Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 maart 2021, 12:20   #201
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Mooi, maar dat is volgens mij toch allemaal buitenkant, terwijl het mijns inziens om de inhoud gaat, dus wat er staat geschreven, en dat de vraag wie wat heeft geschreven en wanneer, niet het belangrijkste is.
Of je moet kunnen zeggen wat er dan eerst stond en wat later.

En dat de Bijbel aangepast is aan de tijd, dat was mij allang bekend.
Dat gebeurt nog steeds dat mensen van allerlei beweren, wat helemaal niet in de Bijbel staat, maar hun eigen verdere fantasie en denkwerk is.
Ja maar er is wel een verschil tussen een Lukas mét wonderbaarlijke geboorteverhalen of een Lukas zonder geboorteverhalen zoals bij het evangelie van Marcion. Wat is het 'echte' (lees: het oorspronkelijke) evangelie van Lukas?

Marcus in zijn tijd vond heel dat Lukas evangelie met geboorteverhalen je reinste fantasie uitgedokterd door de 'Grote Kerk'. En toegegeven, het zijn inderdaad meer dan fantastische en eerder mythische verhalen, deze geboorteverhalen.

Van de andere kant... het was nogal de gewoonte in die tijden wonderbaarlijke dingen te schrijven om iemand te kunnen overtuigen van zijn leer. Ik heb het evenwel toch altijd eigenaardig gevonden dat de opvolgers van de apostelen zo goed als geen wonderen meer konden verrichten. Bij manier van spreken : hoe verder men teruggaat in de tijd voor wat de kerkelijke geschiedenis betreft, hoe veelvuldiger en spectalulairder de wonderen.

Dat de wonderen in de loop van de tijd bij de christenen verminderden, probeert Origenes op zijn manier te duiden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 maart 2021 om 12:40.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2021, 10:18   #202
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja maar er is wel een verschil tussen een Lukas mét wonderbaarlijke geboorteverhalen of een Lukas zonder geboorteverhalen zoals bij het evangelie van Marcion. Wat is het 'echte' (lees: het oorspronkelijke) evangelie van Lukas?
Ik heb geen enkel bezwaar tegen de verschillen, dat is immers de ontwikkeling van het christendom.
Lukas heeft er een geboorte bij verzonnen, waarschijnlijk gebaseerd op de geboorte van Mithras, die ook in Bethlehem werd geboren.
Citaat:
Marcus in zijn tijd vond heel dat Lukas evangelie met geboorteverhalen je reinste fantasie uitgedokterd door de 'Grote Kerk'. En toegegeven, het zijn inderdaad meer dan fantastische en eerder mythische verhalen, deze geboorteverhalen.
Nu, maar dat weten we dan al.
Citaat:
Van de andere kant... het was nogal de gewoonte in die tijden wonderbaarlijke dingen te schrijven om iemand te kunnen overtuigen van zijn leer. Ik heb het evenwel toch altijd eigenaardig gevonden dat de opvolgers van de apostelen zo goed als geen wonderen meer konden verrichten. Bij manier van spreken : hoe verder men teruggaat in de tijd voor wat de kerkelijke geschiedenis betreft, hoe veelvuldiger en spectalulairder de wonderen.
Het gewone volk heeft behoefte aan wonderen.
Maar ook dat is al reeds lang bekend.
Citaat:
Dat de wonderen in de loop van de tijd bij de christenen verminderden, probeert Origenes op zijn manier te duiden.
De mens is verstandiger geworden.
Dat is dan de andere kant van de Griekse Geest aan wetenschap en filosofie, die tenslotte uitmondt in Hegel (die nog steeds christen is) en mijn atoomtheorie die het bestaan van God kan bewijzen en geen wonderen nodig heeft.
Het enige wonder in deze zou dan zijn dat de mensen het nu eens gaan lezen en ophouden met het geleuter over die oude Bijbel, waarvan we nu toch echt wel weten dat er weinig van klopt.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2021, 10:48   #203
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja maar er is wel een verschil tussen een Lukas mét wonderbaarlijke geboorteverhalen of een Lukas zonder geboorteverhalen zoals bij het evangelie van Marcion. Wat is het 'echte' (lees: het oorspronkelijke) evangelie van Lukas?

