Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 augustus 2018, 05:47   #21
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.457
Standaard

Jammer dat hij, zoals de meeste elektrische wagens, spuuglelijk is.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2018, 16:23   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

De Kona 64 kWh zijn rijbereik is nu officieel 415 km EPA.
En dat is zeer realistisch, want US-norm. (die sjoemelen niet zoals Europese labos)



Of beter - en iets zuiniger - dan de wslk 5k duurdere Opel Ampera e met 60 kWh accupack. Daarom wordt die Ampera e ook (nog) niet verkocht in Europa... gewoon niet verkrijgbaar...
https://www.autowereld.be/autonieuws...t-te-koop.html

Of de Kona in de USA goedkoper gaat zijn als de Bolt EV hangt van de US-invoertaksen af.

Die GM Bolt EV of ooit ? Ampera e staat ook serieus achter wat laadtijden betreft, de Kona kan op papier tot 100 kWDC laadsnelheid aan, maar blijkt wat minder snel te laden, zo rond de 80 kWDC aan een CCS-lader 100 kWDC. Tesla Suc doet ~40% beter.

Hier een interessante statistiek autosnelweg-EPA-norm en rijbereik met 90% geladen batterij +30 min snelladen aan snelste DC-laadpaal:



https://cleantechnica.com/2018/07/23...get-one-quick/

Zonder commentaar.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 augustus 2018 om 16:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2018, 09:10   #23
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zonder commentaar.
Mijn commentaar:

Daar staat dat er een besparing is op brandstofkosten van 5.000 dollar over 5 jaar tijd. Dat herinnert mij aan de periode dat ik mijn lichte, milieuvriendelijke (toen toch, en dus weinig taks) CO2-zuinige diesel kocht. Ik kan u verzekeren dat over de 14 jaren dat ik met die wagen rijdt de berekeningen al lang niet meer kloppen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2018, 09:16   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Mijn commentaar:

Daar staat dat er een besparing is op brandstofkosten van 5.000 dollar over 5 jaar tijd. Dat herinnert mij aan de periode dat ik mijn lichte, milieuvriendelijke (toen toch, en dus weinig taks) CO2-zuinige diesel kocht. Ik kan u verzekeren dat over de 14 jaren dat ik met die wagen rijdt de berekeningen al lang niet meer kloppen.
Een moderne electrische wagen (toch de zuinige) zal een gemiddeld verbruikskostenequivalent hebben van omgerekend ca. 1,5 tot 2 liter diesel of benzine per 100 km. Dit aan huidige huisstroom en tankstationsprijzen in Be.

In Nederland is de dieselprijs en stroomprijs vergelijkbaar met Be, op deze website-database is ondertussen de Kona EV bijgekomen.

Nederlanders kennende rekenen die dat equivalent minitieus uit in de mate van het mogelijke.

Citaat:
https://ev-database.nl/auto/1126/Hyu...lectric-64-kWh

Hyundai Kona Electric 64 kWh

Energieverbruik

EVDB Real Range
Actieradius 400 km
Verbruik Voertuig 16.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km

Benzine Equivalent Voertuig 1.8 l/100km
WLTP Normering
Actieradius 482 km

Verbruik Normering 14.3 kWh/100km
Verbruik Voertuig 13.3 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km

Benzine Equivalent Normering 1.6 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.5 l/100km


Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik

tussen 10.8 - 22.9 kWh/100km
Stad - Winter 16.4 kWh/100km
Snelweg - Winter 22.9 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 19.1 kWh/100km
Stad - Zomer 10.8 kWh/100km
Snelweg - Zomer 17.5 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 13.9 kWh/100km

Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

- - - -
https://ev-database.nl/auto/1129/Hyu...lectric-39-kWh

Hyundai Kona Electric 39 kWh

Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius 250 km
Verbruik Voertuig 15.7 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.8 l/100km
WLTP Normering
Actieradius 312 km
Verbruik Normering 13.9 kWh/100km
Verbruik Voertuig 12.6 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.6 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.4 l/100km

