Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 januari 2019, 18:44   #1
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard 1919

Heb op de website van de VRT gelezen over wat er 100 jaar geleden gebeurde in Parijs. Ik snap goed de reden waarom ze dat deden. Las dat de Duitsers, Oostenrijkers, Hongaren en Turken daar niet mochten bij zijn. Als je nu kijkt naar die Brexit, naar de manier waarop de Britten dat aanpakken, als je nu kijkt naar wat er na dat referendum gebeurd is, dan lijkt het alsof de Britten 100 jaar geleden slimmer waren dan nu!

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/01...erhandelingen/
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2019, 22:43   #2
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Je stelt voor dat de Britten hun eigen eisenlijst opstellen en die eenzijdig aan de EU opdringen?

Gaat ze niet lukken, ik heb nog geen twee Britten gezien die het eens kunnen worden over hoe die brexit er eigenlijk uit zou moeten zien, dus het zou al in stap 1 falen.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2019, 18:32   #3
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Je stelt voor dat de Britten hun eigen eisenlijst opstellen en die eenzijdig aan de EU opdringen?

Gaat ze niet lukken, ik heb nog geen twee Britten gezien die het eens kunnen worden over hoe die brexit er eigenlijk uit zou moeten zien, dus het zou al in stap 1 falen.
Ja, dat klopt. Is dat geen teken van zwakte? Is het niet gewoon beter voor de Britten indien ze het eens worden over die Brexit? Hun eisen opdringen aan de EU, daar had ik niet eens aan gedacht. Dat kwam gewoon niet bij me op. Ik had gewoon de indruk dat ze 100 jaar geleden slimmer en verstandiger waren dan vandaag. Hun eisen opleggen aan de EU is zo onrealistisch... Zo'n gedachte doet mij aan Harry Potter en aan die schrijfster van die boeken denken. Of aan "Lord of the rings". Waarom snap jij dat wel, maar de Britten blijkbaar niet? En waarom snapten de Britten dat 100 jaar geleden wel en nu blijkbaar niet?
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2019, 20:14   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie Bekijk bericht
Heb op de website van de VRT gelezen over wat er 100 jaar geleden gebeurde in Parijs. Ik snap goed de reden waarom ze dat deden. Las dat de Duitsers, Oostenrijkers, Hongaren en Turken daar niet mochten bij zijn. Als je nu kijkt naar die Brexit, naar de manier waarop de Britten dat aanpakken, als je nu kijkt naar wat er na dat referendum gebeurd is, dan lijkt het alsof de Britten 100 jaar geleden slimmer waren dan nu!

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/01...erhandelingen/
De Volkenbond is een grandioze mislukking geworden.

De EU daarentegen is een groot sukses geworden. En dat is vooral te danken geweest aan de USA. Ere wie ere toekomt.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2019, 22:11   #5
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De Volkenbond is een grandioze mislukking geworden.

De EU daarentegen is een groot sukses geworden. En dat is vooral te danken geweest aan de USA. Ere wie ere toekomt.
Wel, ik was nogal impulsief toen ik dat gelezen had. Ook las ik over wat Frankrijk deed na hun nederlaag in 1815. Dat waren ze in 1919 niet vergeten. Daarom mochten Duitsers, Oostenrijkers, Hongaren en Turken er nog niet bij zijn.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2019, 22:43   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie Bekijk bericht
Wel, ik was nogal impulsief toen ik dat gelezen had. Ook las ik over wat Frankrijk deed na hun nederlaag in 1815. Dat waren ze in 1919 niet vergeten. Daarom mochten Duitsers, Oostenrijkers, Hongaren en Turken er nog niet bij zijn.
Heeft er sinds 2002 niemand op dit forum u over de Volkenbond verteld?

Een schande zeg ik u

Forums (aka fora) zijn niet meer wat ze geweest zijn.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 20:45   #7
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Heeft er sinds 2002 niemand op dit forum u over de Volkenbond verteld?

Een schande zeg ik u

Forums (aka fora) zijn niet meer wat ze geweest zijn.
Oh, ik heb wel over de Volkenbond geleerd op school. Ook kon ik daarover lezen op de website van de VRT. Ik beschouw dat als noodzakelijk en een eerste stap in de goede richting. Maar dit ging over "100 jaar geleden", nog voor dat de Volkenbond bestond. Ze begonnen er toen aan. Het zou niet zo lang meer duren voordat ze de volkenbond zouden oprichten. Wat er gebeurde na 1815 weet ik niet precies. Weet geen details.

De EU was vroeger inderdaad een enorm groot succes. Ik denk dat de Europeanen nu slachtoffer zijn van hun eigen succes. De problemen zijn nu aan het escaleren. Het gaat van kwaad naar erger. Gelukkig bestaat de VN nog altijd. Ik denk dat we het zonder niet zouden redden.

Over 14-18 wist ik helemaal geen details. Nu heb ik dat gevolgd op de website van de VRT. Dit was mijn kans, want anders moet ik naar de bib of naar de boekhandel om dat op te zoeken en te lezen. De voorbije jaren heb ik dat gevolgd bij de VRT. Sommige dingen wist ik al, andere dingen nog niet. In dat artikel waar ik hier over begon, hebben ze het ook over de Volkenbond. Maar zoals gezegd: Ze gaven de verliezers dus niet de kans om de vijand uit mekaar te spelen. Toen moest ik denken aan die verdeeldheid onder de Britten vandaag. Ik las een tijdje geleden dat dit vernederend is voor Theresa May. Da's maar logisch wanneer daar zoveel verdeeldheid is. Maar voor alle duidelijkheid: ik had wel al over de Volkenbond gehoord en ze schrijven er zelfs over in dat artikel.

"Op 18 januari 1919 begon in Parijs de grote vredesconferentie die een formeel einde moest maken aan de Eerste Wereldoorlog en bovendien – zo werd gehoopt – verdere oorlogen in de toekomst zou voorkomen."

"Er zou een nieuwe wereldorde moeten worden uitgewerkt die oorlogen in de toekomst moest vermijden. Door een Volkenbond op te richten, die de vrede moest bewaren, maar ook door voor het eerst rekening te houden met mensenrechten en sociale rechtvaardigheid. "

Ze hadden het dan niet over WOII, maar dat weet ik wel. Ook daar heb ik al over gelezen en gehoord, natuurlijk.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2019, 03:01   #8
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.839
Standaard

1919? Duitsland werd vernederd, deels terecht, maar Frankrijk en het VK faalden om hun les te leren, deels om zo een wijzere vrede te bereiken.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 9 februari 2019 om 03:01.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be