Marcus in zijn tijd vond heel dat Lukas evangelie met geboorteverhalen je reinste fantasie uitgedokterd door de 'Grote Kerk'. En toegegeven, het zijn inderdaad meer dan fantastische en eerder mythische verhalen, deze geboorteverhalen.

Van de andere kant... het was nogal de gewoonte in die tijden wonderbaarlijke dingen te schrijven om iemand te kunnen overtuigen van zijn leer. Ik heb het evenwel toch altijd eigenaardig gevonden dat de opvolgers van de apostelen zo goed als geen wonderen meer konden verrichten. Bij manier van spreken : hoe verder men teruggaat in de tijd voor wat de kerkelijke geschiedenis betreft, hoe veelvuldiger en spectalulairder de wonderen.

Dat de wonderen in de loop van de tijd bij de christenen verminderden, probeert Origenes op zijn manier te duiden.
Typefoutje. Niet Marcus, maar Marcion natuurljk.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2021, 11:05   #204
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Ik heb geen enkel bezwaar tegen de verschillen, dat is immers de ontwikkeling van het christendom.
Lukas heeft er een geboorte bij verzonnen, waarschijnlijk gebaseerd op de geboorte van Mithras, die ook in Bethlehem werd geboren.
Nu, maar dat weten we dan al.
Het gewone volk heeft behoefte aan wonderen.
Maar ook dat is al reeds lang bekend.
De mens is verstandiger geworden.
Dat is dan de andere kant van de Griekse Geest aan wetenschap en filosofie, die tenslotte uitmondt in Hegel (die nog steeds christen is) en mijn atoomtheorie die het bestaan van God kan bewijzen en geen wonderen nodig heeft.


Het enige wonder in deze zou dan zijn dat de mensen het nu eens gaan lezen en ophouden met het geleuter over die oude Bijbel, waarvan we nu toch echt wel weten dat er weinig van klopt.

Wellicht is dit het geval. Het waren deze 'wonderen' of de verhalen hierover die meer dan één niet-christen ervan overtuigden hun geloof te verlaten. Toch bespeurt men bij Origenes reeds een kentering van het aantal mirakels. Vandaar dat hij meer en meer de nadruk legt op het spirituele en morele mirakel van elke nieuwe bekering tot het christendom. Zo zegt hij dat 'het herwinnen van het innerlijk zicht door de bekering veel belangrijker is dan het genezen van een echte (sic) blinde'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 maart 2021 om 11:08.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2021, 09:55   #205
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wellicht is dit het geval. Het waren deze 'wonderen' of de verhalen hierover die meer dan één niet-christen ervan overtuigden hun geloof te verlaten. Toch bespeurt men bij Origenes reeds een kentering van het aantal mirakels. Vandaar dat hij meer en meer de nadruk legt op het spirituele en morele mirakel van elke nieuwe bekering tot het christendom. Zo zegt hij dat 'het herwinnen van het innerlijk zicht door de bekering veel belangrijker is dan het genezen van een echte (sic) blinde'.
Het genezen van de blinde is ook niet letterlijk bedoeld.

De Europese cultuur heeft twee wortels: het christendom en de Griekse cultuur aan wetenschap en filosofie en kunst.
De eerste is die van het bijgeloof en de tweede is het beste.
Deze openbaart de Heilige Geest van het denken in Hegel en mijn atoomtheorie.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2021, 12:21   #206
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Het genezen van de blinde is ook niet letterlijk bedoeld.

De Europese cultuur heeft twee wortels: het christendom en de Griekse cultuur aan wetenschap en filosofie en kunst.
De eerste is die van het bijgeloof en de tweede is het beste.
Deze openbaart de Heilige Geest van het denken in Hegel en mijn atoomtheorie.
Dat is zeker voor een groot stuk waar. Maar toch, de invloed van het Jodendom en zijn moraal op de Westerse cultuur is zeker niet te onderschatten. En dit via het christendom. Ook in en bij bepaalde vroege gebedsgebruiken bij de eerste christenen was deze Joodse invloed merkbaar.