Laatst gewijzigd door Micele : 22 augustus 2018 om 09:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2018, 09:22   #25
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een moderne electrische wagen (toch de zuinige) zal een verbruikskostenequivalent hebben van omgerekend ca. 1,5 liter diesel per 100 km. Dit aan huidige huisstroom en diesel-tankstationsprijzen in Be.
Mijn punt. Ik ben oud genoeg en heb genoeg eigen ervaring om te weten dat de overheid de allerminst betrouwbare (handels-)partner is. We spreken ons nog eens over 10 jaar?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2018, 09:36   #26
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Mijn punt. Ik ben oud genoeg en heb genoeg eigen ervaring om te weten dat de overheid de allerminst betrouwbare (handels-)partner is. We spreken ons nog eens over 10 jaar?
Euh, indien we nog leven.
De "betrouwbare handelspartner" geldt ook voor de brandstofprijs, en voor alle prijzen. De mensen kunnen toch niet meer uitgeven als dat ze binnenkrijgen, als ze ergens meer moeten betalen zal het beknotten zijn op andere dingen, maw de overheid gaat er geen sikkepit meer aan verdienen door "allerlei taksen".

Binnen 10 jaar is wel heel lang - maar snel voorbij ...

Ik ben binnen 3 jaar al benieuwd hoe duur de benzine en diesel dan is. Enkele jaren geleden was de diesel 25-30 cent goedkoper dan de benzine. ff checken in 2015 verschil 30 cent, in 2016 verschil 20 cent,... vandaag 0 cent
https://www.petrolfed.be/nl/maximump...maximumprijzen

Er zijn landen die al in 2025-2030 de verkoop van nieuwe dieselwagens en wie weet ook benzine wil verbieden. Dan, en-of daar, zal men niet meer lang hoeven na te denken over de brandstofkeuze...

Hoe stel je je eigenlijk vandaag al voor dat de overheid de huisstroom wil regulariseren voor mensen met en zonder E-wagen?
Denk je nu echt dat pakweg binnen 5 jaar elk stroomtoegangspunt een slimme stroommeter verplicht gaat hebben? (dan moesten ze al 10 jaar bezig zijn, niet dus)

Laatst gewijzigd door Micele : 22 augustus 2018 om 09:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2018, 09:51   #27
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Euh, indien we nog leven.
De "betrouwbare handelspartner" geldt ook voor de brandstofprijs, en voor alle prijzen. De mensen kunnen toch niet meer uitgeven als dat ze binnenkrijgen, als ze ergens meer moeten betalen zal het beknotten zijn op andere dingen, maw de overheid gaat er geen sikkepit meer aan verdienen door "allerlei taksen".

Binnen 10 jaar is wel heel lang - maar snel voorbij ...

Ik ben binnen 3 jaar al benieuwd hoe duur de benzine en diesel dan is.

Er zijn landen die al in 2025-2030 de verkoop van nieuwe dieselwagens en wie weet ook benzine wil verbieden. Dan, en-of daar, zal men niet meer lang hoeven na te denken over de brandstofkeuze...

Hoe stel je je eigenlijk vandaag al voor dat de overheid de huisstroom wil regulariseren voor mensen met en zonder E-wagen?
Denk je nu echt dat pakweg binnen 5 jaar elk stroomtoegangspunt een slimme stroommeter verplicht gaat hebben? (dan moesten ze al 10 jaar bezig zijn, niet dus)
Stel dat een gemiddeld gezin 5.000kWh verbruik heeft. Dan zal niks hen tegenhouden om het verbruik daarboven heel hoog te belasten. Ik weet niet of het elektriciteitsverbruik van een e-wagen een zwaardere elektrische installatie vereist. Maar ikzelf betaal bv extra hoge vaste kosten omdat hier een compteur met drijfkracht staat. Alhoewel ik geen enkel toestel meer heb dat op drijfkracht werkt.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2018, 09:57   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Stel dat een gemiddeld gezin 5.000kWh verbruik heeft. Dan zal niks hen tegenhouden om het verbruik daarboven heel hoog te belasten. Ik weet niet of het elektriciteitsverbruik van een e-wagen een zwaardere elektrische installatie vereist. Maar ikzelf betaal bv extra hoge vaste kosten omdat hier een compteur met drijfkracht staat. Alhoewel ik geen enkel toestel meer heb dat op drijfkracht werkt.
Maar dan moet de overheid wel weten waarvoor je die extra stroom gebruikt.

