Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 februari 2012, 14:01   #1
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard Gepensioneerde babyboomers en werkloosheid

Laten ze me nu toch al zeker een jaar of twintig verblijden met het heuglijke nieuws dat vanaf 2010 de vergrijzing massaal ging zijn omdat al die babyboomers dan op pensioen gingen, en er bijgevolg een massale toevloed aan jobs zouden komen waarvoor men goed op tijd de nodige analfabete en ongeschoolde taalonkundigen moest invoeren zodat die de vrijkomende jobs alsnog zouden kunnen opvullen.

Of zoiets in die aard.

en wat lees ik nu anno 2012???

Citaat:
vandaag, 11:46
Het jaar 2012 biedt op sociaal-economisch vlak slechts sombere vooruitzichten, zo blijkt uit een studie van econoom Philippe Defeyt van het Institut pour un Développement Durable (instituut voor duurzame ontwikkeling, IDD). Er wordt een dalende koopkracht en een stijgende werkloosheid verwacht.


In 2012 zal de gemiddelde koopkracht per hoofd drie procent lager liggen dan in 2009, toen er een historische piek werd bereikt. De koopkracht van mensen die een minimumuitkering ontvangen stagneert al sinds een jaar of tien, ondanks verhogingen buiten de index.

Dat komt volgens Defeyt door de relatief snellere prijsstijgingen voor de betrokken gezinnen. Zo zijn de voedings- (+38 procent), de huur- (+44 procent) en de energieprijzen (+77 procent) tussen 2010 en 2012 sneller gestegen dan de index. Deze producten en diensten maken soms tot tachtig procent uit van het budget van gezinnen met een laag inkomen.

Globaal genomen is het leven voor de gemiddelde consument 31 procent duurder geworden. Maar voor huishoudens met een laag inkomen die huren, bedraagt dat volges de studie 45 procent.

Daarnaast wordt dit jaar nog een stijgende werkloosheid verwacht. "Het aantal werklozen dat we dit jaar zullen kennen, gaat dicht aanleunen tegen de maxima die we in het midden van het vorige decennium hebben aangetroffen", aldus Philippe Defeyt.
http://www.vandaag.be/binnenland/910...d-in-2012.html

Hoe kan dat nu? de babyboomers hebben toch te weinig kinderkes gemaakt om de jobs te vullen? Hebben de brave do-gooders hebben toch teveel anders-werkwilligen ingevoerd? want nu hebben ze toch weer teveel aan werklozen?

't es kodkekloagd.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 23 februari 2012 om 14:04.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2012, 14:16   #2
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

hoe verklaar je dan de crisis van '73 ? tot in jaren 80?
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2012, 14:23   #3
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
hoe verklaar je dan de crisis van '73 ? tot in jaren 80?
geen idee, toen waren de babyboomers nog niet op pensioen zeker hé?
voor zover ik me herinner ging dat toen ook volledig om "de olie" en werd nadien Eurabia gesticht waardoor de instroom aan "anders-werkwilligen" op gang kon komen.

Maar dat was dus net mijn vraag: als we nu toch teveel gepensionneerden hebben die allemaal hun job hebben vrijgegeven, waar zijn dan de vrijgekomen jobs naartoe?

Want met het gevaar van de babyboomers slagen ze me nu wel al een jaar of twintig om de oren hoor.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2012, 14:25   #4
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik ga het niet tot de in treure blijven herhalen:

Meer mensen op pensioen betekent hogere lasten op de werkenden. Vroeg op pensioen gaan werkt zelfs jobcreatie tegen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2012, 14:29   #5
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Sedert 1973 is het altijd crisis. Maar de crisis schept kansen: nieuwe uitvindingen, nieuwe ondernemingen, nieuwe jobs. Kwestie de "flexiibiliteit" aan te scherpen : uitzendwerk, tijdelijke contracten aan voorwaarden die de bestaande CAO's ondergraven.Eén van de betere truuks van het neokapitalisme is de "mitbestimmung" grote firma's in Duitsland worden samen met de vakbonden bestuurd : van die firma's is de winst belangrijker voor de vakbond dan de sociale vooruitgang. Corporatisme zonder staatsinterventie.

Ik denk niet dat het aantal jobs dalende is, maar wel de kwaliteit en de renumeratie.

& wie weet ? Zou het kunnen dat het wegvallen van "jonggepensioneerden" het aantal beschikbaren voor onbetaald "vrijwilligerswerk" in het gedrang brengt ?
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2012, 14:32   #6
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ga het niet tot de in treure blijven herhalen:

Meer mensen op pensioen betekent hogere lasten op de werkenden. Vroeg op pensioen gaan werkt zelfs jobcreatie tegen.