Zo raadt bijvoorbeeld de Didachè de vroege christenen aan, driemaal per dag (’s morgens, 's middags en 's avonds) het Onze Vader te bidden. Vermoedelijk lasten zij dit op vaste tijdstippen opgelegde gebed in, in navolging van joodse gebed Shmoné Esré, dat ook driemaal werd gebeden door de vrome Joden.

Ook het woordje Amen, waarmee een gebed van de voorganger in een Synagoge werd beantwoord, namen de Christenen over. Tot in onze tijd.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2021, 12:43   #207
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is zeker voor een groot stuk waar. Maar toch, de invloed van het Jodendom en zijn moraal op de Westerse cultuur is zeker niet te onderschatten. En dit via het christendom. Ook in en bij bepaalde vroege gebedsgebruiken bij de eerste christenen was deze Joodse invloed merkbaar.
Maar dan moet je die moraal zelf eens gaan analyseren, dus de inhoud van het christendom.
Daar heb ik nog steeds niks over gehoord.
Citaat:
Zo raadt bijvoorbeeld de Didachè de vroege christenen aan, driemaal per dag (’s morgens, 's middags en 's avonds) het Onze Vader te bidden. Vermoedelijk lasten zij dit op vaste tijdstippen opgelegde gebed in, in navolging van joodse gebed Shmoné Esré, dat ook driemaal werd gebeden door de vrome Joden.
Dat is toch allemaal buitenkant.
Als het om de moraal gaat dan zijn de tijdstippen totaal onbelangrijk, maar WAT er dan gebeden wordt.
Citaat:
Ook het woordje Amen, waarmee een gebed van de voorganger in een Synagoge werd beantwoord, namen de Christenen over. Tot in onze tijd.
Ook buitenkant en onbelangrijk.
De INHOUD van het vroegere geloof, daar gaat het om en dan wat de moderne mensen nu denken en ten derde wat er in mijn nieuwe Bijbel staat geschreven.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2021, 16:39   #208
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Maar dan moet je die moraal zelf eens gaan analyseren, dus de inhoud van het christendom.
Daar heb ik nog steeds niks over gehoord.
Dat is toch allemaal buitenkant.
Als het om de moraal gaat dan zijn de tijdstippen totaal onbelangrijk, maar WAT er dan gebeden wordt.
Ook buitenkant en onbelangrijk.
De INHOUD van het vroegere geloof, daar gaat het om en dan wat de moderne mensen nu denken en ten derde wat er in mijn nieuwe Bijbel staat geschreven.
Over inhoud gesproken. Een beroemde en gerespecteerde rabbijn rond de tijd van Jezus was Hillel. Hij vatte de Joodse godsdienst samen:
"Bemin god bovenal en uw naaste zoals uzelf."

Jezus vond dit ook. En de kerk nam het over. Tenminste... in theorie.

Hoe dan ook, deze Joodse insteek beïnvloedde wel in zekere mate onze Westerse moraal.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 maart 2021 om 16:42.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2021, 10:48   #209
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Over inhoud gesproken. Een beroemde en gerespecteerde rabbijn rond de tijd van Jezus was Hillel. Hij vatte de Joodse godsdienst samen:
"Bemin god bovenal en uw naaste zoals uzelf."
Dat is inderdaad een wezenlijk inhoud.
Waar overigens veel kritiek op mogelijk is, ten eerste dat de liefde geen gebod kan zijn en dan wie dan die naaste is en hoe het mogelijk is een ander net zo lief te hebben als je zelf, want een iedereen heeft in de eerste plaats met zichzelf te maken, voor zichzelf te zorgen.
En de liefde van bijvoorbeeld de moeder voor haar kinderen heeft zulk een gebod niet nodig, want die liefde is er vanzelf.
Citaat:
Jezus vond dit ook. En de kerk nam het over. Tenminste... in theorie.
En wie was dan die naaste van Jezus?
Hij placht de Farizeeën uit te schelden.
Maar Hij heeft dan wonderen verricht door brood en visjes te vermenigvuldigen en uit te delen, maar wonderen bestaan niet.
En zijn kruis heeft niemand geholpen.
Citaat:

Hoe dan ook, deze Joodse insteek beïnvloedde wel in zekere mate onze Westerse moraal.
Dat is zeker zo: de liefde als medelijden.
Maar de ware liefde van man en vrouw zijn de christenen vergeten.
Waar is Gods Godin gebleven?
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2021, 11:00   #210
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Dat is inderdaad een wezenlijk inhoud.
Waar overigens veel kritiek op mogelijk is, ten eerste dat de liefde geen gebod kan zijn en dan wie dan die naaste is en hoe het mogelijk is een ander net zo lief te hebben als je zelf, want een iedereen heeft in de eerste plaats met zichzelf te maken, voor zichzelf te zorgen.
En de liefde van bijvoorbeeld de moeder voor haar kinderen heeft zulk een gebod niet nodig, want die liefde is er vanzelf.
En wie was dan die naaste van Jezus?
Hij placht de Farizeeën uit te schelden.
Maar Hij heeft dan wonderen verricht door brood en visjes te vermenigvuldigen en uit te delen, maar wonderen bestaan niet.
En zijn kruis heeft niemand geholpen.
Dat is zeker zo: de liefde als medelijden.
Maar de ware liefde van man en vrouw zijn de christenen vergeten.
Waar is Gods Godin gebleven?
De 'naasten' voor Jezus zijn louter de kinderen Israëls. Dat zegt hij ook letterlijk in Mattheus wanneer een Syrische vrouw hulp vraagt voor haar kind:

Hij antwoordde: “Ik ben alleen maar tot de verloren schapen van het huis van Israël gezonden.” 25Maar de vrouw kwam naderbij, wierp zich voor zijn voeten neer en zei: “Heer, help mij!” 26Hij gaf haar ten antwoord: “Het is niet goed het brood dat voor de kinderen bestemd is aan de honden te geven.”


Dat lijkt me een duidelijke en niet misverstane boodschap van Jezus voor wat dit punt betreft. Jezus stelt zonder omwegen dat hij door God werd gezonden voor de kinderen Israëls. En meer bepaald voor deze 'Israëlieten' die van het juiste pad zijn afgeweken. En het juiste pad voor Jezus is het pad van de Thora.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 maart 2021 om 11:09.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2021, 11:07   #211
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De 'naasten' voor Jezus zijn louter de kinderen Israëls.
Paulus heeft daar iets anders van gemaakt.
Voor iedereen te zijn.
Citaat:
Dat zegt hij ook letterlijk in Mattheus wanneer een Syrische vrouw hulp vraagt voor haar kind:

Hij antwoordde: “Ik ben alleen maar tot de verloren schapen van het huis van Israël gezonden.” 25Maar de vrouw kwam naderbij, wierp zich voor zijn voeten neer en zei: “Heer, help mij!” 26Hij gaf haar ten antwoord: “Het is niet goed het brood dat voor de kinderen bestemd is aan de honden te geven.” 27

Dat lijkt me een duidelijke en niet misverstane boodschap van Jezus voor wat dit punt betreft.
Dus Jezus was een racist andere volkeren als honden te beschouwen.

En dan denk ik bij naaste als aan één persoon, niet als een geheel eigen volk.
En Hij bovendien de Farizeeën en schriftgeleerden en Sadduceeën haatte.
En ook vele anderen konden geen goed doen in zijn ogen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2021, 11:11   #212
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Paulus heeft daar iets anders van gemaakt.
Voor iedereen te zijn.
Dus Jezus was een racist andere volkeren als honden te beschouwen.

En dan denk ik bij naaste als aan één persoon, niet als een geheel eigen volk.
En Hij bovendien de Farizeeën en schriftgeleerden en Sadduceeën haatte.
En ook vele anderen konden geen goed doen in zijn ogen.
Paulus? Misschien. Ik denk eerder de christelijke kerk van de 2de en 3de eeuw.
In ieder geval droeg Marcion, die de figuur van Paulus promootte, zijn steentje hiertoe bij. Want Marcion wilde de leer van de Jezus-volgers 'ontjoodsen'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 maart 2021 om 11:16.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2021, 12:00   #213
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Paulus heeft daar iets anders van gemaakt.
Voor iedereen te zijn.
Dus Jezus was een racist andere volkeren als honden te beschouwen.

