Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 augustus 2018, 19:28   #41
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Tiens nu spreek je over voltages.

Ik spreek over Tesla (de eenheid).
Hoe meer voltages hoe meer straling he.

Gsm was vroeger ook 5w en nu verplicht veel minder.
Waarom als het volgens u dan toch geen kwaad kan?
En waarom adviseren ze maximum 30 minuten per dag?

Maar tesla is een andere zaak.
Jij als ingenieur zou als eerste moeten weten hoe electro m. S. Rondom zich verspreiden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2018, 19:30   #42
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard



Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2018, 19:39   #43
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Hoe meer voltages hoe meer straling he..
Spanning heeft nougabollen invloed op magnetische veldsterkte.

Op een MRI magneet staat minder dan 10 V spanning, maar die wekt wel een veld op van 3 T (nieuwste generatie ultrahoge resolutie MRI zelfs tot 15 T)...

Hint: het is stroomsterkte die direct proportioneel is met magnetische veldsterkte.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2018, 19:47   #44
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Hoe meer voltages hoe meer straling he.
Hoeveel hoogspanning hebben bougies nodig? 30.000 Volt?

Citaat:
In een benzinemotor moet aan het einde van de compressieslag het brandstof- /luchtmengsel ontstoken worden. Dat gebeurt doordat de bougie een vonk geeft. Om de bougie te laten vonken is er een spanning tussen de 20.000 en 30.000 volt nodig. Een bobine zet de accuspanning (rond de 12 á 14,8 volt) om in deze hoogspanning.



Laatst gewijzigd door Micele : 15 augustus 2018 om 19:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2018, 19:49   #45
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
dat de sterkste EMV boven de rechter achterbank van de rijdende Toyota Prius ruim 8000 nT bedraagt.
En in een maglev trein gaat het tot meer dan een mT, een miljoen nT, 2.5 duizend maal de limiet van 400 nT! Snelle reizigers gaan allemaal dood!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Spanning heeft nougabollen invloed op magnetische veldsterkte.

Op een MRI magneet staat minder dan 10 V spanning, maar die wekt wel een veld op van 3 T (nieuwste generatie ultrahoge resolutie MRI zelfs tot 15 T)...

Hint: het is stroomsterkte die direct proportioneel is met magnetische veldsterkte.
Oeh, da's een goede vergelijking. Kan ik electrische auto's in ieder geval weer afstrepen als iets waar ik geen last van zou hebben, heb daar voor het afstudeerwerk van een vriend toch best lang in gelegen in zo'n scanner.

Ik had daar hooguit last van claustrofobie. Ze maken die dingen niet in formaat houthakker.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 15 augustus 2018 om 19:52.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2018, 19:50   #46
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De conducteurs en treinbestuurders vallen allemaal dood van kanker, die zitten 8h per dag onder de hoogspanning.
Je hebt dus gelijk. Ze gaan er meer van dood dan anderen

Elektromagnetische gevaren

De eerste ‘kanaries’ die ons waarschuwden voor de verborgen gevaren van EMV’s waren de arbeiders in industrieën die met elektriciteit te maken hadden. Tot verbazing van overheden bleken er significante beroepsrisico’s te kleven aan regelmatige blootstelling aan hoge doseringen elektromagnetische straling. Ook hier nam Zweden het voortouw toen in dit land onderzoek werd gedaan naar verbanden tussen blootstelling aan EMV’s en ziekten. Reeds meer dan tien jaar geleden werd aan het Zweeds Nationaal Instituut voor Bedrijfsgeneeskunde een negentien jaar durend onderzoek afgerond naar de risicoverhoging van verschillende ziekten onder elektriciteitsarbeiders. Daaruit kwam een duidelijk patroon naar voren. Deze arbeiders bleken consequent een verhoogd risico te hebben van twee soorten kanker: hersentumoren en leukemie (een kwaadaardige bloedkanker). Tevens bleek er een relatief consistente dosisrespons te bestaan: grofweg was het risico van kanker groter naarmate de blootstelling aan EMV’s hoger was. Onder elektrotechnici en elektriciens was het risico van leukemie bijvoorbeeld met 30 procent gestegen, maar onder mensen die op hoogspanningslijnen werkten, was het risico tot wel twee keer zo hoog als normaal. Lassers bleken een toename van 30 procent te hebben aan hersentumoren, maar assembleurs van tv-toestellen en radio’s, die meer continu blootgesteld zijn, hadden een bijna drie keer zo hoog risico als normaal om dergelijke tumoren te ontwikkelen (2).