In de regel betaald een grotere stroomafnemer minder per kWh of niet?

Citaat:
Ik weet niet of het elektriciteitsverbruik van een e-wagen een zwaardere elektrische installatie vereist.
Dat is je eigen keuze, en hangt ook van de wagen af en de kms die je rijdt.

Er zijn ook andere dingen die krachtstroom (3f) nodig hebben. Probeer nog eens.

Mijn buurman heeft (3f), en voor mij is dat ook geen probleem.

Citaat:
Maar ikzelf betaal bv extra hoge vaste kosten omdat hier een compteur met drijfkracht staat.
Ik dacht dat die taksen op drijfkracht verleden tijd waren.

Citaat:
Alhoewel ik geen enkel toestel meer heb dat op drijfkracht werkt.
En dat ga je zomaar laten?

Zelfs bij ondernemingen...

Citaat:
https://www.hln.be/regio/zaventem/11...alen~ae4ad7d1/

117 ondernemingen moeten niet langer belasting op drijfkracht betalen
29 november 2017
Particulieren die een hybride (mijn buurman) of e-wagen opladen aan 3f gaan toch nooit taksen op drijfkracht betalen, dat kan ik me niet voorstellen, te belachelijk. En hoe hoog is die taks per jaar dan?

Laatst gewijzigd door Micele : 22 augustus 2018 om 10:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2018, 10:18   #29
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Mijn punt. Ik ben oud genoeg en heb genoeg eigen ervaring om te weten dat de overheid de allerminst betrouwbare (handels-)partner is. We spreken ons nog eens over 10 jaar?
Laat de naievelingen maar geloven dat de overheid de inkomsten die ze nu hebben op brandstoffen bij minder inkomsten als er minder benzine en diesels zijn niet bij de e-wagens zullen halen.

Citaat:
http://www.autonieuws.be/uitlaat/386...id-aan-de-kaak

Waarmee Petrolfed een gevoelige snaar raakt. Alle uitleg van de politici ten spijt, blijven de accijnzen op motorbrandstoffen voor enorm veel inkomsten zorgen, met niet minder dan 5,4 miljard euro opbrengst in 2017, wat nog een stuk meer is dan in 2016 (5,07 miljard) en bijvoorbeeld 2013 (4,26 miljard). Die kip met de gouden eieren zal niet snel overbodig worden, wil de overheid de rekening doen kloppen…

dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2018, 10:27   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Laat de naievelingen maar geloven dat de overheid de inkomsten die ze nu hebben op brandstoffen bij minder inkomsten als er minder benzine en diesels zijn niet bij de e-wagens zullen halen.
De overheid geeft tot 4000 € premie bij de aankoop van een E-wagen.

Laat de naievelingen maar geloven dat dit niet waar is.

Citaat:
minder benzine en diesels zijn niet bij de e-wagens zullen halen.
Hoeveel e-wagens heeft België nu weer?

Is dat ondertussen al 0,5 % ?

Laatst gewijzigd door Micele : 22 augustus 2018 om 10:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2018, 19:38   #31
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een moderne electrische wagen (toch de zuinige) zal een gemiddeld verbruikskostenequivalent hebben van omgerekend ca. 1,5 tot 2 liter diesel of benzine per 100 km. Dit aan huidige huisstroom en tankstationsprijzen in Be.

In Nederland is de dieselprijs en stroomprijs vergelijkbaar met Be, op deze website-database is ondertussen de Kona EV bijgekomen.

Nederlanders kennende rekenen die dat equivalent minitieus uit in de mate van het mogelijke.
Daar moet je dan 12 zonnepanelen ( is gemiddelde dag productie 16 kWh ) voor op je dak leggen en een hele dag laten produceren om 100 km te kunnen rijden.

Laatst gewijzigd door chris k : 26 augustus 2018 om 19:41.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2018, 20:08   #32
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Daar moet je dan 12 zonnepanelen ( is gemiddelde dag productie 16 kWh ) voor op je dak leggen en een hele dag laten produceren om 100 km te kunnen rijden.
Voor het gros van de vlamingen is dat reeds overkill.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2018, 22:58   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Daar moet je dan 12 zonnepanelen ( is gemiddelde dag productie 16 kWh ) voor op je dak leggen en een hele dag laten produceren om 100 km te kunnen rijden.
Euh, dat verandert niets aan de feiten die ik schreef.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2018, 15:55   #34
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De overheid geeft tot 4000 € premie bij de aankoop van een E-wagen.