En dan denk ik bij naaste als aan één persoon, niet als een geheel eigen volk.
En Hij bovendien de Farizeeën en schriftgeleerden en Sadduceeën haatte.
En ook vele anderen konden geen goed doen in zijn ogen.
Als Jezus dan toch de Farizeeën zo haatte, waarom ging hij dan gezellig eten met hen? Lucas vermeldt zelfs dat Jezus tot driemaal toe bij Farizeeën ging eten. Op hun uitnodiging zelfs. Als het verhaal van Lucas klopt, dan mogen we er bovendien gerust van uitgaan dat Jezus meer dan 3x is gaan eten met de Farizeeën en waarschijnlijk met andere schriftgeleerden.

En dus, de zogenaamde 'haat' van Jezus tegenover de Farizeeën moet men duchtig relativeren.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 maart 2021 om 12:06.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2021, 12:13   #214
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De 'naasten' voor Jezus zijn louter de kinderen Israëls. Dat zegt hij ook letterlijk in Mattheus wanneer een Syrische vrouw hulp vraagt voor haar kind:

Hij antwoordde: “Ik ben alleen maar tot de verloren schapen van het huis van Israël gezonden.” 25Maar de vrouw kwam naderbij, wierp zich voor zijn voeten neer en zei: “Heer, help mij!” 26Hij gaf haar ten antwoord: “Het is niet goed het brood dat voor de kinderen bestemd is aan de honden te geven.”


Dat lijkt me een duidelijke en niet misverstane boodschap van Jezus voor wat dit punt betreft. Jezus stelt zonder omwegen dat hij door God werd gezonden voor de kinderen Israëls. En meer bepaald voor deze 'Israëlieten' die van het juiste pad zijn afgeweken. En het juiste pad voor Jezus is het pad van de Thora.
Eigen joden eerst. Duidelijk.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2021, 12:33   #215
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Eigen joden eerst. Duidelijk.
En bovendien klopt het niet voor wat Paulus betreft. Wanneer Paulus in Handelingen uitroept: ''Broeders, ik ben een Farizeeër uit een geslacht van Farizeeën', dan kan hij als Farizeeër maar moeilijk toelaten of goedkeuren dat de besnijdenis wordt afgeschaft.

En dus zijn er niet zoveel mogelijkheden:
-ofwel is hij geen farizeeër (maar hij beweert in Handelingen dat hij dat wél is)
-ofwel heeft hij dit nooit gezegd en werd het gezegde gefantaseerd door de schrijver van Handelingen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2021, 12:46   #216
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Als Jezus dan toch de Farizeeën zo haatte, waarom ging hij dan gezellig eten met hen? Lucas vermeldt zelfs dat Jezus tot driemaal toe bij Farizeeën ging eten. Op hun uitnodiging zelfs. Als het verhaal van Lucas klopt, dan mogen we er bovendien gerust van uitgaan dat Jezus meer dan 3x is gaan eten met de Farizeeën en waarschijnlijk met andere schriftgeleerden.

En dus, de zogenaamde 'haat' van Jezus tegenover de Farizeeën moet men duchtig relativeren.
Ja, ja, de Bijbel zit vol van tegenstrijdigheden. Liefde en haat gaan dan blijkbaar tezamen.
En aan de eenheid der tegendelen is de oude Bijbel nog niet toegekomen die te begrijpen.

__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2021, 15:40   #217
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Het boek Handelingen als compromistekst en daarom zeer laat geschreven?





F.C. Bauer had hierop reeds gewezen. Ook al omdat Handelingen teksten heeft die wat tegenstrijdig zijn in verband met het belang van de joodse Wet en het al dan niet toepassen van deze Wet door de volgelingen van de Christus.

Zo zegt Handelingen 13:38
38.Weet dan, mannen broeders, dat aan u wordt verkondigd dat ge door Hem vergiffenis van zonden kunt verkrijgen; de volledige rechtvaardiging die ge in de Wet van Mozes niet hebt kunnen vinden.
Hetgeen betekent dat in feite Jezus meer vermag dan de Joodse Wet.

