurt hij de rekening naar de gemeente.
Als het nutsvoorzieningen zijn, die doen dat op eigen kosten en is er niks aan de hand.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2018, 12:31   #7
josebi
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 11 april 2010
Berichten: 52
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Toegegeven: niet netjes van de overtreder.

Maar het lijkt me wel een nogal persoonlijk draadje.
Bovendien ook dom: je kent het verkeersreglement toch wel een beetje.
Wat is daar persoonlijk aan? Het fenomeen is bijna overal in de residentiële stadsranden te zien, en woekert uit tot een algemeen gedrag. Waar ik de foto heb genomen is dat al jaren aan de gang en bij momenten is het voetpad over de volle lengte van de straat geblokkeerd door auto's die er dwars op de rijbaan op parkeren. Blijkbaar wordt daar toch niet tegen opgetreden, en waarom???

Laatst gewijzigd door josebi : 28 februari 2018 om 12:33.
josebi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2018, 02:32   #8
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door josebi Bekijk bericht
Wat is daar persoonlijk aan? Het fenomeen is bijna overal in de residentiële stadsranden te zien, en woekert uit tot een algemeen gedrag. Waar ik de foto heb genomen is dat al jaren aan de gang en bij momenten is het voetpad over de volle lengte van de straat geblokkeerd door auto's die er dwars op de rijbaan op parkeren. Blijkbaar wordt daar toch niet tegen opgetreden, en waarom???
Misschien omdat het vatbaar is voor discussie.

Ik zou me er niet over durven uitspreken maar op een gelijkgrondse berm mag je parkeren, ...en laat nu juist dat stukje, waar die auto staat, gelijkgrondse berm zijn.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2018, 09:33   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Vooraleer de toog kletsnat wordt....

Citaat:
2.41. "Gelijkgrondse berm" : de ruimte, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, begrepen tussen enerzijds de rijbaan en anderzijds een sloot, een talud, de grenzen van eigendommen, die zich op hetzelfde hoogteniveau bevindt als de rijbaan en gevolgd mag worden door de weggebruikers, bepaald onder de voorwaarden van dit besluit.

De gelijkgrondse berm is meestal niet met verhard materiaal aangelegd en moeilijk begaanbaar voor de voetgangers.

https://wegcode.be/wetteksten/sectie...gcode/100-art2
Een verharde gelijkgrondse berm voor het parkeren ziet er zo uit :


https://fietsgedoe.wordpress.com/201...egcode-deel-1/

Op de foto van het topic mag men ook aan de rijbaanrand parkeren:
Citaat:
Artikel 23. Stilstaan en parkeren
23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :

1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting

Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.

2° Buiten de rijbaan op de gelijkgrondse berm of, buiten de bebouwde kommen, op eender welke berm.

Indien het een berm betreft die de voetgangers moeten volgen, moet langs de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter breed vrijgelaten worden.

Indien de berm niet breed genoeg is, moet het voertuig gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op de rijbaan opgesteld worden.

Indien er geen bruikbare berm is, moet het voertuig op de rijbaan opgesteld worden.

23.2. Elk voertuig dat volledig of ten dele op de rijbaan opgesteld is, moet geplaatst worden :

1° zover mogelijk van de aslijn van de rijbaan;

2° evenwijdig met de rand van de rijbaan, behoudens bijzondere plaatsaanleg;

3° in één enkele file.

Motorfietsen zonder zijspan of aanhangwagen mogen evenwel haaks op de rand van de rijbaan parkeren voor zover zij daarbij de aangeduide parkeermarkering niet overschrijden.
... en indien er geen borden staan die het zouden verbieden, en niet onder de verbodsbepalingen van Art 24 vallen.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 maart 2018 om 09:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2018, 09:42   #10
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Misschien omdat het vatbaar is voor discussie.

Ik zou me er niet over durven uitspreken maar op een gelijkgrondse berm mag je parkeren, ...en laat nu juist dat stukje, waar die auto staat, gelijkgrondse berm zijn.
Ik zie daar geen gelijkgrondse berm.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2018, 09:50   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik zie daar geen gelijkgrondse berm.
Ik ook niet, en ik zie daar een verhoogde boordsteen aangelegd tussen rijbaangoot en gras (=verhoogde berm)



Mss scheelt er iets aan zijn ...