Meer werklozen, dat is iets anders dan minder gepensioneerden. Zelfs indien men de pensioenleeftijd verhoogd blijven er altijd meer gepensioneerden : elke dag stijgt de levensverwachting....
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2012, 14:39   #7
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Sedert 1973 is het altijd crisis. Maar de crisis schept kansen: nieuwe uitvindingen, nieuwe ondernemingen, nieuwe jobs. Kwestie de "flexiibiliteit" aan te scherpen : uitzendwerk, tijdelijke contracten aan voorwaarden die de bestaande CAO's ondergraven.Eén van de betere truuks van het neokapitalisme is de "mitbestimmung" grote firma's in Duitsland worden samen met de vakbonden bestuurd : van die firma's is de winst belangrijker voor de vakbond dan de sociale vooruitgang. Corporatisme zonder staatsinterventie.
Zo zie je hoe "democratisch" (we gaan toch gaan kiezen en de kiezer heeft gelijk) corporatisme ronduit nefast kan zijn tov niet-democratisch tripartisme.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2012, 14:41   #8
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Zo zie je hoe "democratisch" (we gaan toch gaan kiezen en de kiezer heeft gelijk) corporatisme ronduit nefast kan zijn tov niet-democratisch tripartisme.
Het aantal politieke partijen heeft in wezen niets te maken met democratie,alhoewel men zou kunnen stellen dat er in principe minimaal 2 moeten zijn. Je kan het ook vergelijken met het aantal ondernemingen in een vrije marktkapitalisme. Van zodra de markt door enkele bedrijven gedomineerd wordt en er tussen die bedrijven kartelafspraken gemaakt worden (al dan niet geheime) is het "vrije" principe van de markt om zeep. De perceptie van de democratie in NL en B is dan ook dat er "traditionele" partijen zijn die een "kartelafspraak" hebben en je stem uitbrengen bijgevolg op voorhand nutteloos is.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas

Laatst gewijzigd door roger verhiest : 23 februari 2012 om 14:45.
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2012, 14:54   #9
Operación Revolutio
Burger
 
Operación Revolutio's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 februari 2012
Locatie: Heil Di Rupini
Berichten: 132
Standaard

Ja, tegenwoordig lossen ze dat als volgt op:

1) De babyboomers met pensioen zetten
2) Geen vervangers voorzien
3) Een ander met de dubbele werklast opzadelen tegen een fractie van wat de voorganger kostte en wou als bonuskes.
4) Zeggen dat de bedrijfstak in België niet rendabel meer is
5) Vertrekken naar India of Roemenië

Het gaat erom dat die generatie klaagt en jammert omdat er 2 jaar langer moet gewerkt worden. En gebeurt dat niet, dan storten ze hun kinderen en kleinkinderen in de gewisse loonslavernij zonder pensioen.
Denken ze daar dan ook niet aan of willen ze daar niet aan denken? (après nous le déluge)

Voor het overige heeft u overschot van gelijk. Op dit eigenste moment typ ik deze post terwijl ik door de venster van mijn bureau twee Somalische wijven met een djellaba zie voorbij waggelen.. Waarschijnlijk druk op zoek naar een ticketje voor de vertoning van "stevig pensioen zonder u dood te moeten doen".
Operación Revolutio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2012, 14:57   #10
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Meer werklozen, dat is iets anders dan minder gepensioneerden. Zelfs indien men de pensioenleeftijd verhoogd blijven er altijd meer gepensioneerden : elke dag stijgt de levensverwachting....
Niet waar.

Er zal ergens een omslagpunt zijn. Het is de kunst om dat punt te vinden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2012, 15:16   #11
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
hoe verklaar je dan de crisis van '73 ? tot in jaren 80?
nu ik eraan terugdenk... in die periode probeerde men de werkloosheid weldegelijk op te lossen door 55+ mensen op pensioen te laten gaan (met riante pensioenvergoeding erbovenop). Blijkbaar loste dat toch ook niks op.
Maar ik heb van heel die groep nooit iemand horen klagen.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 23 februari 2012 om 15:17.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2012, 15:33   #12
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Het aantal politieke partijen heeft in wezen niets te maken met democratie,alhoewel men zou kunnen stellen dat er in principe minimaal 2 moeten zijn. Je kan het ook vergelijken met het aantal ondernemingen in een vrije marktkapitalisme. Van zodra de markt door enkele bedrijven gedomineerd wordt en er tussen die bedrijven kartelafspraken gemaakt worden (al dan niet geheime) is het "vrije" principe van de markt om zeep. De perceptie van de democratie in NL en B is dan ook dat er "traditionele" partijen zijn die een "kartelafspraak" hebben en je stem uitbrengen bijgevolg op voorhand nutteloos is.
ik bedoel niet het franse tripartisme, ik bedoel werkgever-werknemer-overheid
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be