Van de andere kant zegt Paulus in Handelingen 23:6
Mannen broeders, ik ben een Farizeeër en een zoon van Farizeeën."
Hetgeen impliceert dat de Joodse Wet boven alles gaat.

Het klopt dus niet. Men is het een of het ander.

Waarschijnlijk of mogelijk had het allemaal te maken met de concurrentie tussen de verschillende groepen volgelingen van de Christus. En voornamelijk tussen de judaïserende volgelingen en de al dan niet joodse volgelingen die de joodse Wet nu ondergeschikt vonden. Zeker na de val van Jeruzalem. Een principiële woordenstrijd dus tussen facties die begon na de dood van Jezus en verder liep tot diep in de tweede eeuw en wellicht nog lang nadien. Marcion is hier een exponent van deze tweedracht. Hij koos voor een niet-Joodse Paulus.

De ontluikende ‘grote kerk’ die de twee strekkingen wilde verzoenen -en gezien ook het grote succes van Marcion- ontwierp dan een tekst waarin beide partijen hun gading konden vinden. Dat werd het boek ‘Handelingen’. Deze hypothese impliceert dan wel dat Handelingen zoals we die kennen laat werd geschreven. Het geschrift zou dan moeten gedateerd worden in het midden van de tweede eeuw, rond 140-150.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 maart 2021 om 15:51.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2021, 19:07   #218
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het boek Handelingen als compromistekst en daarom zeer laat geschreven?

F.C. Bauer had hierop reeds gewezen. Ook al omdat Handelingen teksten heeft die wat tegenstrijdig zijn in verband met het belang van de joodse Wet en het al dan niet toepassen van deze Wet door de volgelingen van de Christus.

Zo zegt Handelingen 13:38
38.Weet dan, mannen broeders, dat aan u wordt verkondigd dat ge door Hem vergiffenis van zonden kunt verkrijgen; de volledige rechtvaardiging die ge in de Wet van Mozes niet hebt kunnen vinden.
Hetgeen betekent dat in feite Jezus meer vermag dan de Joodse Wet.

Van de andere kant zegt Paulus in Handelingen 23:6
Mannen broeders, ik ben een Farizeeër en een zoon van Farizeeën."
Hetgeen impliceert dat de Joodse Wet boven alles gaat.

Het klopt dus niet. Men is het een of het ander.

Waarschijnlijk of mogelijk had het allemaal te maken met de concurrentie tussen de verschillende groepen volgelingen van de Christus. En voornamelijk tussen de judaïserende volgelingen en de al dan niet joodse volgelingen die de joodse Wet nu ondergeschikt vonden. Zeker na de val van Jeruzalem. Een principiële woordenstrijd dus tussen facties die begon na de dood van Jezus en verder liep tot diep in de tweede eeuw en wellicht nog lang nadien. Marcion is hier een exponent van deze tweedracht. Hij koos voor een niet-Joodse Paulus.

De ontluikende ‘grote kerk’ die de twee strekkingen wilde verzoenen -en gezien ook het grote succes van Marcion- ontwierp dan een tekst waarin beide partijen hun gading konden vinden. Dat werd het boek ‘Handelingen’. Deze hypothese impliceert dan wel dat Handelingen zoals we die kennen laat werd geschreven. Het geschrift zou dan moeten gedateerd worden in het midden van de tweede eeuw, rond 140-150.
Zoals ik reeds aangaf staat dit allemaal uitgewerkt beschreven in dit naslagwerk :

https://www.standaardboekhandel.be/p...9789460362286#!
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2021, 20:07   #219
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Zoals ik reeds aangaf staat dit allemaal uitgewerkt beschreven in dit naslagwerk :

https://www.standaardboekhandel.be/p...9789460362286#!
Geef eens wat meer uitleg over de redenering van Vergeer. U bent weer bezig. Het is hier een discussieforum. Niet een verwijzingssite naar boeken van Vergeer.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 maart 2021 om 20:09.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2021, 20:58   #220
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Geef eens wat meer uitleg over de redenering van Vergeer. U bent weer bezig. Het is hier een discussieforum. Niet een verwijzingssite naar boeken van Vergeer.
Onzinnige vraag.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be