Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 april 2015, 11:51   #21
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is niets onduidelijk aan dergelijke voorschriften.
Wacht maar af. Een hoop wind en dan af en toe eentje die een proces krijgt omdat hij nergens afdoende informatie heeft gevonden.
Ik zie de 'dominoboetes' al vallen.
De fiets rijdt 2 km/u te snel, dus heb je geen verplichte helm op, dus heb je geen verzekering, dus heb je geen rijbewijs, dus wordt je fiets aangeslagen en vraagt het parket een verzekering voor 3 maand voordat je je fiets terugkrijgt....
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 11:53   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Wacht maar af. Een hoop wind en dan af en toe eentje die een proces krijgt omdat hij nergens afdoende informatie heeft gevonden.
Ik zie de 'dominoboetes' al vallen.
De fiets rijdt 2 km/u te snel, dus heb je geen verplichte helm op, dus heb je geen verzekering, dus heb je geen rijbewijs, dus wordt je fiets aangeslagen en vraagt het parket een verzekering voor 3 maand voordat je je fiets terugkrijgt....
Gejank.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 11:55   #23
CLAESSENS Joris
Minister-President
 
CLAESSENS Joris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2005
Locatie: UKKEL
Berichten: 5.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ze zijn weer bezig, wat een grap!

Ook helm verplicht? Ik zie moemoe al op haar fietske met een helm op haar hoofd. Haar stramme vingers krijgen het riempje van de helm niet meer vastgegespt...
Die helm is wel nuttig in stadsverkeer, al meermaals aan de lijve (helm) ondervonden.

Ook het klasseren van die fietsen als bromfietsen of motoren kan ik snappen.

Wat ik niet snap is die belachelijke 25 kilometer per uur. Die haal je met een degelijke fiets ook.
Bovendien weegt een fiets ook wel minder dan scooter of moto. En zal bij impact ook minder schade veroorzaken.

Die laatste twee zaken bewijzen dat het om geldklopperij gaat. Indien dit niet het geval was zou iedereen, in verhouding met het gekozen vervoer en afgelegde afstanden, een taks moeten betalen. Van voetgangers tot en met helikopter piloten...
__________________
CLAESSENS Joris spreekt voor eigen rekening... partijstandpunten vindt u op www.vlaamsbelang.be/ en via [email protected]. veel leesgenot!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 12:23   #24
Bartjeuh
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Neen? Is anders niet moeilijk. De batterij kan je er zo afhalen en een wiel is snel verwisselt.
Van onze e-fietsen haal je de batterij er niet af, hoor. Zelfs ra ra, waar zit ze?
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  GocycleG2_GRYBLK_SideRight_2100-630x350.jpg
Bekeken: 197
Grootte:  37,5 KB
ID: 97846

Laatst gewijzigd door Bartjeuh : 22 april 2015 om 12:24.
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 12:33   #25
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Onze overheid gaat zich hier weer ongelooflijk belachelijk mee maken en een hoop onduidelijkheid creëren .... nu, dat zijn we wel gewoon...

Wat moet je bijvoorbeeld doen als je batterij het laat afweten en je je fiets als gewone fiets gaat verder gebruiken - zonder motor en zonder batterij?
trappen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 12:38   #26
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Al die pensionado's rijden met elektrische fietsen die slechts ondersteuning geven tot 25/u. Die 'brommers' (genre Strömer etc.) worden zo goed als uitsluitend gekocht door forensen.

Eigenlijk is het ook niet zo onlogisch, want waarom zou een 50cc'tje wel aan alle voorwaarden moeten voldoen en een elektrische fiets die dezelfde snelheid haalt niet?
ik doe mijn woon/werk ook met de fiets. meestal een stadsfiets (25-30 kmu) soms een koersfiets (27-34 kmu)

bijna dagelijks is er zo een 'snelle e-bike' type mountainbike die me voorbijvliegt, ik schat dat die toch rond de 45 kmu rijdt (op een fietsostrade)...heel vroeg 's ochtends gaat dit nog, maar op drukkere momenten ... is zo'n snelheid echt wel een gevaar tussen de andere fietsers...

