Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 januari 2013, 00:49   #41
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In het communistische Bulgarije en Roemenië ook, hoor. In de voormalige Sovjetunie ook. Allemaal was er daar geen vrijheid.
Of er geen vrijheid was, daar zijn heel veel inwoners van die landen het niet mee eens. Er was geen, in het geval van Rusland, industriële markt. Dat is juist. Omdat het communisme die markt eigenlijk bestreed om zo de ongelijkheid tussen de inwoners te kunnen bestrijden.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 00:51   #42
rebella
Burger
 
rebella's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2012
Berichten: 182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Noorwegen is het ongewoon nog traditionele kledij te dragen op allerlei feestdagen en gelegenheden.
En dat ondanks al die jaren kapitalisme.
Je weet niet wat het kost))
Noorwegen is een land met veel oliegeld maar zeer weinig kulturele waarden, koude en deprimerende winters, en zeer veel alcoholmisbruik. Doordat kunt je alcohol alleen voor 18 uur in een speciaal winkel kopen, en werd de officiele sluitingsuurvan nachtklubben tot 2 uur snachts vastgesteld.
Nationale kledij is een zuivere status symbool net zoals een dure auto of vacantiewoning. Ze willen daarmee het nationale gevoel laten groeien tegelijkertijd het leven beter voor te stellen. Ze hebben er geld genoeg voor.
rebella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 00:53   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Of er geen vrijheid was, daar zijn heel veel inwoners van die landen het niet mee eens.
U wil schijnbaar de werkelijkheid geweld aandoen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 00:54   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rebella Bekijk bericht
Je weet niet wat het kost))
O jawel, hoor. In mijn jeugd heb ik lange tijd gedanst bij een volksdansgroep. Daarnaast heb ik hier thuis ook typisch Oostenrijkse kledij, daar ik nu eenmaal van een deel van mijn familie van die afkomst ben.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 01:16   #45
rebella
Burger
 
rebella's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2012
Berichten: 182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Noorwegen wordt dan ook al jaren bestuurd door sociaal-democraten, en heeft zowat het beste sociale stelsel van de wereld.
inderdaad, en dit ondanks dat merderheid voor rechtse partijen stemt. Voor een werklose hoerklant van noord-Noorwegen weegt en stem 50% meer dan die van werkende mens van Oslo.

Zelfs meer "democratisch" als cordon sanitaire in Belgie!
rebella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 01:21   #46
rebella
Burger
 
rebella's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2012
Berichten: 182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
O jawel, hoor. In mijn jeugd heb ik lange tijd gedanst bij een volksdansgroep. Daarnaast heb ik hier thuis ook typisch Oostenrijkse kledij, daar ik nu eenmaal van een deel van mijn familie van die afkomst ben.
Kledij van Noorwegen kost vanaf 2500 euro afhankelijk van het model.
rebella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 01:26   #47
rebella
Burger
 
rebella's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2012
Berichten: 182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Noorwegen wordt dan ook al jaren bestuurd door sociaal-democraten, en heeft zowat het beste sociale stelsel van de wereld.
inderdaad, en dit ondanks dat merderheid voor rechtse partijen stemt. Voor een werklose hoerklant van noord-Noorwegen weegt en stem 50% meer dan die van werkende mens van Oslo.

Zelfs meer "democratisch" als cordon sanitaire in Belgie!
rebella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 01:26   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rebella Bekijk bericht
Kledij van Noorwegen kost vanaf 2500 euro afhankelijk van het model.
"Vanaf", daar geloof ik niets van.

In Oostenrijkse kledij heb je al heel veel vanaf 250 euro. Natuurlijk hangt veel af van de stof waarin het geheel is uitgewerkt en als er veel met de hand geborduurd moet worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 01:34   #49
rebella
Burger
 
rebella's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2012
Berichten: 182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"Vanaf", daar geloof ik niets van.
inderdaad is niet gemakkelijk om te geloven. Daarvoor noem ik het eerder status ding dan echte kulturele waarde. In Vlaanderen daarentegen zijn alle historische waardigheden goed bewaart. Ik ben blij dat ze niet op en zo belachelijke manier optreden met het kledij voor duizenden euros zoals noren.
rebella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 01:54   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rebella Bekijk bericht
inderdaad is niet gemakkelijk om te geloven. Daarvoor noem ik het eerder status ding dan echte kulturele waarde. In Vlaanderen daarentegen zijn alle historische waardigheden goed bewaart. Ik ben blij dat ze niet op en zo belachelijke manier optreden met het kledij voor duizenden euros zoals noren.
Nog steeds hecht ik weinig geloof aan wat u schrijft over de kostprijs van de Noorse volksklederdracht.