Laat de naievelingen maar geloven dat dit niet waar is.

Hoeveel e-wagens heeft België nu weer?

Is dat ondertussen al 0,5 % ?
Bij de aankoop van mijn kleine diesel was er een subsidie van de overheid omdat hij zo een lage CO uitstoot had. Later heeft de overheid dat bedrag gerecupereerd door de taks op (die oude) diesels te verhogen.

Ge moet mij de (diefstal-)kunsten van de overheid niet meer leren.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2018, 16:51   #35
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Bij de aankoop van mijn kleine diesel was er een subsidie van de overheid omdat hij zo een lage CO uitstoot had. Later heeft de overheid dat bedrag gerecupereerd door de taks op (die oude) diesels te verhogen.
Doe je nu echt zo onwetend? Of haperend herinneringsvermogen?
CO is geen CO2, dat is al de eerste kemel of tikfout?

De verkeerstaks op diesel (fiskale PK) was altijd hoger dan op benzine omdat de accijnzen op dieselbrandstof altijd lager waren. Ze noemden dat accijnscompenserende belasting (dus een deel extra jaarlijkse wegentaks). En dus integendeel als jij beweert is dat deel accijnscompenserende verkeerstaks ook nog eens geleidelijk afgeschaft in het voordeel van de diesels. Alles omwille van die "CO2-hysterie".

De diesels hadden dus dubbel voordeel:

1. accijnscompenserende -hogere- verkeerstaks op diesels werd (geleidelijk) afgeschaft, moet per 1 jan 2004 geweest zijn dat dit begon, enkele jaren later 2008* dan definitief afgeschaft.

2. Ecopremie van 3% en 15 % voor alle wagens met de op papier lage sjoemel-CO2, van respectievelijk max 115 /105 g/100 km CO2. Afgeschaft per 1 jan 2012. In 95% van de gevallen waren dit diesels. Bij 3% zaten zelfs middenklasse-diesels die gemakkelijk +220 kmh haalden (BMW 320d)

Als je wilt vind ik de bronnen wel (nog eens) terug.

- Ik weet dat zo goed omdat we tussen 2000 en 2012 ook een diesel hadden.
- Ik weet dat nog goed omdat ik hier een draad over geopend heb met alle bronnen.

Citaat:
Ge moet mij de (diefstal-)kunsten van de overheid niet meer leren.
Integendeel.
Je hebt dus zeker wat te leren.

Diesels (zelfs formaat Golf) die minder dan 105 g/100 km CO2 op papier hadden kregen toen zelfs meer premie van de overheid als vandaag electrische wagens.
Namelijk 15 % korting met een max van € 4350 die nog eens geindexeerd werd...

Die kankerkemel heeft men pas 2012 gecorrigeerd met andere BIV en verkeerstaks naargelang Euronormen en CO2.

Uit een oud topic: https://forum.politics.be/showthread.php?p=5379961

Citaat:
Accijnscompenserende belasting voor diesel personenwagens

In het kader van de inspanningen om het overheidstekort te verminderen, werd door de programmawet van 20 december 1995, de accijns op benzine verhoogd. De regering voerde door diezelfde programmawet, met ingang van het aanslagjaar 1996 eveneens een vervangende (compenserende) belasting in op de personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen die zijn uitgerust met een dieselmotor, waarvan het bedrag enkel wordt vastgesteld volgens de belastbare kracht en niet volgens het verbruik. De Programmawet van 5 augustus 2003 (BS 7.8.2003) bouwt, door de invoering van nieuwe tarieven, de accijnscompenserende belasting af over een periode van vier jaar vanaf aanslagjaar 2004. Vanaf 2008* dient er dus geen accijnscompenserende belasting betaald te worden voor dieselwagens.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 augustus 2018 om 17:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2018, 18:43   #36
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Rustig Micele
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2018, 18:51   #37
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Rustig Micele
Ik val bijna in slaap bij die onzin.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be