Toen diezelfde twee vormen van kanker opdoken bij bestuurders van elektrische trams besloten de Zweedse bedrijfsgeneeskundigen te onderzoeken hoe dat kwam. Hun conclusie was behoorlijk verontrustend. Het bleek dat vier van de vijf bestuurders ‘significante afwijkingen’ in hun chromosomen hadden. Maar nog verontrustender was dat die reeds bij een relatief laag stralingsniveau optraden, namelijk van slechts 2 microtesla (zie kader). Blijkbaar, zo luidde hun conclusie, kunnen zelfs laag gedoseerde EMV’s ‘genotoxische eigenschappen’ hebben (3). Later is dat bevestigd door Amerikaans onderzoek aan de Universiteit van Washington in Seattle, waar in cellen van ratten ‘breuken in DNA-strengen veroorzaakt door elektromagnetische velden’ werden aangetroffen (

Ha bedankt tavek
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2018, 19:52   #47
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Tis bewezen.
Hiep hiep hoera.

Electric Cars kil the drivers.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2018, 14:28   #48
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Tesla Model S elektrische auto (sedan): Elektromagnetische straling en EMV
zondag, 20 maart 2016 - Dossier: Voorlichting

Bron: informatie van enkele lezers
maart 2016

Volgens de website van de fabrikant levert de elektrische aandrijving adembenemende prestaties en is deze een revolutie in autotechniek, zie:
www.teslamotors.com/nl_NL/models?redirect=no

Enkelen van onze lezers hebben de nodige EMV metingen in zo'n Tesla verricht. De resultaten zijn interessant:

- Wat de laag frequent (LF) belasting betreft van magnetische velden, die is het grootst bovenop de elektromotor. De motor zit achterin bij dit model. In de achterbak, waar in sommige uitvoeringen een kinderzitje uitgeklapt kan worden, werden waarden van meer dan 40.000 nanoTesla gemeten op het kinderzitje. Voor hoogspanningslijnen is 400 nT de maximum door de overheid aanbevolen waarde (RIVM 2005). Boven deze waarde (en ook al voor iets lagere waarden) is er volgens de WHO bij langdurige blootstelling een verhoogde kans op kinderleukemie. De maximaal gemeten gemiddelde (rms) magnetische fluxdichtheden op de bestuurdersstoel zijn van de orde 100 - 200 nT (nanoTesla), 100 - 600 nT op de stoel van de bijrijder en 1300 - 2000 op de achterbank.
- In de Tesla zit veel software die werkt via internet. Het draadloze modem in de auto zet regelmatig een verbinding op (met 2G of 3G). De daarbij gemeten waarden zijn hoger dan 2000 microWatt per m2, terwijl de SBM-limiet (en Oostenrijkse artsen) een belasting van 1000 microWatt per m2 (vierkante meter) als extreem hoog benoemen. Ook is er continu een Bluetooth bakensignaal aanwezig met een sterkte van honderden microWatt per m2. Er staan op StopUMTS twee ervaringsverhalen (van een gynaecologe en een natuurkundige) die van enkele jaren blootstelling aan iets lagere stralingsbelasting zeer ernstige gezondheidsproblemen kregen. De Oostenrijkse artsen bevelen voor verblijf buitenshuis een maximale belasting van 10 microWatt per m2. We moeten wel opmerken dat Bluetooth in veel moderne auto's aanwezig is (ook gewone niet-elektrische auto's) dus dat dit probleem niet specifiek voor de Tesla geldt.

Samenvattend kunnen we stellen dat deze elektrische auto (evenals andere elektrische auto's) bepaald niet aan te bevelen is voor elektrogevoelige personen en evenmin voor diegenen die niet het risico willen lopen elektrogevoelig te worden. Er zijn reeds ervaringsverhalen van personen die na het kopen van een elektrische auto daarin tijdens het rijden onwel werden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2018, 14:55   #49
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2018, 15:40   #50
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Hoe meer voltages hoe meer straling he.

Gsm was vroeger ook 5w en nu verplicht veel minder.
Waarom als het volgens u dan toch geen kwaad kan?
En waarom adviseren ze maximum 30 minuten per dag?

Maar tesla is een andere zaak.
Jij als ingenieur zou als eerste moeten weten hoe electro m. S. Rondom zich verspreiden.
En ik maar denken dat de sterkte van een B veld afhing van de stroom.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2018, 15:41   #51
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Je hebt dus gelijk. Ze gaan er meer van dood dan anderen

Elektromagnetische gevaren

De eerste ‘kanaries’ die ons waarschuwden voor de verborgen gevaren van EMV’s waren de arbeiders in industrieën die met elektriciteit te maken hadden. Tot verbazing van overheden bleken er significante beroepsrisico’s te kleven aan regelmatige blootstelling aan hoge doseringen elektromagnetische straling. Ook hier nam Zweden het voortouw toen in dit land onderzoek werd gedaan naar verbanden tussen blootstelling aan EMV’s en ziekten. Reeds meer dan tien jaar geleden werd aan het Zweeds Nationaal Instituut voor Bedrijfsgeneeskunde een negentien jaar durend onderzoek afgerond naar de risicoverhoging van verschillende ziekten onder elektriciteitsarbeiders. Daaruit kwam een duidelijk patroon naar voren. Deze arbeiders bleken consequent een verhoogd risico te hebben van twee soorten kanker: hersentumoren en leukemie (een kwaadaardige bloedkanker). Tevens bleek er een relatief consistente dosisrespons te bestaan: grofweg was het risico van kanker groter naarmate de blootstelling aan EMV’s hoger was. Onder elektrotechnici en elektriciens was het risico van leukemie bijvoorbeeld met 30 procent gestegen, maar onder mensen die op hoogspanningslijnen werkten, was het risico tot wel twee keer zo hoog als normaal. Lassers bleken een toename van 30 procent te hebben aan hersentumoren, maar assembleurs van tv-toestellen en radio’s, die meer continu blootgesteld zijn, hadden een bijna drie keer zo hoog risico als normaal om dergelijke tumoren te ontwikkelen (2).