Citaat:
https://wegcode.be/wetteksten/sectie...code/189-art24

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

1° onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;

2° op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;

3° op de overwegen;

4° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;

5° op de rijbaan in de onderbruggingen, in de tunnels en behoudens plaatselijke reglementering onder de bruggen;

6° op de rijbaan nabij de top van een helling en in een bocht wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is;

7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;

8° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten op de kruispunten, behoudens plaatselijke reglementering;

9° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten buiten de kruispunten;

10° op minder dan 20 meter voor de verkeersborden
Bovendien moet men altijd in principe plaats genoeg laten daarmee voetgangers kunnen passeren, ook moest het een berm zijn. 1,5 meter zelfs.
Die oprit is dus tekort om daar te blijven parkeren, beter is gewoon op de rijbaan voor de eigen oprit, dus gewoon daar op de foto aan de rechter rijbaanrand. Vergemakkelijkt zelfs het wegrijden.

Ik herhaal:
Citaat:
https://wegcode.be/wetteksten/sectie...code/188-art23

23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :

1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting

Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.

2° Buiten de rijbaan op de gelijkgrondse berm of, buiten de bebouwde kommen, op eender welke berm.

Indien het een berm betreft die de voetgangers moeten volgen, moet langs de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter breed vrijgelaten worden.

Indien de berm niet breed genoeg is, moet het voertuig gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op de rijbaan opgesteld worden.

Indien er geen bruikbare berm is, moet het voertuig op de rijbaan opgesteld worden.
Uiteraard mag het parkeren nier verboden worden door regels van art 24 en art 25, 3 meter vrijlaten op de rijbaan lijkt me op die plaats zeker haalbaar.
Citaat:
Artikel 25. Parkeerverbod
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

1° op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen;

2° op minder dan 15 meter aan weerszijden van een bord dat een autobus-, trolleybus- of tramhalte aanwijst;

3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;

4° op de plaatsen waar de voetgangers en de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen op de rijbaan moeten komen om omheen een hindernis te gaan of te rijden;

5° op elke plaats waar het voertuig de toegang tot buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen zou verhinderen;

6° op de plaatsen waar de doorgang van spoorvoertuigen zou belemmerd worden;

7° wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden;

8° ... 14°
https://wegcode.be/wetteksten/sectie...code/190-art25

Laatst gewijzigd door Micele : 3 maart 2018 om 10:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2018, 11:22   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Toegegeven: niet netjes van de overtreder.

Maar het lijkt me wel een nogal persoonlijk draadje.
Bovendien ook dom: je kent het verkeersreglement toch wel een beetje.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door josebi Bekijk bericht
Wat is daar persoonlijk aan? Het fenomeen is bijna overal in de residentiële stadsranden te zien, en woekert uit tot een algemeen gedrag. Waar ik de foto heb genomen is dat al jaren aan de gang en bij momenten is het voetpad over de volle lengte van de straat geblokkeerd door auto's die er dwars op de rijbaan op parkeren. Blijkbaar wordt daar toch niet tegen opgetreden, en waarom???
Ik betwist dat er niet zou opgetreden worden in Vlaanderen, tegen foutief parkeren op voetpaden.
Op vele plaatsen wordt er wel veel getolereerd. Namelijk waar het absoluut geen hinder oplevert.

Verder kan je ook kritiek hebben op de gemeente waar die foto genomen is. Op een voetpad, die naam waardig, moeten volgens mij twee moeders met een kinderwagen mekaar gemakkelijk kunnen kruisen.

Iets of wat van een wijkagent zal deze situatie wel vlug uitklaren: "meneer of mevrouw, als ik het nog eens zie, dan zal ik mijn boekje moeten boven halen".
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2018, 11:38   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Vergis u niet. Voor dezelfde moeite is het "voetpad" op deze foto privé domein.
Niet in dit geval, met deze foto.
Zie je die witte verdeelkast? Die staat altijd voor de rooilijn van het privaat grondstuk. Zie je die verlichtingspalen? Idem. (alhoewel amai bij die ene vlak voor zijn huisgevel wel twijfel heb...)