hoog tijd dat infrastructuur zich gaat bezinnen over
1 veel bredere fietsostrades
2 systemen van slow- en fastlanes ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 12:42   #27
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ook die laten zich verzekeren (maar is niet verplicht).
http://www.fietsersbond.be/sites/def...zekering_0.pdf
ik heb nog een hele ouwe polis lopende 'vervoer en inzittenden' initieel voor de auto, maar die dekt ook lichamelijke schade bij fietsongevallen ... mag m van mijn makelaar absoluut niet opzeggen! terwijl hij met zowat al mijn andere polissen haast jaarlijks jongleert

k zal morgen eens kijken naar die diefstalverzekeringen, dan durf ik mss terug met mn goeie fiets naar t zwembad ook
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 12:43   #28
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"De bomma's" rijden meestal met Sparta's en Batavussen, waarvan de maximumsnelheid bij ondersteuning de 25 km/u zeker niet overschrijdt.
en daarop zouden ze ook beter een fietshelm dragen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 12:44   #29
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Al die pensionado's rijden met elektrische fietsen die slechts ondersteuning geven tot 25/u. Die 'brommers' (genre Strömer etc.) worden zo goed als uitsluitend gekocht door forensen.

Eigenlijk is het ook niet zo onlogisch, want waarom zou een 50cc'tje wel aan alle voorwaarden moeten voldoen en een elektrische fiets die dezelfde snelheid haalt niet?
fyi er bestaan tegenwoordig ook gewoon Elektrische moto's hoor.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 12:45   #30
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, het is en blijft een fiets.
bedankt, die arbitraire(?) 25 kmu deed me twijfelen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 12:48   #31
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Wacht maar af. Een hoop wind en dan af en toe eentje die een proces krijgt omdat hij nergens afdoende informatie heeft gevonden.
Ik zie de 'dominoboetes' al vallen.
De fiets rijdt 2 km/u te snel, dus heb je geen verplichte helm op, dus heb je geen verzekering, dus heb je geen rijbewijs, dus wordt je fiets aangeslagen en vraagt het parket een verzekering voor 3 maand voordat je je fiets terugkrijgt....
ze gaan die fiets wel op rollen zetten hoor (zoals ze nu ook bromfietsen testen), dan speelt die wind niet.

en één die sneller is, die heeft ook als zijn batterij leeg viel, zijn helm nog op, vermoed ik, waar zou hij/zij er anders mee blijven, niet ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 13:00   #32
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Wat ik niet snap is die belachelijke 25 kilometer per uur. Die haal je met een degelijke fiets ook.
Het gaat dan ook niet om "fietsen die sneller zijn dan 25 kph". De gekozen formulering in het bericht is nogal ongelukkig.

In Europa bestaat er een regel die zegt dat een fiets met elektrische hulpmotor nog steeds gewoon als fiets geldt indien:
- De motor minder dan 250 W is.
- De motor enkel werkt als de fietser zelf ook trapt.
- De motor geen ondersteuning levert als de fiets sneller dan 25 kph gaat.

Verreweg de meeste elektrische fietsen voldoen aan die eis, en voor hen verandert er dus niks.


Je mag met zo'n fiets probleemloos harder dan 25 kph, zolang je het zonder motorondersteuning doet.

De laatste tijd zijn er echter ook fietsen op de markt gekomen met sterkere motoren, die ook boven de 25 kph ondersteuning leveren. In sommige landen worden die als snorfiets gezien (Duitsland geloof ik) in andere landen bestaat er een afzonderlijke categorie voor. In Zwitserland, waar ik dus woon, moeten dergelijke fietsen al sinds jaar en dag een nummerplaat en een verzekering hebben, en met de berijder er van minstens een rijbewijs A1 hebben, en een helm dragen.

In België gold eigenlijk al langer dat een elektrische fiets in sommige gevallen als bromfiets gold:
http://mobilit.belgium.be/nl/wegverk...n/bromfietsen/

Dit is dus eigenlijk niks nieuws. Gewoon de wet die toegepast wordt. Eigenlijk een goede zaak want nu weten we bijvoorbeeld dat je ook dit legaal in België mag rijden:
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...

Laatst gewijzigd door Zwitser : 22 april 2015 om 13:01.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 13:05   #33
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Onze overheid gaat zich hier weer ongelooflijk belachelijk mee maken en een hoop onduidelijkheid creëren .... nu, dat zijn we wel gewoon...