In Vlaanderen is er heel veel verloren gegaan. Buiten volksdansgroepen heeft er zo goed als niemand nog traditionele kledij in huis. Heel anders is het in de Duitstalige landen waar heel veel mensen traditionele kledij (of modernere versie ervan) in hun kast hebben hangen en die ook gebruiken op allerlei plechtigheden.

Daarnaast is onze eigen muziektraditie weggedeemsterd. Gelukkig waren er op een bepaald moment groepen als 't Kliekske die toch het een en ander van de complete ondergang hebben gered. Ook hier een enorm verschil met de Duitstalige wereld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 02:04   #51
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.042
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Die zijn uit Veles! De streek vanwaar ik afkomstig ben!
Je bent dus Turks-Macedoniër? Dat hoor je niet veel, maar er is inderdaad een kleine minderheid. Muziek en cultuur van Bulgarije, Macedonië, Servië, Bosnië heeft Turkse invloeden ondergaan, maar minder dan Albanië.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 02:07   #52
rebella
Burger
 
rebella's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2012
Berichten: 182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daarnaast is onze eigen muziektraditie weggedeemsterd.
ik ben ermee akkoord. Trance is in Belgie/Duitsland ontstaan maar tegewoordig dood in Belgie en zeer levend in Duitsland. Ik vind het bijzonder spijtig dat "vlaamse" jeugd liever RnB heeft. 20 jaar geleden was er een discotheekparadijs in Belgie. Nu gaat alles alleen om veel pintjes te kunnen drinken. Enorm spijtig.
rebella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 02:11   #53
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.042
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In tegenstelling tot hier wordt aangenomen, is dat allemaal niet bewaard "dankzij" de communisten. Wel in vele gevallen "ondanks".
Hoe komt het dan dat die tradities meer bewaard bleven in Oost-Europa en de Sovjet-Unie dan in West-Europa?
Communisten hebben wel gestreden tegen religie, maar nooit tegen nationale cultuur. Zo werd de volkscultuur actief gepromoot door middel van allerlei gesubsidieerde festivals en instituten. Elk dorp had een cultuurhuis en traditionele dans en muziek waren daar prominent aanwezig. Ook was er een heel bloeiende film-industrie, met veel historische films, en zag je veel volkscultuur op televisie. nu nog, zowel in rusland als Bulgarije, zie je dagelijks films uit die periode op tv en worden de grote festivals van weleer heruitgezonden.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 02:22   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Hoe komt het dan dat die tradities meer bewaard bleven in Oost-Europa en de Sovjet-Unie dan in West-Europa?
Bepaalde tradities. Niet alle. Veel godsdienstige tradities heeft men proberen te verbieden. In Roemenië en Albanië is men daarin het verst gegaan.

Daarnaast was het nu eenmaal zo dat de Balkanlanden nu eenmaal nog sterk in de traditionele cultuur geworteld waren, toen de communisten aan de macht kwamen. Die hebben die elementen dan opgenomen en gebruikt voor zover ze voor hen nuttig waren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 06:36   #55
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Hoe komt het dan dat die tradities meer bewaard bleven in Oost-Europa en de Sovjet-Unie dan in West-Europa?
Communisten hebben wel gestreden tegen religie, maar nooit tegen nationale cultuur. Zo werd de volkscultuur actief gepromoot door middel van allerlei gesubsidieerde festivals en instituten. Elk dorp had een cultuurhuis en traditionele dans en muziek waren daar prominent aanwezig. Ook was er een heel bloeiende film-industrie, met veel historische films, en zag je veel volkscultuur op televisie. nu nog, zowel in rusland als Bulgarije, zie je dagelijks films uit die periode op tv en worden de grote festivals van weleer heruitgezonden.
Rusland en Bulgarije moeten echt wel twee landen zijn met een speciale band. Het Cyrillische schrift, de religie, ... een gedeeltelijk gemeenschappelijk verleden. Een beetje toch een geheimzinnig land, dat Bulgarije.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 06:40   #56
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rebella Bekijk bericht
inderdaad, en dit ondanks dat merderheid voor rechtse partijen stemt. Voor een werklose hoerklant van noord-Noorwegen weegt en stem 50% meer dan die van werkende mens van Oslo.