Dat "*voetpad" en het grootste deel van die oprit is dus niet-privé.

Parkeren is daar enkel toegelaten op de rijbaan, of in zijn garage zelf natuurlijk.
Die foto zegt natuurlijk niets hoelang die daar al staat. Maar ik heb de indruk:
- enerzijds staat er al een auto in de garage.
- anderzijds staat er teveel rommel in de garage of niet bruikbaar.

Mss heeft de eigenaar schrik om op de rijbaan te parkeren, of onwetend.
Aan de andere kant zie ik wel een verharde gelijkgrondse berm met talrijke vrije parkeerplaatsen, zelfs met een zebrapad (zelden in een woonwijk). Maar de aanwezigheid van dat zebrapad maakt het nog duidelijk dat het hier om een trottoir gaat die vrijgehouden moet worden.

De term *voetpad bestaat niet in de wegcode, en zebrapad heet voetgangersoversteekplaats...:
Citaat:
2.40. "Trottoir" : het gedeelte van de openbare weg, al dan niet verhoogd aangelegd ten opzichte van de rijbaan, in ’t bijzonder ingericht voor het verkeer van voetgangers; het trottoir is verhard en de scheiding ervan met de andere gedeelten van de openbare weg is duidelijk herkenbaar voor alle weggebruikers.

Het feit dat het verhoogd trottoir over de rijbaan doorloopt, brengt geen wijziging aan zijn bestemming.
https://wegcode.be/wetteksten/sectie...gcode/100-art2

Laatst gewijzigd door Micele : 3 maart 2018 om 11:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2018, 12:39   #14
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik zie daar geen gelijkgrondse berm.
Dat is normaal Bobke want er bestaan geen gelijkgrondse bermen. Nergens staat er ergens in de wet van wanneer een gelijkgrondse berm overgaat in een verhoogde; is dat vanaf 1mm verschil, of vanaf 0,5 cm verschil, of vanaf 1 cm verschil, of vanaf 3 cm verschil, wie zal het zeggen?
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2018, 12:44   #15
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik betwist dat er niet zou opgetreden worden in Vlaanderen, tegen foutief parkeren op voetpaden.
Op vele plaatsen wordt er wel veel getolereerd. Namelijk waar het absoluut geen hinder oplevert.

Verder kan je ook kritiek hebben op de gemeente waar die foto genomen is. Op een voetpad, die naam waardig, moeten volgens mij twee moeders met een kinderwagen mekaar gemakkelijk kunnen kruisen.

Iets of wat van een wijkagent zal deze situatie wel vlug uitklaren: "meneer of mevrouw, als ik het nog eens zie, dan zal ik mijn boekje moeten boven halen".
Er zijn veel voetpaden in België hoor waar ge amper alleen en zonder kinderwagen op kunt lopen. En dan rijden er in die straatjes veelal nog autobussen ook en dan staan ze verwonderd als er een voetganger onder die bus beland. http://gbsmoorsel.classy.be/knelpunten_2.htm maar ja, zolang je maar een gordel aan hebt, dan is alles oké.

Laatst gewijzigd door Garry : 3 maart 2018 om 12:50.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2018, 14:42   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Er zijn veel voetpaden in België hoor waar ge amper alleen en zonder kinderwagen op kunt lopen. En dan rijden er in die straatjes veelal nog autobussen ook en dan staan ze verwonderd als er een voetganger onder die bus beland. http://gbsmoorsel.classy.be/knelpunten_2.htm maar ja, zolang je maar een gordel aan hebt, dan is alles oké.
Daarover gaat het van geen kanten.
Op die foto zie je dat dit een redelijk recent aangelegde verkaveling is.
Geen middeleeuwse toestanden? O toch middeleeuws: een voetpad van mijn voeten.

Maar nogmaals: het gaat niet over oud-stedelijke voetpaden.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2018, 14:58   #17
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Bij mij is het voetpad een fietspad. Althans zo lijkt het toch en volgens vele fietsers mag ik daar niet lopen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2018, 15:06   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

topic

is

v o e t p a d


Citaat:
voetpad = oprit?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be