Wat moet je bijvoorbeeld doen als je batterij het laat afweten en je je fiets als gewone fiets gaat verder gebruiken - zonder motor en zonder batterij?
Onze overheid zal de elektrische fietsen aanzien als een soort bromfietsen.
Er zal een nummerplaat moeten betaald worden + een verzekering.
Wie (welke maatschappijen ?) zouden dat in de minister's oor geblazen hebben ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 13:06   #34
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indomitable Bekijk bericht
Wat met het volgende?

Moeten die nog geen taks betalen ???
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 13:26   #35
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Van onze e-fietsen haal je de batterij er niet af, hoor. Zelfs ra ra, waar zit ze?
Bijlage 97846
In het frame, duh.

Het design van de gocycle is strak, maar daar eindigen zijn kwaliteiten dan ook.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 13:28   #36
Indomitable
Minister-President
 
Indomitable's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2014
Berichten: 4.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Moeten die nog geen taks betalen ???
Geen idee.
__________________
Life is a game of Chess, changing with each move.
Indomitable is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 13:51   #37
Bartjeuh
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Het design van de gocycle is strak, maar daar eindigen zijn kwaliteiten dan ook.
Bof, valt over te discuteren, denk ik.

In dat ding zit bijvoorbeeld een Bluetooth device, waar je via een smartphone of iPad app kunt mee koppelen en de settings van de fiets aanpassen. Zo kan je de max snelheid van 45 terugplaatsen naar 25 km/u (mocht je in de verte een politiepatrouille zien opduiken) en kan je van actieve ondersteuning terugschakelen naar pedelec. Je kunt dus eigenlijk softwarematig van een brommer (met al zijn wettelijke verplichtingen) terug een gewone e-fiets maken (zonder die verplichtingen).

In de context van de discussie in deze draad toch niet onaardig, dacht ik zo?
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 14:07   #38
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Bof, valt over te discuteren, denk ik.

In dat ding zit bijvoorbeeld een Bluetooth device, waar je via een smartphone of iPad app kunt mee koppelen en de settings van de fiets aanpassen. Zo kan je de max snelheid van 45 terugplaatsen naar 25 km/u (mocht je in de verte een politiepatrouille zien opduiken) en kan je van actieve ondersteuning terugschakelen naar pedelec. Je kunt dus eigenlijk softwarematig van een brommer (met al zijn wettelijke verplichtingen) terug een gewone e-fiets maken (zonder die verplichtingen).

In de context van de discussie in deze draad toch niet onaardig, dacht ik zo?
Voor zover ik weet, biedt de Gocycle maar ondersteuning tot 25 km/h. Bovendien zou je niet echt ver geraken tegen 45 km/h. De actieradius is onder normale omstandigheden al erg povertjes.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 14:22   #39
Bartjeuh
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Voor zover ik weet, biedt de Gocycle maar ondersteuning tot 25 km/h. Bovendien zou je niet echt ver geraken tegen 45 km/h. De actieradius is onder normale omstandigheden al erg povertjes.
Wel, we hebben nu al sinds meer dan drie jaar twee zo'n dingen in huis, en ik kan je verzekeren:
(1) Je haalt moeiteloos 45 km/u enkel en alleen door op een knopje te drukken. Je hoeft daar geen trap bij te geven. ALS hij ooit in de juiste instelling gezet geweest is, tenminste.
(2) De actieradius is meer dan behoorlijk: met pedelec hebben we ze nog nooit kunnen leeg rijden (maar we hielden het bij onze langste rit voor bekeken na 80 km). En met volle motoraandrijving halen we toch 40 �* 50 km (naargelang de heuvelachtigheid van het terrein). Volstaat ruimschoots voor ons.
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 14:42   #40
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
trappen.
Deze trapt ook nog wat bij, voor meer autonomie...

E-fiets-snelheid tot 100 kmh is bijzaak... maar het is een fiets hé.
https://www.youtube.com/watch?v=EgXGgcSRGyA


... echte fietsen kunnen ook sneller + 120 kmh (bergaf, ook zonder helm...):
https://www.youtube.com/watch?v=iO7_Fq56g2c

Maar bromfietsen klasse A (max 25 kmh) is helm wel verplicht.
Waarom ? men trapt niet... en het verbruikt benzine...

De S-Pedelec bvb (rechts op de foto) met kenteken (verzekering+helm+rijbewijs A1):
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 april 2015 om 15:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be