Toen diezelfde twee vormen van kanker opdoken bij bestuurders van elektrische trams besloten de Zweedse bedrijfsgeneeskundigen te onderzoeken hoe dat kwam. Hun conclusie was behoorlijk verontrustend. Het bleek dat vier van de vijf bestuurders ‘significante afwijkingen’ in hun chromosomen hadden. Maar nog verontrustender was dat die reeds bij een relatief laag stralingsniveau optraden, namelijk van slechts 2 microtesla (zie kader). Blijkbaar, zo luidde hun conclusie, kunnen zelfs laag gedoseerde EMV’s ‘genotoxische eigenschappen’ hebben (3). Later is dat bevestigd door Amerikaans onderzoek aan de Universiteit van Washington in Seattle, waar in cellen van ratten ‘breuken in DNA-strengen veroorzaakt door elektromagnetische velden’ werden aangetroffen (

Ha bedankt tavek
Moet je zeker tegen Vlad zeggen, die rijdt met de trein.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2018, 15:47   #52
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En ik maar denken dat de sterkte van een B veld afhing van de stroom.
Hoe groter de motor en hoe meer hij werkt des te meer de straling.
Daar moet je zelfs niet over denken.

Is gewoon zo.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2018, 15:49   #53
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Moet je zeker tegen Vlad zeggen, die rijdt met de trein.
Dan zal hij allicht sneuvelen op zijn veld van eer zeker?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2018, 15:49   #54
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tesla Model S elektrische auto (sedan): Elektromagnetische straling en EMV
zondag, 20 maart 2016 - Dossier: Voorlichting


Enkelen van onze lezers hebben de nodige EMV metingen in zo'n Tesla verricht. De resultaten zijn interessant:
bron : https://www.stopumts.nl/doc.php/Voor...traling_en_emv


Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2018, 15:53   #55
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

40000nt op het kinderzitje.
400 nt max aanbevolen.

???? En niemand reageert?

Corruptie in het spel of zo?
Censuur?

Niet normaal in elk geval.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2018, 15:57   #56
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Volgens Europese richtlijnen is enkel en alleen een verhoogde waarde toegelaten in een ziekenhuis mits het personeel beschermende kledij heeft.

Enkel daar dus.

En tesla rijd doodleuk met de kleine bij 100 keer meer rond?

Deze wagens zouden verboden moeten zijn volgens hun eigen richtlijn.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 16 augustus 2018 om 15:58.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2018, 15:58   #57
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
40000nt op het kinderzitje.
400 nt max aanbevolen.

???? En niemand reageert?
Gemeten door: "onze lezers"
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2018, 16:05   #58
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Gemeten door: "onze lezers"
Kan jij beter meten misschien?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2018, 16:10   #59
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Kan jij beter meten misschien?
Zeker weten.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2018, 17:12   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Hopelijk gaat de hopeloze ddt nu stoppen met zagen:

Citaat:
https://www.sintef.no/projectweb/em-...tric-vehicles/

Measurement of the magnetic field inside electric vehicles

Eight different electric vehicles (including full electric vehicles, hybrid, plug-in hybrid and fuel cell vehicles), two conventional gasoline and one diesel car have been used to study the level of the magnetic field inside these cars.
A measurement set-up made-up of a "mannequin" with sensors in the area of the head, chest and feet has been used to achieve standardized and comparable measurement results. The measurements have been done both in the laboratory and while driving on the road. The laboratory tests were also used to identify the different sources of the magnetic field inside the car.

The results were analyzed using the weighted field values with a filter function that reflects the frequency dependency of the reference levels for multi-frequency exposure as recommended by ICNIRP in Guidelines for limiting exposure to time-varying electric and magnetic fields (1 Hz to 100 kHz).

The evaluation of these results showed that in the area of the feet the maximum exposure is 20% of the ICNIRP level for electric vehicles (at start-up) compared to about 10% for the measured combustion engine cars. In the area of the head, the values were down to 2% of the ICNIRP levels.
Moest men niet weten wie SINTEF is:
https://en.wikipedia.org/wiki/SINTEF

Laatst gewijzigd door Micele : 16 augustus 2018 om 17:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be