Zelfs meer "democratisch" als cordon sanitaire in Belgie!
Je nederlands is niet al te best. Ben je uit Noorwegen afkomstig? Dat twee dezelfde stemmen in een democratie verschillend wegen, daar heb ik toch vragen bij. In het noorden van Noorwegen ligt overigens Lapland.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 14:22   #57
rebella
Burger
 
rebella's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2012
Berichten: 182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Je nederlands is niet al te best. Ben je uit Noorwegen afkomstig? Dat twee dezelfde stemmen in een democratie verschillend wegen, daar heb ik toch vragen bij. In het noorden van Noorwegen ligt overigens Lapland.
ja ik ben niet van hier, dat klopt. Moeilijk om te geloven dat er zo ondemocratisch kan zijn(( Er zijn weinig mensen in de kommunes en altijd koud en deprimerend, dus om volk daar te belonen en aanmoedigen om te gaan stemmen worden alle stemmen per commune tot procent per partij gebracht, en daarna werken ze alleen met die procenten...
rebella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 14:50   #58
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.042
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Rusland en Bulgarije moeten echt wel twee landen zijn met een speciale band. Het Cyrillische schrift, de religie, ... een gedeeltelijk gemeenschappelijk verleden. Een beetje toch een geheimzinnig land, dat Bulgarije.
De Russen hebben een groot deel van hun godsdienst, cultuur, hun alfabet en een belangrijk deel van hun taal (het kerkslavisch) uit Bulgarije/Macedonië gehaald. Dus uiteraard is er een speciale band. Ook de term "tsaar" kwam uit Bulgarije. De band gaat zelfs nog verder, de "Bulgaren" hebben hun naam gekregen van een Russisch-Tataars volk, de Bulgaren, die zich ook rond Kazan vestigden en nu Tataren genoemd worden.

Daarnaast hebben de Russen Bulgarije bevrijd van de Turken eind 19de eeuw, en opnieuw van de Duitsers in WOII.

er waren ook wel periodes in de geschiedenis dat hun belangen niet gelijk liepen, maar de culturele band is altijd gebleven. Een van de belangrijkste hedendaagse popzangers in Rusland, Filip Kirkorov, is in Bulgarije geboren.

Natuurlijk blijven er grote verschillen, meer Turkse en West-Europese invloeden in Bulgarije, wat logisch is gezien de geschiedenis.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 14:59   #59
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.042
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bepaalde tradities. Niet alle. Veel godsdienstige tradities heeft men proberen te verbieden. In Roemenië en Albanië is men daarin het verst gegaan.

Daarnaast was het nu eenmaal zo dat de Balkanlanden nu eenmaal nog sterk in de traditionele cultuur geworteld waren, toen de communisten aan de macht kwamen. Die hebben die elementen dan opgenomen en gebruikt voor zover ze voor hen nuttig waren.
Die landen waren reeds traditioneel maar de communisten hebben de volkscultuur levendig gehouden door zwaar in cultuur te investeren en een overvloed aan Amerikaanse invloeden zoals in West-europa grotendeels buiten de deur te houden. (hoewel dat niet altijd mogelijk was, in meer westerse culturen als de DDR bvb. beseften ze dat dat onbegonnen werk was, daar zag je net dezelfde trends overwaaien uit de VS als in het Westen).

RoemeniË was een van de landen waar de kerk en staat 2 handen op een buik waren tijdens het communisme, ook een van de meest religieuze landen in Oost-europa (en zelfs Europa als geheel) gebleven, samen met Polen.

Albanië is het enige land waar alle godsdienst verboden werd, moskeeën werden sportzalen en discotheken. Maar het regime in Albanië was wel ultra-nationalistisch en deed er alles aan om de Albanese volkscultuur levendig te houden. Dat merk je nu nog, het land lijkt cultureel wel volledig los te staan van de rest van Europa.

Laatst gewijzigd door tomm : 9 januari 2013 om 15:01.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be